Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
Dinsdag dezelfde brief gehad. Normaliter zijn alle ketels verkocht in België na 1979 in staat om met beide soorten gas te werken.
Mogelijks is er wel wat afstellingswerk nodig.

Er stond ook nog bij vermeld dat ketels die uit het buitenland komen mogelijks niet met beide soorten overweg kunnen. Voor de zekerheid toch nog even navragen bij de chauffageman, maar dat zal vermoedelijk wel in orde zijn.


Bron

Hier toch wel wat afstelwerk geweest. Heeft 3x moeten langskomen, maar uiteindelijk vlot gelukt. Mogelijks was het een knoeier...
En moet je dat dan doen voor of na overschakelen?
 
"Het niet verkrijgen van een lening" is ook een bagger opschortende voorwaarde, dat is basically een vrijgeleide om er vanonder te raken als je wil. Je gaat wel ergens een bank vinden die je lening weigert. Je zegt dat je aan de drugs zit, ontslag gaat nemen en je weigert een loonfiche te geven. De bank zal met veel graagte een lening weigeren. En alle variaties op het thema "inclusief de huisbank", "markconforme rente", "minstens 2 banken" zijn even cheatable met wat extra moeite.

Er is als serieuze koper en serieuze verkoper geen enkele reden om die voorwaarde op te nemen. Als verkoper kun je maar je 10% vangen als het fout loopt. Als koper moet je maar je onderzoek op voorhand gedaan hebben. Alle pipo's in between kun je als verkoper best missen.
Ik ben vaak akkoord met jouw standpunten, maar hier toon je IMO een gebrek aan menselijkheid en empathie.

In deze oververhitte seller's market ben je als koper gewoon in je reet gepakt zonder nog maar een beetje spuug om het te doen glijden.

Voor gegeerde panden moet je al geluk hebben dat je überhaupt naar de bezoekdag kan komen. Je hebt dan ongeveer een half uur om het vastgoed te bekijken — absoluut niet voldoende om een grondig, doortastend onderzoek te doen. Een expert er bij roepen is sowieso onmogelijk, tenzij je geluk hebt. In veel gevallen moet je die avond al beslissen over 1 van de grootste uitgaven van je leven.

Vervolgens mag je bieden op een pand. In veel gevallen is dit nog altijd met een instelprijs en moet je bieden onder gesloten omslag. De verkoper durft soms nog eens kandidaat-kopers (illegaal!) tegen elkaar uit te spelen — hier wordt natuurlijk niets tegen gedaan. Merk ook op dat je het goed koopt in de staat zoals die zich bevindt — heb je enkele serieuze problemen tijdens jouw halfuurtje niet kunnen ontdekken? Pech! Go fuck yourself en los het op!

En dan komen we bij de opschortende voorwaarden. Als koper wordt je bijna naar buiten gelachen door banken en kredietinstellingen als je zonder getekend compromis langs komt. Ze kunnen wel een simulatie doen, maar daar blijft het bij. Je weet pas wat je écht kan krijgen, als het al te laat is — iets wat in deze inflationaire tijden nooit een zekerheid is.

Dus: jij vind het prima dat ik als koper het risico neem om onder immense druk een kat in een zak te kopen. Jij vind het bovendien maar normaal dat ik het risico neem om 30, 40, of zelfs 50.000 euro kwijt te geraken als blijkt dat ik — ondanks grondig voorbereidend onderzoek — toch geen lening kan krijgen. Wees aub eens een beetje menselijk...

Eigenlijk wil niemand hier risico nemen. De banken en kredietinstellingen willen pas een concreet aanbod doen als de compromis al getekend is. En de verkoper wil ook al geen risico nemen: bod zonder opschortende voorwaarden en 10% schadevergoeding als het toch niet lukt aub.
 
Ik ben vaak akkoord met jouw standpunten, maar hier toon je IMO een gebrek aan menselijkheid en empathie.

In deze oververhitte seller's market ben je als koper gewoon in je reet gepakt zonder nog maar een beetje spuug om het te doen glijden.

