Hoe luister je muziek?

Hoe luister je muziek?

  • Vinyl

    Stemmen: 29 29,9%
  • CD

    Stemmen: 27 27,8%
  • Cassette

    Stemmen: 5 5,2%
  • Streamingservice

    Stemmen: 79 81,4%
  • Youtube

    Stemmen: 47 48,5%
  • Bandcamp

    Stemmen: 14 14,4%
  • Legale mp3's

    Stemmen: 16 16,5%
  • Illegale mp3's

    Stemmen: 28 28,9%
  • Radio

    Stemmen: 38 39,2%
  • Andere...

    Stemmen: 4 4,1%

  • Totaal aantal stemmers
    97

Kid_C

Cultuur Crew
Crowdfunder FE
Hoe luisteren jullie naar muziek? Welke dragers gebruiken jullie? Hoeveel spenderen jullie maandelijks aan muziek?

En waarom maken jullie deze keuzes? Hoe staan jullie ten opzichte van de verschillende media? Wat met illegaal downloaden, waarom wel of niet?

Duust vragen en ik ben benieuwd naar jullie input. :unsure:



De poll is anoniem omdat er ook een illegale optie in zit.


Belangrijke noot: Wij (de mods <3) gaan dit hier heel streng opvolgen, delen of verwijzen naar sites of programma's met illegale downloads is niet toegelaten. Voor alle duidelijkheid is muziek downloaden via youtube ook illegaal.
 
Vinyl, CD, bandcamp en spotify.

Spotify voor het gemak en voor onderweg.
Bandcamp vooral voor dingen te checken, ocassioneel een digitale aankoop, maar meestal wel aankoop van cd/vinyl waar dan de digitale versie gratis bij zit.
Vinyl als ik thuis op men gemak zit.
CD luister ik eigenlijk zelden meer.

Tapes heb ik ook wel enkele van liggen maar geen mogelijkheid tot luisteren dus niet aangeduid in de poll.

Ik download wel dingen illegaal, maar dan vooral dingen die geleaked zijn en die ik in zijn totaliteit wil horen voordat ik iets aankoop. Oudere stuff van bands die ik nu pas bv ontdek dat is gewoon via streaming eens luisteren en daarna eventueel aankoop.
 
@Svartálfar Waarom illegaal downloaden van leaks terwijl je evengoed kan wachten tot de releasedatum en kan luisteren op spotify?
Omdat ik wel vaker eens een variant op vinyl wil hebben die moest ik tot releasedate wachten vaak uitverkocht is en ik niet zinnens ben om een reseller het dubbel te betalen van de originele prijs :D
 
Vinyl en Spotify.

Vroeger heel veel dingen illegaal gedownload, hoewel ik toen ook regelmatig wel eens een cd kocht. Maar sinds Spotify is het voor mij min of meer overbodig geworden om dingen te downloaden. Spotify is voor mij echt een gemak maar nog niet het ultieme platform. Kwaliteit kon wat beter en ik zou liever een eigen bibliotheek aanleggen zoals in iTunes vroeger. En ik stoor me eigenlijk ook aan het verdienmodel voor de artiesten.

Daarnaast koop ik nu redelijk wat platen op vinyl. Ben er een vijftal jaar geleden vrij spontaan mee begonnen op een moment dat ik een beetje muziekbeu was en vaak niet wist wat op te zetten. Ben toen begonnen met in de eerste plaats mijn favoriete platen te kopen, maar af en toe koop ik ook al iets blind of scoor ik een plaat op een optreden. Heb nu een collectie van 200 platen, 80% ga ik nooit beu worden en om de zoveel tijd telkens herbeluisteren.

Meestal start ik m’n dag met een plaat op te leggen bij het ontbijt. Op zondag zet ik doorheen de dag platen op, wanneer ik geen film op heb. Op het werk zet ik Spotify op als m’n werknemer er niet is, anders staat Radio 1 op. Spotify is meestal voor “tussendoor”, beetje moeilijk te omschrijven.
 
Hier thuis praktisch altijd Spotify icm met YouTube als ik eens een remix wil horen die niet op Spotify staat, of als ik nieuwe muziek wil zoeken.

Tijdens het werk is het meestal radio of sporadisch eens Spotify (vooral omdat mijn gsm ni wilt verbinden met de Bluetooth van de vaste auto’s die ik gebruik, dus dan leg ik mijn gsm gewoon op het dashboard en dan speel ik zo muziek af 😆)

Daarvoor ooit is 1 album gekocht van Tourist LeMC via de Google Store, maar voor de rest bestond mijn bibliotheek uit illegale mp3’s probeer het nog wel eens aan te vullen met tracks die te pas en te onpas verdwijnen van Spotify maar daar kruipt veel tijd in want ik die wil metadata zo perfect mogelijk invullen. 😛
 
Laatst bewerkt:
al mijn cd`s zijn geript naar mp3. Als ik die dan beluister is dat dan legale mp3 of cd :thinking:
voor de rest spotify, internetradio, youtube music en gewone radio.

en ook al rip ik al mijn cd`s toch direct naar mp3: ik weiger van digitale albums te kopen en zal altijd voor de cd gaan.
 
