Huren vs Kopen

Mijn schoonbroer bouwt om specifiek te verhuren. Dat is altijd de goedkoopste shit die hij overal in ploft. Brol frigo's die pokke veel verbruiken, brol microgolf, vaatwas etc.
En dan klagen van het soort volk dat hij aantrekt zeker!

Beetje zoals mijn familie.
Inderdaad rijhuizen en daar goedkope brol in steken en het minimum isoleren.
En dan advocaten, uithuiszettingen en meer van dat plezants :)

Maar dan krijg je mij niet als huurder, want ik kan wel de berekening maken tussen 300 euro per maand extra verwarming of 150 euro extra huur ;-)
 
Ze zijn allemaal nieuwbouw met deftige isolatie, maar in keuken en badkamer kun je blijkbaar gemakkelijk snel 10-20k besparen zonder dat een doorsnee huurder dat niet ziet.

We zijn zelf gaan kijken voor een keuken in ons huis. Wij kwamen op 20k uit, hij zou dezelfde ruimte voor 7k opvullen. Gewoon met een cheap ass keukenblad, cheap ass kasten, italiaanse toestellen, geen stoomoven, een brol dampkap en brol kookplaat.
 
100% objectief gezien zal dat in uw ogen idd brol zijn anders is een keuken van 20k moeilijk verdedigbaar.

Maar gewoon whirlpool toestellen ofzo voldoen toch prima, welke verhuurder voorziet er een stoomoven? (Ik al zeker niet)

Kijk rond naar een nieuwbouwproject met meer dan 15 appartementen ( in de sector noemen wij dat een gettoblok). Die ontwikkelaars betalen Max 5-6k voor een ingerichte keuken en die vinden schrijnwerkers die gek genoeg zijn om dat te doen. En dan zit je in de prijscategorie nieuwbouw 250-350k.

Dat een goede keuken 20K moet kosten zit volledig in uw hoofd
 
We zijn zelf gaan kijken voor een keuken in ons huis. Wij kwamen op 20k uit, hij zou dezelfde ruimte voor 7k opvullen. Gewoon met een cheap ass keukenblad, cheap ass kasten, italiaanse toestellen, geen stoomoven, een brol dampkap en brol kookplaat.
het vette is het enige van belang dat ik al gehad heb in huurappartementen.
een goedkoop houten keukenblad is evengoed als een marmeren. 't is misschien minder mooi, en het onderhoud zal ook anders zijn, maar voor de rest maakt dat geen hol uit hoor.
hetzelfde voor kasten: als de deuren blijven hangen, en ge kunt er uw gerief in kwijt: wat maakt het uit.

alle toestellen die ik gebruik zijn door mij zelf aangekocht, en verhuizen altijd mee. als er bvb ergens een frigo ingebouwd is, tel ik dat al als een minpunt, want dat betekent meestal dat er minder plaats is voor de mijne.
een oven kan nog interessant zijn, maar op zich gebruik je dat weinig.

dat ge daar als huisbaas uw geld wilt insteken, mij niet gelaten, maar het drijft de prijs alleen maar nodeloos op.
uw schoonbroer mag dan nog stoefen dat hij er geen geld in steekt...
 
het vette is het enige van belang dat ik al gehad heb in huurappartementen.
een goedkoop houten keukenblad is evengoed als een marmeren. 't is misschien minder mooi, en het onderhoud zal ook anders zijn, maar voor de rest maakt dat geen hol uit hoor.
hetzelfde voor kasten: als de deuren blijven hangen, en ge kunt er uw gerief in kwijt: wat maakt het uit.

alle toestellen die ik gebruik zijn door mij zelf aangekocht, en verhuizen altijd mee. als er bvb ergens een frigo ingebouwd is, tel ik dat al als een minpunt, want dat betekent meestal dat er minder plaats is voor de mijne.
een oven kan nog interessant zijn, maar op zich gebruik je dat weinig.

dat ge daar als huisbaas uw geld wilt insteken, mij niet gelaten, maar het drijft de prijs alleen maar nodeloos op.
uw schoonbroer mag dan nog stoefen dat hij er geen geld in steekt...