Voor gegeerde panden moet je al geluk hebben dat je überhaupt naar de bezoekdag kan komen. Je hebt dan ongeveer een half uur om het vastgoed te bekijken — absoluut niet voldoende om een grondig, doortastend onderzoek te doen. Een expert er bij roepen is sowieso onmogelijk, tenzij je geluk hebt. In veel gevallen moet je die avond al beslissen over 1 van de grootste uitgaven van je leven.

Vervolgens mag je bieden op een pand. In veel gevallen is dit nog altijd met een instelprijs en moet je bieden onder gesloten omslag. De verkoper durft soms nog eens kandidaat-kopers (illegaal!) tegen elkaar uit te spelen — hier wordt natuurlijk niets tegen gedaan. Merk ook op dat je het goed koopt in de staat zoals die zich bevindt — heb je enkele serieuze problemen tijdens jouw halfuurtje niet kunnen ontdekken? Pech! Go fuck yourself en los het op!

En dan komen we bij de opschortende voorwaarden. Als koper wordt je bijna naar buiten gelachen door banken en kredietinstellingen als je zonder getekend compromis langs komt. Ze kunnen wel een simulatie doen, maar daar blijft het bij. Je weet pas wat je écht kan krijgen, als het al te laat is — iets wat in deze inflationaire tijden nooit een zekerheid is.

Dus: jij vind het prima dat ik als koper het risico neem om onder immense druk een kat in een zak te kopen. Jij vind het bovendien maar normaal dat ik het risico neem om 30, 40, of zelfs 50.000 euro kwijt te geraken als blijkt dat ik — ondanks grondig voorbereidend onderzoek — toch geen lening kan krijgen. Wees aub eens een beetje menselijk...

Eigenlijk wil niemand hier risico nemen. De banken en kredietinstellingen willen pas een concreet aanbod doen als de compromis al getekend is. En de verkoper wil ook al geen risico nemen: bod zonder opschortende voorwaarden en 10% schadevergoeding als het toch niet lukt aub.
Dat is ook wel het eerste wat ik hoor van een bank die pas een offerte wil maken met een getekend compromis. Wij hebben 2,5j gezocht naar een huis en voor elk bezoek stuurden we onze huisbank de vraag om een offerte. Op die manier waren we goed geïnformeerd om een beslissing te nemen.
Wij gingen ook altijd af op geafficheerde rentes om ons budget te bepalen. Zo was alles wat we van korting kregen extra financiële buffer.

Ik denk we op die 2,5j welgeteld zeven huisbezoeken hebben gedaan. Dus het is niet dat de bank ons elke week een nieuwe offerte moest sturen.
Ik had bij die bezoeken ook regelmatig de indruk dat wij precies de enigen waren die dat wat voorbereiden.... Als je ervoor zorgt dat je als potentiële koper goed voorbereid bent en weet waar je financiële grenzen liggen , dan kan je zonder veel ongelukken een bod doen zonder opschortende voorwaarde.
Je kan het ook zo bekijken, als iedereen zonder opschortende voorwaarde zou moeten bieden zullen de meeste biedingen ook wat conservatiever zijn en minder op het randje. De opschortende voorwaarde zorgt er net voor dat mensen over hun limiet gaan bieden.

Ik snap u frustratie ook wel, het is nu eenmaal een verkopersmarkt waar de verkoper de gang van zaken bepaalt. Als koper is dit met momenten zeer frustrerend. Ik heb ook gevloekt op het gesloten enveloppe systeem als wij er is een keer naast grepen.
Maar zoals hier al een paar keer aangehaald, als je als verkoper u pand een tweede keer online moet zetten 'is het verbrand' en zal je wreed veel chance moeten hebben als je nog u vraagprijs krijgt. Het is ook niet dat de verkoper elke week zijn huis verkoopt eh. Voor hen is dat ook een grote transactie.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Dat is ook wel het eerste wat ik hoor van een bank die pas een offerte wil maken met een getekend compromis. Wij hebben 2,5j gezocht naar een huis en voor elk bezoek stuurden we onze huisbank de vraag om een offerte. Op die manier waren we goed geïnformeerd om een beslissing te nemen.
Wij gingen ook altijd af op geafficheerde rentes om ons budget te bepalen. Zo was alles wat we van korting kregen extra financiële buffer.
Ik kreeg ook offertes zonder compromis, maar ik heb 5 banken gedaan vooraf waarvan 2 direct een tarief gaven en 3 een week tot 10 dagen nodig hadden om me een concreet tarief voor te stellen naar mijn situatie.
Ik wist wél dat ik binnen mijn budget tussen de X en Y euro ging afbetalen dus (afhankelijk van de concrete situatie eens er een compromis was) en mijn budget lag lager dan mijn maximale leencapaciteit.

