Honden

Heb je een hond?

• Totaal aantal stemmers
    203
Ouders zijn uiteraard ook verantwoordelijk voor hun kinderen.

Wanneer die kinderen op dat terras of speeltuin rondlopen en glazen omstoten, op een hond zijn staart stappen of een ander kind een muilpeer geven, dan zijn die kinderen en bij uitbreiding de ouders verantwoordelijk.

Als die gewoon langs die hond wandelen, huppelen of lopen, zelfs al is dat al gillend of dansend, dan is die hondeigenaar gewoon 100% verantwoordelijk.

Een hond die blaft, uitvalt of bijt als er iemand te dicht in zijn buurt komt doet dat uit verdedigingsmodus hè. En al zeker als het gaat om herdershonden. Die staan daar letterlijk om gekend.

Een hond die zo reageert kan dat evenzeer doen omdat hij geschrokken is door iets. Het kan best dat het in dit geval door nervositeit is gebeurd, maar dat is iets dat wij hier niet kunnen vaststellen.

Ik zou durven gokken dat dat kind in het passeren op die hond zijn staart gestapt is waardoor die (uiteraard) verschoten is.

Ik zou durven gokken dat dat kind in het passeren op die hond zijn staart gestapt is waardoor die (uiteraard) verschoten is.
Als die hond daar al een tijd rustig lag en plots uit het niets uithaalt, zal er idd wel een (ongewilde) aanleiding voor zijn. Als de schade zich beperkt tot een schaafwondje of krasje, is het omdat die hond met opzet er naast zat.
Ik zit zo een beetje tussen de twee verhalen in qua mening, zelf een peuter en 2 grote honden in huis en er zijn meer momenten dat de peuter gecorrigeerd moet worden dan de honden (bij onderlinge omgang), maar zowel als vader als als baasje draag ik een verantwoordelijkheid.

Als die hond daar al een tijd rustig lag en plots uit het niets uithaalt, zal er idd wel een (ongewilde) aanleiding voor zijn. Als de schade zich beperkt tot een schaafwondje of krasje, is het omdat die hond met opzet er naast zat.
Ik zit zo een beetje tussen de twee verhalen in qua mening, zelf een peuter en 2 grote honden in huis en er zijn meer momenten dat de peuter gecorrigeerd moet worden dan de honden (bij onderlinge omgang), maar zowel als vader als als baasje draag ik een verantwoordelijkheid.

Idd, ik was nog een edit aan het typen.

Wij hebben 2 rescue honden uit Roemenië.

1e, Morris, zit vooral "American Stafford/Braque St Germain" in, dat is 1 brok spieren.
1000011261.jpg

Maar dat beest heeft een serieus trauma en is doodsbang van vreemde mensen. Als daarbij iemand te dicht in de buurt zou komen ben ik er zeker van dat hij zou uithalen. Naar andere honden is hij een zotte speelvogel. Hij heeft 1x half uitgehaald naar mijn mama. We waren daar op bezoek met onze 2 honden, om Morris zachtjes uit z'n comfortzone te trekken en wat te trainen in socialer zijn. Maar we waren te snel gegaan en daar met te veel volk. Hij lag aangelijnd aan een boom, en toen m'n mama iets te dicht passeerde heeft hij haar een "kopstoot" gegeven tegen haar bil. Maar met ontblote tanden. M'n mama had een kleine wonde en blauwe plek. Nu om m'n hond een beetje te verdedigen, mijn mama was al een hele tijd toenadering naar hem aan het forceren. En elke keer ze dat deed blafte hij en trok hij hem terug. Ze respecteerde duidelijk zijn signalen niet.

