Honden

Heb je een hond?


  • Totaal aantal stemmers
    184
Een vraag. Mijn hond heeft artrose in de rug (zoals hier al meermaals gemeld) en die wordt langzamerhand wat erger. Maar hij is een koppige hond dus pijn of niet, hij wil steeds rondwandelen en hij zaagt soms uren aan een stuk om te gaan wandelen.

Daarstraks ben ik er dan een korte wandeling mee gaan doen en dat ging ok. Maar op het einde speelt de rug natuurlijk weer wat op.
Ik ben echter nog maar net thuis, of hij spurt letterlijk -koppig als hij is- terug naar de deur, want de wandeling heeft niet lang genoeg geduurd naar de zin van meneer! (Fysiek is hij namelijk nog in een super conditie, wat het nog erger maakt voor hem hé)

Echter ik zie dat hij véél pijn heeft. Na zo'n wandeling moet meneer gewoon rusten maar dat doet hij dan NIET. Ik heb hem dan een paar keer opgepikt en terug in zijn mand gelegd om te rusten, maar ja je kent dat .. hij luistert absoluut niet, dus meneer is tot 3x toe terug komen zagen om toch verder te gaan wandelen.

Ineens schuift hij uit en valt hij slecht op zijn rug. Hij krioelt van de pijn maar natuurlijk ipv rustig stil te liggen zodat de pijn over gaat wil meneer terug rechtstaan (wat door de pijn niet lukt), de pijn verergert dan nog en hij plast ter plaatse over de hele vloer. Ik ben naar hem dan toe gespurt, en ik heb meneer gewoon tegen de vloer gedrukt zodat hij even rustig bleef liggen tot de pijn wegtrok. Daarna heb ik hem weer in zijn mand gelegd en daar ligt hij nu nog in. (Hem optillen werkt averechts, hij stribbelt dan ook tegen en optillen doet zijn rug ook géén goed)

Ter info: neen hij heeft GEEN epileptie of wat dan ook (dat is al meermaals onderzocht geweest). Dit is dus echt van de pijn omdat meneer koppig zich er doorheen bijt terwijl hij eigenlijk moet rusten (na een wandeling of een spurt in de tuin).

Ik vind het wel jammer. Hij eet en drinkt nog héél goed, is volledig mentaal in orde, fysiek heeft hij de leeftijd van een 10 jarige Jack (volgens de dierenarts), maar zijne rug is dus echt slecht geworden ..

Maar ik vraag me af, of er hier mensen zijn die dit ook voor hebben en of ik hem niet beter kan helpen? Of is het Ok wat ik gedaan heb? (hem op de vloer drukken zodat de pijn wegebt en hem dan op een zachte plaats te rusten leggen)?
 
Laatst bewerkt:
Laatste 2 jaren waren pijnlijk om zien hier bij onze golden, ze zakte op t einde door haar achterpoten, plezant om zien is anders, uiteindelijk toen het echt ni meer ging een spuitje gegeven, dan breekt uw hart, ge moet ermee leren leven, of indien mogelijk behandelen, maar plezant is anders...

Ik probeer hier niet te negatief te doen, maar ge moet wel handelen in het belang van het dier...

Wij gaven ook speciale 'snoepjes' mee die we aankochten bij de dierenarts, dat hielp ook wel tegen gewrichtspijn
 
Laatst bewerkt:
@makila kan je hem niet even in een bench steken?
Dat doen wij ook met koppige pups die niet weten dat ze even moeten rusten...
Ik ben eigenlijk wel voorstander van een bench en mijn volgende hond gaat regelmatig in een bench moeten zitten.
Maar onze huidige hond heeft nooit in een bench gezeten (Dat is verkeerd van mij maar ja het is mijn eerste eigen hond)
Nu is hij 16+ jaar, dus ik ga hem na al die jaren echt niet meer in een bench steken hé! :)

Nu ja, ik zeg altijd: wie niet horen wil, moet het dan maar voelen. Als hij dan ineens van pijn in elkaar stort en over de vloer ligt te kronkelen en te blijten (wegens zijn koppigheid), dan ga ik hem wel helpen maar dan denk ik: Eigen schuld dikke bult, nu moet je het maar voelen.

Er zijn steeds meer kinesisten voor dieren (vooral paarden en honden), ga eens langs bij zo iemand.
Merci ik zal eens rondhoren, het is ook niet dat hij onderliggende aandoeningen heeft. Maar met een héél pijnlijke rug héél de tijd rondlopen, is toch ook niet leuk hé ..

