Huwelijk(feest)

Ik had me misschien anders moeten uitdrukken. Ik versta zeker vanwaar de prijs komt. Ondanks dat het me zeer tof lijkt als aandenken, was het *voor ons* te duur.
 
Zit zelf ook in de branche (niet huwelijk) maar die prijs is ergens wel begrijpelijk. Die mensen lopen meestal met 2-3 camera's rond, want er moest maar eens iets fout lopen waardoor de klant hun grote dag niet op beeld staat. Vrij high-risk.

+ Als je telt dat die er vaak 12+uur zijn en dan nog eens vlot 10-12 uur editen. +-24uur werk + snel €10k materiaal.

Heb 1 aanvraag voor een huwelijk gehad en vriendelijk bedankt, durf het niet 😅
Ik heb er al een aantal gedaan, waarvan twee van mensen die ik van haar noch pluim kende en ik vond het enerzijds wel een fijne ervaring, maar anderzijds is het toch geen evidente opdracht. Het is een unieke gebeurtenis in een mensenleven en er is wel wat druk om foto's op te leveren die je klanten gaan koesteren voor de rest van hun leven. Goede communicatie op voorhand is belangrijk, dat de verwachtingen op elkaar worden afgestemd.
 
Ik heb er al een aantal gedaan, waarvan twee van mensen die ik van haar noch pluim kende en ik vond het enerzijds wel een fijne ervaring, maar anderzijds is het toch geen evidente opdracht. Het is een unieke gebeurtenis in een mensenleven en er is wel wat druk om foto's op te leveren die je klanten gaan koesteren voor de rest van hun leven. Goede communicatie op voorhand is belangrijk, dat de verwachtingen op elkaar worden afgestemd.
Klopt.

Ik heb altijd een vrij lang kennismakingsgesprekje. waar ik alles laat zien van wat ze mogen verwachten & wat ik kan aanbieden. Verder is ook wat feeling hebben waar je klant echt waarde aan zal heffen en waar niet :)

Ikzelf heb al vele huwelijke gedaan. altijd een fijne ervaring gehad.. op de frontlinie staan van iemands geluk en dat vastleggen is heel erg leuk!
 
Klopt idd. Maar ik probeer altijd mijn prijzen zo betaalbaar mogelijk te houden :)

Wat ik doe vooral is het huwelijk zelf opnemen via een gopro. Zo heeft de klant al dat.. Ikzelf ben geen videograaf, maar als fotograaf los ik dat zo mooi op. zo heeft de klant beiden :)

Bij ons had de fotograaf 2 statieven bij waar zijn en onze iphone op gegaan zijn, en dan een draadloos microfoontje.
Dat was bijzaak maar we zijn heel blij dat we al is het statische video hebben, en vooral deftige audio!
 
Zit zelf ook in de branche (niet huwelijk) maar die prijs is ergens wel begrijpelijk. Die mensen lopen meestal met 2-3 camera's rond, want er moest maar eens iets fout lopen waardoor de klant hun grote dag niet op beeld staat. Vrij high-risk.

+ Als je telt dat die er vaak 12+uur zijn en dan nog eens vlot 10-12 uur editen. +-24uur werk + snel €10k materiaal.

Heb 1 aanvraag voor een huwelijk gehad en vriendelijk bedankt, durf het niet 😅
Dat blijft er IMO los over, maar als dat je dat wil en kan uitgeven...waarom niet. Als dat werkelijk super unieke foto's zijn...tja...Waarom niet.
Zo heb ik ook nooit nood gehad aan een planner/ceremoniemeester, die vragen nochtans ook al snel enkele duizenden euro. Ik doe dat organiseren gewoon graag zelf en als je dat graag doet is dat zelfs niet veel werk. Loopt alles tot in de puntjes piekfijn? Waarschijnlijk niet, maar die charme neem ik er graag bij. Ik ben er, mijn toekomstige, mijn familie en vrienden...daarna eens goed eten en dansen...all that matters.
 
Dat blijft er IMO los over,
Vanuit het klant perspectief, sure. Maar vanuit het leveranciersperspectief ook?

Ik heb wel vaker dat ik van iets denk "Shit, dit is wel echt duur". Maar als je dan begint te tellen x-uur, dit materiaal, .... dan lijkt het vaak ineens schappelijker dan gedacht.
 
Ik zie hier iedereen zeggen "bedrag voor 10, 12, 14, ... uur".
Reken daar nog minstens het dubbele bij. Nabewerking is niet gratis en kruipt meestal meer tijd in dan de fotoreportage zelf.
Heb al mensen horen zeggen "Amai, 200 euro per uur. Dat zijn gouden foto's zeker". Nee, zo werkt het niet.
Kwaliteit kost ook geld.

Maar het is wel zo dat een duurdere fotograaf meestal wel een bepaald publiek aantrekt, waar dan wel alles tot in de puntjes geregeld is en ook vrij chique is.
 
