Hoe regel je jouw financiën met jouw partner?

Hoe regel jij je financiën binnen je gezin?

  • Alles gezamenlijk

    Stemmen: 75 18,0%
  • Alles gezamenlijk (vanaf officieel/wettelijk samen zijn)

    Stemmen: 62 14,9%
  • Alles gezamenlijk (vanaf officieel/wettelijk samen zijn) & maandelijks bedrag persoonlijk

    Stemmen: 31 7,5%
  • Een vast bedrag (of percentage van loon) per maand gezamenlijk; de rest van mijn loon is persoonlijk

    Stemmen: 226 54,3%
  • Alles apart

    Stemmen: 22 5,3%

  • Totaal aantal stemmers
    416
Sinds we zijn gaan samen wonen, een gezamelijke rekening waar we elk hetzelfde bedrag op storten. (Iets meer dan nodig is per maand zodat we over hebben voor grotere aankopen samen)

En met afspraken wat er wel en wat er niet van betaald wordt. Over de loop van tijd, en zeker mochten er ooit kinderen komen, denk ik dat er steeds meer en meer betaald zal worden van de gemeenschappelijke. Voor mij maakt de precieze regeling iets minder uit, zolang we beiden maar weten wat de regeling is ;)
 
Haha dat issue hebben wij ook. Kheb dat opgelost door met paypal te betalen in de hoop dat ze die uitgaven niet checkt. Ik doe de financiën maar m'n vriendin is evengoed op de hoogte. 't is ook nogal gemakkelijk allemaal sinds de banken-apps zo gebruiksvriendelijk zijn geworden.
Ik deed dat door credit card te gebruiken :D Die afrekening komt pas later he
 
Zijn er niet vaak discussies bij mensen die meer dan hun partner verdienen en waar beide een vast bedrag in de gezamenlijke pot steken?

Bijvoorbeeld, stel dat 1 ervan 4000 netto verdient, en de andere 1800.
Als de bijdrage dan 1500 per maand is, houdt de ene nog 2500 over en de andere maar 300 voor persoonlijk gebruik? Lijkt mij toch ook niet echt correct. De ene kan dan gemakkelijk maandelijks een nieuwe fiets of een mooi folieke kopen terwijl de andere daar veel langer voor moet sparen...
 
Ja, maar vanuit de app kan je de MasterCard ook gewoon meteen de uitgaven zien, voor paypal moet je al doorklikken :p
Ondanks dat wij een gemeenschappelijke rekening hebben, kan mijn vriendin mijn mastercard niet in detail zien. Ze ziet dat er uitgaven gebeurd zijn, maar geen detail. Vreemd, maar wel handig :)
 
Zijn er niet vaak discussies bij mensen die meer dan hun partner verdienen en waar beide een vast bedrag in de gezamenlijke pot steken?
Ja, maar ook in de toekomst zal dit ook mogelijks voorkomen bij mensen waar de ene meer zal verdienen dan de andere door andere carrieres. Het lijkt me dan ook nuttig om daar vanaf het begin al aan te denken.

Toen we gingen samenwonen, verdiende m'n vrouw nét iets meer dan mij bruto, nu zit ik zo'n 2000 bruto hoger en waarschijnlijk zal het vanaf september zo'n 3000 euro bruto hoger zijn (door vriendin die halftijds zal blijven werken met minder extra steun).

We hadden kunnen zeggen dat iedereen een vast bedrag of de helft van ons inkomen moest afgeven, maar dat ging toch uiteindelijk scheef uitdraaien. En daar spreek je imho best vanaf het begin over of toch al VOOR je kinderen hebt.
 
Vriendin woont bij mij in. Ik betaal mijn lening af + verbruikskosten. Boodschappen door twee + vast bedrag op gemeenschappelijke rekening voor uitstapjes. Zij betaalt de afrekening van water en elektriciteit en gas :p
Enkel de afrekening of ook de (drie)maandelijkse tussentijdse stortingen?;)
 
Onze lonen komen toe op aparte zichtrekeningen en wij storten iedere maand de helft van de lening en de vaste kosten door naar de gemeenschappelijke rekening. Sparen, beleggen en kleine aankopen gebeuren volledig onafhankelijk, grote aankopen worden uiteraard overlegd. Geen kinderen.

Ik heb het gevoel dat ik vroeger meer tijd/werk stak in (ook zijn) financiën opvolgen dan nu, mogelijks omdat we nu ruimer rondkomen (vrijwel direct gaan samenwonen na afstuderen/vaste job, ik heb korte tijd halftijds gewerkt dus was die periode toch niet zot doen qua financiën). We hadden toen een gemeenschappelijke budget-app die ik quasi continu bijwerkte, dat is nu totaal overbodig.
 
