(Hoger) onderwijs verliest zijn waarde: Slechte resultaten in PISA-onderzoek

Ik lees dit:
"Met een Educatieve Master Basisonderwijs zouden deze leerkrachten zich verder kunnen verdiepen in vakdidactiek en pedagogie. Met die extra kennis kunnen zij als specialist binnen hun schoolteam een versterkende rol opnemen".
Ja ik heb dat ook gelezen, maar ik heb dus geen idee welke versterkende rol net door een master kan ingevuld worden maar niet door iemand die gewoon de 3+3 doet. Uiteindelijk moet er volgens mij toch wel gewoon lesgegeven worden. Tenzij je die master dan bijvoorbeeld overkoepelend lessen of toetsen laat voorbereiden (zou zeer nuttig zijn naar werklast denk ik), maar of dat nu realistisch is en of een master dat beter kan weet ik niet.
 
Ja ik heb dat ook gelezen, maar ik heb dus geen idee welke versterkende rol net door een master kan ingevuld worden maar niet door iemand die gewoon de 3+3 doet. Uiteindelijk moet er volgens mij toch wel gewoon lesgegeven worden. Tenzij je die master dan bijvoorbeeld overkoepelend lessen of toetsen laat voorbereiden (zou zeer nuttig zijn naar werklast denk ik), maar of dat nu realistisch is en of een master dat beter kan weet ik niet.
Ik denk dat er wel effectief mogelijkheden zijn om je verder te specialiseren in bepaalde didactieken, methodes, pedagogie, ... die zeer nuttig en van toegevoegde waarde kunnen zijn in zowel de klaspraktijk van die leerkracht zelf als voor de bredere school.

Ik denk dat het inderdaad echt zijn waarde heeft als je dan leerkrachten kan dubbel laten lopen, maar da's een utopie op dit moment. Maar ik ben er wel van overtuigd dat je met een meer doorgedreven opleiding, ook voor het basisonderwijs, sterkere leerkrachten gaat krijgen. En zo ook sterkere leerlingen.

Verder vind ik het een beetje onnozel om op die voorgestelde jaren te focussen, of dat nu 3 jaar leerkracht-in-opleiding is of 2 jaar, en of dat nu een 1 jarige optionele master is of een tweejarige ... het principe erachter vind ik op't eerste zicht niet slecht.

Natuurlijk wel de steeds wederkerende frustratie: politieke partij laat een ballonnetje op, dit keer nog een vrij interessante, maar that's it. Een ballonnetje, waarbij we dan maar moeten gissen hoe dat in de praktijk zou kunnen werken. Waarom maken die eens geen uitgewerkte, concrete voorstellen? Dat niet elk detail piekfijn moet uitgewerkt zijn tot daar. Maar dit is nog geen halve A4 aan uitleg.
 
Op zich valt daar wel iets voor te zeggen natuurlijk, het is ook min of meer hoe men het in Finland toepast, een masteropleiding. Een opwaardering van het beroep want het wordt een zwaardere studie, met dan normaalgezien ook sterkere leerkrachten. Zoals @Sir.Killalot zegt ga je zo de recente trend tegen waar het een beetje de verzamelbak is geworden van wie in andere richtingen faalde. Maar ik dacht dat dit probleem zich eerder bij de bachelor voor het middelbaar onderwijs stelde, terwijl men hier over basisonderwijs spreekt?
Finland gaat wel al even sterk achteruit in de PISAcijfers, dus niet meteen een argument pro :)

En sowieso vind ik dit een zeer slecht idee. We moeten de moeilijkheid van het lesgeven in het basisonderwijs nu ook niet gaan overschatten. Dat lukt al decennia meer dan prima omdat er gewoon goede geijkte methodieken bestaan.

Het probleem met het onderwijspersoneel is gewoon het gebrek aan personeelsbeleid. Zaken als de "educatieve master" hebben denk ik meer kwaad dan goed gedaan, dus nee, een equivalent in het basisonderwijs vind ik echt absoluut geen goed idee.

PISAscores waren keigoed toen de leraren in kwestie een jaar (of twee?) opleiding volgde op de normaalschool e.d. Het is echt niet nodig om daar nu plots 8jaar van te maken. The hell.
 
