Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
Wat denken de experts hiervan?

Een jaren '70 appartement met twee kamers voor eerder lage prijs en al relatief ok EPC. Moet zeker wat geld in gestoken worden, maar al bij al lijkt me dit goedkoop voor wat het is, neen? Dat of het dak moet vernieuwd worden of er komen andere grote kosten aan.
 
Wat denken de experts hiervan?

Een jaren '70 appartement met twee kamers voor eerder lage prijs en al relatief ok EPC. Moet zeker wat geld in gestoken worden, maar al bij al lijkt me dit goedkoop voor wat het is, neen? Dat of het dak moet vernieuwd worden of er komen andere grote kosten aan.
Los van de prijs/kwaliteit trekken goedkopere appartementen ook een ander soort volk aan.
Zeker eens bij de buren aanbellen om een inschatting te maken.
 
170K is echt wel weinig, ik ben benieuwd welke addertjes er onder het gras zitten. De oppervlakte is natuurlijk beperkt, maar er is wel een groot terras.
Zoals Li1quid al aangeeft is het misschien aangeraden eens te zien wat voor buren je hebt. Ook moet je navragen of er een VME is en zo ja, hoeveel centen er in de 'pot' zitten.
Als ik het zo bekijk is er oog wel nog een shitl oad opknap werk aan.
 
Op elke foto zijn wel red flags te zien.

De combinatie van dergelijk klein appartementsgebouw dat schreeuwt naar een renovatie en het gebrek aan professionele syndicus om dit in goede banen te leiden (zelfs van een VME is geen spoor te bekennen op de KBO) doet mij vermoeden dat de eigenaars van de andere appartementen niet van plan zijn om de portefeuille open te trekken. Voor dakisolatie en dergelijke moet er immers samengewerkt worden. Conclusie: ver van wegblijven.
 
Op elke foto zijn wel red flags te zien.

De combinatie van dergelijk klein appartementsgebouw dat schreeuwt naar een renovatie en het gebrek aan professionele syndicus om dit in goede banen te leiden (zelfs van een VME is geen spoor te bekennen op de KBO) doet mij vermoeden dat de eigenaars van de andere appartementen niet van plan zijn om de portefeuille open te trekken. Voor dakisolatie en dergelijke moet er immers samengewerkt worden. Conclusie: ver van wegblijven.
Ik zou idd eerst die VME eens natrekken, want anders heb je idd veel kans op miserie
 
Prijs is schappelijk maar afgaande op de fotos moet zowat alles vernieuwd worden dus werkelijke prijs is minstens +50%. Tenzij je een hobby klusser bent en dit als een uitdaging ziet zou ik er gewoon niet aan beginnen.
 
We hebben een huis gevonden die we volgende mogen bezoeken .
Wel aan de hoge kant en dit komt ook wel omdat er een binnenzwembad is. Voor ons hoefde dit niet.. maar we overwegen het maar heb een maar vraagjes hieromtrent:

raad je een binnenzwembad aan? (Want ik vermoed dat dit een vochtige ruimte zal zijn). Voordelen? Nadelen?

-de verwarming is op gas, dus wellicht wordt t zwembad verwarmt op gas. Kan men dit overschakelen naar een warmtepomp? Ik vermoed dat dit zeker aan te raden is. Grote werken? Of is dit makkelijk te doen? Indien wel, enig idee wat dit zou kosten? Zwembad is ong 24 m2 groot

-wat kost een binnenzwembad aan onderhoud per jaar? (Onderhoudsprodukten, chloor, etc...)
 
We hebben een huis gevonden die we volgende mogen bezoeken .
Wel aan de hoge kant en dit komt ook wel omdat er een binnenzwembad is. Voor ons hoefde dit niet.. maar we overwegen het maar heb een maar vraagjes hieromtrent:

raad je een binnenzwembad aan? (Want ik vermoed dat dit een vochtige ruimte zal zijn). Voordelen? Nadelen?

-de verwarming is op gas, dus wellicht wordt t zwembad verwarmt op gas. Kan men dit overschakelen naar een warmtepomp? Ik vermoed dat dit zeker aan te raden is. Grote werken? Of is dit makkelijk te doen? Indien wel, enig idee wat dit zou kosten? Zwembad is ong 24 m2 groot

-wat kost een binnenzwembad aan onderhoud per jaar? (Onderhoudsprodukten, chloor, etc...)

Verwarming kan op verschillende manieren. Als dat momenteel op de bestaande gas installatie zit zou je dat kunnen veranderen ja. Is een kwestie van de leiding naar buiten te krijgen en daar dan een warmtepomp op te plaatsen. Om daar een bedrag op te plakken...7500eur ?

Aan producten valt dat allemaal wel mee. Paar 100eur. Onderhoud (sondes, darmpjes,..) 500eur als je dat laat doen. Nog wat waterverbruik (backwash, verdamping,..). Schat alles samen wel ergens op 1000-1500eur/j voor bovenstaande dingen. Kan goedkoper ook, zeker als je het zelf doet.

