Huwelijk(feest)

Dit weekend is het zover 😇 wat is de etiquette voor te vermenigvuldigen bij het dansfeest na de openingsdans? Eerst ouders bruid halen en dan bruidegom of danst de bruid met haar vader en bruidegom met zijn moeder ?
Na onze openingsdans heeft de DJ afgeroepen om een gezamenlijke openingsdans te doen. Ook een wat meer dansbaar nummer gekozen daarvoor (QOTSA - make it wit chu). Was geslaagd. Sindsdien heeft de dansvloer volgestaan tot het einde.
 
Idd, als het het achteraf waard is, dan betaal je dat graag. Wij hadden bv nog gaan kijken naar een restaurant en feestzaal in de buurt. Wel dat kwam voor hetzelfde neer op prijs x2. Het dubbele! Je moest voor de grootste onnozelheid bijbetalen en dat voelde niet goed aan tov onze eerste keuze. Extra versiering op tafel (buiten wat kaarsen en één bloemetje)? Bijbetalen. Blijft je langer dan 3 u 's nachts (waartoe de kans redelijk groot is voor een trouwfeest)? Dat kan, maar is per ober X euro per uur er bij...en dat niet alleen: er was zelfs een meerprijs per gast aanwezig (werd geteld door een verantwoordelijke). Die meerprijs per gast was gewoon...om er te zijn. De zaal moest gehuurd worden, cocktailbar exclusief...Want ja: bijbetalen. 14 Dagen voor het feest een koppel dat afgezegd heeft? Jammer: betalen. Tel daarbij het gegeven dat een prijs van een voorgerecht evenveel is als de prijs van een modaal hoofdgerecht bij dat eerste...Dan wisten we het wel. Daar niets extra voor langer te blijven, de gastvrouw versierde de tafels standaard royaal, geen huur voor de zaal...iemand die de week voordien afzegde? No prob. Gastvrijheid heet dan, en we hebben met plezier ons feest afgesloten zonder dat we met schrik hoefden te kijken naar onze horloge.
Wij hebben alleen spijt dat we de ceremonie niet hebben gefilmd en geen fotograaf op het avondfeest hadden. Voor het avondfeest hadden we de app "celebrate" voorgesteld, maar was maar een beperkt succes.
 
Onze fotograaf was er vanaf het klaarmaken van de bruid tot en met de receptie. Nadien hadden we een fotobox en namen mensen foto's met hun gsm. Achteraf bekeken heb ik daar geen spijt van. Tijdens het eten foto's nemen heeft voor mij geen meerwaarde en ik had ook geen nood aan foto's op het avondfeest. Dat was misschien wel grappig met zatte mensen die zatte moves deden, maar daar had je ook die fotobox voor.
 
Onze fotograaf was er vanaf het klaarmaken van de bruid tot en met de receptie. Nadien hadden we een fotobox en namen mensen foto's met hun gsm. Achteraf bekeken heb ik daar geen spijt van. Tijdens het eten foto's nemen heeft voor mij geen meerwaarde en ik had ook geen nood aan foto's op het avondfeest. Dat was misschien wel grappig met zatte mensen die zatte moves deden, maar daar had je ook die fotobox voor.
Fotograaf komt bij ons ook vanaf klaarmaken (het spreekwoordelijke laatste knoopje/rits dichtdoen, niet van kapper enal die zaken) tot ongeveer na de openingsdans. En dan idd nog een fotobooth ook

Als ik kijk naar ons Excelleken zitten we nu op ongeveer 17k, maar er moet nog vanalles bij :eek::cry: kledij voor mij en de kindjes, uitnodigingen, ringen, bloemen/decoratie...

inbegrepen is wel al de zaal + receptie (120 man) en dan avondfeest met een 50 tal man inclusief forfait drank tot 2 of 3u snachts.
DJ van receptie tot ..., fotograaf voor 10u, fotobooth en oldtimer busje voor 6u (gemeentehuis trouw + foto's smiddags) en nog een ceremonie meester om alles wat in goede banen te leiden en alle onverwachtse sh*t op te vangen
 
Fotograaf komt bij ons ook vanaf klaarmaken (het spreekwoordelijke laatste knoopje/rits dichtdoen, niet van kapper enal die zaken) tot ongeveer na de openingsdans. En dan idd nog een fotobooth ook

Als ik kijk naar ons Excelleken zitten we nu op ongeveer 17k, maar er moet nog vanalles bij :eek::cry: kledij voor mij en de kindjes, uitnodigingen, ringen, bloemen/decoratie...

