Je mag ook niet vergeten dat als je pas van de schoolbanken komt dat je behalve dat papier niks hebt om te bewijzen wat je kan, en dat een werkgever ook niks anders heeft om op af te gaan. Een voltijds student die er 2-3 jaar langer over doet, komt dan op bij cv-screening toch al snel over als iemand die minder doorzettingsvermogen of engagement toont.
Ik vind dat eerlijk gezegd toch allemaal niet zo zwart-wit. Je kan even goed een argument maken dat die groep net wél doorzettingsvermogen/engagement heeft, aangezien ze door blijven doen na de vele tegenslagen. Ik zeg maar iets.
En als je die persoon vergelijkt met zijn peers, oké dan zal die persoon wel als minder beschouwd worden allicht. Maar het is toch niet alsof dat diploma as such daardoor minder waarde heeft?
Als we bvb kijken naar iemand die een diploma handelsingenieur haalt, wat typisch hoger ingeschaald wordt dan een diploma toegepaste economische wetenschappen maar waar dat eerste diploma in 8 jaar gehaald wordt en het laatste in de standaard 4 jaar, zou jij hier de handelsingenieur zijn capaciteiten hoger inschatten dan de persoon di een TEW diploma heeft met dezelfde punten?
TEW of Hir: hir. Uiteindelijk heeft die hir toch bewezen dat hij de competenties heeft om te slagen voor alle vakken en dat hij toch alle kennis bezit die nodig is om het diploma te behalen en hir is bovendien
moeilijker dan TEW en daar zullen dan bepaalde skills aan vasthangen rond
denkvermogen.
Die hir zal misschien niet dezelfde capaciteit hebben als de hir's die het doen in de gebruikelijke 5(?) jaar tijd, maar op het einde van de rit beschikt die persoon toch over dezelfde skills.
Werkgevers (of anderen) zullen toch niet meewarig doen over iemand die 9jaar deed over zijn master fysica, gewoon omdat die er 9jaar over deed? Genoeg mensen die het na 19jaar nog niet kunnen halen.
__
Onderliggend is het misschien beetje capaciteit vs competentie oid. Studenten die er langer over doen hebben misschien minder capaciteit om die grote hoeveelheden deftig te verwerken, maar op het einde van de rit beschikken ze toch gewoon over dezelfde skills en uiteindelijk draait het toch hoofdzakelijk om skillverwering? En die skills zijn de harde skills uit de opleiding, maar ook de zachtere kritische attitude, verbanden kunnen leggen etc.
Als ik mij vandaag inschrijf voor een vak algebra aan de vakgroep wiskunde en ik slaag na 5pogingen. Dan zegt dat inderdaad iets over mijn leercurve, maar toch niet per se over mijn uiteindelijke skillverwerving? Want ik kan nog altijd slagen voor een vak waar XXXstudenten niet op slagen, en dat onderscheidt mij, ook al heb ik er veel pogingen voor nodig gehad. Behoudens hier en daar een prulvak, is slagen voor een examen toch nooit
random.