Ja maar het probleem is vooral dat er ook een stuk degelijkheid in duurdere dingen zit.
Ja als er een blad op uw keuken ligt dan is dat goed. Maar een blad uit laminaat is vele malen minder slijtvast, mag je geen warme pot opzetten en moet je in het algemeen gewoon voorzichtiger mee zijn.
Als eigenaar ga je dat doen, maar als huurder trek je u daar gewoon veel minder van aan. Wat je dan dus vaak ziet is dat het heel snel beschadigd is en dat fnuikt onmiddellijk het verder verhuur aan iemand anders.

Goedkope kranen idem. Men onderhoudt dat niet en binnen de kortste keren is die kraan kapot.

Een oven gebruik je weinig? 5 dagen per week draait onze oven toch hoor. En ik kan u vertellen een goeie oven is echt wel een genot.

Maar ik snap het hoor dat je al verhuurder minimaal wilt investeren en maximaal winst wilt maken. Maar de balans moet wel een beetje oké zijn.
 
in mijn vorige woning (cohousing) hadden we ook zo'n marmeren tablet, maar daar zetten we ook niet zomaar de warme potten op, we gebruikten altijd zo'n onderleggers. en tbh: als de huisbaas zijn kost berekent op het feit dat zijn potentiele huurder die moeite niet gaat doen, zijn goed recht (ik ga hem zeker niet verwijten), maar dan moet hij ook niet klagen.
en dat uw oven 5 dagen per week draait, is uw eigen keuze he. als die bij mij draait is het voor aardappel-bolletjes op te warmen. als ik geen oven heb, schel ik gewoon een patat en kook ik die. als ik dat nu zou doen, gebruikte ik mijn oven quasi letterlijk nóóit.
om daarvoor dan te zeggen dat het een must-have is, zonder welke ik een appartement niet zou huren... je moet al gek zijn als huurder.
 
VB uit de praktijk. Ik heb op een bovenverdieping laminaat uit de Ikea gelegd. ( enkel in nl te krijgen). De rottweiler en labrador van de huurder. (Propere mensen zelfs een beetje poetsgek). Sliep mee op de slaapkamer.

Na 6,5 jaar huur trekken ze eruit en natuurlijk laminaat in 1 kamer zwaar beschadigd.

We hebben daar toen 350€ waarborg afgetrokkken en ik heb 2 kamers vernieuwd. (Iedereen Happy). Sta daar maar met een massieve parketvloer in zo’n geval.
Beter soms goedkopere materialen gebruiken. En jong vervangen zonder veel gedoe
 
Mijn schoonbroer bouwt om specifiek te verhuren. Dat is altijd de goedkoopste shit die hij overal in ploft. Brol frigo's die pokke veel verbruiken, brol microgolf, vaatwas etc. Verhuurder en huurder content
Uiteindelijk zal je schoonbroer volgens mij duurder af zijn...
Bij ons zaten er ook redelijk goedkope keuken apperatuur in en na 5j begonnen die de geest te geven. Huisbaas heeft elk toestel al moeten vervangen en is nu slim genoeg geweest om er degelijk materiaal in te zetten dat langer mee gaat. Dus goedkoop is duurkoop.
Als er iets stuk is, mij niet gelaten. 1 tel naar huisbaas en ze komen het vervangen. Wat maakt het dan uit of het goedkoper gerief is?
 
Een microgolf van Bosch kost 500 euro of zo. Een deftige stoomoven 2000 euro.

Een basic combi oven microgolf waar je 2h mag wachten op een lasagne kost 200 euro in vandenborre. Duurt lang eer je goedkoop duurkoop wordt
 
Een microgolf van Bosch kost 500 euro of zo. Een deftige stoomoven 2000 euro.

Een basic combi oven microgolf waar je 2h mag wachten op een lasagne kost 200 euro in vandenborre. Duurt lang eer je goedkoop duurkoop wordt
Dat bericht raakt kant noch wal...
Zelfs in m'n eigen huis zou ik nooit 2000€ aan een stoomoven geven. En in een oven die 200gr warm staat gaat je lasagne even snel klaar zijn dan een dure die op 200gr staat.
Die goedkope over zal wss wel na 5j stuk gaan en jou dure kan 15j meegaan, maar zolang ik niet die elke 5j een nieuwe moet kopen is er toch geen probleem?
 