inbegrepen is wel al de zaal + receptie (120 man) en dan avondfeest met een 50 tal man inclusief forfait drank tot 2 of 3u snachts.
DJ van receptie tot ..., fotograaf voor 10u, fotobooth en oldtimer busje voor 6u (gemeentehuis trouw + foto's smiddags) en nog een ceremonie meester om alles wat in goede banen te leiden en alle onverwachtse sh*t op te vangen
Dat laatste is wel belangrijk: geef taken aan mensen van de suite en zorg voor een goed draaiboek zodat iedereen weet wat die moet doen. Een ceremoniemeester kan daar zeker bij helpen, maar bij ons deed iedereen gelukkig wat die moest doen en op die manier hadden wij wel een vrij relaxte dag.
 
Fotograaf komt bij ons ook vanaf klaarmaken (het spreekwoordelijke laatste knoopje/rits dichtdoen, niet van kapper enal die zaken) tot ongeveer na de openingsdans. En dan idd nog een fotobooth ook

Als ik kijk naar ons Excelleken zitten we nu op ongeveer 17k, maar er moet nog vanalles bij :eek::cry: kledij voor mij en de kindjes, uitnodigingen, ringen, bloemen/decoratie...

inbegrepen is wel al de zaal + receptie (120 man) en dan avondfeest met een 50 tal man inclusief forfait drank tot 2 of 3u snachts.
DJ van receptie tot ..., fotograaf voor 10u, fotobooth en oldtimer busje voor 6u (gemeentehuis trouw + foto's smiddags) en nog een ceremonie meester om alles wat in goede banen te leiden en alle onverwachtse sh*t op te vangen
Succes!

Hier was het fotograaf vanaf de make-up en haren/aankleden tot een stuk van het avondfeest. Gastenboek en bedankjes niet vergeten!

Opvolging geen ceremoniemeester voor ingehuurd, deed de zaal. Idem voor bloemen en decoratie. Het was duur maar het resultaat mocht er ook wel zijn.
Ik had ook nog van die ledtubes besteld voor na de openingsdans, was ook wel een meerwaarde en zeer leuk.

Dj vond ik op de receptie niet nodig, gewoon vanaf een uur of 21 aanwezig zijn was nog tijd genoeg.

Gemeente zou ik ook de dag op voorhand doen, bespaart u veel tijd en vooral rondrijden. Die tijd die ge rondrijdt verliest ge ook met uw fotograaf + wat doe je tussendoor met uw gasten?
 
Gemeentehuis is letterlijk minder dan 1km van ons huis. Huwelijk daar staat gepland om 11u30 en behalve familie verwachten we wel wat vrienden maar ook niet zoveel. Na de trouw in standhuis krijgt iedereen een drankje van de gemeente.

Daarna komt de suite (man of 15) naar ons huis voor een snelle hap (broodjes ofzo) en blijven hier terwijl wij foto's gaan halen. Kindjes kunnen wat spelen in de tuin of uitrusten. Dan mogelijks een van de ouders die de kindjes brengt naar fotolocatie (ook maar paar km weg) en dan gaat de suite naar de zaal waar we nog wat familiefoto's gaan nemen voor de receptie

Ceremoniemeester regelt idd alles in stadhuis enzo (volgorde van binnenkomen, wie zit waar, ...) neemt ook mee wat nodig is van thuis naar stadhuis/zaal en gaat dan ook vroeger naar de zaal om nog wat zaken te regelen, de dj te ontvangen, ...

Bij de receptie is dat dan cadeau's ontvangen en veilig zetten, wat begeleiden en opwachten als wij even bezig zijn.
En ook voor de minder leuke zaken zoals mensen die blijven plakken op de receptie weg te sturen...

DJ heeft niet echt een start en eind uur dus we betalen gewoon 1 bedrag, of hij nu om 20u komt of om 16u... tijdens receptie is dat gewoon wat achtergrond muziek spelen.


We hopen vooral op goed weer (eind augustus 2024) want receptie en avondfeest zou in tuin van de zaal doorgaan (bbq concept). Een tent huren kan maar was al snel 2k dat ze vroegen ervoor :eek:
 
Fotograaf kwam bij ons ook van 's morgens vroeg tijdens het klaarmaken tot 1u 's nachts om een deel avondfeest vast te leggen. Langer dan dat hoeft uiteindelijk ook niet.

Heel content daarvan, ik zou het spijtig vinden als het plots stopt met deftige foto's.
 