Update: Fysio is mogelijk bij mijn huidige dierenarts. Moest zijn rugpijn verder verergeren dan is dat een optie.

Laatste 2 jaren waren pijnlijk om zien hier bij onze golden, ze zakte op t einde door haar achterpoten, plezant om zien is anders, uiteindelijk toen het echt ni meer ging een spuitje gegeven, dan breekt uw hart, ge moet ermee leren leven, of indien mogelijk behandelen, maar plezant is anders...
Ik verwacht eenzelfde scenario met onze hond. De eerste maanden verwacht ik dat hij er nog wel zal zijn, daarvoor is zijn fysiek nog véél te goed. Maar zijn rugje wordt er niet meer beter op. Ik gok nog een klein jaar. Max 2 jaar. Je weet dat dit eraan zit te komen want in mensenlevens is hij nu voor een Jack Russel, 91 jaar oud. :tongue: De meeste mensen worden zelfs zo oud niet hé.

---

Hij is ook potdoof geworden blijkbaar. Ik heb vandaag een paar testjes gedaan en hij hoort echt niks meer. Zelfs een stofzuiger aan zijn oor brengen als hij ligt te slapen, lokt géén reactie meer uit. :p
 
Laatst bewerkt:
Onze Jack Russell is zo hard achteruit gegaan na het trekken van tanden waar hij onder narcose werd gebracht, dat het triestig is om hem bezig te zien. Trieppelt doelloos rond, pist binnen, z'n tong uithangen...

Daarentegen passen we 3 keer per week op de Zwitserse kortharige Sennerpup en dat verschil is gigantisch. Vrolijk, plast soms uit blijdschap bij 't binnenkomen dus mogen niet te fel zijn en graag willen stoeien.

Alleen triestig dat ze mekaar niet kunnen hebben door 't verschil in energie.
 
Sinds kort een hond geadopteerd uit het buitenland. Nu is dat beestje 5 maanden oud ongeveer en zijn tandjes aan het wisselen. Hij bijt overal in maar ook naar ons bijt hij, veelal om te spelen maar soms wel pijnlijk op de lichaamsdelen met een dunne huidlaag.

Ook luisterd hij voor geen meter als hij aan het graven is en we zeggen om te stoppen. Iemand tips?
 
Puppies moeten spelenderwijs leren dat het pijn doet als ze doorbijten. Ze zijn zich daar niet vanzelf van bewust. Normaal gezien leren ze dat door met andere honden te stoeien (en die geven dan al eens een harde jelp als ze te hard hebben gebeten), dus je kan dat immiteren door heel hard "auw" te zeggen als hij je bijt.

Voor het graven: ik zou zeggen meteen binnenhalen als hij begint met graven, zodat hij weet dat hij in de tuin mag zolang hij niet graaft.
 
Puppies moeten spelenderwijs leren dat het pijn doet als ze doorbijten. Ze zijn zich daar niet vanzelf van bewust. Normaal gezien leren ze dat door met andere honden te stoeien (en die geven dan al eens een harde jelp als ze te hard hebben gebeten), dus je kan dat immiteren door heel hard "auw" te zeggen als hij je bijt.

Voor het graven: ik zou zeggen meteen binnenhalen als hij begint met graven, zodat hij weet dat hij in de tuin mag zolang hij niet graaft.
Goeie tips, dat hard "auw" roepen deden wij ook en na een tijdje had hij dat wel door.
 
Een vraag. Mijn hond heeft artrose in de rug (zoals hier al meermaals gemeld) en die wordt langzamerhand wat erger. Maar hij is een koppige hond dus pijn of niet, hij wil steeds rondwandelen en hij zaagt soms uren aan een stuk om te gaan wandelen.

Daarstraks ben ik er dan een korte wandeling mee gaan doen en dat ging ok. Maar op het einde speelt de rug natuurlijk weer wat op.
Ik ben echter nog maar net thuis, of hij spurt letterlijk -koppig als hij is- terug naar de deur, want de wandeling heeft niet lang genoeg geduurd naar de zin van meneer! (Fysiek is hij namelijk nog in een super conditie, wat het nog erger maakt voor hem hé)

Echter ik zie dat hij véél pijn heeft. Na zo'n wandeling moet meneer gewoon rusten maar dat doet hij dan NIET. Ik heb hem dan een paar keer opgepikt en terug in zijn mand gelegd om te rusten, maar ja je kent dat .. hij luistert absoluut niet, dus meneer is tot 3x toe terug komen zagen om toch verder te gaan wandelen.

