(Hoger) onderwijs verliest zijn waarde: Slechte resultaten in PISA-onderzoek

Precies. In het middelbaar onderwijs zie ik geen reden om met gastsprekers te gaan werken - en zoals je zegt, al helemaal niet Jos van het plaatselijke bankkantoor die naar daar gestuurd wordt als een soort van vermomde gratis reclame...

Ik zie hier eigenlijk eerder dan heil in de technische vakken. Stielmannen die Xu/week praktijk geven, desnoods zelfs verschillende in een soort van roulatie. Zoiets zou die vakken echt ten goede komen imo want, even anekdotisch nu, het niveau van tso/bso elektriciteit is echt wel hopeloos achterhaald in mijn ervaring
 
Ik zie hier eigenlijk eerder dan heil in de technische vakken. Stielmannen die Xu/week praktijk geven, desnoods zelfs verschillende in een soort van roulatie. Zoiets zou die vakken echt ten goede komen imo want, even anekdotisch nu, het niveau van tso/bso elektriciteit is echt wel hopeloos achterhaald in mijn ervaring

Dat zou nuttig kunnen zijn, maar vind maar eens een goeie stielman die het dan nog eens goed kan uitleggen, die tijd over heeft of wil/kan vrijmaken om les te komen geven :)
 
Vele kleine acties maken één groot zullen we maar zeggen zeker? Al helpt het niets aan het structurele lerarentekort bij de groep die dagdagelijks voor de klas staat, en dit gaat van kleuter tot secundair. Dat een schrijnwerker op rust 6u per week praktijk komt geven in TSO of BSO bouw is nobel maar ik denk niet dat daar het schoentje knelt. Mij lijken vooral de algemenere richtingen in het secundair met problemen te zitten.

Enige wat echt kan helpen is het statuut van leraar enorm opwaarderen door om te beginnen het loon op te trekken en hen vanuit de overheid in alles te ondersteunen zoals gratis laptop, internet, maaltijdcheques,...
 
Eerlijk denk ik niet dat het loon het probleem is voor de meesten. Het is eerder de, tja, rompslomp, die overal bij komt kijken. Ouders die met advocaten naar het oudercontact komen, alles (maar dan ook echt alles) dat op papier bewezen moet staan, etc. Daarnaast de vaak verziekte sfeer door slecht management is ook een die vaak terugkomt. Je krijgt overblijvende groepjes "goede" leerkrachten, die dan proberen te overleven terwijl de rest alles naar de zak laten gaan.

Eerlijk lijkt me zo'n administratief beladen lesgeeftaak super ondankbaar, als dan je collega's gewoon contrair werken, en je directie zo partijdig is als wat, laat staan amper weet van aanpakken, dan is het snel gedaan natuurlijk.

De hele opzet van het onderwijs lijkt me al lang enorm fragiel (machtige lokale directies, vaste benoemingen, eeuwig tekort aan leerkrachten, kwetsbare positie tov ouders, noem maar op), en de hoge uitstroom en lage instroom bewijst omdat gevoel enkel. Ik besef ook dat het lang niet overal zo'n doembeeld waard is, maar ik zie er toch nergens structureel verbetering in komen als ik zo links en rechts hoor.
 
Nochtans heeft het onderwijs de laatste decennia al een transformatie ondergaan door te gaan fusioneren tot grotere scholengroepen in plaats van elke school op zichzelf met een eigen directie etc., de schaalvergroting die daardoor gerealiseerd kon worden moet toch ook ergens voelbaar of meetbaar zijn?

Je spreekt over administratieve rompslomp en problemen met de ouders, maar kan zoiets niet opgelost worden door per graad of jaar (afhankelijk van de grootte van de school) een persoon aan te nemen die al deze zaken op zich neemt en kanaliseert? In vele scholen heb je vandaag een directeur, iemand die administratie doet, een poetsvrouw, een klusjesman, de leraars en dan nog één of meerdere studieleraars die toezicht houden op de speelplaats of de opvang. In vele scholen is de equipe nog niet eens zo uitgebreid en moeten de leraars zelfs de handen uit de mouwen steken als er iets moet gedaan worden, soms zelfs met hulp van de ouderraad. Alle administratie betreffende afwezigheden, maaltijden op school, inschrijven voor uitstapjes en andere communicatie moet worden gedaan door de leerkrachten die daar dan tijdens nog mee bezig moeten zijn.
 
