Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
Hier ook een rijhuis aan het bouwen in een nieuwe wijk, bewoonbare oppervlakte 167m2. Keuze voor nieuwbouw is vooral omdat we het zelf niet zagen zitten om zware verbouwingen te doen. Prijzen lagen vorig jaar al vast. Al veel commentaar gekregen waarom we in een klein rijhuis zouden willen wonen. Heb het gevoel dat we deze keuze vaak moeten verdedigen.
Hier ook rijhuis aan het verbouwen, nog 3 maand tot oplevering!

- Rijhuis jaren 50' gekocht. Zo wisten we meteen dat we 90% toch opnieuw moesten doen, dan maakt het niet uit wat voor lijken er uit de kast vallen (up to a point natuurlijk). Was een 150m2, voor mooie prijs want mensen hebben echt moeite om door een heel oud huis te kijken.
- Volledige EIR totaal renovatie gepland om zo tot makkelijk 200m2 + kelder te komen, volledig uitbesteed.
- Tijdens de bouw 1 jaar in een zelf gebouwd tiny house wonen (gecamoufleerd als tuinhuis van 21m2, +- 12k om te bouwen)

We hadden een degelijk budget natuurlijk, maar met bovenstaande scenario kan naar mijn mening een significant deel van de bevolking heel wat verwezenlijken. Maar inderdaad "dat kan ik niet hoor" "ik huur wel een appt voor 1500/maand voor een jaar" "ik wil iets volledig af" "zelf verbouwen zie ik niet zitten". Als je niets wilt geven & alles wilt nemen tja dat zijn keuzes die je zelf maakt, maar dan moet je ook niet TE hard klagen imo.
 
Aan de andere kant... als je de vraagprijs van sommige woningen ziet dan vraag je u soms toch wel af of ze op hun hoofd zijn gevallen en zijn blijven toeken...


Het lijkt te zijn alsof men ondertussen denkt allemaal de hoofdvogel af te schieten voor hunne ouden brol... zelfs in Limburg...

EDIT:
@Voidski eventueel dit ? https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/genk/3600/10295323 , al was ik niet zeker of dat Genk binnen de regio viel. Al zou ik dan nakijken of je eventueel geen garage zou kunnen bijbouwen of op zijn minst een carport voor de wagen onder te zetten en dan een tuinhuis voor wat extra oprommelruimte zoals je stelde. Eventueel door uw eerste bod in de richting te brengen van 500k, en die extra 15k dan te gebruiken voor die kosten of desnoods het verschil van budget dat je had te gebruiken hiervoor (uw budget ging tot 600k namelijk)
Dat laatste uit Diepenbeek moet toch ontworpen zijn door een gebuisde architect... Compleet achterlijke indeling.
 
Dat laatste uit Diepenbeek moet toch ontworpen zijn door een gebuisde architect... Compleet achterlijke indeling.
Vond dat nog wel iets hebben. Indeling op verdiep kon echter beter. Voor mij zijn dat woningen die voor 250 - 300k, mogelijks tot 350k, mogen weggaan en een total makeover kunnen gebruiken. Waarna je dan aan de 500 - 700k kan komen afhankelijk van hetgeen je ermee wenst te doen. En dat is dan gewoon concurrentieel.

Maar in de staat waarin het zich bevindt, met de extra kost van 20 - 30% van de bouwmaterialen en de 10 - 15% voor werkuren, de zware klap die hoge energieprijzen geven (en de aandacht dat personen eraan geven) en de beperktere hoeveelheid aan personen die toegang hebben tot bedragen van 500 - 700k om aan een woning te geven zie ik echt niet in hoedat die woningprijzen van die woningen niet dalen. ALS ze verkocht moeten worden hé. Als ze op een zot wachten, mja dan meh.

