Huwelijk(feest)

Ik zie hier vaak "danzkij gift van de ouders" staan, is dat dan zo normaal dat de ouders een (groot of klein) deel van de kosten dragen?

Heb mijn ouders hier nooit iets over horen zeggen (ben ook nog niet getrouwd natuurlijk).
 
Laatst bewerkt:
Ik zie haar vaak "danzkij gift van de ouders" staan, is dat dan zo normaal dat de ouders een (groot of klein) deel van de kosten dragen?

Heb mijn ouders hier nooit iets over horen zeggen (ben ook nog niet getrouwd natuurlijk).
Zal van gezin tot gezin afhangen he. Ik ben enigs kind, dus dan kan dat al wat sneller. Kan me voorstellen als je 3 kinderen hebt, dat dat niet zo evident is. En natuurlijk ook afhankelijk wat de ouders willen en kunnen missen.
 
Mijn vriendin haar ouders hebben iig haar trouwkleed betaald. Ik vermoed dat er wel nog iets van mijn kant zal komen ook maar geen idee hoeveel, hoeft an sich ook niet maar wel altijd mooi meegenomen natuurlijk :)
 
Ik zie haar vaak "danzkij gift van de ouders" staan, is dat dan zo normaal dat de ouders een (groot of klein) deel van de kosten dragen?

Heb mijn ouders hier nooit iets over horen zeggen (ben ook nog niet getrouwd natuurlijk).
Mijn ouders hebben mijn zus een paar duizend euro's geschonken voor haar huwelijk, ik heb het zelfde bedrag gekregen in de vorm van sponsoring van het voorschot toen ik mijn huis kocht. Mijn trouwringen werden ook door mijn ouders betaald.
Haar man werd veel zwaarder gesponserd in het huwelijk maar die wilden dan ook allerlei zakenrelaties uitnodigen etc. Dus die hebben eigenlijk hun eigen schone schijn betaald.
Ik denk dat ze nog 7000 euro zelf hebben betaald na alle giften maar dat was ook een trouw met meer dan 100 gasten.
 
Maar echt een topdag gehad. Echt van genoten ook al sta ik totaal niet graag in de belangstelling
Proficiat! Zalig hé. Ik sta ook niet graag in de spotlight maar op die dag was iedereen zo lief voor ons en was die extra aandacht wel aangenaam eigenlijk.

Ik zie haar vaak "danzkij gift van de ouders" staan, is dat dan zo normaal dat de ouders een (groot of klein) deel van de kosten dragen?

Heb mijn ouders hier nooit iets over horen zeggen (ben ook nog niet getrouwd natuurlijk).
Schoonouders hebben kleed van m'n vrouw betaald. Anders geen hulp van ouders.

Plots kwam schoonmoeder af met een lijstje met volk dat zij kende en wou uitnodigen voor den trouw. Dat heeft niet gepakt. Ik ga geen 8 mensen aan +100 euro per kop vragen die ik niet ken. Als de ouders mee betalen in den trouw kan ik mij inbeelden dat dat wel de mode is.
 
Wij hebben ons feest net achter de rug, wel buiten de norm want het was in het buitenland (mijn vrouw haar thuisland).
Bewust klein gehouden: we hadden een locatie waar 50 man kon zijn, uiteindelijk waren we met 45.
ongeloofelijk content van.

eten was allemaal top, livebandje dat we gewoon op google gevonden hadden bleek een ongeloofelijk succes.
Omdat iedereen in kleine groepjes vertegenwoordigd was (mijn 4 beste kameraden + partners, mijn familie, haar beste vrienden, haar familie) had niemand zo den drang om enkel in hun groepje te blijven maar heeft echt iedereen met iedereen staan minglen en dansen.

in totaal waren we zoeen €13000 euro kwijt en eigenlijk hebben we op niets bespaard, ik kei content van mijn kostuum (€800), zij content van haar kleed (170€ van asos), €1200 bandje, €650 fotograaf voor 10uur, locatie €1500, eten en drank rond de €5000, decorateur €500
In de rest van dat budget zit ook echt alles in, onze vluchten, ons verblijf, naft, receptie na wettelijk huwelijk in belgie.

Iedereen die van belgie kwam deed sowieso al een investering in hotel en vlucht. We hebben wel echt het gevoel gehad dat iedereen daar ook echt een citytrip van heeft gemaakt en er van genoten heeft met het feest als kers op de taart als het ware. Dus de verwachtingen van de cadeaus waren ook nihil, rond de €2000 ontvangen van de gasten (ouders even er uitgehaald, die hebben van elke kant €500 gegeven) dus rond de €50 per kop, wat echt boven verwachting was.
 
Plots kwam schoonmoeder af met een lijstje met volk dat zij kende en wou uitnodigen voor den trouw. Dat heeft niet gepakt. Ik ga geen 8 mensen aan +100 euro per kop vragen die ik niet ken. Als de ouders mee betalen in den trouw kan ik mij inbeelden dat dat wel de mode is.
Een van mijn kameraden heeft dat vlaggen gehad, zijn schoonouders hun beste vrienden mochten ook allemaal naar het feest komen, ne man of 16 denk ik, maar zij gingder daar uiteraard alles voor betalen.

paar maand later bleek de mama serieus wanbeheer van het familiebudget gedaan te hebben (haar bedrijfke maakte verlies en ze pompte daar allemaal maar geld in) en nooit de centen gezien.
 