Naar aanleiding van een recent artikel over de UGent die financieel zware besparingen zou doorvoeren: de andere Vlaamse universiteiten zitten ook in grote financiële problemen en wijzen met de vinger naar de Vlaamse Regering die gemaakte afspraken niet nakomt. Minister van onderwijs Ben Weyts zelf reageert dat hij zich niet aangesproken voelt door de kritiek.


Universiteit Gent
In zijn rectorale rede ter gelegenheid van Dies Natalis (24/3) – de geboortedag van de universiteit – hekelde Van de Walle opnieuw het niet respecteren van de decretale financieringsmechanismen. Door het onvoldoende indexeren van de werkingstoelage en het overslaan van de beloofde ‘kliks’ – waarbij de basisfinanciering evenredig toeneemt met het aantal ingeschreven studenten – grijpt de Gentse universiteit jaarlijks naast zo’n 80 miljoen euro, herhaalde hij.

De "basisfinanciering is er per student de afgelopen vijftien jaar met 20% op achteruit gegaan". Het is “hallucinant en onaanvaardbaar”, fulmineerde Van de Walle: "Vlaanderen als kennisregio promoten, maar tegelijk de voedingsbodem voor die kenniseconomie verwaarlozen."

Vrije Universiteit Brussel
"De VUB moet, net als alle Vlaamse universiteiten, zwaar besparen", bevestigt algemeen beheerder Nic Van Craen (VUB) aan Apache. Het eerder meegedeelde begrotingstekort blijft overeind.

Dat heeft volgens Van Craen in belangrijke mate te maken met de uitholling van de werkingstoelage voor het aantal studenten. "Het aantal studenten aan de VUB steeg met 57% tussen academiejaar 2011-12 en het voorbije academiejaar 2021-22. De basisfinanciering van de VUB nam echter maar met 33% toe in dezelfde periode."

Universiteit Antwerpen
Volgens Peter De Meyer, woordvoerder van de Antwerpse universiteit, is het voor de exacte cijfers nog wachten op de volgende raad van bestuur. Toch staat nu al vast dat bestaande besparingsmaatregelen verder zullen worden aangehouden. Het gaat onder meer over besparingen op personeel, het bevriezen van werkingsmiddelen, en het outsourcen van schoonmaakactiviteiten.

De Meyer sluit zich in naam van de UA expliciet aan bij Rik Van de Walle. Volgens De Meyer weegt de gebrekkige basisfinanciering bij alle universiteiten op eenzelfde manier door. Ook hij verwijst daarbij onder meer naar het niet indexeren van werkingsmiddelen en het niet honoreren van afgesproken ‘kliks’.

KU Leuven
Vorige week (24/3) drukte Luc Sels, rector van de KU Leuven, reeds zijn ongeloof uit over de uitspraak van Weyts als zou de UGent de enige zijn die in financiële moeilijkheden verkeert. Ook aan de KU Leuven worden besparingsmaatregelen uitgerold.

Hoewel de Leuvense rector aangeeft in voortdurend gesprek te blijven met de Vlaamse Regering, en begrip toont voor de moeilijke omstandigheden, drukt ook hij zijn diepe bezorgdheid uit over de "opeenvolgende besparingen op de basistoelage voor het hoger onderwijs". En dat "zeker in een tijd waarin terecht groot belang wordt gehecht aan kwalitatief onderwijs, en aan wetenschap en innovatie".

Vlaamse Onderwijsraad (VLOR)
Alleen al de gebrekkige of ontbrekende indexering van bepaalde budgetten slaat een gat van ruim 82 miljoen euro in de financieringsenveloppe. Bovendien volstaat de toename van de werkingsmiddelen met 8 miljoen euro hoegenaamd niet om de verhoogde energiekosten te dragen, volgens de VLOR.

De VLOR gaf ook aan dat de beloofde ‘klik’ in 2023 voor de vierde keer in acht jaar tijd niet wordt toegekend, waardoor aan de universiteiten dit jaar 10.650 studenten ingeschreven zijn die de overheid niet financiert, op een totaal van 133.121 studenten.

Door de budgettaire krapte kan de onderwijskwaliteit amper nog worden gewaarborgd, stelde de VLOR scherp, en wordt het "besturen van de onderwijsinstellingen op termijn onhaalbaar".

ACOD
Marc Borremans, adjunct-algemeen secretaris van ACOD Onderwijs, bevestigt dat de “niet correcte indexering en verschillende besparingen” de hogeronderwijsinstellingen in een moeilijk houdbare financiële situatie hebben gebracht.