Bij ons had de fotograaf 2 statieven bij waar zijn en onze iphone op gegaan zijn, en dan een draadloos microfoontje.
Dat was bijzaak maar we zijn heel blij dat we al is het statische video hebben, en vooral deftige audio!
Op de gopro bij zit ook een draadloze mic.

Als koppel altijd leuk om de zenuwachtige opmerkingen of kleine grapjes te horen achteraf & natuurlijk dat ze heel de ceremonie kunnen meevolgen.

Ik zie hier iedereen zeggen "bedrag voor 10, 12, 14, ... uur".
Reken daar nog minstens het dubbele bij. Nabewerking is niet gratis en kruipt meestal meer tijd in dan de fotoreportage zelf.
Heb al mensen horen zeggen "Amai, 200 euro per uur. Dat zijn gouden foto's zeker". Nee, zo werkt het niet.
Kwaliteit kost ook geld.

Maar het is wel zo dat een duurdere fotograaf meestal wel een bepaald publiek aantrekt, waar dan wel alles tot in de puntjes geregeld is en ook vrij chique is.
Klopt zeker

Het na bewerken kost nog gemiddeld nog eens het dubbele van uren achteraf. Zoals ik al aanhaalde zit ik toch na de trouw een 3tal weken bezig met het verwerken, selecteren en editen van de foto's & sfeer video's. Wat sommige mensen vergeten te zien...

Het is niet enkel de foto's maken en op de pc gooien en done. Er kruip echt wel werk in om het goed te doen & je klant waar voor zijn centen te geven.
 
Bij ons komt alles van foto's nog eens online op een prive website/gallerij afgeschermd met login (die we kunnen delen/extra aanmaken) voor een half of een jaar. Dus die mens heeft ook nog hosting kosten enzo. En een (klein) album. Fotobooth is dan weer cheap wegens package deal, denk 400€ van receptie tot ...

Apart voor gekeken en was al snel 700/800
 
Bij ons komt alles van foto's nog eens online op een prive website/gallerij afgeschermd met login (die we kunnen delen/extra aanmaken) voor een half of een jaar. Dus die mens heeft ook nog hosting kosten enzo. En een (klein) album.
Idem. Wij krijgen ook de link naar een privé website, waar we dan de foto's gaan moeten kiezen voor de album.

Mij hebben ze een kleine microfoon opgespeld voor de first look + ceremonie.

Fotobooth + gastenboek is leuk voor de Zatte foto's achteraf 😅
 
Vanuit het klant perspectief, sure. Maar vanuit het leveranciersperspectief ook?

Ik heb wel vaker dat ik van iets denk "Shit, dit is wel echt duur". Maar als je dan begint te tellen x-uur, dit materiaal, .... dan lijkt het vaak ineens schappelijker dan gedacht.
Wij hebben onze fotograaf (een fotograaf met decennia ervaring in bijberoep, met zijn eigen studio) 500 euro moeten geven voor bijna een volledige dag aanwezig te zijn. Alle foto's op stick gekregen, én bewerkt. Zeer content van. Mijn vrouw is daar ook nogal pietje precies in, heeft zelf een passie voor fotografie...en het was gewoon goed. De fotoboek was misschien nog honderd euro extra ofzo. Alles wat we nodig hebben.

Dus ja: ik vergelijk het daar mee. Welke soort fotograaf vraagt dan 8x dat bedrag? Is toch normaal dat ik als klant zo denk?
 
Wij hebben onze fotograaf (een fotograaf met decennia ervaring in bijberoep, met zijn eigen studio) 500 euro moeten geven voor bijna een volledige dag aanwezig te zijn. Alle foto's op stick gekregen, én bewerkt. Zeer content van. Mijn vrouw is daar ook nogal pietje precies in, heeft zelf een passie voor fotografie...en het was gewoon goed. De fotoboek was misschien nog honderd euro extra ofzo. Alles wat we nodig hebben.

Dus ja: ik vergelijk het daar mee. Welke soort fotograaf vraagt dan 8x dat bedrag? Is toch normaal dat ik als klant zo denk?
is dat iemand die dit achter zijn uren/in het weekend doet, in het zwart basically, of volledig legaal in bij/hoofd beroep? Want 500€ is wel zeer goedkoop... Ze vragen snel 3 of 4 keer zoveel toen wij aan het rondkijken waren, en uiteindelijk ook geland bij eentje die 2k vraag, gewoon omdat prijs/kwaliteit er niet veel beter te vinden was in onze regio... (1600€ voor 8u en dan nog 3u bijgepakt aan 100€ per uur)
 
Laatst bewerkt:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook wel schrok van de prijzen van een fotograaf. Dit wel met 0 ervaring hoeveel werk en tijd het kost voor de fotograaf zelf. Uiteindelijk was het €1500 voor 6u foto's, een fotoboek met 30 pagina's en een USB met 300 foto's (zijn er uiteindelijk meer geworden zonder bijbetaling). Wel dik tevreden over onze fotografe. Heeft dat echt super gedaan en voelde ons ook enorm op ons gemak. Binnen de 2 weken hadden we de foto's ook al en het album iets later.