Nu bon nog een alternatief : https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/genk/3600/10200968
Ok je hebt geen 28are of 25 are grond... maar meeste mensen die ik ken hoeft dat tegenwoordig helemaal niet meer. En het is nu ook niet alsof je van die 28 are of 25 are versies gemakkelijk kan zeggen ik verkavel dat naar 4 à 5 bouwgronden van 5-6are en op 1 bouw ik mijn kot, terwijl ik het andere behoud voor mijne kleine en de 3 andere verpats voor mijn kosten te dekken... daarvoor is de lap grond dan weer wat te klein om het principe van zo'n enorme verkaveling toe te passen. En kan het mogelijk veel te lang wachten zijn voor een investeerder voor die voldoende kavels heeft opgekocht om zo'n diepgaande logische verkaveling mogelijk te maken...
 
Hier ook rijhuis aan het verbouwen, nog 3 maand tot oplevering!

- Rijhuis jaren 50' gekocht. Zo wisten we meteen dat we 90% toch opnieuw moesten doen, dan maakt het niet uit wat voor lijken er uit de kast vallen (up to a point natuurlijk). Was een 150m2, voor mooie prijs want mensen hebben echt moeite om door een heel oud huis te kijken.
- Volledige EIR totaal renovatie gepland om zo tot makkelijk 200m2 + kelder te komen, volledig uitbesteed.
- Tijdens de bouw 1 jaar in een zelf gebouwd tiny house wonen (gecamoufleerd als tuinhuis van 21m2, +- 12k om te bouwen)

We hadden een degelijk budget natuurlijk, maar met bovenstaande scenario kan naar mijn mening een significant deel van de bevolking heel wat verwezenlijken. Maar inderdaad "dat kan ik niet hoor" "ik huur wel een appt voor 1500/maand voor een jaar" "ik wil iets volledig af" "zelf verbouwen zie ik niet zitten". Als je niets wilt geven & alles wilt nemen tja dat zijn keuzes die je zelf maakt, maar dan moet je ook niet TE hard klagen imo.

Wat heeft u dat finaal gekost, als ik vragen mag?

Ik plande hetzelfde te doen maar ben nog steeds niet rechtgekomen van de offertes voor de (bescheiden) ruwbouwwerken. :)
 
Vandaag de compromis getekend voor de aankoop van een appartement in Schaarbeek. Binnen 2 maand de akte al ondertekenen en ineens verhuizen. Appartement in een herenhuis dat bouwkundig erfgoed is, 2 slaapkamers, 2 terrassen, volledig en duurzaam gerenoveerd geweest in 2018, centrale ligging in de mooie wijk waar we graag wouden wonen, station van Schaarbeek op wandelafstand en binnen 10 jaar normaliter 2 metrostations om de hoek. Ik ben super excited. :love:
 
Wat heeft u dat finaal gekost, als ik vragen mag?

Ik plande hetzelfde te doen maar ben nog steeds niet rechtgekomen van de offertes voor de (bescheiden) ruwbouwwerken. :)
Haha dat is nooit makkelijk te beantwoorden he :)

- Aankoop 270K (Zeer gegeerde wijk, bij de duurdere in BE, kan zeker veel goedkoper, in limburg zie ik er zo voor sub 200k)
- Verbouwing totaal offerte 270k incl btw (Naar onze mening "middel basic" afwerking, 0 eigen werk, 24k keuken + toestellen, 90eur/m2 tegel, wel raam van 4m op 3.5m vanachter, hoge plafonds, etc)
- Daarvan staat 80k onder noemer ruwbouw (excl afbraak deel bestaande woning)
- Aantal dingen die miste / open gelaten waren in offerte wegens toen lager budget 30k (zonnepanelen, warmtepomp ipv gas, etc)
- Uiteindelijke kost verbouwing +-350k (Duurder dan zou moeten geef ik grif toe, bvb 35k voor keuken, kan prima voor de geraamde 25k of minder, duurdere gevel steen, duurdere & kleinere binnen tegels, airco, etc)
- Architect, interieur architect & "ander volk" 30k (Ook veel meer dan de meeste willen / moeten besteden, maar ik vind het makkelijk zijn geld waard)
- Registratie rechten etc nog

Totaal dus een 650k voor een quasi nieuwbouw rijwoning met zeker boven gemiddelde afwerking in een zeer dure regio;
Maar kan dus ook prima voor 500k "basic" of 450K en minder in andere wijk of minder op energetische & design zaken inzetten.