Maar die offertes bekomen vereist ook tijd en energie. 2x een telefonische afspraak gehad, 3x langsgaan op kantoor dus voor mensen die voltijds werken betekent dat dat ze efkes weg moeten kunnen van het werk ook. Dus ik snap dat mensen die "moeite" pas doen eens ze iets concreet in handen hebben, ja.

Als je veel eigen inbreng hebt, is er zelden een probleem, maar de banken moeten nu ook een schatting maken/hebben van de woning zelf.
Dus stel dat je je droomwoning ziet, 10% op tafel kan gooien en de notariskosten (wat ook al een stevig bedrag is) en de bank zegt dan "aaah, nee, we schatten de woning 15% te duur geprijsd!" Kan je, ondanks dat je je huiswerk hebt gemaakt, nog STEEDS gejost zijn....

Dus ik snap perfect waarom mensen die voorwaarde er wél per se in willen hebben.
 
Brief gehad van Fluvius dat ze binnen 2 jaar (jawel ze zijn er snel bij) bij ons overschakelen op hoogcalorisch gas.

Onze ketel is 4j oud (Viesmann), neem dus aan dat die wel in orde is daarvoor?
Bij viessmann is dat normaal enkel 1 parameter aanpassen.
 
Ik kreeg ook offertes zonder compromis, maar ik heb 5 banken gedaan vooraf waarvan 2 direct een tarief gaven en 3 een week tot 10 dagen nodig hadden om me een concreet tarief voor te stellen naar mijn situatie.
Ik wist wél dat ik binnen mijn budget tussen de X en Y euro ging afbetalen dus (afhankelijk van de concrete situatie eens er een compromis was) en mijn budget lag lager dan mijn maximale leencapaciteit.

Maar die offertes bekomen vereist ook tijd en energie. 2x een telefonische afspraak gehad, 3x langsgaan op kantoor dus voor mensen die voltijds werken betekent dat dat ze efkes weg moeten kunnen van het werk ook. Dus ik snap dat mensen die "moeite" pas doen eens ze iets concreet in handen hebben, ja.

Als je veel eigen inbreng hebt, is er zelden een probleem, maar de banken moeten nu ook een schatting maken/hebben van de woning zelf.
Dus stel dat je je droomwoning ziet, 10% op tafel kan gooien en de notariskosten (wat ook al een stevig bedrag is) en de bank zegt dan "aaah, nee, we schatten de woning 15% te duur geprijsd!" Kan je, ondanks dat je je huiswerk hebt gemaakt, nog STEEDS gejost zijn....

Dus ik snap perfect waarom mensen die voorwaarde er wél per se in willen hebben.
Nog steeds gejost? Nu nek je de verkoper omdat jij boven de reële waarde van een pand wil bieden. Ik vind die schattingsvoorwaarde een goed iets. Mensen denken twee keer na voor ze beginnen opbieden. Achterliggend deden de meeste banken dat voor die regel ook al hoor. En als daar een te groot verschil op zat trokken ze de rente omhoog om hun risico af te dekken. Nu is het tenminste transparant.
En het is niet omdat jij boven de schattingswaarde hebt geboden dat ze u lening zoiezo gaan weigeren. Mogelijks zullen ze nog wel wat extra garanties vragen zoals bvb een hogere hypotheek.

