Huren vs Kopen

nog een nadeel bij overlijden : erfbelastingen (niet voor langslevende partner) en splitsing van naakte eigendom en vruchtgebruik. Het zou niet de eerste familie zijn waar serieus ruzie over komt :D
 
Vanuit een puur financieel aspect is dat niet echt walgelijk. En als je voor en nadelen opsomt van kopen/huren, juist een mooi iets voor de partner. Het is namelijk ook andersom. Als jij sterft, dat je weet dat je partner financieel haar plan zal kunnen trekken. In tegenstelling tot wanneer ze huurt en de helft van het inkomen dan wegvalt en ze plots veel meer shit zal hebben.
In die optiek ja, is dat natuurlijk slim om dat te hebben. Hebben wij ook. Maar de manier waarop hij het laat uitschijnen is alsof het een "voordelige situatie" is, als zijn vrouw het loodje legt.
 
In die optiek ja, is dat natuurlijk slim om dat te hebben. Hebben wij ook. Maar de manier waarop hij het laat uitschijnen is alsof het een "voordelige situatie" is, als zijn vrouw het loodje legt.
Dat is toch ook gewoon correct in de vergelijking kopen/huren? Het is meer voordelig om gekocht te hebben, dan te huren, in het geval je partner sterft.

Dat is zoals het ook een "voordelige situatie" is, financieel gezien, om jong te sterven als je een uitvaartverzekering hebt die je maandelijks/jaarlijks betaald. Of dat gewenst is, dat is iets heel anders.
 
Dat is pas iets walgelijks dat ge dat als een "voordelige situatie" zou zien, uw vrouw die het loodje legt en dan zit ge te geilen op da geld. Ik heb een familielid die nu net ook net z'n echtgenote kwijt is, da wilt ge écht niet. Allez, gij misschien wel dus :sarcastic:. Maar ik kan me best wel voorstellen dat er veel 'mensen' zijn die ook zo denken. Wat een wereld waarin wij leven eigenlijk :puke::puke:
het is een voordelige situatie als je het met huren vergelijkt. Ik zeg niet dat het een voordeel op zich is.

En de beschrijving die ik gaf is dat mijn vrouw de lening quasi af kon betalen. In de praktijk kan ze trouwens alle leningen afbetalen die we hebben (voor de 2 woningen) met schuldsaldo en groepsverzekering, terwijl ik nog met een leningslast van zo'n 1500 euro zou overblijven. Als er hier thuis dus iemand zou profiteren van een overlijden zou het eerder haar zijn.

Als je de kost van een schuldsaldo meerekent in de kost om te kopen vs huren, moet je ook rekening houden met de mogelijkheid dat je bij een overlijden plots véél minder aflost dan je als huurder moet blijven betalen in een vergelijkbare situatie.
 
Een schuldsaldoverzekering is geen inherent onderdeel bij het aankopen van een huis. Het is soms een vereiste vanuit de bank om een hypothecaire lening te verkrijgen opgesteld in het oog van risicodekking.

Als huurder kan jij een gelijkaardig risico dekken maar is er geen verplichting op de x maand huurwaarborg na.

Dus ik ben van mening dat je voor dezelfde risico dekking, al dan niet verplicht, dezelfde berekening moet maken. Dus om dit pijnlijke voordeel te verwerken dus een levensverzekering moet mee opnemen in de vergelijking. De moeilijkheid hier is het bedrag in te schatten.

Verder is er nog een pervers gegeven in de erfbelasting omdat je in 1 situatie met roerenden en onroerende goederen zit en in de ander enkel roerende.
Dit heeft effect op de te betalen belasting, wat bij (kortstondig) feitelijk samenwonen al redelijk wat impact kan hebben.

In de rechte lijn en tussen partners worden de tarieven berekend:

per erfgenaam
afzonderlijk op het roerende gedeelte en op het onroerende gedeelte.


Losstaande heb ik zowel een schuldsaldo voor 100% voor het vrouwtje en een afzonderlijke levensverzekering. Het eerste weet ze, het tweede niet. Is voor mijn gemoedstoestand met het idee dat moest ik sterven, mijn gezin toch aangenaam kan leven.
 