Ik zie hier vaak "danzkij gift van de ouders" staan, is dat dan zo normaal dat de ouders een (groot of klein) deel van de kosten dragen?

Heb mijn ouders hier nooit iets over horen zeggen (ben ook nog niet getrouwd natuurlijk).

Bij ons waren het de ouders die veel vrienden wilden uitnodigen --> in dat geval financierden ze elk het deel van hun eigen vriendengroepen, omdat wij anders die mensen niet zouden uitnodigen.

Daarnaast ook wel het geluk gehad dat de ouders ook ons deel gedeeltelijk wilden financieren. Daar hadden wij vooraf niet op gerekend, maar is een prachtige cadeau uiteraard
 
Vrienden van ouders en collega's komen enkel op de receptie hoor. Zelfs al zouden ouders betalen voor het feest ook ervoor, tis ons feest niet dat van hen...
 
Fotograaf kwam bij ons ook van 's morgens vroeg tijdens het klaarmaken tot 1u 's nachts om een deel avondfeest vast te leggen. Langer dan dat hoeft uiteindelijk ook niet.

Heel content daarvan, ik zou het spijtig vinden als het plots stopt met deftige foto's.
Fotograaf was bij ons met 2, ééntje foto's en eentje video's.

Eerste video/trailer staat al online. Echt prachtig eigenlijk en ge ziet zoveel dingen die ge de dag zelf gemist hebt eigenlijk
 
Videograaf leek mij inderdaad ook tof, maar miljaar is dat duur
Er zijn inderdaad fotografen die aardig wat doorrekenen - maar het resultaat mag wel tellen. Ik heb al prijzen gezien van 4000 euro ... al moet je wel bedenken dat er zeker een markt is voor hen en dat die hun strepen hebben verdiend. Ik ga zelf fotografie in bijberoep doen en ik vind het niet evident om daar prijzen op te plakken.
 
Videograaf leek mij inderdaad ook tof, maar miljaar is dat duur
Je moet natuurlijk niet vergeten dat het monteren & editen + de hele dag aanwezig allemaal werkuren zijn. Ikzelf zit aan een trouw zo +- 3 weken bezig (foto's wel). Het is een hele klus om zo gemiddeld een 4000 tal foto's te editen en selecteren.. Maar ik doe het graag dus ik klaag niet :)
 
Je moet natuurlijk niet vergeten dat het monteren & editen + de hele dag aanwezig allemaal werkuren zijn. Ikzelf zit aan een trouw zo +- 3 weken bezig (foto's wel). Het is een hele klus om zo gemiddeld een 4000 tal foto's te editen en selecteren.. Maar ik doe het graag dus ik klaag niet :)
Daar kruipt inderdaad heel veel werk in. En het materiaal is ook niet bepaald goedkoop.
 
Ik heb nog altijd spijt dat ik geen videograaf genomen heb. Heel blij met de foto's van de fotograaf, maar ik had toch heel graag bewegend beeld en audio gehad. Niet van plan om het nog eens over te doen, maar als het financieel lukt zou ik er nu niet meer aan twijfelen om er eentje te nemen.
 
Daar kruipt inderdaad heel veel werk in. En het materiaal is ook niet bepaald goedkoop.

Klopt idd. Maar ik probeer altijd mijn prijzen zo betaalbaar mogelijk te houden :)
Ik heb nog altijd spijt dat ik geen videograaf genomen heb. Heel blij met de foto's van de fotograaf, maar ik had toch heel graag bewegend beeld en audio gehad. Niet van plan om het nog eens over te doen, maar als het financieel lukt zou ik er nu niet meer aan twijfelen om er eentje te nemen.
Wat ik doe vooral is het huwelijk zelf opnemen via een gopro. Zo heeft de klant al dat.. Ikzelf ben geen videograaf, maar als fotograaf los ik dat zo mooi op. zo heeft de klant beiden :)
 
Videograaf leek mij inderdaad ook tof, maar miljaar is dat duur
Zit zelf ook in de branche (niet huwelijk) maar die prijs is ergens wel begrijpelijk. Die mensen lopen meestal met 2-3 camera's rond, want er moest maar eens iets fout lopen waardoor de klant hun grote dag niet op beeld staat. Vrij high-risk.

+ Als je telt dat die er vaak 12+uur zijn en dan nog eens vlot 10-12 uur editen. +-24uur werk + snel €10k materiaal.

Heb 1 aanvraag voor een huwelijk gehad en vriendelijk bedankt, durf het niet 😅
 
Terug
Bovenaan