Voor alle duidelijkheid, je moet geen toer van de banken doen om u deftig voor te bereiden eh. Als je één offerte hebt zal je al geen slechter aanbod meer moeten aanvaarden. Wij hebben gewoon steeds een offerte gevraagd bij onze huisbank en zijn daarop voort gegaan bij de budgettering.
Onder zo'n offerte moet je ook niet veel zever steken. Dit is het pand, dit de prijs, dit is de eigen inbreng, hier nog een loonbrief of drie en maak u offerte zonder teveel zever vriend... En als ge veel zevert komen we niet meer langs.
 
Ja, want mensen kunnen precies inschatten wat de bank zal schatten als waarde voor een bepaald pand...

:unsure:
Daar heb je een punt, maar je moet ook niet bieden tot op de rand van je leencapaciteit. Als je nu op keytradebank een simulatie doet en tot daar je capaciteit bepaalt, zal je wel goed zitten.
 
Ja, want mensen kunnen precies inschatten wat de bank zal schatten als waarde voor een bepaald pand...

:unsure:
Is nochtans perfect mogelijk, indien er genoeg tijd is om het pand te kunnen kopen (geen tijdsdruk wegens overbiedingen dus).

Je vraagt bij de huisbank de lijst op van erkende schatters met wie ze samenwerken. In een ideale situatie is er een schatter die meerdere banken erkennen, zodat je schattingsverslag bij meerdere banken geldig is.

Vervolgens stuur je die een e-mail met een schattingsaanvraag naar een schatter met daarin de link naar de advertentie op Immoweb en de locatie op StreetView, eventueel wat extra foto's die je bij een bezoek zelf hebt genomen, grondplan, EPC-verslag, technische beschrijving, enz. Ervan uitgaande dat er voldoende foto's van interieur en exterieur zijn.

Indien bovenstaande gegevens voldoende zijn, maken ze die schatting volledig op afstand op basis van digitale gegevens. Dat kost zo'n 200 euro en bovendien kan je op die manier een extra schatting van de bank vermijden indien ze die schatter dus erkennen. Dus het hoeft per definitie geen weggegooid geld te zijn. En laat ons eerlijk zijn, zo'n bedrag is borrelnootjes bij de aankoop van een huis.
 
Daar heb je een punt, maar je moet ook niet bieden tot op de rand van je leencapaciteit. Als je nu op keytradebank een simulatie doet en tot daar je capaciteit bepaalt, zal je wel goed zitten.
Neenee, het gaat over iets anders hier.
Stel: huis staat te koop voor 400.000 euro.
Je kan tot 420.000 euro lenen, hebt zelf 50.000 op je rekening al staan.

Dan nog kan de bank zeggen na schatting: "Wij vinden die woning maar 360.000 waard".
 
Ik snap u frustratie ook wel, het is nu eenmaal een verkopersmarkt waar de verkoper de gang van zaken bepaalt. Als koper is dit met momenten zeer frustrerend. Ik heb ook gevloekt op het gesloten enveloppe systeem als wij er is een keer naast grepen.
Maar zoals hier al een paar keer aangehaald, als je als verkoper u pand een tweede keer online moet zetten 'is het verbrand' en zal je wreed veel chance moeten hebben als je nog u vraagprijs krijgt. Het is ook niet dat de verkoper elke week zijn huis verkoopt eh. Voor hen is dat ook een grote transactie.

Je moet eens enkele pagina's van dit topic terugkeren. Ik ben als koper genaaid geweest door de opschortende voorwaarden van de verkoper. Dit terwijl ik als koper intussen een krediet geregeld had etc. Het zaakje klopte langs geen kanten, maar begin er maar eens aan. De makelaar koos alleszins het hazenpad — die had door dat er voor hem geen geld meer uit te kloppen viel.

Ik heb absoluut geen greintje sympathie voor verkopers wiens pand "verbrand" geraakt. Dit is meestal het gevolg van inhalerigheid: ofwel een onrealistisch hoge vraag-/instelprijs, ofwel de gekende truukjes bovenhalen om een zo hoog mogelijk bod te krijgen terwijl de koper alle risico's mag slikken.