De 2e, Lou, zit meer "Braque d'Auvergne" in.
1000010117.jpg

Die is ook wat ouder en een echte mensenvriend. Als die "vreemden" ziet, hij zou er naartoe huppelen om geaaid te worden. Maar naar andere honden is hij enorm dominant. Hij blaft naar elke hond die we tegenkomen, en "stript" op een wandeling constant. Als onze Morris hier in de tuin een plasje doet, gaat Lou er altijd eens over. Onlangs een hondje tijdelijk in opvang gehad en Lou heeft dat beestje 2x aangevallen (tot bloedens toe). Na een paar dagen, en eens dat beestje doorhad dat Lou de "pack leader" was kwam het in orde. Zijn nog beste vriendjes geworden.
Overlaatst bij een wandeling een iemand tegengekomen met een zwaar autistisch kindje. Die vroeg of dat kindje ons honden zou mogen aaien. Met Lou geen probleem, dat kindje had zich op de grond gezet en die heeft zitten knuffelen met onze Lou.

Onze jongste zoon, typevoorbeeld ADHD'er mag met Morris alles doen, die liggen soms op de grond letterlijk te worstelen.
Onze Lou daarentegen is overduidelijk op z'n ongemak als onze jongste in een wilde bui in z'n buurt komt. Hij heeft er nog nooit naar uitgehaald, maar al dikwijls signalen gegeven. (grommen met ontblote tanden, blaffen,...) Als onze zoon rustig is, komt Lou dikwijls naar hem om geaaid te worden. Soms ligt Lou te slapen met z'n hoofd op onze zoon zijn schoot.
Dus ik weet dat als onze zoon wild loopt, dat ik extra aandachtig moet zijn als hij in de buurt van Lou komt, en dat dit eerder aan de zoon dan aan de hond ligt.

Met onze Morris zouden we het nooit riskeren om op een terrasje te gaan zitten aan een speeltuin, met onze Lou wel, maar we zouden er zwaar op letten dat er geen wild kindje kortbij passeert of naar hem komt.

Idd, ik was nog een edit aan het typen.

Wij hebben 2 rescue honden uit Roemenië.

1e, Morris, zit vooral "American Stafford/Braque St Germain" in, dat is 1 brok spieren.
Bekijk bijlage 31416

Maar dat beest heeft een serieus trauma en is doodsbang van vreemde mensen. Als daarbij iemand te dicht in de buurt zou komen ben ik er zeker van dat hij zou uithalen. Naar andere honden is hij een zotte speelvogel. Hij heeft 1x half uitgehaald naar mijn mama. We waren daar op bezoek met onze 2 honden, om Morris zachtjes uit z'n comfortzone te trekken en wat te trainen in socialer zijn. Maar we waren te snel gegaan en daar met te veel volk. Hij lag aangelijnd aan een boom, en toen m'n mama iets te dicht passeerde heeft hij haar een "kopstoot" gegeven tegen haar bil. Maar met ontblote tanden. M'n mama had een kleine wonde en blauwe plek. Nu om m'n hond een beetje te verdedigen, mijn mama was al een hele tijd toenadering naar hem aan het forceren. En elke keer ze dat deed blafte hij en trok hij hem terug. Ze respecteerde duidelijk zijn signalen niet.

De 2e, Lou, zit meer "Braque d'Auvergne" in.
Bekijk bijlage 31417
Die is ook wat ouder en een echte mensenvriend. Als die "vreemden" ziet, hij zou er naartoe huppelen om geaaid te worden. Maar naar andere honden is hij enorm dominant. Hij blaft naar elke hond die we tegenkomen, en "stript" op een wandeling constant. Als onze Morris hier in de tuin een plasje doet, gaat Lou er altijd eens over. Onlangs een hondje tijdelijk in opvang gehad en Lou heeft dat beestje 2x aangevallen (tot bloedens toe). Na een paar dagen, en eens dat beestje doorhad dat Lou de "pack leader" was kwam het in orde. Zijn nog beste vriendjes geworden.
Overlaatst bij een wandeling een iemand tegengekomen met een zwaar autistisch kindje. Die vroeg of dat kindje ons honden zou mogen aaien. Met Lou geen probleem, dat kindje had zich op de grond gezet en die heeft zitten knuffelen met onze Lou.