In geval van standaard huwelijk maakt het toch ook niet uit of je aparte rekening hebt of niet. Wettelijk gezien zijn de inkomsten(loon) van beide partners evenredig voor beide. Of dit nu op aparte rekeningen staat of niet. Bij een scheiding kan je als de grootverdiener in het huwelijk dus niet uw eigen spaarpot claimen. Deze is voor 50% van de (ex)partner. Alles wat na het standaard huwelijk (zonder contract) binnenkomt is dus één grote pot of het nu over 10 rekening staat of 1.
Please correct me if am wrong😅.
Hier getrouwd en ook nog onze eigen rekeningen omdat de vrouw het zo nog wil. Ben er wel onlangs achter gekomen dat ik 2 bankkaarten kan hebben op mijn rekening dus heb mijn vrouw ook maar een kaart gegeven. Moet ze de mijne niet meer lenen(en vergeten terug te geven) als ze kleren voor kinderen gaat kopen. Heb mijn foto erop gezet als geheugensteuntje wie zijn ze kaart ze aan het gebruiken is🤣
 
Onze lonen komen toe op aparte zichtrekeningen en wij storten iedere maand de helft van de lening en de vaste kosten door naar de gemeenschappelijke rekening. Sparen, beleggen en kleine aankopen gebeuren volledig onafhankelijk, grote aankopen worden uiteraard overlegd. Geen kinderen.
Zelfde hier. Zelfs met kinderen zou ik het nut van alles samensmijten niet echt zien. Tenzij 1 van de 2 partijen zich opgeeft om voltijds of deeltijds voor kinderen in te zetten denk ik dat het nog steeds gezonder is om iedereen zijn eigen vermogen te gunnen.

Hoe gaan we de revolutie dat de vrouwen ons met cadeau's beginnen overwelmen anders eindelijk beginnen?
 
Hier sinds we bij elkaar zijn ingetrokken een gemeenschappelijke rekening geopend.
Alle gemeenschappelijke kosten gaan daar van af: huur, brandverzekering/familiale, elektriciteit/water/gas. Eten was hele tijd ook aangevuld met mijn maaltijdcheques, en diesel werd dan betaald door m'n vriendin. Niet dat ik veel rondrij, en vaak is het dan om naar de ouders of gezamenlijke vrienden te gaan. Intussen heeft zij ook maaltijdcheques dus is dat weer gelijk getrokken.

We zijn nu bezig aan een bouw, en aangezien er een ongelijke inbreng is, gaan we het waarschijnlijk allemaal zo houden. Ik betaal dan meer af van de lening totdat we "gelijk geïnvesteerd" hebben, dat zal binnen een tiental jaar zijn. Als er erfenissen en zo in het spel komen heb ik het eigenlijk liever gescheiden (en dat zal meer van haar kant komen dan van mijn kant). We zien wel of er iets aan moet veranderen. In principe vind ik niet dat zij moet meebetalen als ik een dikke game pc wil kopen, of ooit een midlifecrisisauto wil kopen. Alle kosten aan het huis zijn natuurlijk 50/50. Zo kan, indien het slechtst mogelijke onwaarschijnlijke scenario gebeurt, een financiële split op de meest harmonieuze manier gebeuren. Je wil ook je auto niet perte totale rijden en toch betaal je gewoon elk jaar die verzekering. Wel, deze verzekering is zelfs gratis, en lijkt me als je goed overeenkomt en flexibel bent waar nodig geen issue.

Mijn ouders waren in hun jonge jaren al getrouwd en hadden alles gemeenschappelijk, hoewel er een nog studeerde en de andere werkte. Mijn moeder is dan huismoeder geworden om mede ook voor de kinderen te zorgen. Ingeval van een inkomensongelijkheid kunnen we onze 50/50 inbreng in huis en vaste kosten wel herzien natuurlijk, nothing is set in stone, only in love.
 
Zelfde hier. Zelfs met kinderen zou ik het nut van alles samensmijten niet echt zien. Tenzij 1 van de 2 partijen zich opgeeft om voltijds of deeltijds voor kinderen in te zetten denk ik dat het nog steeds gezonder is om iedereen zijn eigen vermogen te gunnen.

Hoe gaan we de revolutie dat de vrouwen ons met cadeau's beginnen overwelmen anders eindelijk beginnen?

Maar met kinderen ten laste hou jij dan wel een pak meer netto over dan je vrouw.. Of stort je dan ook meer op de gemeenschappelijke? Want echt eerlijk is dat dan toch ook niet?
 
Sinds we samen wonen alles samen en elke maand zakgeld voor "persoonlijke" aankopen. Die persoonlijke aankopen worden ook wel besproken als het om grote dingen gaat, niettegenstaande het "eigen" geld is.

Sinds we een huis gekocht hebben is ook al het vroegere spaargeld samen gegooid gezien we ongeveer even veel spaargeld hadden (wederhelft iets meer, maar ik verdien 30% meer voorlopig, dus compenseert ergens wel). Op onze afzonderlijke rekeningen (zakgeld) staat ook altijd wel wat geld zodat de één de ander nog kan verrassen.