Laatst bewerkt:
Een schuldsaldoverzekering is geen inherent onderdeel bij het aankopen van een huis. Het is soms een vereiste vanuit de bank om een hypothecaire lening te verkrijgen opgesteld in het oog van risicodekking.
Het is voor het merendeel van de mensen wel een verplichting. Ofja, niet in absolute termen inderdaad, maar er is gewoon vaak een hele hoge kost (veel hogere rentevoet) als je geen SSV neemt. Lijkt me dan absurd om dit persé gelijk te moeten trekken terwijl er bij huren NOOIT die verplichting is. Het is vooral het aspect "lagere verzekeringkosten" als voordeel bij huren, waar tegenover staat dat dit onderandere/vooral de schuldsaldo is, waar ook wel degelijk een bepaald voordeel tegenover staat.

Het zou de vergelijking juist onjuister maken als je dan een levensverzekering MOET gaan bijrekenen bij het huren. Wat als ik dat niet wil, die levensverzekering? Dan maak je huren duurder voor iets dat ik niet wens.
 
Kopen of huren...toch ook lang over getwijfeld. Met mijn vriendin toch iets gekocht nu. Maar ik vind huren écht wel in verschillende opzichten beter en vind die "baksteen in de maag" van de gemiddelde Belg niet echt geweldig.

Zoals enkelen hierboven al zeiden:
1) huren maakt je leven veel flexibeler. Da's een enorm handig, toch zeker in het begin van je carrière. Als je bijvoorbeeld een nieuwe job gevonden hebt. Al die tijd dat mensen zitten te pendelen, is ook een enorme kost.

2) Mensen zeggen altijd dat huren weggegooid geld is, maar bij kopen doe je dat ook. Belastingen, notariskosten, ssv, onroerende voorheffing, interest op je lening is ook geld "weggooien" in dit geval (door al die ECB bazooka's is dat wat minder nu) . Het geld dat je iedere maand wegzet via je hypotheek is niet allemaal kapitaalopbouw hé.
Daarnaast: renovaties aan je huis. Na 20j afbetalen van je hypotheek is de kans groot dat je opnieuw een lening gaat nemen om je huis te vernieuwen.

Eigenlijk mijn punt hier is: je gaat ALTIJD aan je huis iets betalen, of je nu huurt of niet.

3) Ook hierboven al gehoord: de opportuniteitskost van je initiële investering is enorm groot. Maar niet alleen de stijging/daling van de aandeelprijs moet je in rekening nemen, maar als je een deel van dat geld belegt in aandelen die dividende uitkeren. En dan op die manier dat geld herinvesteert, kan je op een looptijd van 20-30j echt wel de waarde van je huis krijgen.

4) als je de huizenprijzen over de lange tijd bekijkt, gaan die gewoon mee met de inflatie.

De beslissing of je zou moeten huren of kopen, dan zou je puur financieel gezien eigenlijk moeten kijken naar een ratio: huisprijs / jaarlijkse huurkost
Voor mij: als die ratio onder de 25 is lijkt het me OK om iets te kopen. Als die boven de 30 is, best blijven huren en investeer je geld.

Uiteindelijk heb ik iets gekocht, zit op een ratio van nèt onder de 25 (met notaris en verbouwingskosten inbegrepen). Ik weet nu wel al dat ik er niet heel mijn leven zal wonen. Maar naast financieel is er dus ook de emotionele kant en die zorgde dus zeker ook mee voor de doorslag. Ik heb nu geen probleem als ik een gat in de muur boor bij wijze van spreken.
 
Het is voor het merendeel van de mensen wel een verplichting. Ofja, niet in absolute termen inderdaad, maar er is gewoon vaak een hele hoge kost (veel hogere rentevoet) als je geen SSV neemt. Lijkt me dan absurd om dit persé gelijk te moeten trekken terwijl er bij huren NOOIT die verplichting is. Het is vooral het aspect "lagere verzekeringkosten" als voordeel bij huren, waar tegenover staat dat dit onderandere/vooral de schuldsaldo is, waar ook wel degelijk een bepaald voordeel tegenover staat.

Het zou de vergelijking juist onjuister maken als je dan een levensverzekering MOET gaan bijrekenen bij het huren. Wat als ik dat niet wil, die levensverzekering? Dan maak je huren duurder voor iets dat ik niet wens.
Het te verzekeren risico is niet je woonst maar de levenskwaliteit van je partner.

