Honden

Heb je een hond?


  • Totaal aantal stemmers
    187
Ieder zijn mening daarover, maar ik heb mij altijd afgevraagd waarom mensen een hond in huis halen om die dan buiten in een hok te steken.
 
Allez, we gingen de hond adopteren. Krijgen een contract onder onze neus geduwd waarin staat dat de hond eigendom blijft van die vrouw in Roemenië, die altijd kan eisen om het dier te zien, de omgeving, dat we het dier moeten castreren, dat we die niet in een kennel mogen steken buiten, ... etc etc etc. Dus alle miserie is voor ons, maar de hond blijft van haar en kan elk moment weggenomen worden.

Telefoontje, ja maar dat is alleen als je er niet goed voor zorgt en si en la...

Ik vraag me af: is dit de normale gang van zaken? Krijgen we altijd zo'n contract bij adoptie? Ook bij een asiel in Vlaanderen? Wat zouden jullie doen?
Wij moesten onze hond volgens het contract meteen castreren. We hebben dit dus nooit gedaan. Hij is nu bijna 16 jaar bij ons.
Op basis van het contract kan het asiel onze 'ouwe' terugeisen, wegens niet naleving ervan :tongue:

Er is ook nog nooit iemand van het asiel langsgeweest. Ik denk zolang je er goed voor zorgt, dat ze er met géén haan naar kraaien.

Idem hier. Dat stukje van eigendom vind ik er wel los over, maar verder vrij standaard ja.
Dat kunnen ze toch niet eeuwig hard maken? Die vrouw is biologisch niet de moeder van de hond hé. Dus als na 5 lange jaren, ineens die vrouw de hond terugeist, dan denk ik dat die vrouw toch met goeie argumenten moet komen voor de rechter, om dit hard te maken?

Je hond is dan ingeburgerd bij jou thuis hé. Om dan je hond ineens terug naar Roemenië te verschepen om dan bij een voor hem/haar vreemde vrouw te gaan leven, dat is toch niet goed voor het welzijn, van die hond hé.
 
Laatst bewerkt:
Ieder zijn mening daarover, maar ik heb mij altijd afgevraagd waarom mensen een hond in huis halen om die dan buiten in een hok te steken.

Het alternatief van velen (hem een ganse weekdag in een bench opsluiten "want die slaapt toch een ganse dag") vind ik alles behalve beter...

En er zijn ook mensen die effectief een hond in huis halen om te waken/voor het afschrikkend effect.
De schrijnwerker 2 straten verder heeft een Duitse herder en mechelaar rondlopen achter zijn poort, ik acht de kans belachelijk klein dat die al ooit inbraken heeft gehad 😏
 
Het alternatief van velen (hem een ganse weekdag in een bench opsluiten "want die slaapt toch een ganse dag") vind ik alles behalve beter...

En er zijn ook mensen die effectief een hond in huis halen om te waken/voor het afschrikkend effect.
De schrijnwerker 2 straten verder heeft een Duitse herder en mechelaar rondlopen achter zijn poort, ik acht de kans belachelijk klein dat die al ooit inbraken heeft gehad 😏
Een hond in een buitenkennel zetten als waakhond is toch compleet belachelijk? Dieven hebben dat snel door vermoed ik.
Onze 2 zitten gewoon binnen (los) als we niet thuis zijn en als hier iemand aankomt blaffen die hard genoeg om zelfs buiten te weten dat je hier best wegblijft.
Nuja, ik werk zelf een groot deel (na corona) van thuis en mijn vrouw is leerkracht, dus per week gezien zitten die hier niet zo heel veel alleen.
 
Mijn vriendin heeft dan toch getekend. Laten we hopen dat er geen miserie van komt. Vrijdag komt Bob naar hier! We hebben al speeltjes en snoepjes. Mand is besteld en bench komt nog.
 
Den onze zit 's in zijn bench van als wij gaan slapen tot we opstaan. Voor de rest mag die gewoon rondlopen. Grote delen van de dag zit ze buiten, maar dat is omdat al haar speeltjes daar zijn en aan het gekwek van de rubberen eenden te horen valt dat heel goed mee voor haar :p

24/7 binnen is voor ons geen goede optie. Nu is er altijd iemand thuis door corona en we willen voor haar eigen goed de gewoonte houden dat ze moet weten dat ze ook alleen moet kunnen zijn. Want als mijn vriendin uit zwangerschapsverlof komt zal die toch ook een stukje terug op kantoor moeten gaan werken en is ons Nala ook de hele dag alleen.
 
