Dankzij onze AI gaan er binnen 5 jaar nog veel verschieten hoe weinig ze waard zijn op de markt, dankzij hun diploma. We gaan minder slimme mensen nodig hebben, en misschien ook minder creatieve mensen.
Dat zal wel meevallen. De cinema ging ook verdwijnen met de komst van de VHS, DVD, BluRay, NetFlix.
Mijn vrouw staat in het lager onderwijs, maar zegt me ook dat het eigenlijke lesgeven nog maar een klein deel is geworden van haar dagtaak. Er is enorm veel administratieve rompslomp, waarbij alles op papier moet staan. Er zijn weken waar die meer uren klopt dan haar zus die een hoge functie heeft als projectleidster en ook meer dan het dubbele verdient. Het loon is alleszins het probleem niet, wel die balast.
Of die balast moet weg of die balast wordt overgenomen door administratieve werkkrachten, zodat leerkrachten zich terug kunnen focussen op het lesgeven.
Ze wil weg uit het onderwijs, al twijfelt ze soms.
Mijn nichtje zit in 1e leerjaar. Die krijgt elke maand een MAP met rapporten. Bladzijden evaluatie en toetsen. Voor een 7 jarige. Dat kind is primus in alles. Maar toch staat er bladzijden lang bij evaluatiecriteria, OK en 2 zinnen geschreven.
Kind kan driehoek tekenen. "OK, vierkanten en cirkel kent ze ook al blablabla"
Kind kan letters benoemen. "OK, maar aandacht is nodig voor a b c blabla"
Bladzijden lang. Sorry, maar als ouder lees je dat toch niet? Waarom is dat er nu?
Voor kinderen van 7 jaar.
Volledig van de pot gerukt.
Die van ons (tweeling) gaan nu naar peuterklas na Pasen. Er zijn 2 oudercontacten, evaluaties en rapporten etc. Voor 2 jarigen.
Verder ook 10blz schoolreglement, GDPR doc van 3 blz (de fotos mogen gebruikt worden voor A B C D E F G H) en maar kruisjes zetten. Allemaal x2.
En ze hebben die nu aan zo'n app toegevoegd. Elke dag een hele diarree aan interessante smurfen die vanalles moeten lullen in die app. Heb die rap push nofications en email notifications af gezet.
Je kunt het jezelf ook met opzet moeilijk maken blijkbaar.
En dan de olifant in de kamer.
De enorme toestroom van Nederlandsonkundige kinderen die een énorme belasting zijn voor de normale schoolwerking.
Ik ben blij dat ik niet in een centrum stad woon. Ik ken er die les Nederlands geven in 1 en 2e middelbaar. 3 witte in een klas van 20. De helft van de klas zit continue in begeleiding, begeleiding in de klas, ... Voor Nederlands is dat nog OK, want je moet NEderlands geven. Maar je moet eens proberen Aardrijkskunde proberen te geven als je de helft van de tijd moet uitleggen wat een "breedtegraad" of "poolcirkel" is...
En die moeten dan ook nog eens allemaal een diploma krijgen...
Dat, de administratieve ballast en de bemoeienissen van allerhande pedagogen die duidelijk hun stiel niet kennen (bewijs; de vrije val van ons onderwijs in alle internationale rankings).
Moeten leraars ook gewoon niet het recht hebben om te kunnen deconnecteren? Vroeger gebeurde alle communicatie met de leerkracht via de schoolagenda en briefjes die werden meegegeven. Voor én na het belsignaal was de leraar onbereikbaar en kon die zich bezig houden met verbeterwerk, lesvoorbereidingen of gewoon van zijn of haar vrije tijd genieten. Sinds de opkomst van het internet lijkt het alsof leerkrachten 24/7 bereikbaar moeten zijn.
Moeten zijn/willen zijn. Ik kan ook 24h emails beantwoorden als ik wil. De realiteit is, tussen 18 en 20h kunnen ze de boom in (ik ben er niet). Na 20h (zoals vandaag) probeer ik 1h emails bij te werken als ik giga veel achter zit. Als ik niet aan je email geraakt ben, very sorry, stuur maar een nieuwe. Is je email blablaba, very sorry, die gaat de vuilbak in of wordt doorgestuurd en hopelijk braadt je haring daar.
Ik kan me niet voorstellen hoeveel mails sommige leerkrachten dagelijks moeten verwerken,
Ik vraag me dan altijd af welke email MOET verwerkt worden door een leerkracht. en al zeker waarom die niet tijdens een speeltijd of zo kan verwerkt worden. Je moet de andere kant ook wat trainen. Als je altijd binnen de 5 min antwoordt, dan worden mensen dat gewoon. Als je nooit antwoordt, gaan ze ergens anders op zoek. Jammer voor de andere, maar je bent er van af.
Je moet ook niet altijd alles onmiddellijk willen oplossen.
Ik heb in een lang verleden ook nog op unif lesgegeven. Mijn mailbox zat ook elke dag vol met "moeten we dat kennen", "ik kan niet naar de les komen, blabablablabla". Dat was gewoon, delete, delete, delete, delete. Daar heeft nooit iemand iets over gezegd.
en dan heb je vaak ook nog een Facebook groep die ze moeten beheren en van content moeten voorzien.
1 facebook groep, 1 school. Hoeveel leerkrachten/personeel is dat ? Kan me niet inbeelden welke content daarop zou moeten komen. Maar goed, zoveel werk zal dat wel niet zijn denk ik dan ? Elke vrijdag of elke dinsdag en donderdag de 6 foto's van de week. Beurtrol.
Wederom, je moet niet op je eentje proberen de wereld te redden en verbeteren.