Neem je dat in rekening bij Optie A: kopen moet je dat m.i. ook meerekenen in Optie B: huren. Of je haalt het uit beiden.

Uiteindelijk is het vraagstuk redelijk simpel: "wat is het voordeligst?".

Het probleem begint met de toevoeging "op welke termijn?" En zo zijn er nog een paar zoals "welk comfort/kwaliteit" , "welke levensfase",...


Uiteindelijk zou ik voor mijzelf dan uitrekenen wat de TCO is van beide gevallen en in rekening brengen de opportuniteitskosten die huren / beurs / ... meebrengen.

Ik zou dat doen vanuit mijn huidige situatie en uitspreiden naar de middellange termijn. Op lange termijn wil ik waarschijnlijk toch elders gaan wonen of het nu huren of kopen is... Of ik meer winst haal uit beleggingen of meerwaarde verkoop huis kan ik eigenlijk niet zeggen. Op dit moment gekeken naar mijn eigen historiek zou ik gokken op de beurs.

Maar je hebt natuurlijk intrinsieke en extrinsieke waarde waardoor de TCO niet de enige doorslaggevende factor is.

Bekijken we puur TCO is het kopen van een huis enkel het onderhoud en belastingen (aanschaf en KI). De waarde van het pand blijft bij normaal onderhoud tot op heden hetzelfde of zelfs met stijging. Je loopt natuurlijk wel de opportuniteitskosten kwijt van het geld dat je in je aankoop vastzet. Nu grappig want dit doen de meeste met geleend geld... Dat laten we dus ook deels vallen. Wat wel telt is de grootte van uw af te betalen bedrag tov je inkomsten.

Bij huur heb je die posten niet maar een algemene kost van huur die je iets tijdelijke (een woning) schaft. De verhuurder maakt de rekening en marges en zal zelden verlies willen draaien. Het voordeel is een lager te investeren bedrag op korte/middellange termijn maar veel hoger op middellange/lange termijn. Op een bepaald moment is je gekocht huis afbetaald en zit je met geïndexeerde huur. uitgaande normaal onderhoud. Je kan dan natuurlijk wel je opgebouwd vermogen gaan verteren indien je dit zorgvuldig (risico) hebt kunnen opbouwen en tijdig kan veiligstellen naar een lager risicoprofiel bij stijgende leeftijd.

Het is m.i. vergelijkbaar met je eigen IT infrastructuur opzetten of een clouddienst afnemen. En wat is hier het beste? :')... Voor en nadelen en je zal het goed moeten doortasten in beide gevallen om er voordeel mee te doen. Situatieafhankelijk dus.

Eigenlijk is een huis kopen best goedkoop als je cashflow dat aankan want je koopt iets dat in waarde stijgt met andermans geld. Koop je op uw maximum ga je geen overig budget en levenskwaliteit hebben. T zelfde als je alles op de beurs steekt maar mogelijks meer liquide. Al kan je je afvragen wat het meeste stabiliteit geeft tot nu toe, de huizenmarkt of de beurs? :) De beurs heeft wel het voordeel dat je een deeltje kan verkopen.

De voorwaarden zijn wel dat je inkomen kunt blijven genereren in relatie tot uw aankoop. In beide gevallen zal je vroeg of laat zonder dak vallen bij verlies van inkomsten. Alleen wordt het risico bij kopen lager in tijd en bij huren andersom.


Maar verkort hangt het huren of kopen bij mij af van voornamelijk de extrinsieke waarde. Dus mobiliteit, flexibiliteit, zekerheid. Beiden kunnen situatieafhankelijk een goede keuze zijn, al denk ik dat kopen voor de meeste Belgen op de middel tot lange termijn beste oplossing is.

Je kan trouwens ook gewoon je eigen huis verhuren en zelf iets huren als je mobiel wilt zijn... Genoeg expats die dit toepassen.

Ook kan je op korte termijn een duurder pand huren dan kopen. Je koopt het namelijk niet het eigenaarschap maar huurt het tijdelijk gebruiksgenot. Zo kan ik ook nu een maand een Ferrari gaan huren... t is wel plezanter als snelheid mijn ding is :D
 
Het te verzekeren risico is niet je woonst maar de levenskwaliteit van je partner.
Ik heb geen partner. Ik spaar 4k+ uit op mijn lening (Meerkost lening zonder SSV - kost SSV).
Bij huren zal je niet plots een hoop geld terugkrijgen.