Zeer schrijnend om te zien hoe de kwaliteit van onze universiteiten er jaarlijks op achteruit gaat. Middelen die nodig zijn voor onderzoek, innovatie en onderwijs gaan naar bouwprojecten om nieuwe studenten een plaats te kunnen geven. Meer werk voor academisch personeel dat afleidt van de kerntaken. Andere zaken worden uitbesteed en brengen een hele hoop miserie met zich mee.
 
Voeg Thomas More hogescholen ook toe aan het lijstje. Met zelfs afvloeien van personeel tot gevolg. Zelf werkzaam bij Thomas More, hopelijk nog voor langere tijd.
 
Dankzij onze AI gaan er binnen 5 jaar nog veel verschieten hoe weinig ze waard zijn op de markt, dankzij hun diploma. We gaan minder slimme mensen nodig hebben, en misschien ook minder creatieve mensen.
 
Dankzij onze AI gaan er binnen 5 jaar nog veel verschieten hoe weinig ze waard zijn op de markt, dankzij hun diploma. We gaan minder slimme mensen nodig hebben, en misschien ook minder creatieve mensen.
Als je spreekt over studierichtingen of jobs die onnodig worden met de komst van AI, aan wat denk jij dan?

Dat zal dan toch voornamelijk over geïnformatiseerde functies gaan zoals bijvoorbeeld een content creator. Eigenlijk hoop ik dat door het automatiseren van die jobs er eindelijk terug wat werkvolk beschikbaar komt voor jobs die er echt toe doen in de maatschappij.
 
Eerlijk denk ik niet dat het loon het probleem is voor de meesten. Het is eerder de, tja, rompslomp, die overal bij komt kijken. Ouders die met advocaten naar het oudercontact komen, alles (maar dan ook echt alles) dat op papier bewezen moet staan, etc. Daarnaast de vaak verziekte sfeer door slecht management is ook een die vaak terugkomt. Je krijgt overblijvende groepjes "goede" leerkrachten, die dan proberen te overleven terwijl de rest alles naar de zak laten gaan.

Eerlijk lijkt me zo'n administratief beladen lesgeeftaak super ondankbaar, als dan je collega's gewoon contrair werken, en je directie zo partijdig is als wat, laat staan amper weet van aanpakken, dan is het snel gedaan natuurlijk.

De hele opzet van het onderwijs lijkt me al lang enorm fragiel (machtige lokale directies, vaste benoemingen, eeuwig tekort aan leerkrachten, kwetsbare positie tov ouders, noem maar op), en de hoge uitstroom en lage instroom bewijst omdat gevoel enkel. Ik besef ook dat het lang niet overal zo'n doembeeld waard is, maar ik zie er toch nergens structureel verbetering in komen als ik zo links en rechts hoor.
Mijn vrouw staat in het lager onderwijs, maar zegt me ook dat het eigenlijke lesgeven nog maar een klein deel is geworden van haar dagtaak. Er is enorm veel administratieve rompslomp, waarbij alles op papier moet staan. Er zijn weken waar die meer uren klopt dan haar zus die een hoge functie heeft als projectleidster en ook meer dan het dubbele verdient. Het loon is alleszins het probleem niet, wel die balast.

Of die balast moet weg of die balast wordt overgenomen door administratieve werkkrachten, zodat leerkrachten zich terug kunnen focussen op het lesgeven.

Ze wil weg uit het onderwijs, al twijfelt ze soms.
 
En dan de olifant in de kamer.
De enorme toestroom van Nederlandsonkundige kinderen die een énorme belasting zijn voor de normale schoolwerking.
En die moeten dan ook nog eens allemaal een diploma krijgen...
Dat, de administratieve ballast en de bemoeienissen van allerhande pedagogen die duidelijk hun stiel niet kennen (bewijs; de vrije val van ons onderwijs in alle internationale rankings).
 
Mijn vrouw staat in het lager onderwijs, maar zegt me ook dat het eigenlijke lesgeven nog maar een klein deel is geworden van haar dagtaak. Er is enorm veel administratieve rompslomp, waarbij alles op papier moet staan. Er zijn weken waar die meer uren klopt dan haar zus die een hoge functie heeft als projectleidster en ook meer dan het dubbele verdient. Het loon is alleszins het probleem niet, wel die balast.

Of die balast moet weg of die balast wordt overgenomen door administratieve werkkrachten, zodat leerkrachten zich terug kunnen focussen op het lesgeven.