Een kameraad had iemand die bijna niks vroeg, maar die hebben 3 jaar moeten wachten op hun foto's :unsure: .
 
Wij hebben onze fotograaf (een fotograaf met decennia ervaring in bijberoep, met zijn eigen studio) 500 euro moeten geven voor bijna een volledige dag aanwezig te zijn. Alle foto's op stick gekregen, én bewerkt. Zeer content van. Mijn vrouw is daar ook nogal pietje precies in, heeft zelf een passie voor fotografie...en het was gewoon goed. De fotoboek was misschien nog honderd euro extra ofzo. Alles wat we nodig hebben.

Dus ja: ik vergelijk het daar mee. Welke soort fotograaf vraagt dan 8x dat bedrag? Is toch normaal dat ik als klant zo denk?
Volledig begrijpelijk en dan hebben jullie zeker de goede keuze gemaakt. Al gok ik A) Dat het in het zwart was? B) indien niet, hij er zakelijk gezien geen goede zaak mee gedaan heeft
 
Volledig begrijpelijk en dan hebben jullie zeker de goede keuze gemaakt. Al gok ik A) Dat het in het zwart was? B) indien niet, hij er zakelijk gezien geen goede zaak mee gedaan heeft
Of het in het zwart was, dat weet ik niet. Het was 2018, maar dan nog natuurlijk...Ik herinner me niet dat we dat cash moesten betalen en ik dacht dat we dat toen ook gewoon overgeschreven hadden. Wat hij er achteraf mee doet, geen idee...daar heb je als klant natuurlijk geen zaken mee.
 
Wij betaalden €2000 voor de fotograaf. Inclusief: foto's van 's morgens vroeg tot 1-2u 's nachts. Alles digitaal. Pre-wedding shoot.
Was in 2015.

Een videobooth hadden we ook. Toen we toekwamen in de zaal om ons klaar te maken voor de receptie stond de videobooth er nog steeds niet. Bij aanvatten receptie ook niet. Die mensen waren ook niet bereikbaar. Eigenaar van de zaal kende de eigenaar van de videobooth en heeft die opgebeld. Er was blijkbaar serieus wat fout gelopen in hun planning. Die kerel heeft zo'n booth gaan afhalen op een beurs en bij ons komen zetten, gratis, omdat ze niet op tijd waren.

Een videobooth zou ik niet meer zetten, een photobooth wel. Die video's in het begin zijn plezant maar hoe later het wordt op den avond, des te meer zever die saai is om naar te kijken.
 
Een photobooth leek mij zelf op voorhand saai en wat cliche, mijn vrouw wilde het. Nog niet getrouwd op dat moment dus maar toegezegd en viel toch meer in de smaak bij de gasten dan verwacht. Ook voor ons leuke foto’s om achteraf naar te kijken, vooral om sommige mensen serieus achteruit te zien gaan foto na foto. 😁
 
Een photobooth leek mij zelf op voorhand saai en wat cliche, mijn vrouw wilde het. Nog niet getrouwd op dat moment dus maar toegezegd en viel toch meer in de smaak bij de gasten dan verwacht. Ook voor ons leuke foto’s om achteraf naar te kijken, vooral om sommige mensen serieus achteruit te zien gaan foto na foto. 😁
Wij hebben zo ooit op een trouw van vrienden begonnen met een groepsfoto van 'de maten'. Enkele uren later een foto waar iedereen onnozel doet. Dat is geëindigd met foto's waarbij er ene in de midden zat (zonder te weten wat er ging gebeuren), 3 gasten met hun kont bloot naast z'n gezicht en 1 piet die op z'n hoofd rustte. Ergens rond 4u.

Achteraf bleek dat, wanneer het getrouwde koppel terug was van huwelijksreis, zij hun ouders en schoonouders uitgenodigd hadden voor een avondje met hapjes en drank waarbij ze dan voor het eerst allemaal samen de foto's van die booth hebben bekeken.

True story.
 
Wij hebben zo ooit op een trouw van vrienden begonnen met een groepsfoto van 'de maten'. Enkele uren later een foto waar iedereen onnozel doet. Dat is geëindigd met foto's waarbij er ene in de midden zat (zonder te weten wat er ging gebeuren), 3 gasten met hun kont bloot naast z'n gezicht en 1 piet die op z'n hoofd rustte. Ergens rond 4u.

Achteraf bleek dat, wanneer het getrouwde koppel terug was van huwelijksreis, zij hun ouders en schoonouders uitgenodigd hadden voor een avondje met hapjes en drank waarbij ze dan voor het eerst allemaal samen de foto's van die booth hebben bekeken.

True story.
Daar zakt uw broek toch vanaf.
 
Terug
Bovenaan