Dus ja, is veel geld voor een rijwoning voor sommigen, maar is onze eigen keuze geweest en mits andere locatie & mindere afwerking kan daar makkelijk tot 200k af. Het is net omdat wij wel locatie, design & energie belangrijk vinden dat wij hebben gekozen voor een rijwoning met veel oog voor detail ipv open bebouwing waar we met dit budget mogelijks heel wat andere (voor ons belangrijke) compromisen hadden moeten maken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: 515
Aan de andere kant... als je de vraagprijs van sommige woningen ziet dan vraag je u soms toch wel af of ze op hun hoofd zijn gevallen en zijn blijven toeken...


Het lijkt te zijn alsof men ondertussen denkt allemaal de hoofdvogel af te schieten voor hunne ouden brol... zelfs in Limburg...
Dat is de prijs voor de bouwgrond hier in West-Vlaanderen dus lijkt me nog mee te vallen :)
 
Inderdaad, die oude hokken op groot perceel worden doorgaans gekocht door iemand die met de dikke portefeuille een villa gaat zetten. Puur als braakliggende grond zijn zo'n oppervlaktes bijna niet te vinden, dus je bent wel genoodzaakt om een afbraak te kopen.
 
Binnen Diepenbeek staat er wel redelijk wat te koop als ik rondkijk hier in de buurt.
Veel oudere gebouwen ja, maar dat valt vrij vlug op te frissen als de indeling u wel ligt (zoals bij mij het geval was).
Blijkbaar hier in de buurt een voorliefde voor een bepaalde soort tegels als ik al de links bekijk :')

Volledig plat gooien kan natuurlijk ook, maar niet iedereen wil een zo open mogelijk huis.
Ik ben voorstander van aparte kamers voor aparte activiteiten en de keuken moet van de woonkamer gescheiden zijn, bijvoorbeeld.
Dat gezegd, hier gaan het komende jaar nog veel dingen opgefrist worden. Ik snap het als je dat niet zou zien zitten.
 
Ikzelf zou renoveren nog wel zien zitten, maar mijn wederhelft absoluut niet. Met ons zoontje van bijna twee, en we zijn aan het proberen voor een tweede, wilt ze niet jaren liggen sukkelen met verbouwingen en stress. Ik kan ze begrijpen, maar het helpt natuurlijk niet in de keuze.
 
Haha dat is nooit makkelijk te beantwoorden he :)

- Aankoop 270K (Zeer gegeerde wijk, bij de duurdere in BE, kan zeker veel goedkoper, in limburg zie ik er zo voor sub 200k)
- Verbouwing totaal offerte 270k incl btw (Naar onze mening "middel basic" afwerking, 0 eigen werk, 24k keuken + toestellen, 90eur/m2 tegel, wel raam van 4m op 3.5m vanachter, hoge plafonds, etc)
- Daarvan staat 80k onder noemer ruwbouw (excl afbraak deel bestaande woning)
- Aantal dingen die miste / open gelaten waren in offerte wegens toen lager budget 30k (zonnepanelen, warmtepomp ipv gas, etc)
- Uiteindelijke kost verbouwing +-350k (Duurder dan zou moeten geef ik grif toe, bvb 35k voor keuken, kan prima voor de geraamde 25k of minder, duurdere gevel steen, duurdere & kleinere binnen tegels, airco, etc)
- Architect, interieur architect & "ander volk" 30k (Ook veel meer dan de meeste willen / moeten besteden, maar ik vind het makkelijk zijn geld waard)
- Registratie rechten etc nog

Totaal dus een 650k voor een quasi nieuwbouw rijwoning met zeker boven gemiddelde afwerking in een zeer dure regio;
Maar kan dus ook prima voor 500k "basic" of 450K en minder in andere wijk of minder op energetische & design zaken inzetten.