Nog steeds gejost? Nu nek je de verkoper omdat jij boven de reële waarde van een pand wil bieden. Ik vind die schattingsvoorwaarde een goed iets. Mensen denken twee keer na voor ze beginnen opbieden. Achterliggend deden de meeste banken dat voor die regel ook al hoor. En als daar een te groot verschil op zat trokken ze de rente omhoog om hun risico af te dekken. Nu is het tenminste transparant.
En het is niet omdat jij boven de schattingswaarde hebt geboden dat ze u lening zoiezo gaan weigeren. Mogelijks zullen ze nog wel wat extra garanties vragen zoals bvb een hogere hypotheek.
Integendeel — de verkoper wíl net dat zijn pand zoveel mogelijk boven de reële waarde (whatever that means) verkocht wordt. Zolang het risico maar niet bij hem ligt.

Eigenlijk zou het omgekeerde moeten gebeuren: wie zijn pand verkoopt, moet het verplicht op voorhand laten schatten (door een onafhankelijke schatter wiens schatting bij wet aanvaard moet worden door alle kredietverleners) en dit rapport meedelen aan alle kandidaat-kopers. Dit heeft niets dan voordelen: geen verrassingen achteraf (noch voor de koper, noch voor de verkoper) en wie meer wil bieden omdat die daar de eigen inbreng voor heeft, kan dat nog steeds doen. Ook de banken blijven hun "zekerheid" bewaren dat ze hun geld terugzien in geval van problemen.

In deze seller's market ga je dat er natuurlijk nooit doorkrijgen, maar goed.
 
En hoe zouden jullie dat in mijn situatie doen.
Mijn huidige appartement ga ik verkopen en heb meerwaarde na alle renovatiewerken die ik heb gedaan/laten doen.
Omdat ik een nieuwbouwwoning gekocht heb met mijn vriendin had ik een overbruggingskrediet nodig. Gezien het nog wel even duurt voor we daar in kunnen.
Voor dat overbruggingskrediet is er een schatter van de bank langs geweest.
Die schatter heeft echter een veel hogere waarde aan mijn appartement gegeven dan ik zelf vermoed dat ze gaat opbrengen (bijna 20%).....
 
Mijn appartement werd klaar voor de schilderen gemaakt maar ik merk dat er hier en daar toch wat restant plamuur hangt. Het moed zinkt me dan ook in de schoenen om gan het nieuwbouw appartment te schilderen. Echter heb ik een aantal vragen:
  1. Ga ik nog last-minute een schilder vinden?
    1. Indien ja, op hoeveel zou dat kunnen komen voor regio Brussel en ong. 190 m² incl. plafonds en deuren?
  2. Indien neen, Waar kijk ik best voor verf en hulp? Ik ben al bij Colora-Aalst binnengesprongen maar verschiet toch van de prijzen. 1 pot 10 kg Boss Matt RAL 98016 is 205 EUR :wtf:
    Als ik dan hier bv. kijk is het maar 75 EUR: https://www.verfwinkel.nl/sigmatin-dgl-matt-online-kopen.html
 
Mijn appartement werd klaar voor de schilderen gemaakt maar ik merk dat er hier en daar toch wat restant plamuur hangt. Het moed zinkt me dan ook in de schoenen om gan het nieuwbouw appartment te schilderen. Echter heb ik een aantal vragen:
  1. Ga ik nog last-minute een schilder vinden?
    1. Indien ja, op hoeveel zou dat kunnen komen voor regio Brussel en ong. 190 m² incl. plafonds en deuren?
  2. Indien neen, Waar kijk ik best voor verf en hulp? Ik ben al bij Colora-Aalst binnengesprongen maar verschiet toch van de prijzen. 1 pot 10 kg Boss Matt RAL 98016 is 205 EUR :wtf:
    Als ik dan hier bv. kijk is het maar 75 EUR: https://www.verfwinkel.nl/sigmatin-dgl-matt-online-kopen.html
Ik ben 3 - 4 weken bezig geweest met schilderen. De offerte die ik binnen had gekregen om te schilderen van mijn volledige nieuwbouw, 150+m2 inclusief plafonds was 9000+€. Ik heb toen een adres doorgekregen van mijn nonkel voor de verf (was 900€ incl 21% BTW grofweg 10 potten van 10l, verspreid over 2 kleuren (allez wit, en gebroken wit (lichte grijze kleur)) voor primer en gewone verf). Hij raadde mij die winkel aan omdat zijn ervaring met die van vb de hubo / gamma /... was dat 1 laag primer niet voldoende was. (nu bon, deze verf was dat ook niet het geval voor mijn nieuwbouw, heb op sommige toch 2 lagen moeten zetten, net zoals ik er 2 lagen finish heb moeten op zetten - maar ik kwam wel ruim toe)
Ik verdien niet slecht... maar ik had er geen 9000€ voor over om dat te laten verven...

