Idd, ik was nog een edit aan het typen.
Wij hebben 2 rescue honden uit Roemenië.
1e, Morris, zit vooral "American Stafford/Braque St Germain" in, dat is 1 brok spieren.
Bekijk bijlage 31416
Maar dat beest heeft een serieus trauma en is doodsbang van vreemde mensen. Als daarbij iemand te dicht in de buurt zou komen ben ik er zeker van dat hij zou uithalen. Naar andere honden is hij een zotte speelvogel. Hij heeft 1x half uitgehaald naar mijn mama. We waren daar op bezoek met onze 2 honden, om Morris zachtjes uit z'n comfortzone te trekken en wat te trainen in socialer zijn. Maar we waren te snel gegaan en daar met te veel volk. Hij lag aangelijnd aan een boom, en toen m'n mama iets te dicht passeerde heeft hij haar een "kopstoot" gegeven tegen haar bil. Maar met ontblote tanden. M'n mama had een kleine wonde en blauwe plek. Nu om m'n hond een beetje te verdedigen, mijn mama was al een hele tijd toenadering naar hem aan het forceren. En elke keer ze dat deed blafte hij en trok hij hem terug. Ze respecteerde duidelijk zijn signalen niet.
De 2e, Lou, zit meer "Braque d'Auvergne" in.
Bekijk bijlage 31417
Die is ook wat ouder en een echte mensenvriend. Als die "vreemden" ziet, hij zou er naartoe huppelen om geaaid te worden. Maar naar andere honden is hij enorm dominant. Hij blaft naar elke hond die we tegenkomen, en "stript" op een wandeling constant. Als onze Morris hier in de tuin een plasje doet, gaat Lou er altijd eens over. Onlangs een hondje tijdelijk in opvang gehad en Lou heeft dat beestje 2x aangevallen (tot bloedens toe). Na een paar dagen, en eens dat beestje doorhad dat Lou de "pack leader" was kwam het in orde. Zijn nog beste vriendjes geworden.
Overlaatst bij een wandeling een iemand tegengekomen met een zwaar autistisch kindje. Die vroeg of dat kindje ons honden zou mogen aaien. Met Lou geen probleem, dat kindje had zich op de grond gezet en die heeft zitten knuffelen met onze Lou.
Onze jongste zoon, typevoorbeeld ADHD'er mag met Morris alles doen, die liggen soms op de grond letterlijk te worstelen.
Onze Lou daarentegen is overduidelijk op z'n ongemak als onze jongste in een wilde bui in z'n buurt komt. Hij heeft er nog nooit naar uitgehaald, maar al dikwijls signalen gegeven. (grommen met ontblote tanden, blaffen,...) Als onze zoon rustig is, komt Lou dikwijls naar hem om geaaid te worden. Soms ligt Lou te slapen met z'n hoofd op onze zoon zijn schoot.
Dus ik weet dat als onze zoon wild loopt, dat ik extra aandachtig moet zijn als hij in de buurt van Lou komt, en dat dit eerder aan de zoon dan aan de hond ligt.
Met onze Morris zouden we het nooit riskeren om op een terrasje te gaan zitten aan een speeltuin, met onze Lou wel, maar we zouden er zwaar op letten dat er geen wild kindje kortbij passeert of naar hem komt.