Onze jongste zoon, typevoorbeeld ADHD'er mag met Morris alles doen, die liggen soms op de grond letterlijk te worstelen.
Onze Lou daarentegen is overduidelijk op z'n ongemak als onze jongste in een wilde bui in z'n buurt komt. Hij heeft er nog nooit naar uitgehaald, maar al dikwijls signalen gegeven. (grommen met ontblote tanden, blaffen,...) Als onze zoon rustig is, komt Lou dikwijls naar hem om geaaid te worden. Soms ligt Lou te slapen met z'n hoofd op onze zoon zijn schoot.
Dus ik weet dat als onze zoon wild loopt, dat ik extra aandachtig moet zijn als hij in de buurt van Lou komt, en dat dit eerder aan de zoon dan aan de hond ligt.

Met onze Morris zouden we het nooit riskeren om op een terrasje te gaan zitten aan een speeltuin, met onze Lou wel, maar we zouden er zwaar op letten dat er geen wild kindje kortbij passeert of naar hem komt.
Onze witte herder is toevallig ook een Lou, en die is thuis zeer waaks, buitenhuis zeer vriendelijk naar mensen en enorm dominant naar honden. Dus beetje te vergelijken precies. :p
Onze wolfhond is gewoon nergens vriendelijk tegen mensen en ook dominant naar honden (wel onderdanig naar Lou), maar die moet zich precies nooit bewijzen. De enige hond die daar ooit ruzie mee gezocht heeft, doet dat niet meer. :unsure: Was zonder veel erg hoor, gewoon heel duidelijk. Een keer heeft die mijn schoonbroer vastgehad, maar die verdiende dat (na 27x zeggen dat hij hem gerust moest laten, had al tanden getoond, ging em nog eens een voetbal er tegen gooien, kon zich nog net omdraaien en had gaatjes in zijn kont :unsure: ).
Maar we weten dus wat en waar we iets kunnen doen met elk van de twee. Op verplaatsing altijd waakzaam zijn, bij ons thuis lopen die gewoon los tussen het bezoek, en op die ene keer met mijn koppige schoonbroer na, gaat dat altijd goed. Gewoon niet op bezoek komen als we er niet zijn, want volgens mij raak je niet op tijd het hof af. :lol:

Wij zijn vorige zondag aangevallen door 2 labradors tijdens onze mtb toch met vrienden.
Een straat ingereden waar op het eind een dun baantje is waar we door moesten, en opeens schieten er van een boerenerf 2 blaffende honden naar ons.

Nu ja, blaffende honden bijten niet zeggen ze maar daar is mijn vriend Kurt niet zo meer mee akkoord. Hond hing vanachter in zijn kuit tot bloedens toe.

Zijn blijkbaar toch niet altijd lieve hondjes die labradors/goldretrievers. Die boer is daar zwaar de fout in. Nu wil mijn maat geen klacht neerleggen omdat ie zelf een grote hondenliefhebber is (heeft er ook 2) en wou het niet op zijn geweten hebben dat ze die beesten moesten afmaken.

Ik snap hondenmensen niet.
Ja, sorry, als die beesten mij aanvallen probeer ik toch de eerste de beste staaf of tak te pakken en op die beesten beginnen te slaan. Ik ben geen dierenhater, maar dan kan zo een dierenleven me gestolen worden. Nu goed, als ge al de kans krijgt, want die kunnen serieus uithalen.

Laatst bewerkt:
Neen, ik heb dat niet gezien in mijn glazen bol, dat is gewoon veel waarschijnlijker dan dat het toevallig de eerste keer was. En met nerveus bedoel ik dus niet rustig blijven liggen als een kind passeert. Want dat is wat er stond:

Als we dus afgaan op wat er stond ben jij evengoed in je glazen bol allerhande zaken aan het zien over hoe dat kind de hond heeft laten verschieten. Jij bent hier IMO dan ook gewoon de hond en vooral de eigenaars aan het goedpraten met een hoop veronderstellingen. Opnieuw, aan een speeltuin lopen kinderen. Ik vind het dan ook logisch dat je ten allen tijde op je hond let en zorgt dat die leiband hem bij jou houdt. En ja, ouders moeten ook op hun kinderen letten. Maar net zoals een hond in een hondenweide vrij rondloopt zal een kind dat doen aan een speeltuin.