Dat bericht raakt kant noch wal...
Zelfs in m'n eigen huis zou ik nooit 2000€ aan een stoomoven geven. En in een oven die 200gr warm staat gaat je lasagne even snel klaar zijn dan een dure die op 200gr staat.
Die goedkope over zal wss wel na 5j stuk gaan en jou dure kan 15j meegaan, maar zolang ik niet die elke 5j een nieuwe moet kopen is er toch geen probleem?

Omdat jij het niet doet wilt het niet zeggen dat er geen mensen zijn die het wel doen :p
We kunnen nu een hele discussie voeren, maar het verschil tussen een goedkope oven en een degelijke oven die duurder is dat merk je wel. Vrij sterk merk je dat zelfs, iedereen die beide al eens gebruikt heeft kan dat gewoon beamen.

Op een salora kan je ook tv kijken, maar als je daar een Samsung Qled naast zet dan merk je het verschil duidelijk.
 
Ik heb nog nooit een stoomoven gehad, groenten stomen kan je toch in een pot met stoommandje van 5 euro.
 
Het hangt van de preferenties af zou ik zeggen :)

Stoomovens, dampkappen, ... ik kan mij bijna geen zaken voorstellen waar ik nog minder interesse in heb dan dat.

Wil je een speciaal toestel, dan is een huis kopen idd flexibeler.
Je kan huren dan cheapass noemen, maar in mijn geval is het dan eerder don't-care-ass :)
 
Het hangt van de preferenties af zou ik zeggen :)

Stoomovens, dampkappen, ... ik kan mij bijna geen zaken voorstellen waar ik nog minder interesse in heb dan dat.

Wil je een speciaal toestel, dan is een huis kopen idd flexibeler.
Je kan huren dan cheapass noemen, maar in mijn geval is het dan eerder don't-care-ass :)
De vraag is waar je bij een huis dan wel belang aan hecht.
 
De vraag is waar je bij een huis dan wel belang aan hecht.
Ligging mbt bereikbaarheid, ligging mbt buren/lawaai, voldoende ruimte, snel warm in de winter, 2 wc's, de basisvoorzieningen qua sanitair/badkamer/keuken zoals in nieuwbouw van de laatste 10 jaar, beperkte tuin om in te barbequen.

En al de rest is voor mij eigenlijk te negeren don't care ballast.
We reizen graag, studeren/lezen graag, bezoeken graag dingen, cozy in de zetel met een filmpje.
En daar draagt een dampkap in massief koper of een stoomoven met 7 standen 0,0 aan bij.

Maar dat is voor iedereen anders natuurlijk.

Mijn vrouw vindt sjakosjkes van Louis Vuitton compleet onnozel.
Een ander zal daar een gigantisch kwaliteitsverschil percipiëren en het gevoel hebben dat haar leven marginaal en cheapass is zonder zo'n sjakosjke.
Iedereen zijn hobby's en prioriteiten :)
 
De vraag is waar je bij een huis dan wel belang aan hecht.
maar dat is toch effectief bijzaak? ik kan mij niet voorstellen dat je een huis dat volledig aan uw eisen voldoet qua ligging, ruimtes, tuin, etc; gaat afwijzen omdat er een ander type dampkap insteekt dan ge wilt.
Zelfs sommige dingen die JanusDR aanhaalt vind ik al bijzaak: 2 WC's? als ge met meerdere mensen samen woont, misschien wel. maar als alleenstaande, of als koppel? Een badkamer: als die proper is, en ge relatief snel warm water hebt, en geen lekken of vocht oid, maakt dat toch eigenlijk niet uit of de stijl van de jaren '80 is of hypermodern 2023-stijl. Keuken idem: als ge kunt koken en afwassen is't idd al goed.

dat is dan misschien idd cheap-ass, maar er zijn meer mensen die moeten content zijn met wat ze krijgen, dan dat ze de luxe hebben om te kiezen.

ik heb in mijn voorbije zoektocht toch appartementen afgewezen waar de badkamer eigenlijk onderdeel is van de open keuken, of waar ge denkt dat, als ge 2 keer springt, de vloer gaat los komen van de muur. Of nog een waar de kamer waar de keuken instaat zo klein is dat het deel waar ge kunt bewegen eigenlijk het verlengde is van de gang

dat zijn de dingen die er toe doen, niet het merk of de wattage van uw dampkap of microgolf.
 