Wilde ik ook komen posten. Mijn beide ouders hebben de "gloriejaren" van het onderwijs mee gemaakt en beiden hebben ze ocharm 2 jaar opleiding genoten. Ik zelf heb er drie gehad en dat laatste jaar was inhoudelijk ook al geen vette meer, de hoofdzaak was de stage en idiote taken die je werklast tot de limiet dreven.
Van mijn jaar is meer dan 60% gestopt na een jaar of 2. De primussen zijn gaan verder studeren, de erasmusstudent is terug naar Z-Afrika, iemand kwam ik enkele jaren geleden nog tegen en ze had nog steeds geen vast werk (20j later), sommigen geven nu voltijds zelf opleidingen terwijl ze in lesuren staan van de school waar ze benoemd zijn.
Het is echt niet de kwaliteit van de instroom die gaat bepalen wie doorgaat of niet. Van mijn vader's vriendin, docent in lerarenopleiding, hoor ik dat de rechtzaken een constante pest waren, veel te veel personen konden/wilden amper correcte spellingsregels en grammaticaregels volgen en door het algemeen zakkende niveau moesten ze hun lat jaar na jaar gewoon verlagen.

Ik denk dat een toelatingsexamens aan het bovenstaande nu eens niets gaat veranderen.

Verder is die masteropleiding allemaal goed en wel, maar als ik dat gegeven moet rijmen met de lerarenopleiding dat ik ken, moet ik vooral denken aan gigantisch veel onzintaken (gewoon chatgpt op loslaten), stages voorbereiding (= gratis werken) waarbij de docenten, vaak zelf didactische nullen, jou de les komen spellen over hoe je het beter had moeten doen. En dan als master uitkomen voor een loon dat reeds na 5 jaar onder alle andere lonen van gelijkaardige masters zit.

Ik wil eerst nog wel eens weten HOE ze dat gaan organiseren. Als dat al even vloeiend gaat als de nieuwe leerplannen dan heb ik er nu niet veel hoop op.
 
Volgens mij gaan de arbeiders / techniekers binnen 30 jaar heel veel geld verdienen. Een loodgieter zal nodig zijn, iemand met een intelligente bediende job veel minder dankzij AI.

Kinderen moeten nu een stiel leren. De beloning komt later wel.
 
Volgens mij gaan de arbeiders / techniekers binnen 30 jaar heel veel geld verdienen. Een loodgieter zal nodig zijn, iemand met een intelligente bediende job veel minder dankzij AI.

Kinderen moeten nu een stiel leren. De beloning komt later wel.
Dat is dan ook de reden waarom ze zo veel migranten wilden aantrekken. Bijna elke Vlaming wil verder studeren waardoor ze voor onder andere de bouwsector volop moeten rekenen op Polen, Turken, Roemenen, Portugezen,...
 
Volgens mij gaan de arbeiders / techniekers binnen 30 jaar heel veel geld verdienen. Een loodgieter zal nodig zijn, iemand met een intelligente bediende job veel minder dankzij AI.

Kinderen moeten nu een stiel leren. De beloning komt later wel.
Als ik mijn straat kijk verdienen de zelfstandigen stielmannen nu al heel veel geld.
 
Als ik mijn straat kijk verdienen de zelfstandigen stielmannen nu al heel veel geld.
Klopt, amai. Maar zij werken ook wel echt hard.
Als mijn kinderen binnen dit en 10 jaar ervoor kiezen om een technische richting te gaan volgen, zal ik hen zeker aanmoedigen.
 
Volgens mij gaan de arbeiders / techniekers binnen 30 jaar heel veel geld verdienen. Een loodgieter zal nodig zijn, iemand met een intelligente bediende job veel minder dankzij AI.

Kinderen moeten nu een stiel leren. De beloning komt later wel.
Alsof je met je hersens geen geld meer kan verdienen later. Ik zal mijn kind sowieso proberen te nudgen naar een tertiaire studie. Alleen al voor de levenskwaliteit later, als de beloning er alleen uit ziet als "veel geld verdienen", dan pas ik voor die beloning.

Ik heb oneindig veel respect voor stielmannen en gun ze hun financieel succes, maar om succesvol te zijn is dat vaak gewoon keihard werken waar je lichaam na verloop van tijd van afziet.
 
Klopt, amai. Maar zij werken ook wel echt hard.
Als mijn kinderen binnen dit en 10 jaar ervoor kiezen om een technische richting te gaan volgen, zal ik hen zeker aanmoedigen.
Het is mijn mening hé, maar ik zou mijn dochter toch nog altijd uit BSO en mogelijks ook TSO willen houden. Het watervalsysteem blijft een feit en een interessant leerplan kan een slechte groepsdynamiek niet compenseren. Als ik kijk naar een van mijn vrienden heeft die zijn ouders dat ook heel zijn middelbaar verweten, want hij wou met zijn handen werken. Die heeft na zijn ASO dan ook met de vingers in de neus een graduaat gehaald, had meteen werk, en is nu een succesvolle zelfstandige.
 