Wie spreekt er over een hond steken of de ogen in de duwen, daar gaat het hier toch niet om? Ik heb een hond en een kind en ik zou nooit uitspraken doen over 100% dat beest te vertrouwen en die zeker niet alleen laten bij elkaar tot dat kind groot genoeg is om zich goed te verweren.
Nee , ik ben niet in mijne glazen bol aan het kijken en ik probeer de eigenaar of de hond niet schoon te babbelen maar het is gewoon een feit dat we niet juist weten wat er is gebeurd en dan begin jij over een aangenomen feit van uzelf dat die hond dat niet den eerste keer gedaan zal hebben , waar dus geen enkel bewijs voor is en ook dat die hond nerveus was , waar dus ook totaal geen bewijs van is maar gewoon verzinsels zijn van uzelf en dat dan probeert te verkondigen hier als zijnde een waarheid .
Straks ga je misschien nog beweren dat die hond daar zo nerveus was dat het schuim op zijn muil stond …
Dus nee ik ga daar niet klakkeloos vanuit zonder enig bewijs dat de hond of de eigenaar hier in fout zijn gegaan …ik probeer me te houden aan de feiten maar nogmaals het topic is eenzijdig gepost van iemand die niet graag honden ziet (en dat is een persoonlijke aanname van mijzelf maar spreekt wel uit zijn tekst en de manier waarop hij gepost heeft denk ik )
En ja aan een speelplein lopen kinderen rond maar het terras van een café is geen speelplein …en nee daar mogen die kinderen ook rondlopen maar liefst niet zonder toezicht van de ouders (is wederom mijn persoonlijke mening )
Hij lag vast , de eigenaar was in de buurt (want hij zat rustig naast de eigenaar op de grond volgens de topic starter ) en nee kan niet zeggen dat de eigenaar op zijn hond heeft gelet tijdens het drinken van zijn pintje maar jij kan ook niet zeggen dat hij dat niet gedaan heeft …en nee het is niet omdat er een reactie kwam van de hond dat de eigenaar het misschien niet gezien heeft maar dat hem gewoon te laat was om in te grijpen …daar heeft de topic starter dus niets van gezegd .
Je mag uw mening hebben en verkondigen maar begin er geen waarheid van te maken op grond van eigen verzinsels die nergens op steunen.
En nee ik weet niet wat er gebeurt is (nogmaals ) maar jij weet het ook niet maar ik veronderstel dus dat het mogelijk is dat die hond gewoon verschoten is inplaats van dat hem aangevallen heeft en die heeft gewoon gereageerd en een verwittiging gegeven wat hier heel aannemelijk lijkt te zijn maar nogmaals , …we weten het niet .

Wat ik bedoel is dat ik mijn honden 100 % kan vertrouwen bij kinderen en baby’s (want ze zijn er al mee in contact gekomen en nee heb niet moeten ingrijpen en ja het kind van 1 jaar heeft ze vastgepakt en nee ze hebben niet gereageerd …alléé ze hebben het kind ontweken nadien tot ze een crème vast had en dan gingen ze netjes voor haar zitten en vragen of ze ook eens mochten likken en dan heb ik wel ingegrepen maar dat is een persoonlijke ervaring dus ik spreek niet voor alle honden ) en nee wat ik juist bedoelde met ogen uitsteken is dat als je zelfs een vriendelijke hond pijn genoeg doet dat er een reactie komt .
Ben hier trouwens gaan wandelen met de beestjes en bij het terug komen in de buurt geweest van een speelplein (alhoewel het niet echt een speelplein is ) en daar liepen 2 jonge meisjes rond de ene wat kleiner dan de andere maar de oudste vroeg vriendelijk en beleeft of ze de hondjes mocht strelen ….schoolvoorbeeld van hoe het hoort en ja ze hebben de hondjes mogen strelen (en hun kophoogte was groter dan van die kindjes ) en ja ik kan nog altijd mijn hondjes 100 % vertrouwen omdat ik geen reden heb om dat niet te doen .

