Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
De maatregelen om het tijdrekken in te perken zal ook wel wat helpen met de kaarten hé... Tot op heden kreeg je gewoon een gele kaart bij tijdrekken en was dat vaak een afweging die je maakte en de bluts met de bijl. Nu kan dat eigenlijk niet meer, pakt dat er toch fameus wat kaarten zijn weggevallen daardoor.Hoewel sommige arbitrale wijzigingen, vooral dan om tijdrekken tegen te gaan, een zeer positieve impact hadden op mijn kijkplezier, was de beslissing om ontzettend mild en welwillend om te gaan met fouten en zo vechtvoetbal een valabele tactiek te maken, dan weer zeer storend.
Ik kan mij echt niet van de indruk ontdoen dat het toernooi er helemaal anders had uitgezien als men op de normale manier met gele kaarten was omgegaan. Als we vergelijken met de vorige toernooien:
Gele kaarten / wedstrijd:
2026: 2,44
2022: 3,55
2018: 3,4
2014: 2,86
Toch een opmerkelijk verschil. Het mindere ostentatieve tijdrekken, wordt hier quasi helemaal ongedaan mee gemaakt omdat er meer kleinere en/of venijnige fouten gemaakt worden die het spel stil leggen.
De maatregelen om het tijdrekken in te perken zal ook wel wat helpen met de kaarten hé... Tot op heden kreeg je gewoon een gele kaart bij tijdrekken en was dat vaak een afweging die je maakte en de bluts met de bijl. Nu kan dat eigenlijk niet meer, pakt dat er toch fameus wat kaarten zijn weggevallen daardoor.
Zal inderdaad geen kaart per wedstrijd zijn gemiddeld, op zich denk ik wel dat het een verschil maakt. Het zou interessant zijn om bvb. ook te weten te komen wat voor effect het tijdrekken tout court had op de frustratie van de spelers/spelverloop en daar dan weer de kaarten die eruit kwamen.Vreemd, ik kan mij niet voor de geest halen dat er met gele kaarten gesmeten werd naar spelers die blessures en krampen faketen om tijd te rekken.
En tenzij ik mij vergis, was het zelfs een gigantische ergernis dat er nooit tegen tijdrekken werd opgetreden. Misschien dat een keeper af en toe een gele kaart kreeg bij het te lang wachten op een uittrap, maar dat zullen er ook niet zoveel geweest zijn om gemiddeld per match een gele kaart extra te krijgen.
100% mee eens
Vreselijke omkadering van Sporza
En idd liever die half time show (die veel beter was dan gevreesd, Muppets en Red Lasso) dan ofwel naar Mohsin gaan in één of andere boerenhol of alweer een interview met een 'gemengd koppel'
![]()
Nu is het nog 48, die corrupte golfbal wil het wel uitbreiden naar 64Inderdaad. Het was iedere wedstrijd opnieuw dezelfde eenheidsworst in de studio.
Vond het ook jammer hoe de halftime show meteen zo zuur werd afgekraakt.
Ik heb wel enorm genoten van dit WK. Van mij mag het format met 64 landen gerust behouden blijven.
Alleen die hydration breaks hoeven voor mij niet standaard, tenzij de warmte daar echt om vraagt.
Ook de nieuwe regels tegen tijdrekken vond ik een grote verbetering. Zoals hierboven al aangehaald, hebben die een zeer positieve impact gehad op het kijkplezier.
De WK-pronostiek van Sporza uiteindelijk geëindigd op een mooie 2.608e plaats van ongeveer 380.000 deelnemers, en heb ook enkele minicompetities kunnen winnen.
Tot slot vond ik de beleving rond dit WK veel groter dan die van het WK in Qatar. Dat het toen midden in de winter werd gespeeld, zal daar wel een belangrijke rol in hebben gespeeld.

Eerlijk gezegd liever 64 landen dan dat belachelijk systeem dat er nu is met de beste derdes.Nu is het nog 48, die corrupte golfbal wil het wel uitbreiden naar 64![]()
Wat een vreselijke finale van Argentinië, eigenlijk toch beschamend hoe die hier voor de dag zijn gekomen? Geen enkel schot op doel in de reguliere speeltijd. Nul. Ik denk zelfs dat ze na de 90 minuten 0,0 xG hadden? Maar wel schoppen, beuken en theater verkopen. Beschamende prestatie, meer kan ik er niet over zeggen.
Die afgekeurde goal, ik zag de fout toch niet. Loopt gewoon tegen die Spanjaard aan, laat zich vallen en grijpt met veel theater naar zijn been. Daartegenover hadden er toch een pak meer gele of zelfs rode kaarten voor Argentinië mogen vallen.
Nee, sympathie hebben ze niet echt gewonnen, die Argentijnen. En dan beginnen ze na de wedstrijd nog te schoppen en te slaan, hopelijk zien we die Paredes niet snel meer terug op een voetbalveld.
Wat die omkadering van Sporza betreft, akkoord dat het in de studio, afhankelijk van de presentator en de gasten soms wat cringe is. Maar toch mogen we blij zijn dat we op VRT kunnen kijken. Ik zit in Frankrijk momenteel en heb op restaurant en nadien in een bar gekeken terwijl mijn zoontje op de gsm keek naar Sporza. Op de Franse tv tijdens de hydration breaks en voor en na de halftime show: ellenlange reclames. Geen analyses, geen deftige commentaar, geen studio naar waar ze teruggaan tijdens de rust, nee, enkel reclames in uw strot geduwd. Net als in de rest van de wereld. Nee, dan liever de analyses van Sonck, Verheyen en Courtois, die uitstapjes naar één of andere reporter ergens ten landen ten spijt.
?
De landen zullen de hand die hen voedt niet bijten (of toch niet als ze de enigen zijn). Voorlopig enkel een paar Europese landen die hem nog niet gesteund hebben.