Het is mijn mening hé, maar ik zou mijn dochter toch nog altijd uit BSO en mogelijks ook TSO willen houden. Het watervalsysteem blijft een feit en een interessant leerplan kan een slechte groepsdynamiek niet compenseren. Als ik kijk naar een van mijn vrienden heeft die zijn ouders dat ook heel zijn middelbaar verweten, want hij wou met zijn handen werken. Die heeft na zijn ASO dan ook met de vingers in de neus een graduaat gehaald, had meteen werk, en is nu een succesvolle zelfstandige.
Ja ook goed :D eerst theoretische kennis op doen en dan een stiel. M'n schoonbroer is nu ook zo bezig met elektriciteit. Niet op zelfstandige basis, maar hij moest de werkgevers van zich af slaan toen hij nog niet afgestudeerd was van z'n hogere opleiding.
 
Het is mijn mening hé, maar ik zou mijn dochter toch nog altijd uit BSO en mogelijks ook TSO willen houden. Het watervalsysteem blijft een feit en een interessant leerplan kan een slechte groepsdynamiek niet compenseren. Als ik kijk naar een van mijn vrienden heeft die zijn ouders dat ook heel zijn middelbaar verweten, want hij wou met zijn handen werken. Die heeft na zijn ASO dan ook met de vingers in de neus een graduaat gehaald, had meteen werk, en is nu een succesvolle zelfstandige.
Er is wel nog steeds een groot verschil tussen de sterkere technische richtingen zoals IW, Elektromechanica, Hout&Bouw en de beroeps.
 
Meest trieste zin die ik deze week gelezen heb, met dank aan dit onderzoek van De Morgen:
“Dit is echt gebeurd vroeger, maar ik heb ooit een student moeten laten overgaan voor wiskunde omdat hij goed ukelele kon spelen”
zegt een andere vakdidacticus die anoniem wil blijven.

Ergste van alles? Wegens enige praktijkervaring, verbaast dit mij niet.
Lerarenopleidingen aan (bepaalde) hogescholen als diplomafabrieken zonder nog enige kwaliteitsdrempels.
Gelijkaardige verhalen over Frans en andere vakken ook al gehoord.

Groen hun idealistisch (en onbetaalbaar) idee van 3+3+2 klinkt goed, maar is niet werkbaar tenzij men andere taboes zou laten varen en dat gaat om meerdere redenen niet gebeuren, zowel qua kost, qua personeelscultuur (kleine directies en hun TADD-stops om een KMO beleid te voeren) als qua weerstand vanuit vakbonden.

Desondanks zie ik er op sommige vlakken ook wel heil in: nu zijn bijscholingen zoiets wat gedreven leerkrachten doen, zonder extra verloning en wat anderen als een verplicht oefeningetje zien, sommige bijscholingen zijn dan ook weer waardeloos... andere hulp van buitenaf kan dan weer zeer waardevol zijn. Je zou die gemotiveerde leerkrachten meer moeten kunnen belonen voor specialisatie: of dat nu is in betere wiskunde-didactiek, of betere specialisatie in het opvoeden van kinderen met een taal/leerachterstand (op dat vlak draagt een partij als Groen natuurlijk een verpletterende verantwoordelijkheid met hun migratiestandpunten).

Er is wel nog steeds een groot verschil tussen de sterkere technische richtingen zoals IW, Elektromechanica, Hout&Bouw en de beroeps.

Klopt om die reden zou ik een zoon of dochter ook liever IW zien gaan studeren dan humane wetenschappen. Niet omdat ik de materia waar die richtingen over gaan een ander waardeoordeel geef (er zullen in de toekomst ook genoeg psychologen, etc. nodig zijn), maar wél omdat je nu éénmaal meer kansen hebt in het hoger onderwijs met een richting in het secundair waar de lat, vnl. voor vakken als wiskunde hoog ligt, wat heb je aan een aso diploma humane wetenschappen als je vervolgens niet meer kan volgen aan de unief?

De lat in humane wetenschappen (aso) ligt in véél scholen laag, omdat het het einde van de waterval is voor leerlingen die in het aso willen blijven ten alle kosten, maar niet noodzakelijk een positieve interesse hebben in menswetenschappen. De lat hoger bij humane wetenschappen en meer leerlingen naar tso/bso sturen is iets wat aso scholen natuurlijk bewust vermijden, want leerlingen = uren = personeel = zelfbehoud.

De financiering van zowel ons secundair als hoger onderwijs zit op dat vlak dan ook structureel verkeerd (verkeerde incentives qua concurrentie om leerlingen/studenten). De laatste jaren nog te weinig gebabbeld met leerkrachten lager (kleuter toevallig iets meer) heeft dan weer meer het probleem van een onderfinanciering qua materiaal.
 