En mijn woning was niet verfklaar, moest nog geschuurd en bijgewerkt worden. Heb dat zo goed als mogelijk gedaan (schuurpapier, zo'n handschuurder en dan water en een vod om na het schuren de muur af te wassen), maar perfect is het niet. Maar je moet er al echt naar kijken om het te zien (op 3 - 4 plaatsen na en I don't care...).

Kortom nadenken of je er 10k voor over hebt. Anders gewoon aan starten, uw best doen. En over de onvolkomendheden er overheen kunnen en willen kijken.
PS: de randen niet afplakken, dat neemt veeeeeeel te veel tijd in beslag. Gewoon een emmertje met water en een vod en gewoon na het verven snel over die rand (plint en indien uw plafond en muur andere kleur heeft, die hoek tussen beiden) gaan. Als je het niet alleen moet doen is het nog beter. aangezien je dan 1 persoon het verven laat doen, en die andere persoon de retouches (dat ding met het water, de hoeken). Wel ervoor zorgen dat je iets van plastiek of karton hebt om de vloer te bedekken - anders ga je niet blij zijn met hoe uw vloer er gaat uitzien.
 
Een deftige schilder vinden met een gaatje in zijn agenda en die zich dan nog naar Brussel wil verplaatsen. Good luck.

Om geld te besparen kan je eventueel een schilder inhuren om enkel de hatelijkste taakjes te doen; namelijk de muren egaal zetten, stofvrij maken, en alles afplakken/beschermen. Die voorbereidende werkjes nemen het meest tijd in van allemaal.

Indien je het toch zelf zou doen, neem dan maar verf van Boss want je dient er minder lagen mee te zetten dan met een goedkope verf. Dus uw goedkope verf komt dan duurder uit omdat je er meer liters moet van kopen. Veel beroepsschilders gebruiken ook Boss. Hoe minder lagen ze moeten zetten, hoe minder werkuren ze immers moeten doorrekenen. Dus ja, enkel aan verf gaat dat u een paar 1000 euro kosten om het hele appartement te doen.

Anderzijds kan je je ook afvragen of de muren van uw nieuwbouw wel al droog genoeg zijn, en of dergelijke dure investering wel rendeert bij een opbrengsteigendom. De huurder heeft immers ook het recht om te schilderen als ik me niet vergis.
 
Heb al gezien dat huurland een muurschuurmachine voor € 55/dag verhuurd + stozuiger voor € 40.

Ondertussen nog eens nagerekend en ik heb deze oppervlakte:
  • 5 deuren (5 x 1,936m²) + 1 voordeur van 2,49m² = 12,17 m²
  • Muuropp. = 100,88 m² (excl. deuren en schuiframen)
  • Plafondopp.= 54,535 m² (waarvan 6.96 m² badkamer)
En idd zelfs goede zijdemat Sigma bij een speciaalzaak is al 203 EUR/10L. Voor alles zal het dan rond de €1700 voor twee lagen en vliesbehang.

Dus ja, dan doen we dat maar. De offerte van de bouwpromotor voor de schilder was trouwens € 6700 incl. BTW.

Heb wel ouders die ook kunnen helpen.
 
Laatst bewerkt:
€ 6700 is wel stevig doorgerekend voor dat werk. Ik heb onlangs € 2500 incl. 21% BTW betaald voor 100m² aan nieuwbouw muren + plafonds te schilderen met Boss Flow mat RAL 9016 + 1 voordeur.