Ouders zijn uiteraard ook verantwoordelijk voor hun kinderen.

Wanneer die kinderen op dat terras of speeltuin rondlopen en glazen omstoten, op een hond zijn staart stappen of een ander kind een muilpeer geven, dan zijn die kinderen en bij uitbreiding de ouders verantwoordelijk.

Als die gewoon langs die hond wandelen, huppelen of lopen, zelfs al is dat al gillend of dansend, dan is die hondeigenaar gewoon 100% verantwoordelijk.
Dat is wat ik bedoel met we weten het niet …enkel dat die kleine blijkbaar in de buurt is gekomen van die hond meer niet

Sorry maar een hond, of elk ander huisdier wat dat betreft, kan je nooit voor 100% vertrouwen. Het is en blijft een dier.

Beetje offtopic en niet gericht op de huisdierhouders in deze specifiek, maar het houden van dieren zou wat mij betreft aan heel wat strengere regels mogen gebonden zijn.
En dat zeg ik uit dierenliefde, want sommigen zijn daar gewoon niet bekwaam voor.

Je kan makkelijker aan een hond/kat dan aan een bak Orval komen bij wijze van spreke.

en langs de andere kant een doodsbraaf beest dat getreiterd werd door kutkinderen en dan maar reageert uit paniek.
Mijn neef mocht niet aan de hond van mijn oma komen. Die gromde en liet dan zijn tanden zien.
Ikzelf? Ik lag met diezelfde hond onder de zetel te snurken en ik gebruikte hem als hoofdkussen. Mij deed die hond niks.
(Mijn grootmoeder had dit wel niet graag en elke keer ze het zag moest ik onder die zetel onderuit)

Maar ja mijn neef was zo iemand die ... ik moet er geen tekening bij maken zeker?

Sorry maar een hond, of elk ander huisdier wat dat betreft, kan je nooit voor 100% vertrouwen. Het is en blijft een dier.
100% mee eens. Maar een mens eigenlijk ook niet.

Eigenlijk vertrouw ik nooit een mens of dier voor de volle 100% (uitgezonderd mijn dichte naaste familieleden en dan nog). Dat is om problemen vragen (vind ik)

Wat ik bedoel is dat ik mijn honden 100 % kan vertrouwen bij kinderen en baby’s (want ze zijn er al mee in contact gekomen en nee heb niet moeten ingrijpen en ja het kind van 1 jaar heeft ze vastgepakt en nee ze hebben niet gereageerd …alléé ze hebben het kind ontweken nadien tot ze een crème vast had en dan gingen ze netjes voor haar zitten en vragen of ze ook eens mochten likken en dan heb ik wel ingegrepen maar dat is een persoonlijke ervaring dus ik spreek niet voor alle honden ) en nee wat ik juist bedoelde met ogen uitsteken is dat als je zelfs een vriendelijke hond pijn genoeg doet dat er een reactie komt .
Ben hier trouwens gaan wandelen met de beestjes en bij het terug komen in de buurt geweest van een speelplein (alhoewel het niet echt een speelplein is ) en daar liepen 2 jonge meisjes rond de ene wat kleiner dan de andere maar de oudste vroeg vriendelijk en beleeft of ze de hondjes mocht strelen ….schoolvoorbeeld van hoe het hoort en ja ze hebben de hondjes mogen strelen (en hun kophoogte was groter dan van die kindjes ) en ja ik kan nog altijd mijn hondjes 100 % vertrouwen omdat ik geen reden heb om dat niet te doen.
Sorry maar hoe naief kunt ge feitelijk zijn? Honden zijn dieren die instinctief reageren en dus per definitie onbetrouwbaar. Het feit dat ze tot nu toe in de praktijk altijd lief zijn voor kinderen doet daar geen afbreuk aan. Bezint eer dan ge begint want spijt komt altijd te laat.