Ze wil weg uit het onderwijs, al twijfelt ze soms.
Ik heb ook al vaker zo'n dingen gehoord van vrienden die in het middelbaar lesgeven.

Een verdere kennis zat een tijd terug thuis met een burnout als leerkracht lager onderwijs. Daar doet iedereen dan initieel wat luchtig over, want hoe kan zoiets nu een zware job zijn? Maar als je dat eens grondig bekijkt: een groep kinderen (20+) de hele dag bij de les proberen te houden, met ook gewoon elk hun eigen "mankementen", waarvan er dan nog een deel de taal niet machtig is (dit was in de Brusselse rand). Dat op zich is al een dagtaak, en dan moet je ook gewoon lessen voorbereiden en huiswerk en toetsen verbeteren.

Maar ergens "along the way" is men er altijd maar administratie blijven bijgooien, want zaken moeten gedocumenteerd zijn. Als vroeger tijdens een oudercontact de leerkracht zei dat kleine Kenny eigenlijk een ambetanterik was die niet oplette, werd dit aanvaard door die ouders, nu moet dat toch wat meer gestoffeerd worden. Het eigelijk een trend doorheen de maatschappij, maar als je bent gaan les geven omdat je graag kinderen iets bijbrengt, is dat toch gewoon allemaal extra werk waar 90% van de keren niemand wat aan heeft.

En dan hoor je natuurlijk in de brede maatschappij, van mensen die niets met het onderwijs te maken hebben, dat je een halve idioot moet zijn, en een hele profiteur, om zo weinig uren te doen als leerkracht en zo veel vakantie te hebben.
 
Moeten leraars ook gewoon niet het recht hebben om te kunnen deconnecteren? Vroeger gebeurde alle communicatie met de leerkracht via de schoolagenda en briefjes die werden meegegeven. Voor én na het belsignaal was de leraar onbereikbaar en kon die zich bezig houden met verbeterwerk, lesvoorbereidingen of gewoon van zijn of haar vrije tijd genieten. Sinds de opkomst van het internet lijkt het alsof leerkrachten 24/7 bereikbaar moeten zijn. Ik kan me niet voorstellen hoeveel mails sommige leerkrachten dagelijks moeten verwerken, en dan heb je vaak ook nog een Facebook groep die ze moeten beheren en van content moeten voorzien.
 
En dan de olifant in de kamer.
De enorme toestroom van Nederlandsonkundige kinderen die een énorme belasting zijn voor de normale schoolwerking.
En die moeten dan ook nog eens allemaal een diploma krijgen...
Dat, de administratieve ballast en de bemoeienissen van allerhande pedagogen die duidelijk hun stiel niet kennen (bewijs; de vrije val van ons onderwijs in alle internationale rankings).
Goh elephant in the room niet echt hoor. Gekend en gedocumenteerd probleem. Zie ook die OKI-indicatioren die hiervoor meer ondersteuningsuren geven. Niet voldoende natuurlijk maar geen onbekend probleem.
 
Dankzij onze AI gaan er binnen 5 jaar nog veel verschieten hoe weinig ze waard zijn op de markt, dankzij hun diploma. We gaan minder slimme mensen nodig hebben, en misschien ook minder creatieve mensen.
Dat heb je in het AI-topic ook al gepost, en klopt van geen kanten. Het is gewoon niet waar. Specifieke jobinhoud zal waarschijnlijk verschuiven, maar vaak is dat nu al aan de gang. Er gaan nog altijd slimme mensen nodig zijn, die òòk kundig zijn met AI-prompts. Het is niet omdat de AI een andere taal kan, dat de AI een volledig vertaalproces kan vervangen zonder een mens in die keten.

Je foute conclusie dat "de houtbewerker" veilig is, ook niet. AI kan icm robotica daar evenzeer ingrijpen, hoor.

Mijn vrouw staat in het lager onderwijs, maar zegt me ook dat het eigenlijke lesgeven nog maar een klein deel is geworden van haar dagtaak. Er is enorm veel administratieve rompslomp, waarbij alles op papier moet staan. Er zijn weken waar die meer uren klopt dan haar zus die een hoge functie heeft als projectleidster en ook meer dan het dubbele verdient. Het loon is alleszins het probleem niet, wel die balast.

Of die balast moet weg of die balast wordt overgenomen door administratieve werkkrachten, zodat leerkrachten zich terug kunnen focussen op het lesgeven.

