Huren vs Kopen

lach maar.... 2 huizen van mij vandaan hebben ze hun woning verkocht,
hun woning is identiek aan dat van mij, want die bouwfirma heeft 4 huizen in 1 keer gebouwd toen.
ondertussen hebben ze hun woning aan 90.000 euro extra kunnen verkopen dan hun aankoop prijs.
en het mijne is dan nog een lapje groter, en zonniger gelegen. +airco, +vloerverwarming....

niet mis, + 100.000 euro verdiend in 5 jaar, om geen klop voor te hoeven doen. (als ik het al zou willen verkopen....)

huren jullie maar, en gooi maar je geld weg.
Is geen 90k extra hé.
Hun huis hebben ze verkocht voor 90k, maar alle huizen zullen dan ongeveer zoveel gestegen zijn in prijs. Dus hetgene je 'gewonnen' hebt moet je in je nieuwe aankoop steken want voor het oorspronkelijke bedrag vind je dan wss niets meer...

Alles hangt van de tijd af, als de prijzen stijgen ga je idd meer krijgen. Maar wij hadden het omgedraaid, verkocht toen de crisis in 2008 er kwam. Dan moesten we zelfs 50k (incl kosten) bijleggen!
Konden toen mss kiezen om niet te verkopen, maar met 2 kinderen konden we bijna niet anders wegens veel te klein appartement.
 
Nene, int algemeen. Lijkt mij toch niet easy ( zelfs met een 50k op de spaarrekening ), mss lukt een app nog maar toch geen huis...

Aan 1,35 % kan je met 2k netto toch zo een 250k lenen op 25 jaar.
Je zal geen fancy woning kunnen kopen, maar je kan zeker eigenaar worden met wat eigen inbreng.
Zelfs in Gent nabij centrum vind je voor minder dan 300k appartementen.

En met de lage belastingen op lagere brutolonen is 2k netto voor veel gewoon ook niet echt onhaalbaar.
 
Aan 1,35 % kan je met 2k netto toch zo een 250k lenen op 25 jaar.
Je zal geen fancy woning kunnen kopen, maar je kan zeker eigenaar worden met wat eigen inbreng.
Zelfs in Gent nabij centrum vind je voor minder dan 300k appartementen.

En met de lage belastingen op lagere brutolonen is 2k netto voor veel gewoon ook niet echt onhaalbaar.
250k aan 1,35% op 25 jaar is 981 euro/maand. Geen enkele bank die je dat zal geven zonder extra waarborg als je maar 2000 euro netto verdient.

En 2K netto betekent 3.013,32 bruto. Dan is je onhaalbaar in theorie mss nog ok, maar in de praktijk is je "zeker eigenaar worden met wat eigen inbreng" niet zo zeker.
 
Onder meer AXA, KBC en Record gaan tot de helft van je loon zolang het resterende saldo meer is dan 1000 eur.
daar zou ik nu toch wel eens een praktijkvoorbeeld van willen zien. 1,35% (dus een redelijk "ok" tarief) én 50% lenen?

Keytrade eist voor een woning van 220k (totaal incl kosten: 242k) een eigen inbreng van 45k én geeft dan nog maar 1,61% (25 jaar). Gaan we naar een aflossing van 892 euro (krediet 198k, 22 jaar: max voor een woning én 2000 netto/maand), dan zit je al aan 1,87%. 1,35% haal je nooit.
 
Iedereen heeft het over de praktische kant van de kwestie (materialen, flexibiliteit, vrijheid), maar als je de huidige interestvoet ziet is het toch een no-brainer als je wat geld hebt staan.

Ja, indien je nog 10% interest op je spaarboekje krijgt kan je huren, maar da's ook al effe geleden.
 
This just in:

Heel mooi alle pros & cons gearticuleerd imo. Natuurlijk is het niet 100% op de belgische markt gefocust maar er is toch meer toepasbaar dan je zou denken.Toch nog altijd content met mijn aankoop per chance :biglaugh:
 
This just in:

Heel mooi alle pros & cons gearticuleerd imo. Natuurlijk is het niet 100% op de belgische markt gefocust maar er is toch meer toepasbaar dan je zou denken.Toch nog altijd content met mijn aankoop per chance :biglaugh:
Ook gezien. The 5% rule is ook omtrent dit onderwerp.
 
Heb het ook gezien. Het komt er in wezen op neer dat huren en kopen gelijk zijn zolang je uitgespaarde kosten van kopen belegt. Ook hangt veel af van niet-financiële factoren zoals je gezinssituatie, waar je bent in het leven, etc. Maar een woning kopen is niet per definitie het summum van geluk en succes.

Wij zitten nu in de situatie van kiezen tussen huren of kopen. We hebben nu een dochter dus wat is ook het best voor haar? Zijn we alsnog van plan om België te verlaten of blijven we op zen minst 10 - 15 jaar?
 
Ik hoop dat de huizenmarkt blijft stijgen. Als mijn woning ooit 500k of 600k waard is, verkoop ik het en ga ik rentenieren in een arm maar mooi land (vietnam bv). Het pensioen dat ze mij zullen geven is dan nog eens leuk meegenomen.
 
Best zien dat je geld ter plekke niet minder waard wordt in dat exotisch land van keuze. Inflatie in Vietnam 2008 was +20%, in 2011 +18%
 
Ik hoop dat de huizenmarkt blijft stijgen. Als mijn woning ooit 500k of 600k waard is, verkoop ik het en ga ik rentenieren in een arm maar mooi land (vietnam bv). Het pensioen dat ze mij zullen geven is dan nog eens leuk meegenomen.
En dan als oude man gaan wonen in Vietnam terwijl het zorgsysteem in België het beste van de wereld is? Zonder kennis van de taal, zonder netwerk, zonder kennis van de gewoontes etc?
 
Wij hebben 14 jaar gehuurd. Begonnen aan €650 voor het centrum van Brugge in 2007 en op het laatste €815 voor het centrum van Kortrijk. Altijd huizen, nooit tuin (centrum, tja). Kopen zou voor ons door een schuldbemiddeling en zwarte lijst nog járen af geweest zijn maar toen mijn beide ouders overleden waren… dus kopen is voor ons echt gemoedsrust geworden. Vooral ook weten dat de kinderen ‘iets’ hebben dat zeker is.
 
Terug
Bovenaan