  • Wow
Waarderingen: 515
Wij hebben ons feest net achter de rug, wel buiten de norm want het was in het buitenland (mijn vrouw haar thuisland).
Bewust klein gehouden: we hadden een locatie waar 50 man kon zijn, uiteindelijk waren we met 45.
ongeloofelijk content van.

eten was allemaal top, livebandje dat we gewoon op google gevonden hadden bleek een ongeloofelijk succes.
Omdat iedereen in kleine groepjes vertegenwoordigd was (mijn 4 beste kameraden + partners, mijn familie, haar beste vrienden, haar familie) had niemand zo den drang om enkel in hun groepje te blijven maar heeft echt iedereen met iedereen staan minglen en dansen.

in totaal waren we zoeen €13000 euro kwijt en eigenlijk hebben we op niets bespaard, ik kei content van mijn kostuum (€800), zij content van haar kleed (170€ van asos), €1200 bandje, €650 fotograaf voor 10uur, locatie €1500, eten en drank rond de €5000, decorateur €500
In de rest van dat budget zit ook echt alles in, onze vluchten, ons verblijf, naft, receptie na wettelijk huwelijk in belgie.

Iedereen die van belgie kwam deed sowieso al een investering in hotel en vlucht. We hebben wel echt het gevoel gehad dat iedereen daar ook echt een citytrip van heeft gemaakt en er van genoten heeft met het feest als kers op de taart als het ware. Dus de verwachtingen van de cadeaus waren ook nihil, rond de €2000 ontvangen van de gasten (ouders even er uitgehaald, die hebben van elke kant €500 gegeven) dus rond de €50 per kop, wat echt boven verwachting was.
In welke stad zijn jullie getrouwd?
 
Wij zitten met 2 vriendengroepen, ene kant is graspop andere kant is discotheken zoals kokorico enzo

Dat zal sowieso nog clashen qua muziek en zal grappig zijn om bepaalde mensen te zien komen en gaan afhankelijk van het nummertje die speelt 😂
Ah, mijn ervaring is dat de gemiddelde graspopganger zich ook enorm kan smijten op andere genres. Zou me daar geen zorgen in maken.
 
Goede vraag :laugh: . Ik moet zeggen dat wij er zelfs winst uit hebben gehaald (met wel een flinke sponsoring van beide ouders) en onze trouw was behoorlijk duur. Zonder ouders was denk ik nog 50% gedekt.
Pak all in dat we op 35k zaten (huwelijksreis er nog niet bij)
Also, proficiat met de trouw @Silence ! Hopelijk heb je u naast de ergernissen van die paar gasten toch goed geamuseerd
Thnx. Absoluut hoor topdag! Ergernissen waren het niet echt. Eerder details op een verder vlekkeloze dag.
Ik zie hier vaak "danzkij gift van de ouders" staan, is dat dan zo normaal dat de ouders een (groot of klein) deel van de kosten dragen?

Heb mijn ouders hier nooit iets over horen zeggen (ben ook nog niet getrouwd natuurlijk).
Haar mama heeft haar kleed betaald. Haar pa had op voorhand al een bedrag gegeven van een paar 1000€.
En opeens bij het openen van de enveloppen ook een paar 1000€ van mijn ouders.

Ik beschouw het niet als normaal, hebben er ook nooit op gerekend, maar het geeft u wel wat gemoedsrust want rekening bleef maar oplopen 😂😂
Proficiat! Zalig hé. Ik sta ook niet graag in de spotlight maar op die dag was iedereen zo lief voor ons en was die extra aandacht wel aangenaam eigenlijk.

Plots kwam schoonmoeder af met een lijstje met volk dat zij kende en wou uitnodigen voor den trouw. Dat heeft niet gepakt. Ik ga geen 8 mensen aan +100 euro per kop vragen die ik niet ken. Als de ouders mee betalen in den trouw kan ik mij inbeelden dat dat wel de mode is.
Absoluut. Precies alsof ge wat zweeft en vergeet dat ge in het centrum staat
Ik heb zelfs speech afgestoken voor 100man (al had ik hier wel al wat gedronken 😂)

Maar ook die ceremonie, foto's, openingsdans.

Schoonouders wouden ook 4 man van hun vrienden. 700€ eerst op de rekening of ze kregen geen uitnodiging, heel simpel.
Moet wel zeggen dat we die mensen ook wel kennen en die hebben ook mee op de dansvloer gestaan dus op zich een meerwaarde.
 