(Dit komt van iemand met 2 honden én een peuter in huis).

Wij hebben het ook ooit voor gehad. Bouvier gehad, die is een jaar of 12 geworden. Nooit iets mee aan de hand geweest, braaf beest. En dan in één keer, out of nowhere, in Legoland terwijl we op een bankje zitten vliegt die uit naar een voorbijganger. Niks gebeurd, enkel geschrokken mevrouw (en wij ook). Dat is daarna ook nooit meer gebeurd.

En nee, dat was geen nerveus beest of onbetrouwbaar of vals of wat dan ook. Gewoon zo'n all stars align moment en dat was dan blijkbaar de uitkomst, wie weet wat er allemaal voor dingen waren die wij niet eens opgemerkt hebben (geuren, aangestaard worden, een kakske dat dwars zat).

Die was daarvoor al honderden keren mee geweest op uitjes en op reis en daarna ook nog honderden keren zonder dat er ooit nog iets gebeurd is 🤷‍♂️ Je hebt het echt niet allemaal in de hand hoor.

Een hond kan nu eenmaal reageren als er iemand al dan niet per ongeluk te dicht in zijn persoonlijke zone komt. Dat heeft nu eens 0,0 met opvoeden te maken. Als ik het zo lees hebben de eigenaars wat te passief gereageerd, maar langs de andere kant moeten die ouders hun kind ook gewoon in 't oog houden dat zoiets niet kan gebeuren.

Je kan u afvragen of het ideaal is om met (herders)honden op een terras te gaan zitten. Ik persoonlijk doe dat niet. Je hond mag nog zo goed mogelijk opgevoed zijn en je mag hem nog zo goed mogelijk in 't oog hebben, als daar toevallig een kind komt aangespurt die koste wat kost de hond wil knuffelen kan je prijs hebben. Zoiets heb je als eigenaar niet in de hand.

Dat heb je wél in de hand als hondeneigenaar door niet op een openbaar terras te zitten. En zeker niet op een terras waar kinderen spelen. Het is niet aan de rest van de maatschappij om dat risico op te vangen. Het is aan de hondeneigenaar om te vermijden dat zoiets kan gebeuren. En als dat betekent dat je moet kiezen tussen terrasjes doen OF een hond hebben, dan is dat maar zo.

Maar ach, kiezen, dat is zo lastig hé.

Hij zegt zelf dat ze aan een tafeltje zaten op een terras van een drankgelegenheid waar er een grote speeltuin aan lag en de mensen met de hond zaten aan een tafeltje naast hen …dus niet in de speeltuin …want daar is die hond niks verloren ook niet om te spelen . ;)
De hond lag netjes op de grond naast zijn baasje aan de leiband (die volgens hem nog te lang was ) maar als mijn honden naast mij liggen en ik zit op een bank dan hebben die nog minsten 1 meter leiband (en dat is ook nodig want anders hang je ze op .
Het is enkel maar omdat dat kind dus blijkbaar op het terras was gekomen en langs , in de buurt of naar de hond ging om wat te doen ?
Dat is wat wij niet weten .
Dus zomaar zeggen dat het baasje de schuld heeft …nee , ben ik niet mee akkoord .

Onze tafeltjes grensden beiden aan de overgang van terras naar het grasgedeelte waar de speeltuigen stonden. Ook de hond lag dus op die grens.

En dan nog. Mochten ze nog zuiver op het terras gezeten hebben, verandert dat niets aan de situatie. Kinderen lopen daar ook constant tussen.