Ze wil weg uit het onderwijs, al twijfelt ze soms.
Dat lijkt me één van de grootste problemen. En ook één van de grootste redenen waarom ik mezelf de stap nog niet direct zie zetten. Als het beroep enigszins aantrekkelijk gemaakt moet worden, is dat een heel belangrijke stap. Naast natuurlijk de manier van vaste benoemingen.

En hoe onaantrekkelijker het beroep van onderwijzer, hoe meer de kwaliteit van het onderwijs -noodgedwongen- achteruitgaat.
 
Ik heb ook al vaker zo'n dingen gehoord van vrienden die in het middelbaar lesgeven.

Een verdere kennis zat een tijd terug thuis met een burnout als leerkracht lager onderwijs. Daar doet iedereen dan initieel wat luchtig over, want hoe kan zoiets nu een zware job zijn? Maar als je dat eens grondig bekijkt: een groep kinderen (20+) de hele dag bij de les proberen te houden, met ook gewoon elk hun eigen "mankementen", waarvan er dan nog een deel de taal niet machtig is (dit was in de Brusselse rand). Dat op zich is al een dagtaak, en dan moet je ook gewoon lessen voorbereiden en huiswerk en toetsen verbeteren.

Maar ergens "along the way" is men er altijd maar administratie blijven bijgooien, want zaken moeten gedocumenteerd zijn. Als vroeger tijdens een oudercontact de leerkracht zei dat kleine Kenny eigenlijk een ambetanterik was die niet oplette, werd dit aanvaard door die ouders, nu moet dat toch wat meer gestoffeerd worden. Het eigelijk een trend doorheen de maatschappij, maar als je bent gaan les geven omdat je graag kinderen iets bijbrengt, is dat toch gewoon allemaal extra werk waar 90% van de keren niemand wat aan heeft.

En dan hoor je natuurlijk in de brede maatschappij, van mensen die niets met het onderwijs te maken hebben, dat je een halve idioot moet zijn, en een hele profiteur, om zo weinig uren te doen als leerkracht en zo veel vakantie te hebben.

Ik kom vanwege mijn job met heel veel leerkrachten in contact, vaak de meest gedreven en kwalitatieve leerkrachten die we hier in Vlaanderen rondlopen hebben, en die twijfelen allemaal aan hun job omwille van de overload aan administratie, waardoor ze zich naar hun aanvoelen steeds minder kunnen bezighouden met wat ze leuk vinden: les geven, in connectie met de jongeren.

Ik ben géén pleitbezorger om al die administratie dan zomaar af te schaffen. Dat is in veel gevallen naar mijn aanvoelen wel degelijk een meerwaarde. Of kan het in elk geval zijn. Maar de constructiefout is dat het de leerkracht is die die administratie moet doen. Dat kan je alleen verhelpen door extra personeel aan te werven, door grondig te investeren in het onderwijs. En daar knelt natuurlijk het schoentje.
 
Ik kom vanwege mijn job met heel veel leerkrachten in contact, vaak de meest gedreven en kwalitatieve leerkrachten die we hier in Vlaanderen rondlopen hebben, en die twijfelen allemaal aan hun job omwille van de overload aan administratie, waardoor ze zich naar hun aanvoelen steeds minder kunnen bezighouden met wat ze leuk vinden: les geven, in connectie met de jongeren.

Ik ben géén pleitbezorger om al die administratie dan zomaar af te schaffen. Dat is in veel gevallen naar mijn aanvoelen wel degelijk een meerwaarde. Of kan het in elk geval zijn. Maar de constructiefout is dat het de leerkracht is die die administratie moet doen. Dat kan je alleen verhelpen door extra personeel aan te werven, door grondig te investeren in het onderwijs. En daar knelt natuurlijk het schoentje.
Ik heb een beetje dezelfde ervaring maar dan aan de universiteit. Er is een hoop administratief werk, en dit wordt elk jaar erger omdat veel zaken vroeger op een soort van "vertrouwensbasis" gebeurden, wat je tegenwoordig niet meer uitgelegd krijgt. Maar er is geen budget om administratief personeel aan te nemen om dit te doen, of toch niet om ze voldoende te betalen zodat ze het zouden willen doen.

Eerlijk gezegd lijkt dit me een beetje een structureel probleem in veel (onderwijs)sectoren. Men gaat er maar van uit dat de huidige mensen, die sowieso al uit een zeker idealisme een job doen, het er wel zullen bijnemen.
 
Terug
Bovenaan