Hoe luid luisteren jullie muziek?

Hoe luid luisteren jullie muziek?

  • 50db(A)

    Stemmen: 1 11,1%
  • 55db(A)

    Stemmen: 1 11,1%
  • 60db(A)

    Stemmen: 0 0,0%
  • 65db(A)

    Stemmen: 1 11,1%
  • 70db(A)

    Stemmen: 1 11,1%
  • 75db(A)

    Stemmen: 1 11,1%
  • 80db(A)

    Stemmen: 2 22,2%
  • 85db(A)

    Stemmen: 1 11,1%
  • 90db(A)

    Stemmen: 0 0,0%
  • 95db(A)

    Stemmen: 1 11,1%
  • 100db(A)

    Stemmen: 0 0,0%
  • 105db(A)

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    9

CerumenCrevice

Well-known member
Simpele vraag die vaak aan aan muziekliefhebbers wordt gesteld: hoe luid luisteren jullie muziek?

Meestal wordt deze vraag uit bezorgdheid gesteld, de vraagsteller twijfelt misschien of je gehoorschade (kan) oplopen.
Persoonlijk verdiep ik mij graag in dit soort vragen omdat het losstaat van type muziek, quasi iedereen hoort met ongeveer dezelfde gevoeligheid.
Het menselijke lichaam heeft nu eenmaal limieten en die worden bijna overal opgezocht.

Helaas is het antwoord niet zo simpel. Iedereen luisteren muziek anders.
Vragen die je kan toelichten in de comments:
- Hoe lang dat je dit doet per dag?
- Eenheid van meten?
- Hoe heb je dit gemeten?
- Welk systeem, welke audio processor en andere relevante 'signal processing'?

De toegelaten antwoorden heb ik met increments van 5db(a) toegevoegd.
Startende van 50db(a) omdat je anders geen muziek aan het luisteren bent (achtergrond) OF supergevoelig gehoor hebt.
Eindigend op 105db(a), maar ik hoop hier niemand te zien met dit als gemiddelde, dan moet ik je naar de arts refereren.

Zelf een meting gedaan met muziek uit verscheidene genres met een db-meter op a-weigting en fast-responsive.
Voor muziek zit ik gemiddeld op een 60db(a) met pieken naar 75db(a), afhankelijk van mixing/mastering van de tracks.
Het audio systeem wordt in stereo (mains+subwoofer) gebruikt tijdens muziek luisteren, ongeveer een 7u per dag.
Gekalibreerd met Audyssey naar reference level, daarna Dynamic EQ opgezet met een Reference Level Offset van 10.
Dat laatste is nodig omdat je meestal niet op reference level luistert. Voor muziek zet ik het Master Volume op -40db, dat is 40 db onder reference level.
De Dynamic EQ zorgt er dan voor dat je frequentie balans blijft behouden naarmate je meer en meer onder reference level luistert.
Volgens mij zorgt dit ervoor dat je op lagere db(a)-levels kan luisteren zonder aan punch te verliezen.
Op de stereo installatie op mijn bureau zit ik gemiddeld 10db(a) hoger.

Benieuwd hoe het hier zit bij de gemiddelde BGer, die vermoedelijk gemiddeld gezien toch al een dagje ouder is dan mijn vriendenkring.
 
Ik meet het niet, maar als ik echt wil luisteren dan toch liefst luid. Dan komt de emotionele overdracht ook beter binnen. Op een stil of zacht niveau is het eerder passief beluisteren. Dat is oké voor achtergrondmuziek, maar niet om actief een album te beluisteren. In de auto durf ik het ook wel goed luid op te zetten, héérlijk is dat. Het is niet zo dat mijn oren na een luisterbeurt piepen, dat is meestal een slecht teken.

Geen last hier van tinnitus, trouwens. Wellicht wat geluk mee gehad, want ik heb al vele luide optredens meegemaakt. Eenmaal, na AC/DC, had ik een dag lang last van suizende oren, maar dat is een dag later gelukkig verdwenen.
 