Dus neen, je kunt het niet gewoon "uit beiden halen". Het is iets dat vaak intrinsiek verbonden is. Als je enkel twee exact dezelfde dingen wilt vergelijken, dan moet je wonen met wonen vergelijken, maar daar is weinig nut aan. Het gaat hier juist om de verschillen tussen huren en wonen. Dit is er één van.

Ja, je kunt het omzeilen door in de meeste gevallen een stuk meer te gaan betalen. Maar ik zie het nut er niet van in om bewust meer te gaan betalen om minder terug te krijgen.

En neen, in mijn geval was er niet echt de optie op veel alternatieven. Voor de periode een heel goed tarief, een 10-15 tal banken afgegaan en nergens beter bekomen.
 
Laatst bewerkt:
Op basis van financiële kennis en ervaring van de laatste 5 jaar, raad ik aan om gewoon 1 maand huur in Bitcoin te steken.
Koop met die opbrengst 5 jaar later je huis.

Het beste van 2 werelden!

(toekomstige resultaten kunnen afwijken van het verleden :unsure:)
 
Laatst bewerkt:
het is een voordelige situatie als je het met huren vergelijkt. Ik zeg niet dat het een voordeel op zich is.

En de beschrijving die ik gaf is dat mijn vrouw de lening quasi af kon betalen. In de praktijk kan ze trouwens alle leningen afbetalen die we hebben (voor de 2 woningen) met schuldsaldo en groepsverzekering, terwijl ik nog met een leningslast van zo'n 1500 euro zou overblijven. Als er hier thuis dus iemand zou profiteren van een overlijden zou het eerder haar zijn.

Als je de kost van een schuldsaldo meerekent in de kost om te kopen vs huren, moet je ook rekening houden met de mogelijkheid dat je bij een overlijden plots véél minder aflost dan je als huurder moet blijven betalen in een vergelijkbare situatie.
Kan je dat afzonderlijk doen mss? Wij hebben geopteerd voor 100% voor beiden, kost wat meer, maar bon, 't is nu ook geen verzekering om van achterover te vallen en het is toch altijd "iets" als er iets moest gebeuren.
 
Ik heb geen partner. Ik spaar 4k+ uit op mijn lening (Meerkost lening zonder SSV - kost SSV).
Bij huren zal je niet plots een hoop geld terugkrijgen.

Dus neen, je kunt het niet gewoon "uit beiden halen". Het is iets dat vaak intrinsiek verbonden is. Als je enkel twee exact dezelfde dingen wilt vergelijken, dan moet je wonen met wonen vergelijken, maar daar is weinig nut aan. Het gaat hier juist om de verschillen tussen huren en wonen. Dit is er één van.

Ja, je kunt het omzeilen door in de meeste gevallen een stuk meer te gaan betalen. Maar ik zie het nut er niet van in om bewust meer te gaan betalen om minder terug te krijgen.

En neen, in mijn geval was er niet echt de optie op veel alternatieven. Voor de periode een heel goed tarief, een 10-15 tal banken afgegaan en nergens beter bekomen.

In jouw geval heb je inderdaad gelijk.
Ik bekeek het vanuit mijn situatie waar ik wel de splitsing zou maken.

Toont wel weer hoe situatie afhankelijk de berekening is.
 
Kan je dat afzonderlijk doen mss? Wij hebben geopteerd voor 100% voor beiden, kost wat meer, maar bon, 't is nu ook geen verzekering om van achterover te vallen en het is toch altijd "iets" als er iets moest gebeuren.
Je kan schuldsaldoverzekering nemen waar je beiden op 1 contract staan of elk afzonderlijk afsluiten.

Vlug uit het hoofd was op 1 contract voordeliger maar niet fiscaal aftrekbaar. Kan wel enkel als je samen beschreven bent voor de hypothecaire lening.

In de afzonderlijke variant waren er ook meerder extra opties van wat ik herinner. Het te verzekeren bedrag/% van de lening kan je afzonderlijk bepalen.

