Honden

Heb je een hond?


  • Totaal aantal stemmers
    184
Ik zit zo'n beetje vast in de gedachte van "Al ons honden hebben van tafel meegegeten en die zijn allemaal oud geworden zonder problemen".
Den onze snoept véél --> Ongezond!
Den onze eet nu natvoer ipv droogvoer--> Natvoer is ongezonder dan droge voeding
Den onze at altijd het eten van de kater op (12 jaar lang) --> Héél erg ongezond!

Nochtans is den onze ook zonder enig probleem, 16 jaar geworden (en het is er nog niet mee gedaan). ;)

We hebben geleerd dat die kleine penis tussen de achterpoten geen penis is maar de vulva. 't is dus een "vrouwtje". 😳
:ROFLMAO:
 
Natvoer en brokken zijn wel niet echt ideaal om te combineren.. Het is het ene of het andere.

De onze krijgen enkel de overschot van de boterhamdozen van de kinderen. Wel grappig het moment dat we die dozen open doen zijn ze daar. Gelijk waar ze zijn of aan het doen zijn.

Onze Rottweiler eet een 800 gram kvv en onze labrador rond de 500 gram. Staan beide perfect zo.
 
Mijn dwergkees eet 75-80 gram korrels per dag, dat is wat anders vergeleken met de rest hier :)
Hij krijgt er dagelijks nog wel een hondenkoekje of iets anders van snack bij.

Van tafel krijgt hij niks van mij, af en toe eens een klein stukje vlees ofzo maar dat is het.
Hij zit gewoon naast me op een stoel terwijl ik eet, zonder te bedelen.
Van mijn ma en grootouders krijgt al wat meer, als zij erbij zijn zit hij bij hen dan wel zielig te kijken/te bedelen.
Dat het bij mij niet lukt weet hij wel :p

Hij weegt iets van 5,4kg, perfect op gewicht volgens zijn grootte.
 
een voordeel van straathonden: ze verwachten geen Michelin ster keuken in hun kom.

En het lijstje van "gevaarlijk eten voor honden" kennen ze ook niet.
 
een voordeel van straathonden: ze verwachten geen Michelin ster keuken in hun kom.

En het lijstje van "gevaarlijk eten voor honden" kennen ze ook niet.
Alez jong, die van mij vraagt mijn recepten op en weigert mijn spaghettisaus omdat er look, ui en paprika in zit 🤔 😝
 
Sheldon : laat hem volgende keer wegen bij de dierenarts én stem je voeding af op zijn gewicht. Heeft hij ook nog puppy voeding nodig, of mag hij al volwassen eten hebben? Heb je daarover instructies gekregen?

Correct voederen is heel belangrijk! Hier gebeurde dat in het begin met de weegschaal omdat hij te mager uit het asiel kwam. In de winter is zijn behoefte aan eten duidelijk ook veel hoger! Hou hier rekening mee als je hond correct gevoederd wordt én signalen geeft.
Moet hij bijkomen? 10% meer geven dan volgens zijn gewicht.
Moet hij afvallen? 10% minder geven dan aanbevolen op de verpakking.
De onze wordt 1x per jaar gewogen. Toen hij moest aankomen was hij 2kg aangekomen op 1j en zat daarmee op een gezond gewicht. (dierenarts controleert meer dan enkel de weegschaal maar voelde ook of er bvb wat "vet op de heupen zat" etc) paar jaar later na zijn castratie en veel minder wandelingen na de komst van de baby was hij "obees" en terug beginnen afwegen, ook 2kg afgevallen op een jaar tijd. Voor ne kastaar van rond de 40kg lijkt dat niet veel maar het effect op zijn gezondheid is er zeker heeft de dierenarts uitgelegd.
 
Die van mij weegt 13kg en krijgt KVV. Daarvan zou ik volgens de tabellen 250gram per dag van moeten krijgen, ik geef hem 200gram omdat je hem anders kunt rollen na een paar maanden. Die tabellen zijn dan ook maar een richtlijn voor de gemiddelde hond.

De beste methode is zoals Mulan hierboven al uitlegt waarbij je voelt waar er vet te veel of te weinig zit.
overgewicht-hdv.jpg
 
Die van mij weegt 13kg en krijgt KVV. Daarvan zou ik volgens de tabellen 250gram per dag van moeten krijgen, ik geef hem 200gram omdat je hem anders kunt rollen na een paar maanden. Die tabellen zijn dan ook maar een richtlijn voor de gemiddelde hond.

De beste methode is zoals Mulan hierboven al uitlegt waarbij je voelt waar er vet te veel of te weinig zit.
overgewicht-hdv.jpg
En dat hangt dan ook nog eens sterk af van ras tot ras. Bij een windhond is het normaler als je de ribben lichtjes kan zien dan bij een labrador.
 