Als dat een ouder zwembad is, gewoon zien (vragen) dat er zeker geen lekkages of problemen zijn. Dat zijn duurdere zaken natuurlijk.

Dat werkt met ontvochtgings installaties, dat die zeker ook goed werken. Die ruimte/muren mogen zeker niet vochtig zijn.

Is het echt in de woning of een apart bijgebouw?
 
Verwarming kan op verschillende manieren. Als dat momenteel op de bestaande gas installatie zit zou je dat kunnen veranderen ja. Is een kwestie van de leiding naar buiten te krijgen en daar dan een warmtepomp op te plaatsen. Om daar een bedrag op te plakken...7500eur ?

Aan producten valt dat allemaal wel mee. Paar 100eur. Onderhoud (sondes, darmpjes,..) 500eur als je dat laat doen. Nog wat waterverbruik (backwash, verdamping,..). Schat alles samen wel ergens op 1000-1500eur/j voor bovenstaande dingen. Kan goedkoper ook, zeker als je het zelf doet.

Als dat een ouder zwembad is, gewoon zien (vragen) dat er zeker geen lekkages of problemen zijn. Dat zijn duurdere zaken natuurlijk.

Dat werkt met ontvochtgings installaties, dat die zeker ook goed werken. Die ruimte/muren mogen zeker niet vochtig zijn.

Is het echt in de woning of een apart bijgebouw?
Is in de woning. Naast de garages, dan heb je een zwembadruimte (1/2 met een plafond (k denk een meter hoog) , naast zwembad heb je 2 technische ruimtes waarvan 1 voor t zwembad.

Zijn er nadelen aan een binnenzwembad? Als voordeel zie ik: minder verwarming (Want t is binnen, minder vuil (geen bladeren etc...)
 
Lijkt me enkel relevant als ze een gelijkaardig leefpatroon hebben als jij.

Als die 6 maand per jaar elders verblijven of 7 dagen op 7 uit werken zijn of meer kinderen hebben dan vingers aan hun handen, dan geeft hun verbruik toch geen enkele indicatie voor dat van jou?
 
Is het bijv toegelaten dat ik vraag naar hun electriciteit/gasfactuur? Of is dit prive?
Factuur is sterk afhankelijk van bvb het gekozen contract aan welke tarief etc...
Zeker met de huidige sterke stijging kan een contract van een jaar geleden spotgoedkoop in verbruik lijken tot je eentje moet afsluiten aan huidige tarieven...
Ik heb meestal gevraagd achter het verbruik. Dat kan je dan iets beter tegen dat van jezelf aftoetsen.
Vooral gasverbruik bvb is sterk afhankelijk van hoeveel je stookt voor verwarming. Het gedeelte voor warm water/koken is meestal verwaarloosbaar.
 
Heeft er iemand ervaring met een pandwissel waarbij je een bestaande lening meeneemt naar een nieuwe woning? Ik zou binnen een jaar een andere woning willen kopen, maar wil graag mijn huidige lening overdragen omwille van het voordelige rentetarief. Aankoop nieuwe woning zal dan plaats moeten vinden voordat de huidige woning verkocht is.
Is dit iets wat mogelijk is als er gebruik gemaakt moet worden van een overbruggingskrediet?
 
Eindelijk nog iets goeds online gekomen, spannend ... :love:
Staan alleen veel bomen die we deels zouden kappen. Is dat tegen betaling altijd mogelijk? Willen er uiteraard wat houden, maar zeker niet alles. Lijkt mij vooral om dennen te gaan.
 
Heeft er iemand ervaring met een pandwissel waarbij je een bestaande lening meeneemt naar een nieuwe woning? Ik zou binnen een jaar een andere woning willen kopen, maar wil graag mijn huidige lening overdragen omwille van het voordelige rentetarief. Aankoop nieuwe woning zal dan plaats moeten vinden voordat de huidige woning verkocht is.
Is dit iets wat mogelijk is als er gebruik gemaakt moet worden van een overbruggingskrediet?
Exact wat ik gedaan heb om mijn woonbonus te behouden bij de aankoop van mijn woning die nog gebouwd moet worden. Eerst wordt de pandwissel gedaan en dan wordt de overbrugging op je oude pand gezet. En in één beweging mijn nieuwe vriendin op de oude lening gezet zodat zij ook kan genieten van de woonbonus.
 
Exact wat ik gedaan heb om mijn woonbonus te behouden bij de aankoop van mijn woning die nog gebouwd moet worden. Eerst wordt de pandwissel gedaan en dan wordt de overbrugging op je oude pand gezet. En in één beweging mijn nieuwe vriendin op de oude lening gezet zodat zij ook kan genieten van de woonbonus.

Heb je hiervoor hard moeten onderhandelen of is dit iets wat common practice is bij banken? Mag ik vragen wat de kosten waren van de pandenwissel?
 
Terug
Bovenaan