(Hoger) onderwijs verliest zijn waarde: Slechte resultaten in PISA-onderzoek

Materiele vergissingen worden altijd rechtgezet en vallen, weliswaar uitzonderlijk, voor. Proffen zijn ook maar mensen, en als je net examenkopij nummer 243 hebt verbeterd is de concentratie misschien wel eens minder. Er zal dan ook niemand die student scheef bekijken. Mij gaat het erom, zoals Sylverscythe aanhaalt, dat veel studenten niet eens hun examen willen inkijken maar onmiddellijk dreigen met beroep aantekenen, klacht indienen, brief van advocaat,...

Pas op, beroepsmogelijkheden moeten er zijn. Het kan altijd dat er iets is voorgevallen waardoor er zeer duidelijk niet objectief is gequoteerd. Maar dat is zeeeeer uitzonderlijk en heb ik op de 10 jaar dat ik al meedraai nog maar een keer of 3 geweten.
Ik heb slechts enkele keren geweten dat er 'beroep' werd aangetekend in mijn bachelor. Dit betrof telkens een objectieve fout op het examen: een vraag die niet klopte of die leerstof behandelde die uitdrukkelijk niet gekend hoefde te zijn. Dit werd telkens voor de verbetering opgelost met een mailtje naar de prof (na klassikaal overleg, wegens een jaar van slechts 25 man).

1 collega in de master heeft wel eens beroep aangetekend tegen zijn diploma. Die jongen was gedelibereerd voor een vak, hetgeen hem een onderscheiding (en dus de kans op een beurs) had gekost. Herexamen mocht niet volgens de regels toen!

Tijdens PhD viel mijn mond dan weer open over hoeveel beroep er plots werd aangetekend. Zelfs eens een ombudsman aanwezig gehad tijdens een examen na discussies en beroepsprocedures aangespannen door een misnoegde student (die zijn tijd beter in het studeren had gestoken...). Dit soort streken zag je ook naar voor komen in de feedback. Heb zelfs een heleboel eerstejaars weten schrijven dat een prof zijn vak zelf niet beheerste en die man werd er dan ook nog voor gestraft omdat zijn administratie niet van de beste kant was. Volgende prof voor dat vak was in alles heel correct, helaas ook strenger in de verbetering => % gebuisden ging nog hoger.
 
Van wat ik gemerkt heb is dat een (hoger) diploma toch vooral kansen biedt (en dat je het nog altijd moet waarmaken), daar waar iemand laaggeschool/lagergeschoold die het misschien even goed kan, of beter, die kansen gewoon niet krijgt. Helaas is niet iedereen even academisch aangelegd, maar dat wil niet zeggen dat die mensen dom zijn. Ik besef maar al te goed dat ik op mijn huidige job ontzettend veel geluk heb gehad, want ik zit momenteel op een positie waar ik normaal nooit zou geraakt zijn, en dat alleen maar omdat 1 iemand tijdens mijn stage iets in mij zag, en zei: “geef hem een kans, hij heeft het in zich, hij stelt de juiste kritische vragen, ik geloof in hem,…”. Ik heb het vandeweek op mijn evaluatiegesprek nog gehoord dat ze echt verbaasd zijn dat ik geen masterdiploma heb, want ik functioneer echt wel op dat niveau qua kennis, communicatie, overzicht en capaciteit om grotere projecten op te volgen. Maar ik pas niet goed in het academisch traject, dus het felbegeerde papiertje zal ik zeer waarschijnlijk nooit behalen. En als die ene persoon er niet was tijdens mijn stage, had ik nu een job gehad die “onder” mijn niveau was.
 
Het kan alleszins nog altijd maar de weg is gewoon langer. Mijn vriendin heeft diploma basisonderwijs, dus moest beginnen als (simpel) administratief bediende. Na 10 jaar gepromoveerd tot office manager. Ik denk dat iemand met een unief diploma onmiddellijk mag starten als office manager.

Ze heeft het niet gekregen trouwens.
10 jaar aan een stuk altijd 30 minuten op voorhand op kantoor en geen dag gekeken naar de klok wanneer het 17u is

Zéér flexibel dus. Haar manier van werken en omgaan met collega's en klanten heeft dan geleid tot de promotie.
Om een idee te geven: van €2200 bruto naar €3750 bruto op 10 jaar tijd

Volgens mij geven ze een afgestudeerde unief girl onmiddellijk €3750 bruto. Of die haar werk beter zal doen als mijn vriendin is wel geen garantie. Heel wat hoog gediplomeerden moeten nog véél leren. Omgaan met klanten en collega's is iets wat je niet op school leert.