Dus ja, is veel geld voor een rijwoning voor sommigen, maar is onze eigen keuze geweest en mits andere locatie & mindere afwerking kan daar makkelijk tot 200k af. Het is net omdat wij wel locatie, design & energie belangrijk vinden dat wij hebben gekozen voor een rijwoning met veel oog voor detail ipv open bebouwing waar we met dit budget mogelijks heel wat andere (voor ons belangrijke) compromisen hadden moeten maken.
650K voor een rijwoning? Dat haal je er toch nooit meer uit bij een mogelijke verkoop? :/

Ik heb nu zelf de afkoelende markt ervaren bij de verkoop van mijn huis. Ben blij dat het alsnog verkocht geraakt is.
Btw voor de nieuwsgierigen die onze verkoop lustig gevolgd hebben, ik weet intussen waarom het koppel dat voor de verkoop was komen aanbellen, dat zo gebrand stond op het huis en ondanks meerdere bezoeken toch heeft afgehaakt. Zij waren zo verliefd op dit huis, ieder bezoek waren ze lovend en het volop aan het inrichten. Ik ken een collega van de man in kwestie. Ik hoop dat dit niet leidt tot een relatiebreuk :/. Is een nieuw samengesteld gezin, ons huis viel in de smaak omdat er ruimte is voor 5 slaapkamers. Echter wou hij het alleen aankopen na slechte eerdere scheiding, kan goed begrijpen dat zij zich daarin niet kon vinden, zij was van beide het meest enthousiast over de woning. Vind het jammer dat ze er niet zijn uitgeraakt :(, had hun het huis het meest gegund. Ik hoop dat ze ergens toch nog een leuke nestje samen uitbouwen :(.
 
650K voor een rijwoning? Dat haal je er toch nooit meer uit bij een mogelijke verkoop? :/

Ik heb nu zelf de afkoelende markt ervaren bij de verkoop van mijn huis. Ben blij dat het alsnog verkocht geraakt is.
Uw case is een van de redenen waarom ik het rempedaal wat aan het intrappen ben in onze zeer vergelijkbare nieuwbouw HOB (qua slaapkamers, oppervlakte perceel en oppervlakte bewoonbaar). We zitten momenteel al los over de 525K toegezegd, en van zodra de tuin/oprit met carport volledig aangelegd is, en wat foliekes zoals de airco en schilderwerken zullen we tegen de 600K aanschuren. Ik heb het gevoel dat we er toch wat gaan mogen blijven wonen om dat er terug uit te halen. :unsure:
 
650K voor een rijwoning? Dat haal je er toch nooit meer uit bij een mogelijke verkoop? :/
Dat hoeft ook niet altijd het hoofd doel te zijn he :) dit is een heel custom / eigen huis dus ja.
Als we dat hadden gewild hadden we idd gewoon een witte keuken & grijze tegel gelegd

Maar we plannen er lange termijn te wonen dus ik zie niet in waarom niet; Wat maakt die 50k meer of minder op 10,20,30 jaar inflatie
Zelfs nu hou ik de markt nog heel kort in de gaten & er is geen huis in de buurt voor gelijkaardig bedrag dat ik als gelijkwaardig zou beschouwen.
Alles hier in zelfde genre gaat weg (i.e verkocht nu nog) aan 700k+ aankoop prijs
 
Er wordt vaak gekeken naar de doorverkoopwaarde van een woning. En dat is vanuit 'startend' perspectief een slimme zet. Maar als je eenmaal renoveert of de woning koopt waar je jezelf altijd zie wonen, dan maken die meerkosten inderdaad niet uit op die 20/25j.
 
Dit lijkt me redelijk correct geprijsd? Vrij scherp zelfs. Is blijkbaar al van Immoweb en dergelijke gehaald, dus vermoedelijk verkocht.

Bwah, gezien locatie vlakbij gelegen tussen E40 en spoorweg Gent-Brussel... Geluidsoverlast zal er sowieso zijn
 
Terug
Bovenaan