Voorbeeld:

Let wel op bij het fiscaal inbrengen dat er een andere behandeling is bij uitkering. Je moet dan ook belasting betalen die niet is indien je het niet inbrengt. Vergeten ze vaak te vermelden...



Ik heb zelf gezamenlijke contract samen met partner voor 100% genomen. Niet fiscaal afgetrokken en in 1 keer betaald. De bedragen waren ook niet erg hoog... Cardif was toen wel veruit de goedkoopste en er was nog wat marge.
 
Ssv was hier een vereiste vanuit de bank, gezien mijn leeftijd én een reeds vooraf bestaande aandoening, zal die me 13.000 Euro kosten. Ik had het toch liever anders gezien 🙈

Daarnaast heb ik nog een klassieke levensverzekering van 30.000 euro (kost me 100 Euro per jaar) zodat mijn dochter de registratierechten kan betalen mocht er me iets overkomen.
 
Daarnaast heb ik nog een klassieke levensverzekering van 30.000 euro (kost me 100 Euro per jaar) zodat mijn dochter de registratierechten kan betalen mocht er me iets overkomen.
Hoe kan dat? Het verzekerde risico doet zich toch 100% zeker voor binnen nu en 60 jaar en dan hebben ze nog maar 6000 euro gekregen van u :)
Of enkel bij plots ongeval of zo?
 
Hoe kan dat? Het verzekerde risico doet zich toch 100% zeker voor binnen nu en 60 jaar en dan hebben ze nog maar 6000 euro gekregen van u :)
Of enkel bij plots ongeval of zo?
Loopt maar tot mijn 65ste, dus tot wanneer de lening is afbetaald. 😁
 
Beroepsmatig met redelijk wat erfenissen geconfronteerd geweest en er was 1 rode draad: het vastgoed in de nalatenschap was het grootste deel in het actief.
En eigenaren waren ook betere spaarders dan huurders.

Soit, ik ben eigenlijk geen enkele bemiddelde huurder tegengekomen.

Dus, een leuke denkoefening, huren vs kopen, maar het gebeurt gewoon niet in de realiteit. Die ene uitzondering misschien niet te na gesproken.

Paar jaar terug was er ook en prof van ugent die beweerde dat huren superieur was tov kopen. Persoon in kwestie was zelf eigenaar, tot zover zijn eigen situatie.
 
nog een nadeel bij overlijden : erfbelastingen (niet voor langslevende partner) en splitsing van naakte eigendom en vruchtgebruik. Het zou niet de eerste familie zijn waar serieus ruzie over komt :D
erfbelastingen lijkt me nadeliger bij huren dan bij kopen. Bij huren heb je geen onroerend vermogen, dus is het allemaal 1 pot nat waarop de 3%, 9% en 27% verdeeld wordt.
Een schuldsaldoverzekering is geen inherent onderdeel bij het aankopen van een huis. Het is soms een vereiste vanuit de bank om een hypothecaire lening te verkrijgen opgesteld in het oog van risicodekking.
het is in meer dan 95% van de gevallen verplicht, je onderschat het wat denk ik
Seci zei:
Als huurder kan jij een gelijkaardig risico dekken maar is er geen verplichting op de x maand huurwaarborg na.
een huurwaarborg is strikt genomen ook geen verplichting, toch ga je daar (terecht) vanuit dat je er rekening mee moet houdne.
Seci zei:
Dus ik ben van mening dat je voor dezelfde risico dekking, al dan niet verplicht, dezelfde berekening moet maken. Dus om dit pijnlijke voordeel te verwerken dus een levensverzekering moet mee opnemen in de vergelijking. De moeilijkheid hier is het bedrag in te schatten.
goh, je kan niet alles inrekenen in cijfers. voor mij is dat voordeel gewoon iets dat als gevolg heeft dat de hoge lening een stuk lager risico oplevert.
Daarnaast: renovaties aan je huis. Na 20j afbetalen van je hypotheek is de kans groot dat je opnieuw een lening gaat nemen om je huis te vernieuwen.
klopt, maar dat mag je imho in deze vergelijking niet meenemen. Want de kans dat de verhuurder even vlug zal renoveren als een gewone eigenaar-bewoner, is héél klein. Wat eigenlijk nog een extra nadeel is: wie huurt, heeft vaker een woning die minder up to date is
Wilto zei:
4) als je de huizenprijzen over de lange tijd bekijkt, gaan die gewoon mee met de inflatie.
dat zou ik nu ook niet durven beweren :)