Ik ken ook veel managers die het op papier wel zijn maar het niet kunnen ;)
 
Het kan alleszins nog altijd maar de weg is gewoon langer. Mijn vriendin heeft diploma basisonderwijs, dus moest beginnen als (simpel) administratief bediende. Na 10 jaar gepromoveerd tot office manager. Ik denk dat iemand met een unief diploma onmiddellijk mag starten als office manager.

Ze heeft het niet gekregen trouwens.
10 jaar aan een stuk altijd 30 minuten op voorhand op kantoor en geen dag gekeken naar de klok wanneer het 17u is

Zéér flexibel dus. Haar manier van werken en omgaan met collega's en klanten heeft dan geleid tot de promotie.
Om een idee te geven: van €2200 bruto naar €3750 bruto op 10 jaar tijd

Volgens mij geven ze een afgestudeerde unief girl onmiddellijk €3750 bruto. Of die haar werk beter zal doen als mijn vriendin is wel geen garantie. Heel wat hoog gediplomeerden moeten nog véél leren. Omgaan met klanten en collega's is iets wat je niet op school leert.

Ik ken ook veel managers die het op papier wel zijn maar het niet kunnen ;)
Ik weet niet welk universitair diploma je moet hebben om office manager te worden, communicatiewetenschappen misschien? Het idee van een universitair diploma voor een werkgever natuurlijk enerzijds een filter (deze persoon kan op een bepaald niveau leren en begrijpen) en anderzijds ook een brede opleiding die een bedrijf niet kan geven (een ingenieursopleiding bv.).

Dat zoiets niet wil zeggen dat ze allerhande superspecifieke zaken kennen die gelinkt zijn aan een bepaald bedrijf is logisch, maar het idee is dat ze dat dan ook snel kunnen oppikken.

Door de democratisering van het onderwijs wordt die filter ook gewoon sterker. Als je vroeger geen diploma had kon dit door allerhande omstandigheden het geval zijn, die nu minder van tel zijn. Iemand die vandaag de dag de leeftijd heeft van een schoolverlater, en enkel een diploma basisonderwijs heeft behaald, die is volgens mij op de arbeidsmarkt verloren.
 
Diploma unief wil niets zeggen, je kan dat halen door goed te studeren. Dat wil echt niet zeggen dat je een goede werkkracht zal zijn, laat staan dat je mensen kan managen. Want laat ons eerlijk wezen, de hogere jobs zijn meestal management functies die veel minder uitvoeren maar eerder… managen 😄
 
Volledig mee akkoord, maar ik had ooit 46/100 in mijn allerlaatste jaar secundair. Ik vroeg om mijn examen te bekijken en toen ik alle punten begon op te tellen… kwam ik uit op 52/100…

Anders had ik een herexamen Latijn, in mijn laatste jaar. Er zijn leukere dingen denk ik dan. Ondanks dat dat een oud mannetje was, heb ik hem dat nooit vergeven.
Ik had dit in mijn tweede jaar hoger onderwijs ook. Op drie vakken gebuisd, maar bij één twijfelde ik ernstig aan de uitslag. Ik ben dat examen gaan inkijken en de docent had een fout gemaakt waardoor ik na correctie plots 11/20 had op dat examen. Door die 11/20 kon ik op de andere twee vakken gedelibereerd worden en was ik er door dat jaar zonder herexamens. Was ik terecht gebuisd, had ik mij daar natuurlijk bij neergelegd en herexamens gedaan. Ik was wel iemand die op herexamens vlotjes 18 tot 20 op 20 kon halen omdat het dan van moetens was, vakken meenemen was toen nog niet mogelijk of in ieder geval ik wist er toch dan toch niet van.
 
In mijn tijd betekende 1 buis dat alles onder de 12/20 herexamen was.

Ik weet niet welk universitair diploma je moet hebben om office manager te worden, communicatiewetenschappen misschien? Het idee van een universitair diploma voor een werkgever natuurlijk enerzijds een filter (deze persoon kan op een bepaald niveau leren en begrijpen) en anderzijds ook een brede opleiding die een bedrijf niet kan geven (een ingenieursopleiding bv.).

Dat zoiets niet wil zeggen dat ze allerhande superspecifieke zaken kennen die gelinkt zijn aan een bepaald bedrijf is logisch, maar het idee is dat ze dat dan ook snel kunnen oppikken.

