Hoe regel je jouw financiën met jouw partner?

Hoe regel jij je financiën binnen je gezin?

  • Alles gezamenlijk

    Stemmen: 75 18,0%
  • Alles gezamenlijk (vanaf officieel/wettelijk samen zijn)

    Stemmen: 62 14,9%
  • Alles gezamenlijk (vanaf officieel/wettelijk samen zijn) & maandelijks bedrag persoonlijk

    Stemmen: 31 7,5%
  • Een vast bedrag (of percentage van loon) per maand gezamenlijk; de rest van mijn loon is persoonlijk

    Stemmen: 226 54,3%
  • Alles apart

    Stemmen: 22 5,3%

  • Totaal aantal stemmers
    416
Ik begrijp het nut van een gezamelijke rekening niet wanneer je allebei een eigen rekening hebt.
Spreek gewoon een maandelijks bedrag af wat de gezamelijke kosten dekt (50/50) en de ene stort dat dan maandelijks aan de andere. De ontvanger betaalt dan natuurlijk alle rekeningen.
Is dan toch een zichtrekening minder.


Tot je de discussie hebt "is X al betaald?" En dan mag je altijd wachten op de andere die checkt. Ik kan je zeggen, sinds we kinderen hebben, is het een stroom van ziekenhuis facturen, opvang facturen etc. Als je telkens moet vragen of de ene dat al betaald heeft of niet, dan krijg je niks meer gedaan.

En een extra zichrekening kost toch niks tegenwoordig .
 
Geen ervaring hier maar lijkt mij toch ook logischer van een gemeenschappelijke te hebben.
Is niet elke maand exact op de euro dus er is altijd overschot of te kort etc, als je dat naar 1 iemand gaat overschrijven heb je daar totaal geen zicht op.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sir
Wat marge inbouwen is hier wel de gewoonte.
Zij stort 1000 euro, ik 1400 euro. Onze vaste maandelijkse kosten zijn voorlopig +/- 1500 euro, dus steeds genoeg over en dat telt gewoon elke maand op voor onverwachte kosten of extra's.
 
In het begin van het samenwonen (hij had toen wel zijn appartement nog, heeft dat een jaar aangehouden "just in case") enkel de boodschappen en uit eten etc delen door 2.

Eens hij zijn appartement opzegde: hij stortte een vastbedrag op mijn rekening waartoe hij ook een volmacht en kaart had. Was rond de 500 euro. (250 "huur" namelijk de helft van de huurkosten van zijn studio en dan nog 250 voor eten 3n vaste betalingen)
Daar ging alles van boodschappen, vaste kosten zoals telenet,... Vanaf + al mijn kosten zoals hypotheek, afbetaling wagen,...
De rest van zijn loon bleef op zijn rekening.
Eens getrouwd: alles gezamenlijk behalve natuurlijk wat al op onze persoonlijke spaarrekening stond.
 
Laatst bewerkt:
Alles samen, behalve 75 euro per persoon per maand, ons zakgeld voor om het even wat te doen.

De rest is ook wel om te gebruiken voor aankopen voor jezelf, maar die 75 euro zijn echt vanalles en nog wat.
 
Elk ons loon op eigen zichtrekening en maandelijk storten we allebei een bedrag om de lening, vaste kosten, eten,etc te betalen.

Elk onze aparte spaarrekening en een spaarrekening van samen.
 
Ik vind het toch maar raar dat als je kinderen hebt je dan toch nog elk je eigen rekening hebt. Je zou dan toch denken dat je al lang genoeg samen bent om alles samen te doen? Tenzij het een andere reden heeft.

Wij zijn 17 jaar samen en van het moment dat we gebouwd hebben is alles op 1 rekening.
 
Ik vind het toch maar raar dat als je kinderen hebt je dan toch nog elk je eigen rekening hebt. Je zou dan toch denken dat je al lang genoeg samen bent om alles samen te doen? Tenzij het een andere reden heeft.

Wij zijn 17 jaar samen en van het moment dat we gebouwd hebben is alles op 1 rekening.
Goh, wij hebben het er lang over gehad bij huwelijk. Maar ik vind het in onze huidige situatie logisch. Ik denk absoluut niet dat wij ooit uit elkaar gaan, al helemaal niet nu er een kindje is. Maar het feit dat uw kapitaalverloop als zelfstandige zo anders is dan als werknemer, krijg je een heel pervers effect als je op latere leeftijd uit elkaar gaat.
 
Goh, wij hebben het er lang over gehad bij huwelijk. Maar ik vind het in onze huidige situatie logisch. Ik denk absoluut niet dat wij ooit uit elkaar gaan, al helemaal niet nu er een kindje is. Maar het feit dat uw kapitaalverloop als zelfstandige zo anders is dan als werknemer, krijg je een heel pervers effect als je op latere leeftijd uit elkaar gaat.
Welja op die manier als zelfstandige snap ik het idd volledig.
 
Ik vind het toch maar raar dat als je kinderen hebt je dan toch nog elk je eigen rekening hebt. Je zou dan toch denken dat je al lang genoeg samen bent om alles samen te doen? Tenzij het een andere reden heeft.

Wij zijn 17 jaar samen en van het moment dat we gebouwd hebben is alles op 1 rekening.
Hier dan een voorbeeldje voor u ;)

Hier +20 jaar samen. Samen een woning in eigendom, kindjes, maar wel "slechts" feitelijk samenwonend. Dus ieder persoonlijke rekening en op de gezamelijke wordt naar rato van ieders loon bijgedragen (om het "eerlijk" te houden).