Ineens schuift hij uit en valt hij slecht op zijn rug. Hij krioelt van de pijn maar natuurlijk ipv rustig stil te liggen zodat de pijn over gaat wil meneer terug rechtstaan (wat door de pijn niet lukt), de pijn verergert dan nog en hij plast ter plaatse over de hele vloer. Ik ben naar hem dan toe gespurt, en ik heb meneer gewoon tegen de vloer gedrukt zodat hij even rustig bleef liggen tot de pijn wegtrok. Daarna heb ik hem weer in zijn mand gelegd en daar ligt hij nu nog in. (Hem optillen werkt averechts, hij stribbelt dan ook tegen en optillen doet zijn rug ook géén goed)

Ter info: neen hij heeft GEEN epileptie of wat dan ook (dat is al meermaals onderzocht geweest). Dit is dus echt van de pijn omdat meneer koppig zich er doorheen bijt terwijl hij eigenlijk moet rusten (na een wandeling of een spurt in de tuin).

Ik vind het wel jammer. Hij eet en drinkt nog héél goed, is volledig mentaal in orde, fysiek heeft hij de leeftijd van een 10 jarige Jack (volgens de dierenarts), maar zijne rug is dus echt slecht geworden ..

Maar ik vraag me af, of er hier mensen zijn die dit ook voor hebben en of ik hem niet beter kan helpen? Of is het Ok wat ik gedaan heb? (hem op de vloer drukken zodat de pijn wegebt en hem dan op een zachte plaats te rusten leggen)?
Ipv. fysiek zou je hem ook mentaal kunnen stimuleren met van die snuffel puzzeltjes. Daar gaat hij ook energie mee kwijt kunnen want dat heeft hij duidelijk nog. Bij slecht weer verstop ik soms wat snoepjes over heel het huis, da's het favoriete spelletje hier. Misschien het proberen waard?

Sinds kort een hond geadopteerd uit het buitenland. Nu is dat beestje 5 maanden oud ongeveer en zijn tandjes aan het wisselen. Hij bijt overal in maar ook naar ons bijt hij, veelal om te spelen maar soms wel pijnlijk op de lichaamsdelen met een dunne huidlaag.

Ook luisterd hij voor geen meter als hij aan het graven is en we zeggen om te stoppen. Iemand tips?
Zoals al gezegd: luid auw roepen en omdraaien en negeren als hij te hard bijt, na een paar keer snappen ze het wel. Als het echt een hardnekkige graver is: een klein zandbakje installeren waar hij wél in mag graven. Eventueel wat snoepjes/speelgoed in verstoppen en énkel in de zandbak laten graven.
 

Nieuwe aanwinst, Shmi! Ze compenseert het gemis niet na het overlijden van mijn vorige puppy Lucy, maar 't is een tof beestje om in huis te hebben. Ze is 5 maand oud, nog een echte pup dus. Super enthousiast, speels, lief, grappig. Durft wel voor letterlijk geen meter naar buiten gaan, dus dat zal wel nog wat werk zijn. Maar met haar bench en zindelijkheidstraining gaan we goed vooruit! Vanavond komen mijn andere hond Yoda en mijn opvang hondje Coco terug naar huis na een weekje logement om Shmi wat ruimte te geven. Benieuwd wat dat gaat geven :)
 
Ziet er een karakterke uit op de foto, hoe gaat het in de combinatie?

Daarnet online een nieuwe stofzuiger besteld, benieuwd of ik verschil ga merken... Nu kan ik na 1x de beneden stofzuigen (60m2) Mijn reservoir al legen en soms halfweg al dat ietsje grotere zaken (bvb een halve korrel, een visje,...) al niet meer opgezogen worden dankzij de pruik van die van ons. Nu een Philips die goed zou moeten scoren maar wel betaalbaar (<200 euro) is besteld... 🤞
 
Ziet er een karakterke uit op de foto, hoe gaat het in de combinatie?
Hehe zo zag de mijne er qua (karakter)kop ook uit toen hij 1 jaar oud was. Dus ik vermoed dat Tanuki wel eens héél lang genot zal hebben van zijn nieuwe hond. Das er ook ene die 17+ gaat worden volgens mij :D
 
Ziet er een karakterke uit op de foto, hoe gaat het in de combinatie?

