Als ik met mijn witte herder op een terras zit, ligt die gewoon alles te bekijken, maar ik mag vrij gerust zijn dat hij niet gaat uithalen (maar zeg natuurlijk nooit nooit). Ik zie echter wel veel van die keffertjes die enorm agressief zijn, maar precies overal gedoogd worden "want ze zijn klein en schattig".Een hond kan nu eenmaal reageren als er iemand al dan niet per ongeluk te dicht in zijn persoonlijke zone komt. Dat heeft nu eens 0,0 met opvoeden te maken. Als ik het zo lees hebben de eigenaars wat te passief gereageerd, maar langs de andere kant moeten die ouders hun kind ook gewoon in 't oog houden dat zoiets niet kan gebeuren.
Je kan u afvragen of het ideaal is om met (herders)honden op een terras te gaan zitten. Ik persoonlijk doe dat niet. Je hond mag nog zo goed mogelijk opgevoed zijn en je mag hem nog zo goed mogelijk in 't oog hebben, als daar toevallig een kind komt aangespurt die koste wat kost de hond wil knuffelen kan je prijs hebben. Zoiets heb je als eigenaar niet in de hand.
Als we met de wolfhond op een terras zitten, moeten we er dan weer van uit gaan dat die de eerste die te dicht komt levend op eet, dus daarmee gaan we enkel naar plekken waarvan we weten dat het kan.

Onze zoon loopt ook op elke hond af omdat hij dat kent van thuis, dus we geven die ook telkens onder zijn savatten als hij dat weer eens doet, maar dat is nog niet zo simpel af te leren met een snelle 2-jarige.
'. De eigenaars daarentegen kijken dat verrast op.
Ik ben meermaals gebeten door een hond maar 100% steeds door identiek dezelfde hond (zie ook het hondentopic. Ik weet tot op heden nog altijd niet wat er toen mis was aan die hond) en dat op 49 jaar tijd. En dat is het. Never say never maar tot op heden doen vreemde honden mij 99/100 gewoon 'niets'.