Ik vraag me toch af welke verpletterende verantwoordelijkheid Groen kan dragen in de aanwezigheid van kinderen met een taal/leerachterstand. Hebben we het dan nog altijd over die ene regeringsdeelname onder Verhofstadt I? Soit ...

Het idee van Groen is inderdaad niet werkbaar zonder het hele onderwijsveld aan te passen. Maar het kan wel werken. Ik vind het vooral wat lullig dat ze dit voorstel blijkbaar letterlijk hebben overgenomen van een presentatie die Pedro De Bruyckere 10 jaar geleden eens gaan geven is aan hen, zonder hem credit te geven of hem op de hoogte te brengen. Ik heb echt een hekel aan dat soort niet-uitgewerkte ballonnetjes die politici sneller lanceren dan dat ze van onderbroek wisselen. Die ideeën kunnen vaak goed zijn, maar doordat ze niet uitgewerkt zijn en de ruimere context niet meenemen, komt er van die ideeën nooit iets in huis. En volgende week komen ze weer met een ander leuk idee dat ze ergens hebben opgepikt, of dat blijkbaar al 10 jaar ergens in een schuif ligt.
 
Merendeel van onze studenten hebben hun examenresultaten ontvangen. Naast mijn lesopdracht doe ik ook trajectbegeleiding, en de mailbox zit opnieuw vol met mailtjes in deze aard:

"Ik ben op 3 van mijn 6 vakken gebuisd. Waar kan ik de procedure vinden om punten te laten aanpassen?"

"Ik heb 3 x een 9/20. Is er echt niks mogelijk om hiervan een 10 te maken?"

"Ik ga niet akkoord met mijn resultaten. Hoe en waar kan ik klacht indienen?"

Ga eerst uw examen inkijken? Vraag feedback? Doe uw herexamen mee?

Waarom hebben studenten tegenwoordig altijd zo'n verontwaardigd gevoel als ze op een vak niet geslaagd zijn? Ok, de betere studenten (al zijn dat er jaar na jaar minder en minder) krijg ik vaak niet over de vloer, maar ik durf toch te zeggen dat zeker 1 op de 3 studenten die bij mij op gesprek komt eerst vraagt naar beroepsprocedures en manieren om klacht in te dienen dan eerst eens te bekijken waar het probleem zou kunnen zitten. Te weinig inzicht in de theorie? De theorie niet kunnen toepassen? Onvoldoende gestudeerd? Verkeerde studiemethode? Domme fouten gemaakt op het examen? Richting te zwaar? Verkeerde richting gekozen? Persoonlijke issues? Concentratieproblemen? ...
 
Volledig mee akkoord, maar ik had ooit 46/100 in mijn allerlaatste jaar secundair. Ik vroeg om mijn examen te bekijken en toen ik alle punten begon op te tellen… kwam ik uit op 52/100…

Anders had ik een herexamen Latijn, in mijn laatste jaar. Er zijn leukere dingen denk ik dan. Ondanks dat dat een oud mannetje was, heb ik hem dat nooit vergeven.
 
Volledig mee akkoord, maar ik had ooit 46/100 in mijn allerlaatste jaar secundair. Ik vroeg om mijn examen te bekijken en toen ik alle punten begon op te tellen… kwam ik uit op 52/100…

Anders had ik een herexamen Latijn, in mijn laatste jaar. Er zijn leukere dingen denk ik dan. Ondanks dat dat een oud mannetje was, heb ik hem dat nooit vergeven.
Dus je hebt je examen ingekeken, wat zijn punt ook was.
 
Volledig mee akkoord, maar ik had ooit 46/100 in mijn allerlaatste jaar secundair. Ik vroeg om mijn examen te bekijken en toen ik alle punten begon op te tellen… kwam ik uit op 52/100…

Anders had ik een herexamen Latijn, in mijn laatste jaar. Er zijn leukere dingen denk ik dan. Ondanks dat dat een oud mannetje was, heb ik hem dat nooit vergeven.

Materiele vergissingen worden altijd rechtgezet en vallen, weliswaar uitzonderlijk, voor. Proffen zijn ook maar mensen, en als je net examenkopij nummer 243 hebt verbeterd is de concentratie misschien wel eens minder. Er zal dan ook niemand die student scheef bekijken. Mij gaat het erom, zoals Sylverscythe aanhaalt, dat veel studenten niet eens hun examen willen inkijken maar onmiddellijk dreigen met beroep aantekenen, klacht indienen, brief van advocaat,...

Pas op, beroepsmogelijkheden moeten er zijn. Het kan altijd dat er iets is voorgevallen waardoor er zeer duidelijk niet objectief is gequoteerd. Maar dat is zeeeeer uitzonderlijk en heb ik op de 10 jaar dat ik al meedraai nog maar een keer of 3 geweten.
 
Terug
Bovenaan