Wij zijn vorige zondag aangevallen door 2 labradors tijdens onze mtb toch met vrienden.
Een straat ingereden waar op het eind een dun baantje is waar we door moesten, en opeens schieten er van een boerenerf 2 blaffende honden naar ons.

Nu ja, blaffende honden bijten niet zeggen ze maar daar is mijn vriend Kurt niet zo meer mee akkoord. Hond hing vanachter in zijn kuit tot bloedens toe.

Zijn blijkbaar toch niet altijd lieve hondjes die labradors/goldretrievers. Die boer is daar zwaar de fout in. Nu wil mijn maat geen klacht neerleggen omdat ie zelf een grote hondenliefhebber is (heeft er ook 2) en wou het niet op zijn geweten hebben dat ze die beesten moesten afmaken.

Ik snap hondenmensen niet.

Jammer dat jullie geen klacht indienen. Het volgende slachtoffer kan een kind zijn die er veel erger aan toe is. Maar hey, chance dat je een random agressieve hond gered hebt! :sarcastic:

Jammer dat jullie geen klacht indienen. Het volgende slachtoffer kan een kind zijn die er veel erger aan toe is. Maar hey, chance dat je een random agressieve hond gered hebt! :sarcastic:

Ik ben met je akkoord hoor. Maar het is de gebetene die moet gaan getuigen. Had ie in mijn been gehangen kon ik de wonde gaan tonen.

Dat heb je wél in de hand als hondeneigenaar door niet op een openbaar terras te zitten. En zeker niet op een terras waar kinderen spelen. Het is niet aan de rest van de maatschappij om dat risico op te vangen. Het is aan de hondeneigenaar om te vermijden dat zoiets kan gebeuren. En als dat betekent dat je moet kiezen tussen terrasjes doen OF een hond hebben, dan is dat maar zo.

Kan ik net zo over kinderen zeggen …als ik een terrasje doe zit ik daar graag rustig zonder spelende kinderen dus trekken we de lijn dan door naar het is ofwel een terrasje of kinderen hebben ….meest onzinnige vergelijking dat ik al gezien heb .
Het is ook niet aan de maatschappij om op uw kinderen te letten ….

Anja vergeten :
Maar ach ..een condoom gebruiken is toch lastig héé (om in dezelfden trend te blijven )

Sorry maar hoe naief kunt ge feitelijk zijn? Honden zijn dieren die instinctief reageren en dus per definitie onbetrouwbaar. Het feit dat ze tot nu toe in de praktijk altijd lief zijn voor kinderen doet daar geen afbreuk aan. Bezint eer dan ge begint want spijt komt altijd te laat.

(Dit komt van iemand met 2 honden én een peuter in huis).
Nee , ik ben niet naïef om niet te denken dat dit bij mij. Honden kan gebeuren maar ik draag als eigenaar dan ook de volle verantwoordelijkheid om te zorgen dat dit niet kan gebeuren in de mate van het mogelijke .
Ik moet mijn hionden 100% kunnen vertrouwen want anders kom ik daar niet mee buiten .
Ik probeer mijn honden zo sociaal mogelijk op te voeden en ja ze mogen in contact komen met wildvreemden en zelfs wild vreemde honden maar ik ben dan wel continu bezig met mijn honden en ja het blijven honden …geen kinderen (want dat is gewoonlijk het volgende dat er komt ) …

Nu heb ik al gezegd gehad dat ik een ras heb dat gekend staat om niet agressief te zijn en zelfs aangeraden wordt om te houden bij kinderen omwille dat ze heel kindvriendelijk zijn …maar dan nog het blijven honden en daarom ook dat ik ze continu in het oog hou naar signalen die ze geven maar ik betrouw mijn honden voor de 100% als ik ermee op straat loop .
Het zijn Berner Senners …enja , heb dat ras genomen omwille van hun non agressiviteit , kindvriendelijkheid , sociaal in de omgang , hun vermogen om snel te leren en dingen op te nemen , het rustige karakter …enjambement het zijn grote zware beesten die imposant kunnen overkomen en ja ik betrouw ze hun voor 100 % (maar het blijven beesten )

Nogal overdreven om geen terrassjes te doen met een hond die nog nooit een incident heeft gehad.