Voor mij zou alles samen mogen: we hebben een gelijkaardig uitgavenpatroon en zijn blij als de ander iets voor zichzelf koopt waar die plezier aan beleeft. De wederhelft wil liever het huidige systeem gezien die toch enig schuldgevoel zou krijgen als die meer zou uitgeven dan mij. Een nadeel van het huidige systeem is dat het niet steeds duidelijk is wat "persoonlijk" is. Bv. gezondheidskosten is iets wat ik vind dat gezamenlijk zou moeten zijn gezien dat iets is waar je in een relatie toch solidair moet zijn, maar wederhelft vindt dan weer (voorlopig) van niet. Lijkt me ook een gedoe bij kinderen (zoals hierboven: bv. minder belasting betalen door kinderen ten laste), bij deeltijds werken om voor de kinderen te zorgen, etc. Begin dat maar allemaal uit te rekenen dan voor die paar duizend euro per jaar...no thanks. Sowieso doet de één ook meer dan de ander in het huishouden bv. omdat ik typisch wat langer van huis ben, dat kan je ook moeilijk in euro uitdrukken zonder al die uren te gaan tellen etc.

Ik zou ook niet weten wat ik met mijn 30% meer loon zou moeten doen. Enfin, ik zou wel iets vinden maar ik vind het leuker om dit gezamenlijk uit te geven en er samen plezier aan te beleven. Met een dergelijk verschil leef je anders toch al snel op twee snelheden, of is de één de ander meer aan het trakteren wat ook maar minderwaardigheidsgevoelens/afhankelijkheid in de hand werkt?
 
Hier een gemeenschappelijke rekening voor gedeelde vaste kosten en al de rest apart.
Zijn er gezamenlijke uitgaven doorheen de maand, dan splitsen we die (bv kado voor een geboorte, kosten aan onze wagen, etc.., stort ik de helft aan haar of omgekeerd).

Dat loopt op zich gewoon prima. Ons uitgavenpatroon is redelijk verschillend en ik wil daar ook geen frustraties over kweken.
Qua loon zit er geen enorm verschil tussen ons twee (zal iets van een 300 EUR netto zijn). Grootste verschil is dat zij geen bedrijfswagen heeft en ik wel, wat we compenseren doordat ik ook 50% van alle kosten dek van de wagen.
 
Vaste kosten (wonen, energie, internet, eten, huishoudproducten, de dienstencheques,...) vermenigvuldigd met 2,5 wordt maandelijks op een gemeenschappelijke rekening gezet.

Het percentage van de bijdrage verhoudt zich in dezelfde ratio als onze inkomsten zich verhouden (ik verdien op jaarbasis net niet het dubbele van wat men echtgenote verdient).

Dit creëert een heel royaal gespekte gemeenschappelijke rekening waarvan naast alle gewone lopende kosten ook zonder problemen huishoudelijke aankopen kunnen gedaan worden (zoals nieuwe tv, wasmachine, herstellingen,...) alsook vakanties en zomeer. Schiet op het einde van het jaar meestal nog een deftige spaarpot van over...

De rest doen we afzonderlijk mee wat we willen, ik heb bv een pokkedure hobby (skydiven), ik zou me heel slecht voelen moest dat uit een gemeenschappelijk pot betaald worden....

Werkt nu toch al een 18 jaar heel goed!

Oh ja, men echtgenote heeft buiten haar bijna voltijdse dagjob nog een extra inkomen uit een flexijob (bijna een hobby voor haar), daar dit "extra" werk is is dit ook integraal voor haarzelf...
 
Laatst bewerkt:
Hier was het samen, zij verdiende meer tijdens haar doctoraat, ik nadien.
Doctoraat is 2k?
Jij kan ze ten laste pakken (400-500 euro erbij?) dus zat je toch ook zeker 2k nee?

Gemeenschappelijke voor vaste kosten (en kleine extra's) + spaarrekening waar we overschot op zetten (als die er is) en wat van belastingen terugkeert maar gaat nog naar extra dingen voor huis.
De rest apart

Ik heb iets meer loon + wagen maar qua inbreng zorgen we ervoor dat we evenveel netto overhebben. Haar wagen mag ze zelf betalen, als het van mij afhing was die al lang weg :p
Ik wacht op de tijd dat ze eindelijk eens volgens haar diploma betaald gaat worden :D
 
dat apart gedoe tot daar aan toe maar u schuldig voelen omdat jij/hij/zij een dure hobby zou hebben, neen dat gaat er hier niet in..


en ter verduidelijking, ik praat mezelf niet goed: het is de vrouw die paardrijdt en dat kan je al onder duurder klasseren maar geen haar op mijn hoofd dat "de rekening ne keer zal maken"..
 
Terug
Bovenaan