Ik had vroeger ook 100'en CDs en daar dan uren tijd in steken om alles proper te rippen en klasseren en what not. Maar eerlijk gezegd ben ik in dat soort zaken redelijk lui geworden. CDs heb ik ooit eens in bulk verkocht gehad en nu is het enkel nog radio (via antenne in de auto of anders thuis op de sonos streamen via TuneIn of zo). Voor de rest veel Spotify en soms wat livesetjes via Youtube of SoundCloud.
 
Voornamelijk via youtube of een streamingservice, maar op thuiswerkdagen/werkdagen zet ik gewoon de radio op de achtergrond op. Zo hoef ik tenminste me zelf al niet met de muziek bezig te houden. Er is tegenwoordig toch genoeg keuze daarin.
 
Youtube thuis en Spotify onderweg. Zo nu en dan wel andere kanalen. Radio beluister ik zelden, als ik iets opzet is het Studio Brussel of Klara. Als mijn vrouw meerijdt is Radio 2 onze compromiszender aangezien zij meestal Q-Music opzet.

Ik heb boven nog wel een 400-tal cd's liggen maar die leg ik niet meer op. Ergens wel jammer vanwege het uitgegeven geld, maar ik zou een aantal cd's eens moeten rippen omdat daar muziek op staat dat ik niet meer kan vinden op Youtube of Spotify. Een voorbeeld daarvan is March to the black holocaust Vlad Tepes. Een aantal nummers vind ik wel op Youtube, maar niet het beste nummer van die plaat. Om een of andere obscure reden weert de man achter Vlad Tepes dat nummer van Youtube, dus ik kan enkel de minderwaardig geproduceerde versie vinden en die mist de punch van het nummer. Dus ik zou eens in mijn dozen moeten rommelen of mijn oude iPod weer tot leven wekken, want dat nummer staat er op.

Ik downloadde vroeger ook tamelijk wat illegaal, maar maakte er wel zaak van de CD's vroeg of laat te kopen. Nu streaming gemeenzaak is geworden is die behoefte om alles te downloaden en op een iPod te zetten weggevallen.

Ooit begin ik wel eens aan vinyl omdat ik een oude ziel ben. Maar mijn budget richt ik momenteel op fysieke boeken dan op muziek op plaat.
 
Thuis meestal streams via youtube zowel via pc of smartphone. Tegenwoordig enorm veel via youtube omdat je daar ook veel fanatiekelingen vind die "mixtapes" maken. Iets waar ik mezelf toch ook altijd graag met bezig houd en mijn 4000cdrs ook ooit hoop op te maken. Een cdr van 700MB is wel een leuk formaat voor in den auto.

Ook 2 oude smartphones als "jukeboxes" een 2e leven gegeven wat toch goed is voor een 500gb aan muziek. Altijd wel een oog op soundcloud en mixcloud voor mixes, onmogelijk bij te houden. Zo-veel muziek.

Heel af en toe spotify, de gratis versie. Spendeer liever nog steeds "direct" geld via webstores als bandcamp en bleep etc wat bijna maandelijks toch wel een kleine 50euro is. Zeker kleine niche genres waar ik simpelweg weet van dat ze nooit zelfs gaan kunnen eten van hun muziek zal ik gerichter volgen. Mijn facebook account ooit begonnen om gericht onuitgegeven muziek te verzamelen en ondertussen toch ook wel een unieke verzameling opgebouwd door bepaalde artiesten te stalken.

En ook nog veel illegaal, uit compulsieve gewoonte bijna. Zeker als ik iets grondig wil ontdekken stort ik er mezelf diep in door allerlei kanalen af te schuimen en weken zoniet maanden vast te bijten via elk mogelijk weg. Als de liefde blijft hangen zien ze mijn geld uiteindelijk wel. Al is mijn budget spijtig genoeg nog steeds beperkt. Moest ik 1 oude belgische frank betalen per liedje dat ik goed vind dan zat ik al 20jaar diep in de schulden.

Vinyl zal ik zogoed als nooit beluisteren. Maar blijf ik ook wel verzamelen als ik fan ben. Cds ook nog heel af en toe wanneer ze het digitaal moeilijk maken maar dus vooral als het de enige optie is. De kleine tape revival is me wel een brug te ver.
 
Ik heb geen Spotify, omdat ik niet akkoord ga met het verdienmodel, zoals hierboven al is aangehaald.. Ik snap wel dat het voor veel mensen een groot gemak is.

Ikzelf ben hele grote fan van Bandcamp om nieuwe releases te ontdekken. Als ik het echt goed vind koop ik de CD of plaat. CDs zijn underrated, ze kosten tegenwoordig echt weinig meer, klinken goed en zijn toch minder fiddly dan vinyl.