Door de democratisering van het onderwijs wordt die filter ook gewoon sterker. Als je vroeger geen diploma had kon dit door allerhande omstandigheden het geval zijn, die nu minder van tel zijn. Iemand die vandaag de dag de leeftijd heeft van een schoolverlater, en enkel een diploma basisonderwijs heeft behaald, die is volgens mij op de arbeidsmarkt verloren.

Een office manager is gewoon een secretaresse...
 
Ze zouden leerkrachten moeten straffen indien ze fouten maken. Nu is het gewoon ‘sorry’ en ze zijn er vanaf.
 
Benneke Weyts … een bankier mag - met loonbehoud van de bank - een paar uur Economie gaan geven. Echt, een chimpansee zou een betere minister zijn voor onderwijs dan die hansworst.

In het hoger onderwijs zie ik wel meerwaarde in gastsprekers, maar dat is natuurlijk ook daar geen oplossing voor een lerarentekort, laat staan een structurele oplossing.
 
In het hoger onderwijs zie ik wel meerwaarde in gastsprekers, maar dat is natuurlijk ook daar geen oplossing voor een lerarentekort, laat staan een structurele oplossing.
Is er een "lerarentekort" in het hoger onderwijs? Allezja, alles is onderbemand maar dat is omdat er gewoon weinig mensen aangenomen worden, niet omdat niemand het wil doen lijkt me.

Ook niet echt overtuigd door deze beslissing, of Ben Weyts in het algemeen.
 
In het hoger onderwijs zie ik wel meerwaarde in gastsprekers, maar dat is natuurlijk ook daar geen oplossing voor een lerarentekort, laat staan een structurele oplossing.
En een gastspreker/gastdocent is nog steeds iets anders dan een gewone werknemer die economie in 4STW wil gaan geven.
 
En een gastspreker/gastdocent is nog steeds iets anders dan een gewone werknemer die economie in 4STW wil gaan geven.

Precies. In het middelbaar onderwijs zie ik geen reden om met gastsprekers te gaan werken - en zoals je zegt, al helemaal niet Jos van het plaatselijke bankkantoor die naar daar gestuurd wordt als een soort van vermomde gratis reclame...
 
Benneke Weyts … een bankier mag - met loonbehoud van de bank - een paar uur Economie gaan geven. Echt, een chimpansee zou een betere minister zijn voor onderwijs dan die hansworst.
Ze moeten wel een bewijs van lerarenopleiding of iets relevant kunnen voorleggen.
 
Ze moeten wel een bewijs van lerarenopleiding of iets relevant kunnen voorleggen.
Dus: het moet gaan over mensen die een bekwaamheidsattest hebben én nu in de privé werken én terug (want anders heb je normaal geen zo'n attest) als leraar willen werken nadat ze de sector hebben verlaten én waarvoor de privé-werkgever de mensen wil doorbetalen voor de resterende uren na ontslag én waarvoor ook nog coaching voorzien wordt.

Hoeveel mensen denkt Ben Weyts zo te vinden en hoeveel denkt hij dat hem dat zal kosten als die coaching moet voorzien worden om een tijdelijk tekort van enkele uurtjes plots te kunnen opvangen?

Ik ben blij dat ze in de school van mijn dochter voorlopig nog geen lerarentekort hebben. Maar ik vrees dat ik ergens de komende jaren wel als vrijwilliger eens in de klas zal moeten staan, omdat er gewoon te lang geen leerkracht meer is voor een bepaald vak en ze dringend op zoek zullen zijn naar mensen die gewoon kinderen willen "bezig houden".
 
Dus: het moet gaan over mensen die een bekwaamheidsattest hebben én nu in de privé werken én terug (want anders heb je normaal geen zo'n attest) als leraar willen werken nadat ze de sector hebben verlaten
Om zo'n attest te hebben moet je niet als leerkracht aan de slag geweest te zijn hé. Je kan het halen terwijl je lesgeeft (Lio zeker?) Maar voor de meeste met zo'n attest was dat gewoon via (bijkomende) opleiding.
Ik heb zo'n attest en buiten de stages heb ik nooit voor een klas gestaan. 🤷‍♀️
 
Precies. In het middelbaar onderwijs zie ik geen reden om met gastsprekers te gaan werken - en zoals je zegt, al helemaal niet Jos van het plaatselijke bankkantoor die naar daar gestuurd wordt als een soort van vermomde gratis reclame...
Goh, er zijn mogelijkheden. Ik wil met alle plezier een rondreizende leerkracht seksuele opvoeding gaan zijn :v, maar tis vrij beperkt ja.
 
Terug
Bovenaan