Dat verklaart ook wel de vrij schappelijke prijzen :laugh: . Wel leuk om in een andere stad te trouwen.
Wij zijn in België getrouwd, één van de betere en modernere tavernes in de buurt, voor all-in kleine 6000 euro (excl trouwkostuum, incl alles op en rond taverne, ook DJ...fotograaf hele dag zat er ook in). Heel de taverne, met zowat het beste zicht op de natuur in de buurt, was voor ons afgehuurd. Menu voor bijna 80 personen, 30 extra voor receptie en bijna evenveel voor het dansfeest. Zeer content van. Het kan, maar je moet het vinden.
 
Wij zijn in België getrouwd, één van de betere en modernere tavernes in de buurt, voor all-in kleine 6000 euro (excl trouwkostuum, incl alles op en rond taverne, ook DJ...fotograaf hele dag zat er ook in). Heel de taverne, met zowat het beste zicht op de natuur in de buurt, was voor ons afgehuurd. Menu voor bijna 80 personen, 30 extra voor receptie en bijna evenveel voor het dansfeest. Zeer content van. Het kan, maar je moet het vinden.
Uiteraard kan het. De locatie waar we eerst waren gaan kijken was ook even duur zonder DJ en eten ipv wat we nu hadden met alles in. Wij hadden ook wel 120 gasten ofzo voor de hele dag en 80 nog eens voor het avondfeest. Achteraf waren er zeker dingen die veel goedkoper konden, maar zou het toch opnieuw hetzelfde doen. (uiteraard makkelijk gezegd als het eigenlijk niks gekost heeft).
 
Schoonouders wouden ook 4 man van hun vrienden. 700€ eerst op de rekening of ze kregen geen uitnodiging, heel simpel.
Moet wel zeggen dat we die mensen ook wel kennen en die hebben ook mee op de dansvloer gestaan dus op zich een meerwaarde.
Stort je het geld dat die 4 man geeft dan ook terug aan de schoonouders?
 
Dit weekend is het zover 😇 wat is de etiquette voor te vermenigvuldigen bij het dansfeest na de openingsdans? Eerst ouders bruid halen en dan bruidegom of danst de bruid met haar vader en bruidegom met zijn moeder ?
 
Laatst bewerkt:
Uiteraard kan het. De locatie waar we eerst waren gaan kijken was ook even duur zonder DJ en eten ipv wat we nu hadden met alles in. Wij hadden ook wel 120 gasten ofzo voor de hele dag en 80 nog eens voor het avondfeest. Achteraf waren er zeker dingen die veel goedkoper konden, maar zou het toch opnieuw hetzelfde doen. (uiteraard makkelijk gezegd als het eigenlijk niks gekost heeft).
Idd, als het het achteraf waard is, dan betaal je dat graag. Wij hadden bv nog gaan kijken naar een restaurant en feestzaal in de buurt. Wel dat kwam voor hetzelfde neer op prijs x2. Het dubbele! Je moest voor de grootste onnozelheid bijbetalen en dat voelde niet goed aan tov onze eerste keuze. Extra versiering op tafel (buiten wat kaarsen en één bloemetje)? Bijbetalen. Blijft je langer dan 3 u 's nachts (waartoe de kans redelijk groot is voor een trouwfeest)? Dat kan, maar is per ober X euro per uur er bij...en dat niet alleen: er was zelfs een meerprijs per gast aanwezig (werd geteld door een verantwoordelijke). Die meerprijs per gast was gewoon...om er te zijn. De zaal moest gehuurd worden, cocktailbar exclusief...Want ja: bijbetalen. 14 Dagen voor het feest een koppel dat afgezegd heeft? Jammer: betalen. Tel daarbij het gegeven dat een prijs van een voorgerecht evenveel is als de prijs van een modaal hoofdgerecht bij dat eerste...Dan wisten we het wel. Daar niets extra voor langer te blijven, de gastvrouw versierde de tafels standaard royaal, geen huur voor de zaal...iemand die de week voordien afzegde? No prob. Gastvrijheid heet dan, en we hebben met plezier ons feest afgesloten zonder dat we met schrik hoefden te kijken naar onze horloge.
 
Dit weekend is het zover 😇 wat is de etiquette voor te vermenigvuldigen bij het dansfeest na de openingsdans? Eerst ouders bruid halen en dan bruidegom of danst de bruid met haar vader en bruidegom met zijn moeder ?
Bij ons na de openingsdans heeft m'n vrouw haar vader gaan halen en ik m'n moeder. Tegen het einde van dat liedje waren er andere koppels die erbij kwamen. Het 3de liedjes stond bijna iedereen er.

Ik denk dat we zo'n 26k kwijt waren, 8 jaar geleden. Fotograaf, kledij, decoratie, zaal (eten en drank), videobooth, trouwbus met belettering (onze namen), band voor tijdens de receptie (1920's muziek, echte aanrader) en huwelijksreis.

Best day ever.
 
Wij hebben de vermenigvuldiging en de Lac de Connemara geskipt omdat we het te cliché vonden. Na onze openingsdans (een mashup van verschillende nummers) hebben we een soort flashmob georganiseerd met de vrijgezellengroepen en dan is het dansfeest begonnen met een volle vloer.
 
Terug
Bovenaan