Een hond in een buitenkennel zetten als waakhond is toch compleet belachelijk? Dieven hebben dat snel door vermoed ik.
Onze 2 zitten gewoon binnen (los) als we niet thuis zijn en als hier iemand aankomt blaffen die hard genoeg om zelfs buiten te weten dat je hier best wegblijft.
Nuja, ik werk zelf een groot deel (na corona) van thuis en mijn vrouw is leerkracht, dus per week gezien zitten die hier niet zo heel veel alleen.
Ik bedoelde niet in een buitenkennel maar los buiten, als waakhond. Heeft anders inderdaad totaal geen zin 😁

Hier ook gewoon los binnen hoor, maar mijn collega haar hond mag bvb overdag enkel in de garage omdat ze gaat slopen anders. Dat snap ik dan ook weer. De mijne waant zich heer en meester als hij alleen thuis is. Slaapkamerdeur niet toe? Pootafdrukken op mijn bed.... 🙈
 
Mijn vriendin heeft dan toch getekend. Laten we hopen dat er geen miserie van komt. Vrijdag komt Bob naar hier! We hebben al speeltjes en snoepjes. Mand is besteld en bench komt nog.
Spannend! Als het je eerste buitenlandse pup is niet vergeten om geduld te hebben en hem veel tijd te geven, 't zijn heftige veranderingen allemaal.
Bij de organisaties van mijn honden staan die dingen trouwens ook in het contract (als blijkt dat de afspraken niet nagekomen worden kunnen ze de hond terug opeisen, als je de hond wil afstaan terug naar de organisatie brengen etc). Dat is gewoon voor in geval dat het nodig zou zijn, zo kunnen ze makkelijker de hond veilig stellen en een nieuw gezin zoeken. Onlangs was nog een hond weggehaald bij een adoptant omdat die nooit buiten mocht en niet goed verzorgd werd, ze hebben die daar relatief snel weggekregen gelukkig. Als je goed voor je hond zorgt is er geen enkele reden om je ongerust te maken, die organisaties gaan niet voor de fun gewoon random wat honden terug opeisen. Ze hebben werk genoeg :)

Hier zitten de hondjes overdag vrij in huis. Ze zijn alletwee crate-trained dus kunnen zonder problemen overdag in hun bench zitten als het moet (ze vinden dat ook helemaal niet erg, dat is hun bedje en hondjes moeten toch veel slapen). Aangezien ze niets slopen en braaf zijn mogen ze gewoon los, maar het is wel handig dat ze in hun bench kunnen als het moet (als iemand langskomt die bang is ofzo).

Nu het weer wat warmer gaat worden en ik binnenkort meer tijd ga hebben ga ik eens werk maken van ze proberen wat beter aan de leiband te laten lopen, dat is nog een werkpunt. Ik weet enkel nog niet goed hoe ik het wil aanpakken en hoe ik het verschil duidelijk wil maken tussen wandeltijd en ruik/verkentijd en speeltijd.
 
De mijne zit ook 3 dagen per week overdag alleen thuis binnen, kan loslopen en sloopt niets. Ze is dat zo gewoon en dat is zo opgebouwd. Geen problemen mee en ik steek ze zeker niet vast in een bench. Waarom haal je dan een hond in huis. Ze kan 3x per dag lange wandelingen maken waaronder 70% off leash in het park, en over mijn deur is een hondenweide voor haar sociale contacten te onderhouden.

Ik hou mijn hart vast voor al die debiele impulsieve corona aankopen eens de mensen terug voltijds aan de slag moeten gaan en de hond ineens langer alleen moet blijven. Slopen en toestanden waardoor de asielen weer overvol gaan zitten. Domme domme mensen!
 
Ik bedoelde niet in een buitenkennel maar los buiten, als waakhond. Heeft anders inderdaad totaal geen zin 😁

Hier ook gewoon los binnen hoor, maar mijn collega haar hond mag bvb overdag enkel in de garage omdat ze gaat slopen anders. Dat snap ik dan ook weer. De mijne waant zich heer en meester als hij alleen thuis is. Slaapkamerdeur niet toe? Pootafdrukken op mijn bed.... 🙈
Die van ons heeft nog geen sloopgedrag vertoond, maar ik heb hem bewust niet geleerd hoe hij de trap op kan zodat het sowieso beperkt zou blijven tot de benedenverdieping. :unsure:

Heeft niets te zoeken op onze slaapkamer. 😅
 
Spannend! Als het je eerste buitenlandse pup is niet vergeten om geduld te hebben en hem veel tijd te geven, 't zijn heftige veranderingen allemaal.
Bij de organisaties van mijn honden staan die dingen trouwens ook in het contract (als blijkt dat de afspraken niet nagekomen worden kunnen ze de hond terug opeisen, als je de hond wil afstaan terug naar de organisatie brengen etc). Dat is gewoon voor in geval dat het nodig zou zijn, zo kunnen ze makkelijker de hond veilig stellen en een nieuw gezin zoeken. Onlangs was nog een hond weggehaald bij een adoptant omdat die nooit buiten mocht en niet goed verzorgd werd, ze hebben die daar relatief snel weggekregen gelukkig. Als je goed voor je hond zorgt is er geen enkele reden om je ongerust te maken, die organisaties gaan niet voor de fun gewoon random wat honden terug opeisen. Ze hebben werk genoeg :)

Hier zitten de hondjes overdag vrij in huis. Ze zijn alletwee crate-trained dus kunnen zonder problemen overdag in hun bench zitten als het moet (ze vinden dat ook helemaal niet erg, dat is hun bedje en hondjes moeten toch veel slapen). Aangezien ze niets slopen en braaf zijn mogen ze gewoon los, maar het is wel handig dat ze in hun bench kunnen als het moet (als iemand langskomt die bang is ofzo).