Code:
Jaar   Prijs   Stijging  Index   Stijging hoger dan index
Jaar   Prijs  Stijging  Index   Stijging hoger dan index
1975   17.353  16,67%  10,83%   5,27%
1976   19.955  14,99%   7,70%   6,77%
1977   24.789  24,22%   5,77%  17,44%
1978   29.747  20,00%   3,96%  15,43%
1979   34.705  16,67%   5,98%  10,09%
1980   34.705   0,00%   6,97%  -6,51%
1981   32.226  -7,14%   8,26% -14,23%
1982   30.987  -3,84%   8,38% -11,28%
1983   29.747  -4,00%   6,86% -10,16%
1984   29.747   0,00%   5,04%  -4,80%
1985   31.606   6,25%   3,48%   2,67%
1986   32.722   3,53%   0,88%   2,62%
1987   34.705   6,06%   0,94%   5,07%
1988   37.184   7,14%   2,39%   4,64%
1989   42.142  13,33%   3,59%   9,40%
1990   44.621   5,88%   3,88%   1,92%
1991   47.720   6,95%   2,28%   4,56%
1992   52.058   9,09%   2,84%   6,08%
1993   57.016   9,52%   2,42%   6,94%
1994   61.973   8,69%   1,88%   6,69%
1995   63.213   2,00%   1,96%   0,04%
1996   66.931   5,88%   2,31%   3,49%
1997   69.410   3,70%   0,42%   3,27%
1998   74.368   7,14%   0,95%   6,13%
1999   79.326   6,67%   1,79%   4,79%
2000   83.044   4,69%   2,20%   2,43%
2001   86.763   4,48%   2,90%   1,53%
2002   96.678  11,43%   1,21%  10,10%
2003  101.636   5,13%   1,59%   3,49%
2004  110.000   8,23%   2,26%   5,84%
2005  132.000  20,00%   2,63%  16,92%
2006  150.000  13,64%   1,66%  11,78%
2007  163.000   8,67%   3,46%   5,03%
2008  170.000   4,29%   2,32%   1,93%
2009  175.000   2,94%   0,62%   2,31%
2010  180.000   2,86%   3,22%  -0,35%
2011  187.500   4,17%   3,65%   0,50%
2012  195.000   4,00%   1,46%   2,50%
2013  200.000   2,56%   1,14%   1,41%
2014  200.000   0,00%  -0,65%   0,65%
2015  210.000   5,00%   1,74%   3,20%
2016  215.000   2,38%   2,65%  -0,26%
2017  220.000   2,33%   1,71%   0,61%
2018  225.000   2,27%   1,99%   0,28%
2019  230.000   2,22%   1,41%   0,81%
2020  225.000  -2,17%   0,26%  -2,42%
2021  260.000  15,56%   3,00%  12,19%
(dat laatste jaar moet je met een korrel zout nemen). Heb ook gekozen voor de mediaanprijs een gewone (rij/halfopen) woning
 
een huurwaarborg is strikt genomen ook geen verplichting, toch ga je daar (terecht) vanuit dat je er rekening mee moet houdne.

Aha dat wist ik niet, ik dacht namelijk dat dat een verplichting was.


Ik huur al even niets meer maar dat lijkt mijn toch wel belangrijk om te vermelden op de immowebs van deze wereld. Maximum 3 maand kan oplopen tot 4-5k.

Thanks for the info!
 
Laatst bewerkt:
Huren is toch in veel gevallen cheap ass living?

Ik ga akkoord dat je niet moet kopen op je 22. Maar eens je een stabiel leven hebt, kijk je toch wat uit naar je eigen stek.

In heb geen enkel huur ding gehad met een deftige keuken, je badkamer trekt bijna nooit op iets. Ik kan me moeilijk inbeelden dat ik op mijn 40 ergens 1000+ euro betaal voor een kot waar je niks kan doen. Je keuken is brak, je gaat die niet zelf verbouwen. Idem met tuin en alle andere dingen.

Vrijheid heeft zijn prijs...
 
Terug
Bovenaan