Daarnet online een nieuwe stofzuiger besteld, benieuwd of ik verschil ga merken... Nu kan ik na 1x de beneden stofzuigen (60m2) Mijn reservoir al legen en soms halfweg al dat ietsje grotere zaken (bvb een halve korrel, een visje,...) al niet meer opgezogen worden dankzij de pruik van die van ons. Nu een Philips die goed zou moeten scoren maar wel betaalbaar (<200 euro) is besteld... 🤞
Goed! Coco (teefje van 4) heeft af en toe eens haar grenzen moeten stellen maar aangezien zij ook een echte speelvogel is kunnen ze elkaar wel goed entertainen en bezighouden. Yoda (reu, 5) is altijd zeer afstandelijk in't begin dus na een snuffeltje hebben die twee nog niet echt contact gehad. Shmi is wel heel curieus maar 't is aan Yoda om te zeggen wanneer hij contact wilt, hij is de man des huizes :) 'k Heb Shmi nog maar een klein weekje nu dus het is nog een beetje afwachten welk deel het karakterke is en welk deel gewoon het puppy zijn :p

Enneuh, 17? Ik vrees ervoor, ze is wel een kleintje.. Ik gok dat ze aan de 10-12kg gaat zitten eens ze volgroeid is. Maar ik zou er niets op tegen hebben hoor moest het toch zo zijn :)
 
Enneuh, 17? Ik vrees ervoor, ze is wel een kleintje.. Ik gok dat ze aan de 10-12kg gaat zitten eens ze volgroeid is. Maar ik zou er niets op tegen hebben hoor moest het toch zo zijn :)
Welk ras is hij exact? Een Border Collie (als bijvoorbeeld) kan maximaal tot 17 jaar oud worden.
Nu goed hopelijk heb je er JAREN veel plezier van! :thumb:
 
Sinds vandaag gromt onze pup als we hem willen corrigeren of aanmanen met iets te stoppen. Hij zet continu zijn poten op het aanrecht om te kijken, sinds vandaag gromt hij als ik hem eraf wil halen. Het blaffen stopt ook niet, hij stoot als hij zelf wil, niet wanneer wij het aangeven.
 
Dat beestje (5 maand oud toch?!) is in zijn puberteit aan het komen...
In deze krijgen ze allemaal wel wat kuren (plots luistert hij niet meer, grenzen opzoeken van wat mag, ...).
Het is belangrijk op dit moment geduld te hebben en je kalmte te bewaren. Op een kordate (niet met geweld) manier duidelijk maken dat jij de baas bent, maar zeker ook goed gedrag blijven belonen. Hou in het achterhoofd dat dit een fase is die over gaat.

Blaffen is iets moeilijker af te leren, beste is afleiden door hem iets anders te laten doen zodat de prikkel waar hij voor blaft weg gaat.
Als je luid gaat roepen bij het blaffen ga je eigenlijk aangeven dat hij terecht blaft, je maakt tenslotte ook mee lawaai.

Advies van op afstand is natuurlijk altijd moeilijk, beste is een goede hondenschool te zoeken waar ze je verder kunnen helpen.
 
Ik ben blij dat onze hond niet bij ons in bed slaapt, want als ik hiernaast in het midden van de nacht zou wakker worden, zou ik instant night terrors krijgen.

1615281306368.png


Ik zweer je dat hij irl een superknappe hond is, maar de meest fotogenieke hond is hij zeker niet. :laugh:
 
Ziet er een karakterke uit op de foto, hoe gaat het in de combinatie?

Daarnet online een nieuwe stofzuiger besteld, benieuwd of ik verschil ga merken... Nu kan ik na 1x de beneden stofzuigen (60m2) Mijn reservoir al legen en soms halfweg al dat ietsje grotere zaken (bvb een halve korrel, een visje,...) al niet meer opgezogen worden dankzij de pruik van die van ons. Nu een Philips die goed zou moeten scoren maar wel betaalbaar (<200 euro) is besteld... 🤞
Hier kort na de adoptie van de 2de een robotstofzuiger besteld, serieuze investering maar nog geen seconde spijt van gehad. Ze verliest nogal veel haar en 't zijn nogal harde witte haren.
 
Hier kort na de adoptie van de 2de een robotstofzuiger besteld, serieuze investering maar nog geen seconde spijt van gehad. Ze verliest nogal veel haar en 't zijn nogal harde witte haren.
Welke heb je? Zit met een zwitserse herder die ook wel wat verliest, als ik het proper wil houden moet ik elke dag stofzuigen dus overweeg ook te sparen voor een robotstofzuiger.
 
Terug
Bovenaan