Radio 1 staat hier tegenwoordig ook constant op, vooral voor actualiteit, maar hun programma's als Interne Keuken of Nieuwe Feiten zijn echt top. Supertoffe radio. Hun muziek is ook over de band genomen ok. De Vox lijst op zaterdag vind ik bv een mooi overzicht van nieuwere dingen
 
Ik heb een Spotify account die ik gebruik voor op het werk en onderweg. Ik zou liever overschakelen naar Youtube Premium omdat er daar wel meer muziek op te vinden is dan Spotify en de censuur veel minder aanwezig is.

Zo heeft Spotify recent alles van Hate Forest eraf gegooid, omdat die mannen wat twijfelachtig zijn bevonden. Muziek van Branikald staat er dan weer genoeg op, begrijpe wie begrijpen kan.
Muziek van Verdunkeln en Dolorian ga je ook niet vinden op Spotify, terwijl Youtube dat wel heeft. Een groot gemis voor mij. Maar we zitten met een gezinsaccount en ik kan niet enkel aan mezelf denken.

Spotify wordt ook vaak gebruikt om nieuwe dingen te ontdekken. Ik maak er dan wel een zaak van om dingen die ik goed vind op cd te kopen, en als het echt goed is ook nog eens op vinyl. Als het echt obscuur is en er geen ander medium voorhanden is koop ik het ook wel eens op cassette. Van Korium heb ik onlangs eens enkele tapes gekocht, veel releases zijn gewoon nooit op cd gekomen.

Vroeger ten tijde van Soulseek en DC++ heel veel gedownload en ik heb daar een zaak van gemaakt om zo veel mogelijk aan te kopen.
Natuurlijk heb ik dat niet kunnen afwerken want dan zou ik ondertussen blut geweest zijn. Spotify heeft daar wel wat zielerust gebracht voor mij.
Die illegale mp3's staan vast nog ergens op een oude hdd maar die zijn compleet ongebruikt nu.
 
Eigenlijk alleen spotify de gratis versie.

Vroeger was dat eerder de radio en al dan niet legale mp3s. Ah ja een cd speler heb ik ook nog gehad en een walk man ook. Waarbij je zelf mixtapes maakte dmv die te recorden van de radio om dan te kunnen gebruiken onderweg.
 
Vinyl/cd: wanneer ik thuis op mijn gemak zit (of tijdens het thuiswerken 🤷🏻‍♂️) een album uit de collectie wil luisteren.

Streamen: om nieuwe muziek te leren kennen

Radio: af en toe zit ik ook in de auto, 9 op 10 is het dan Radio 1/StuBru

Verder heb ik ook m'n collectie gedigitaliseerd. Bij vinyls zit regelmatig een downloadcode en cd's scan ik in. Ik luister amper nog op die manier, da's vooral om playlists samen te stellen als we op vakantie gaan 😔
 
Spotify is voor mij echt een gemak maar nog niet het ultieme platform. Kwaliteit kon wat beter en ik zou liever een eigen bibliotheek aanleggen zoals in iTunes vroeger. En ik stoor me eigenlijk ook aan het verdienmodel voor de artiesten.
Dan moet je misschien eens Apple Music gebruiken. Ik heb nog steeds mijn bibliotheek van jaren geleden + miljoenen nummers van Apple Music. Het werkt ook leuker en vlotter als je al in het Apple ecosysteem zit.

  • Apple Music
  • Vinyl

Ik merk wel met ouder worden + gezinsuitbreiding, dat er helaas minder tijd is om muziek te luisteren. Dan val ik vaker terug op Apple Music om snel naar iets te luisteren, in plaats van rustig een plaatje te kiezen, opleggen en te chillen. Spijtig, ik hoop dat dat nog verandert :tongue:
 
Ik merk wel met ouder worden + gezinsuitbreiding, dat er helaas minder tijd is om muziek te luisteren. Dan val ik vaker terug op Apple Music om snel naar iets te luisteren, in plaats van rustig een plaatje te kiezen, opleggen en te chillen. Spijtig, ik hoop dat dat nog verandert :tongue:
Herkenbaar. Meestal weinig tijd om echt te kunnen genieten. Sinds onze verhuis is mijn platenspeler zelfs nog niet geïnstalleerd geraakt.
De kindjes (de twee oudsten toch) zijn twee muziek beesten: die vragen constant naar muziek. Jammer genoeg in de eerste plaats naar echte kindermuziek :p Al moet ik zeggen dat ik Kapitein Winokio wel kan smaken.
Als ik of m'n vriendin iets op zet, dan luisteren ze wel mee en zagen ze daar niet over, sommige dingen vinden ze zelfs goed. Maar echt actief een album beluisteren is natuurlijk nog niet aan de orde.

Om on topic te antwoorden: streaming, cd en vinyl.
Al is vinyl echt stil gevallen atm.
 
Terug
Bovenaan