Hoeveel loon inleveren voor bedrijfswagen

Als je reeds een wagen in bezit hebt, kan je heel misschien nog voordeel halen door te kiezen voor extra loon/car allowance

Maar als je zelf nog een wagen(tje) moet kopen, kom je nooit ofte nimmer goedkoper uit door uw bedrijfswagen in te ruilen voor 500-700 euro extra brutoloon.
Dat klopt niet, in TCO is de aanschafwaarde irrelevant. Enkel afschrijving telt.
En het is niet omdat je al een auto hebt, dat die aanschafwaarde opeens gratis is.

Berekening uit de losse pols:

700bruto -> 350netto
Op 5jaar -> 24k (incl vakantiegeld, 13de maand)

Tesla van 40k met 5k subsidie komt uit op 35k
Geen idee wat verzekeringen kosten, onderhoud moet minimaal zijn. Laten we optimistisch 5k zeggen?
Op 5jaar kost de auto 40k

40k - 24k = 16k uit eigen zak

Wagen verkopen voor 20k met een beetje 'winst'? Repeat

(we hebben nog niet voor onze elektriciteit betaalt. Maar dan is er weer een KM vergoeding en zonnepanelen)

Laatst bewerkt:
M.b.t. de bedrijfswagen bestaat je kost uit gederfde inkomsten en VAA. Als we uitgaan van €600 bruto dat je laat vallen, is dat ca. €240 netto + €75 (uitgaand van een auto met ca. 150 VAA) = €315. Een klein tweedehands autootje kost je 18k (€150 op maandbasis, ik reed 10 jaar met een auto). Ik reed enkel BA, reed niet veel maar tel forfaitair nog €100 (brandstof, belastingen, onderhoud ...) kosten bij en je TCO < dan die van een bedrijfswagen. Nu doe ik veel langere afstanden naar het werk dus bedrijfswagen was wel een no-brainer maar dat hoeft dus niet altijd zo te zijn.

Bij ons wordt een factor 1,44 gebruikt (bediende). Maw €100 bruto inleveren geeft een budget van €144.
Werkgever doet dit omdat het zo kostenneutraal is voor hun.

De exacte berekening heb ik niet meer, maar de 1,44 komt van volgende zaken.
-patronale bijdrage werkgever
-vakantiegeld (door inlevering loon, krijg je minder vakantiegeld. Dat verschil komt in uw budget.)
-patronale bijdrage op vakantiegeld werkgever.

Edit:
Als ik het me nog goed herinner is het als volgt:
Wij kunnen momenteel enkel uit premies budget voorzien. (binnenkort veranderd het en kun je ook uit basisloon kiezen.)
-€100 bruto premie inleveren
-Op die €100 krijgen wij nog 15,34% vakantiegeld op (enkel + dubbel)
= €115,34 bruto dat ik in totaal krijg, op €100 premie.
De werkgever moet daar dan nog 25% patronale bijdrage betalen. €115,34 x 1,25 = €144,17
-€144,17 is het totaal bedrag dat de werkgever zou moeten betalen om mij €100 premie te geven.
Heeft dus voorlopig nog geen impact op de 13demaand. Anders zal dit ook mee in de factor gestoken worden.

Laatst bewerkt:
M.b.t. de bedrijfswagen bestaat je kost uit gederfde inkomsten en VAA. Als we uitgaan van €600 bruto dat je laat vallen, is dat ca. €240 netto + €75 (uitgaand van een auto met ca. 150 VAA) = €315. Een klein tweedehands autootje kost je 18k (€150 op maandbasis, ik reed 10 jaar met een auto). Ik reed enkel BA, reed niet veel maar tel forfaitair nog €100 (brandstof, belastingen, onderhoud ...) kosten bij en je TCO < dan die van een bedrijfswagen. Nu doe ik veel langere afstanden naar het werk dus bedrijfswagen was wel een no-brainer maar dat hoeft dus niet altijd zo te zijn.
Je vergeet vakantiegeld en 13e maand.

De indexatie is ook een belangrijke. Afgelopen jaren waren extreem, maar het extra brutoloon dat ik heb tov een auto is zo ook een goede 15% gestegen.

Insteek is geen detailberekening maar louter aantonen dat bedrijfswagen niet steeds voordeliger (meer) is.
Ik denk de TS net uit de losse pols wil berekenen wat het de werknemers zou kosten voor een bedrijfswagen en dat iedereen daarna wel zijn eigen rekening maakt. Een bedrijfswagen is niet per definitie voordeliger, maar het gaat dan toch over heel specifieke situaties.

Misschien geen onbelangrijk element is de factor ongeval/eigenschade. Niet alle bedrijven hebben die kost verzekerd (want enorm duur), maar werknemer die deze lease aangaat en dag 1 auto per total rijdt, zal vermoedelijk de lease dienen uit te betalen zonder vervangwagen?

Als het ‘inleveren van loon’ wordt geformuleerd als een ‘eigen bijdrage’ wordt die van het VAA afgetrokken. En dat kan resulteren in het feit dat er helemaal geen VAA meer wordt aangerekend.

Terug
Bovenaan