Het is toch ook een deel van de opvoeding van het kind, "niet elk dier wil geaaid worden" en "schrik een dier niet" zijn belangrijke lessen om te leren.

Nogal overdreven om geen terrassjes te doen met een hond die nog nooit een incident heeft gehad.

Het is toch ook een deel van de opvoeding van het kind, "niet elk dier wil geaaid worden" en "schrik een dier niet" zijn belangrijke lessen om te leren.
Inderdaad.

Er werd hier trouwens gezegd dat je zowel honden als kinderen nooit voor de volle 100% kunt vertrouwen. Daar ga ik zelf mee akkoord, maar als je begint met standpunten a la "je moet maar niet op een terras gaan zitten met een hond". Als ik even de lijn doortrek naar kinderen dan kan je even goed stellen: "je moet maar niet met kinderen komen waar honden zitten". Slaat langs beide kanten nergens op. Het is in geen beide gevallen verboden.

Wij hebben het ook ooit voor gehad. Bouvier gehad, die is een jaar of 12 geworden. Nooit iets mee aan de hand geweest, braaf beest. En dan in één keer, out of nowhere, in Legoland terwijl we op een bankje zitten vliegt die uit naar een voorbijganger. Niks gebeurd, enkel geschrokken mevrouw (en wij ook). Dat is daarna ook nooit meer gebeurd.

En nee, dat was geen nerveus beest of onbetrouwbaar of vals of wat dan ook. Gewoon zo'n all stars align moment en dat was dan blijkbaar de uitkomst, wie weet wat er allemaal voor dingen waren die wij niet eens opgemerkt hebben (geuren, aangestaard worden, een kakske dat dwars zat).

Die was daarvoor al honderden keren mee geweest op uitjes en op reis en daarna ook nog honderden keren zonder dat er ooit nog iets gebeurd is 🤷‍♂️ Je hebt het echt niet allemaal in de hand hoor.
Dit dus.

Mijn hond is op pak en beet ~6000 wandelingen (zowel lange als korte) welgeteld 1x uitgevallen naar een loper die het nodig vond om langs achteren vlak langs mij en mijn hond te lopen, dat terwijl wij aan het wandelen waren op het fietspad op een grote brede straat zonder verkeer op dat moment.

Meneer kon ofwel 1) duidelijk op voorhand roepen als hij toch zijn lijn wou aanhouden, zodat ik mij aan de kant kon zetten, 2) veel meer afstand houden door ons voorbij te steken langs de baan of 3) helemaal naar de overkant van het straat gaan naar het andere fietspad om verder te lopen.

Nee, meneer deed geen van bovenstaande en was dan verbaast dat zowel mijn hond als ik verschieten dat hij daar ineens out of the blue opdook en mijn hond vervolgens uitviel. Meneer was zeer boos en eiste excuses. Wel, die kon hij in zijn gat steken.

Als ik sommige reacties hier lees dan zou ik volgens hen dus mij niet meer mogen bewegen op de openbare weg met mijn hond.

Ik vind ook wel dat mensen soms te overdreven reageren op een hond die gromt of ter waarschuwing eens "nibt". Een hond die bijt om te verwonden is uiteraard niet oké, maar een hond die verschiet of die zich in het nauw gedreven voelt kan wel eens uithalen ja. Daarom is dat nog geen agressieve of gevaarlijke hond.

Als je dan iemand bent die niet goed de lichaamstaal van een hond kan lezen, dan mis je misschien de 3 eerdere subtielere waarschuwingssignalen en dan is zo'n uithaal niet per se een uitdrukking van agressie, maar juist om je een overduidelijk teken te geven "stop daarmee of ik ga je wél pijn doen".

Terug
Bovenaan