Nu het weer wat warmer gaat worden en ik binnenkort meer tijd ga hebben ga ik eens werk maken van ze proberen wat beter aan de leiband te laten lopen, dat is nog een werkpunt. Ik weet enkel nog niet goed hoe ik het wil aanpakken en hoe ik het verschil duidelijk wil maken tussen wandeltijd en ruik/verkentijd en speeltijd.
Het is de eerste pup tout court. Vriendin heeft thuis wel altijd honden gehad.
Ons plan is om Bob over het weekend rustig te laten wennen en het huis te verkennen. Ons leren kennen natuurlijk. Dus we hebben een grote doos hondensnoepjes waarmee we 'm gaan charmeren.

'S avonds in de bench, maar overdag mag hij beneden overal rondkomen. We willen hem ook in de tuin laten spelen, maar mogelijk moet dat eerst aan de lijn? Achter ons zit soms ook een border collie buiten van de buren, en die blaft wel. Dus ik hoop dat Bob daar mee overeen gaat komen en niet over het hek gaat springen.
 
Welk ras (of indien mix, ongeveer rassen) is Bob?
Wij hebben in augustus een Podenco geadopteerd en moesten van de organisatie onze tuin minstens 1m70 afsluiten.
 
Welk ras (of indien mix, ongeveer rassen) is Bob?
Wij hebben in augustus een Podenco geadopteerd en moesten van de organisatie onze tuin minstens 1m70 afsluiten.
Hetzelfde hier met onze galgo, anders kwamen we niet in aanmerking voor adoptie.
 

Ok ik begrijp als een chihuahua in uw benen bijt (als) dat je die hond een serieuze stamp geeft. Maar doodstampen?
Het is nu niet dat een chihuahua een volwassen jogger, kan doodbijten sé.

Tenzij de jogger een ongelukkige trap heeft gegeven en van die ene trap de hond bezweken is. Dat kan natuurlijk ook ..
 
Als er iemand naar uwe hond schopt omdat die er blaffend naartoe loopt, dan geefde toch gewoon ne snok aan de leiband dat hem bij u blijft ipv die opnieuw blaffend naar de jogger te laten lopen.
 

Ok ik begrijp als een chihuahua in uw benen bijt (als) dat je die hond een serieuze stamp geeft. Maar doodstampen?
Het is nu niet dat een chihuahua een volwassen jogger, kan doodbijten sé.

Tenzij de jogger een ongelukkige trap heeft gegeven en van die ene trap de hond bezweken is. Dat kan natuurlijk ook ..
Wel een beetje eenzijdig. 't Is een Chiwawa, zo'n kutbeest dat direct in uw kuiten bijt. 1x stampen en fout raken en die is dood. Lijkt me sterk dat die jogger dat echt wou doodstampen. Het is niet alsof hij er met een mes op instak he.

Als er iemand naar uwe hond schopt omdat die er blaffend naartoe loopt, dan geefde toch gewoon ne snok aan de leiband dat hem bij u blijft ipv die opnieuw blaffend naar de jogger te laten lopen.
Die liep blijkbaar los.
 
Wel een beetje eenzijdig. 't Is een Chiwawa, zo'n kutbeest dat direct in uw kuiten bijt. 1x stampen en fout raken en die is dood. Lijkt me sterk dat die jogger dat echt wou doodstampen. Het is niet alsof hij er met een mes op instak he.


Die liep blijkbaar los.
Vandaag in de Schorre liep er oon zo´n mormel los aan de parking. Die kwam dan grommend naar mijne hond, terwijl het baasje riep die doe niets zenne begon die te bijten. Al een geluk da mijne labrador vredelievend is, moest die terugbijten stonden wij nu ook in de krant.
 
Vandaag in de Schorre liep er oon zo´n mormel los aan de parking. Die kwam dan grommend naar mijne hond, terwijl het baasje riep die doe niets zenne begon die te bijten. Al een geluk da mijne labrador vredelievend is, moest die terugbijten stonden wij nu ook in de krant.
Toen ik dat las van die chihuahua, dacht ik ook meteen aan die van ons. Als baasje de zin "Die doet niets hoor" uitgesproken heeft, is die al opgevreten denk ik. Onze witte herder heeft een extreme haat voor kleine honden (geen puppies, maar kleine rassen) en onze wolf geeft geen waarschuwing als er hem iets niet aanstaat, die gaat van rust naar full attack. Snap eigenaars van kleine honden soms echt niet, als ze niet weglachen dat hun rat agressief is, dan denken ze dat de andere toch niets terug doet.
 
Mijn dwergkees zou nu ook wel durven blaffen naar fietsers/lopers (toch als het donker is) maar die loopt altijd aangelijnd (met een flexi van 5m, waar het kan mag hij wat verder/vrijer gaan snuffelen).
Als we iemand naderen dan laat ik hem ook altijd kort bij me lopen, die zal de kans niet krijgen om naar iemand te lopen, idem als ik aan een blinde hoek kom.
 
Terug
Bovenaan