Die schuurmachine lijkt mij wel overkill. Normaal gezien is in het wilde weg gaan schuren op nieuwe muren een slecht idee. Wat jij moet doen, is ontkorrelen, en daarvoor heb je andere tools: https://www.colora.be/nl/wandschaaf.html

Met de blogs en video's van Colora kan je ook veel leren.
 
Je moet eens enkele pagina's van dit topic terugkeren. Ik ben als koper genaaid geweest door de opschortende voorwaarden van de verkoper. Dit terwijl ik als koper intussen een krediet geregeld had etc. Het zaakje klopte langs geen kanten, maar begin er maar eens aan. De makelaar koos alleszins het hazenpad — die had door dat er voor hem geen geld meer uit te kloppen viel.

Ik heb absoluut geen greintje sympathie voor verkopers wiens pand "verbrand" geraakt. Dit is meestal het gevolg van inhalerigheid: ofwel een onrealistisch hoge vraag-/instelprijs, ofwel de gekende truukjes bovenhalen om een zo hoog mogelijk bod te krijgen terwijl de koper alle risico's mag slikken.


Integendeel — de verkoper wíl net dat zijn pand zoveel mogelijk boven de reële waarde (whatever that means) verkocht wordt. Zolang het risico maar niet bij hem ligt.

Eigenlijk zou het omgekeerde moeten gebeuren: wie zijn pand verkoopt, moet het verplicht op voorhand laten schatten (door een onafhankelijke schatter wiens schatting bij wet aanvaard moet worden door alle kredietverleners) en dit rapport meedelen aan alle kandidaat-kopers. Dit heeft niets dan voordelen: geen verrassingen achteraf (noch voor de koper, noch voor de verkoper) en wie meer wil bieden omdat die daar de eigen inbreng voor heeft, kan dat nog steeds doen. Ook de banken blijven hun "zekerheid" bewaren dat ze hun geld terugzien in geval van problemen.

In deze seller's market ga je dat er natuurlijk nooit doorkrijgen, maar goed.
- Ik heb op je boodschap enkele pagina's terug ook gereageerd. En wat daar gebeurt is, is gewoon schandalig. Dus ik begrijp dat je nu wel even u buik vol hebt van verkopers die het maximum uit hun verkoop willen halen. Meestal doen ze dat binnen de grenzen van het fatsoen zonder de grijze zones in de wet op te zoeken...

- Ik heb ook nooit gezegd dat de verkoper niet het maximum er wil uithalen, ik bekijk van de koper zijn kant. Het is niet omdat de verkoper 600k vraagt dat jij dat met het mes op de keel moet geven. Het is niet omdat er nog vijftien andere koppels op de kijkdag zijn dat iemand jou verplicht 100k boven de vraagprijs te bieden. Je neemt als koper zelf die beslissing. En als je zo'n beslissing neemt zonder zeker te weten of je daar een lening voor krijgt heb je ofwel u huiswerk niet tegoei gemaakt ofwel ben je boven u limiet aan het bieden. Geen van beiden is een goeie zaak. En er zijn altijd uitzonderingen, maar in 99% van de gevallen hebben ze ofwel hun centen niet tegoei getelt ofwel zitten ze boven hun limiet 'want het is hun droomhuis'.

Ik ben trouwens ook pro het opmaken van een schatting voor verkoop zodat verkoper een goed idee heeft van wat zijn pand waard is. Maar dan zit je natuurlijk ook in het vlees van de makelaar te snijden... En bij onze aankoop heb ik toch ervaren dat een goeie makelaar zijn centen waard is.
Schatting door studiebureau aangeduid door de bank week bij ons 2.2% af van ons bod :) .
 
hier zijn potentiele huurders vandaag komen kijken voor het apartment dat ik momenteel huur. Die mensen krijgen amper tijd om rond te kijken. Nieman kijkt naar elektriciteit, internet, gas etc. enkel de beschikbare ruimtes eens vluchtig.

en toch al ene die een aanvraag tot hurrn heeft ingediend, nog voor de laatste bezoekers buiten waren. Dat vind ik jammer voor hun, maar mij gaat het wsl 2maanden huur uitspsren ..
 
Terug
Bovenaan