Reden ligt oorspronkelijk bij mij, kom uit een slechte thuissituatie waar ik jarenlang tussen een vechtscheiding zat. Heb weinig geloof in de eeuwige liefde en het volledig symbiotisch in elkaar opgaan tijdens een relatie etc. Ben daar wel redelijk duidelijk over geweest vroeg in de relatie dat ik er zo over denk. Na 20 jaar gaat het nog steeds goed, maar dat is voor mij geen garantie dat dit binnen 5 jaar nog steeds zo is. Ik wil gewoon de mogelijkheid hebben om zo snel/proper mogelijk het af te stappen indien het moet (ook al zal dat na 20 jaar zeker geen evidentie meer zijn).
 
Hier dan een voorbeeldje voor u ;)

Hier +20 jaar samen. Samen een woning in eigendom, kindjes, maar wel "slechts" feitelijk samenwonend. Dus ieder persoonlijke rekening en op de gezamelijke wordt naar rato van ieders loon bijgedragen (om het "eerlijk" te houden).

Reden ligt oorspronkelijk bij mij, kom uit een slechte thuissituatie waar ik jarenlang tussen een vechtscheiding zat. Heb weinig geloof in de eeuwige liefde en het volledig symbiotisch in elkaar opgaan tijdens een relatie etc. Ben daar wel redelijk duidelijk over geweest vroeg in de relatie dat ik er zo over denk. Na 20 jaar gaat het nog steeds goed, maar dat is voor mij geen garantie dat dit binnen 5 jaar nog steeds zo is. Ik wil gewoon de mogelijkheid hebben om zo snel/proper mogelijk het af te stappen indien het moet (ook al zal dat na 20 jaar zeker geen evidentie meer zijn).
Welja ik kom ook uit zo een thuissituatie en dacht daar vroeger eigenlijk net hetzelfde over, maar heb dat precies toch serieus bijgesteld.

Maar ik ga me er ook niet slecht over voelen als we scheiden en het is elk de helft ook al verdien ik meer.

Want zij maakt dan wel mijn eten, doet mijn was, zorgt voor het papierwerk,.. Dat zijn dan de uren dat ik ga werken waardoor ik meer kan verdienen.
 
Alles samen, behalve 75 euro per persoon per maand, ons zakgeld voor om het even wat te doen.

De rest is ook wel om te gebruiken voor aankopen voor jezelf, maar die 75 euro zijn echt vanalles en nog wat.
Hetzelfde hier, alleen dat ik geen aparte rekening heb :'). Die van hem is er vooral gekomen omdat hij het lastig vond dat hij geen cadeaus voor mij kon kopen zonder dat ik het zag (ik doe de financiën).

Wij zijn ook al meer dan 15 jaar samen, samen gekocht met +- gelijke inbreng en kinderen. Dus weinig nut om aparte rekeningen te hebben.
Bij prillere relaties of relaties op latere leeftijd (waar de partners andere inbrengen hebben) ligt dat logischerwijs anders.
 
Welja ik kom ook uit zo een thuissituatie en dacht daar vroeger eigenlijk net hetzelfde over, maar heb dat precies toch serieus bijgesteld.

Maar ik ga me er ook niet slecht over voelen als we scheiden en het is elk de helft ook al verdien ik meer.

Want zij maakt dan wel mijn eten, doet mijn was, zorgt voor het papierwerk,.. Dat zijn dan de uren dat ik ga werken waardoor ik meer kan verdienen.
Tja, bij ons werkt dat nu toch al lang zeer goed. Ben meer van het principe: if it ain't broke, don't fix it ;) En uiteraard kan een relatie alleen maar werken als iedereen zijn steentje bijdraagt, of dat nu financieel is op andere vlakken.
 
Alles te samen. Uit ideologie, uit gemak, uit vertrouwen, uit de variërende inkomsten elk jaar, uit luxe (als je elke maand de spaarrekening vet besef ik dat het gemakkelijker is te spreken over delen als wanneer je schart voor €50).

Ik begrijp de standpunten van gesplitste rekening aan een kant wel maar op het einde van de rit is het hier vooral samen uit, samen thuis en hopelijk binnen 50j nog altijd zonder buil zeker..
Werkt al..kleine 15tal jaar zo btw
 
Wij hebben zo'n ~20 rekeningen en toestanden.
Maar over het algemeen: elk onze eigen rekening, gezamelijke rekening waar de vaste kosten gedeeld door 12 worden opgestort met een verdeelsleutel gebaseerd op de inkomsten van het voorbije jaar.
 
Vriendin woont bij mij in. Ik betaal mijn lening af + verbruikskosten. Boodschappen door twee + vast bedrag op gemeenschappelijke rekening voor uitstapjes. Zij betaalt de afrekening van water en elektriciteit en gas :p
 
Hetzelfde hier, alleen dat ik geen aparte rekening heb :'). Die van hem is er vooral gekomen omdat hij het lastig vond dat hij geen cadeaus voor mij kon kopen zonder dat ik het zag (ik doe de financiën).

Wij zijn ook al meer dan 15 jaar samen, samen gekocht met +- gelijke inbreng en kinderen. Dus weinig nut om aparte rekeningen te hebben.
Bij prillere relaties of relaties op latere leeftijd (waar de partners andere inbrengen hebben) ligt dat logischerwijs anders.
Haha dat issue hebben wij ook. Kheb dat opgelost door met paypal te betalen in de hoop dat ze die uitgaven niet checkt. Ik doe de financiën maar m'n vriendin is evengoed op de hoogte. 't is ook nogal gemakkelijk allemaal sinds de banken-apps zo gebruiksvriendelijk zijn geworden.
 
Terug
Bovenaan