En dat hangt dan ook nog eens sterk af van ras tot ras. Bij een windhond is het normaler als je de ribben lichtjes kan zien dan bij een labrador.
Daarom dat de dierenarts het beste referentiepunt is. Wij vonden de onze te mager, maar hoe vaak wij niet gehoord hebben "dat is ne mechelaar! Die horen scherp te staan, daarvan mag je gerust de ribben zien!"
Na onderzoek zei de dierenarts dat hij ideaal zou staan op 38kg, wat ver boven "de aanbevolen 30kg" is. Maar de dierenarts houdt wél rekening met de bouw van de hond, de grootte,... De onze komt uit een sportlijn en is ne brede kastaar, ook toen hij met 34kg uit het asiel kwam en wél ondervoed was. 🤷‍♀️

Mocht ik een windhond hebben, ik zou die waarschijnlijk zwaar overvoeden 😂 mooie beesten maar veel te "spichtig" voor mij.
 
er bestaat zowaar een wikipedia artikel over Becca's "ras" : de Basenji. zeer acuraat beschreven.

ik ging er eigenlijk vanuit dat als ge alle soorten (straat-)honden vele generaties lang vrijelijk laat kruisen, er bastaardgewijs zoiets uitkomt.

Maar blijkbaar houden die Basinji's hun kenmerken, ondanke talloze kruisingen.

weer iets bijgeleerd, se.
 
Den onze zit op 3. Geen ribben te zien, wel goed te voelen.
Alvast niet te mager voor zijne leeftijd.

Contioneel is het nog steeds dik in orde, hij heeft weer dik 20 minuten gaan wandelen zonder problemen. Dat is OK voor zijn leeftijd.
Zijn ogen gaan helaas wel weer stevig achteruit. Hij is tijdens zijn wandeling daarstraks 5x ergens tegen gelopen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zit zo'n beetje vast in de gedachte van "Al ons honden hebben van tafel meegegeten en die zijn allemaal oud geworden zonder problemen".

Maar als ik zo zie in die Husky groepen wat sommige hun hond laten eten.
"Stukje wild voor onze Mambo"
"Lekker stukje zalm voor Wolf vandaag"
"Sky heeft deze morgen een lekker kwarteleitje gegeten met bla bla bla"

Dat maak ik voor mezelf niet eens :p
Ik had ook nog zo'n momentje in onze facebook groep: een koppel dat pas een hond had geadopteerd en vroeg wat ze tegen de huidschilfertjes konden doen. Meteen talloze reacties dat ze verse zalm of zalmolie aan de voeding moesten toevoegen, de huid moeten inmasseren met kokosolie elke avond, ... Echt, een hele skin care routine waar zelfs Kim Kardashian jaloers op zou zijn.

Update 2 weken later "we geven nu zalmolie en masseren met kokosolie, maar het probleem wordt precies steeds erger????"

In plaats van die hond gewoon even de tijd te geven om te wennen aan zijn nieuwe omgeving en voeding... Die van ons had ook schilfertjes in het begin, en dat is - met het geven van gewone hondenbrokken - geleidelijk aan weggegaan.
 
Die groepen zijn geniaal. Deze week ook iemand in de Witte herdergroep die vroeg of ze al dan niet haar hond moest castreren. 50% ja en 50% nee, allemaal met hun extreem goed onderbouwde mening (bv "gecastreerde honden krijgen minder kanker". De eerste dierenarts die dat beweert moet nog naar school). Daar ben je vet mee.
 
Die groepen zijn geniaal. Deze week ook iemand in de Witte herdergroep die vroeg of ze al dan niet haar hond moest castreren. 50% ja en 50% nee, allemaal met hun extreem goed onderbouwde mening (bv "gecastreerde honden krijgen minder kanker". De eerste dierenarts die dat beweert moet nog naar school). Daar ben je vet mee.

Dan moet je eens komen in de groepen van de overpopulaire rassen (zoals Golden Retrievers), wat ik daar soms lees doet mij mijn haren uittrekken.

edit: Wat ik ook vreselijk haat in die groepen: Hey onze Golden "Snoepje" heeft een Instagram pagina, volgens jullie ons als wij jullie volgen? Wie heeft er nog een pagina? :shutup::help:
 
Ach, liever van die mensen dan de zoveelste huishond waar niemand naar omkijkt en uiteindelijk in het asiel terecht komt.
 
Onze 2 straathonden eten alles wat ze krijgen, maar krijgen brokken zonder granen en zonder kip, aangezien Boston daar niet tegen kan.
Toen hij hier toekwam waren er plukken pels volledig dof en al, had hij veel last van z'n darmen en na talloze onderzoeken komt ge dan tot de conclusie dat hij gewoon wat intoleranties heeft. Krijgen nu dus brokken zonder granen en met als enige proteïne bron vis.

Dat alles eten wat ze krijgen (of ergens zien/ruiken) heeft trouwens al tot gevolg gehad dat Boston al tot 2 keer toe vergiftigd is, de laatste keer waren we hem bijna kwijt.
 
Terug
Bovenaan