Ik snap eigenlijk niet hoe velen hier in het leven staan. Als je morgen een wagen koopt zit je dan ook eerst te bereken wat het ideale omslagpunt is tussrn huren en kopen. Of voor een nieuwe telefoon? Imo kopen veel mensen gewoon een huis omdat het dan van hun is, ze kunnen doen wat ze willen ermee zonder ook maar enige rekenening te moeten houden met de wensen van een ander. Dat is imo het grootste voordeel van kopen vs huren, het is uw eigendom en je hoeft niemand verantwoording af te leggen als je het wil inrichten als een cabardoucheke, volkscafe, kasteel met bijhorende prieeltjes of uw raam wil uitkappen zodat ge uw moto in de living kan zetten. Net die grote vrijheid is volgens mjj de grootste reden om te kopen, net zoals dit voor velen een breekpunt is tussen appartement en woning, dat ze niet meer zelf de absolute vrijheid hebben om te doen wat ze willen. Niet iedereen zit te kijken om zijn zak geld zo groot mogelijk te krijgen maar wil gewoon hun ding doen in het leven, wat sommigen hier toch lijken te vergeten.
 
maar dat is toch effectief bijzaak? ik kan mij niet voorstellen dat je een huis dat volledig aan uw eisen voldoet qua ligging, ruimtes, tuin, etc; gaat afwijzen omdat er een ander type dampkap insteekt dan ge wilt.
Zelfs sommige dingen die JanusDR aanhaalt vind ik al bijzaak: 2 WC's? als ge met meerdere mensen samen woont, misschien wel. maar als alleenstaande, of als koppel? Een badkamer: als die proper is, en ge relatief snel warm water hebt, en geen lekken of vocht oid, maakt dat toch eigenlijk niet uit of de stijl van de jaren '80 is of hypermodern 2023-stijl. Keuken idem: als ge kunt koken en afwassen is't idd al goed.

dat is dan misschien idd cheap-ass, maar er zijn meer mensen die moeten content zijn met wat ze krijgen, dan dat ze de luxe hebben om te kiezen.

ik heb in mijn voorbije zoektocht toch appartementen afgewezen waar de badkamer eigenlijk onderdeel is van de open keuken, of waar ge denkt dat, als ge 2 keer springt, de vloer gaat los komen van de muur. Of nog een waar de kamer waar de keuken instaat zo klein is dat het deel waar ge kunt bewegen eigenlijk het verlengde is van de gang

dat zijn de dingen die er toe doen, niet het merk of de wattage van uw dampkap of microgolf.

Natuurlijk ga je dat niet afwijzen omdat er een mindere dampkap inzit.
Maar bij sommige mensen is de keuken effectief wel van doorslaggevende factor. Het is niet voor niks dat mensen een huis kopen en vrij snel overgaan tot verbouwingen.

Als je gaat huren heb je vaak weinig keuze om het te nemen zoals het is. Maar er zijn gerust mensen die een appartement niet nemen omdat de keuken of badkamer hun niet aanstaat. Per slot van rekening moet jij daar wel wel wonen en het gebruiken.

Het is een beetje de steeds wederkerende discussie waarom veel geld uitgeven als het met iets goedkoop ook kan. Misschien omdat net dat tikkeltje meer comfort, kwaliteit en comfort aangenaam zijn.
Je kan uw hele uitzet bij de Ikea gaan halen, dan koop je een zetel voor 500€. Daar kan je perfect in zitten. Maar je kan ook een zetel kopen van 2000€, ook daar kan je in zitten.
Ik heb beide in mijn huis staan, je mag een raden waar ik het liefste in zit. En welke zetel ik na 4 jaar gebruik bijna op de grond zit omdat hij doorgezakt is.
En ga zo maar door voor alles
 
Terug
Bovenaan