Ik meet het niet, maar als ik echt wil luisteren dan toch liefst luid. Dan komt de emotionele overdracht ook beter binnen. Op een stil of zacht niveau is het eerder passief beluisteren. Dat is oké voor achtergrondmuziek, maar niet om actief een album te beluisteren. In de auto durf ik het ook wel goed luid op te zetten, héérlijk is dat. Het is niet zo dat mijn oren na een luisterbeurt piepen, dat is meestal een slecht teken.

Geen last hier van tinnitus, trouwens. Wellicht wat geluk mee gehad, want ik heb al vele luide optredens meegemaakt. Eenmaal, na AC/DC, had ik een dag lang last van suizende oren, maar dat is een dag later gelukkig verdwenen.
Er kan helaas wat meer mis gaan met het gehoor dan enkel tinnitus. Gehoorsbereikvermindering bijvoorbeeld, of gehoorsgevoeligheidsvermindering. Die zijn wat subtieler en geleidelijker in vorming.

De ene persoon herstelt al wat vlugger van tijdelijke overexposure dan de andere.
Een db meting zorgt er voor dat je wat beter kan vergelijken, maar uiteindelijk is ieders gehoorsorgaan uniek.

Als je ooit actief een album opzet, laat een app een db meting doen. Sound meter is vrij accuraat.

Als je vooral hoofdtelefoon gebruikt, dan zou je de meting in de oorschelp moeten doen, of tegen de oordop voor de mensen die zich wagen aan in-ears/on-ears itt over-ears.
 
Ook nog nooit gemeten. Ik luister liefst van alles met oortjes in. Alle klanken worden dan goed en zonder weergalm gehoord. Zo ontdek ik sommige geluiden in songs die ik voordien niet hoorde.

Wel denk ik dat m'n oortjes altijd wat te luid staan.
 
Ik luisterde vroeger véél vaker via de koptelefoon, maar dat gebeurt vandaag nog amper. Meestal beluister ik muziek in de auto of tijdens het telewerken. Soms ook 's avonds als ik opblijf terwijl vrouw en kind slapen, maar dan zelden luid tenzij ik mijn koptelefoon gebruik.

Het grootste gevaar voor mijn oren is mijn dochter die wel eens hoge decibels kan halen terwijl ze in mijn oor roept. :laugh:
 
Ik meet dit ook niet, maar ik kan wel zeggen dat ik altijd rekening houd met de buren (appartement) + ik heb nogal een gevoelig gehoor en hier sinds een aantal jaar nog meer last van. Muziek met oortjes zal ik dan ook nooit erg luid zetten.

Ook heb ik graag wat privacy met mijn muziek en wil ik zelfs niet dat anderen kunnen "meegenieten". (Waarschijnlijk ben ik de enige hierin, maar dan is dat maar zo.)

Toen ik een tiener was zette ik het toch graag "tamelijk" luid (ik noem het zo omdat het bij mijn broer 10x, zo niet nog erger was, ik vond dat toen zelf al te luid), maar nu is dit toch wel flink afgenomen.

Wat is "luid" eigenlijk? Vanaf als je het "te luid" vindt?

Van db ken ik trouwens ook niet veel, dus ik kan niet stemmen. :unsure:
 
Ik meet het ook niet maar probeer hoge volumes te beperken. Als het al eens luid gaat , dan liefst op de luidsprekers in de woonkamer.
Verder vaak via koptelefoon, oortjes vermijd ik. Ik zit helaas al ettelijke jaren met een pieptoon in beide oren. In het rechteroor nog een extra geluidje cadeau gekregen, daar zit ook een soort morsecode tussengepropt.
Dankzij 1 fameus luid optredentje, ik heb bijna een dag niets gehoord erna en dan dit eraan over gehouden.
 
Ik meet dit ook niet, maar ik kan wel zeggen dat ik altijd rekening houd met de buren (appartement) + ik heb nogal een gevoelig gehoor en hier sinds een aantal jaar nog meer last van. Muziek met oortjes zal ik dan ook nooit erg luid zetten.

Ook heb ik graag wat privacy met mijn muziek en wil ik zelfs niet dat anderen kunnen "meegenieten". (Waarschijnlijk ben ik de enige hierin, maar dan is dat maar zo.)

Toen ik een tiener was zette ik het toch graag "tamelijk" luid (ik noem het zo omdat het bij mijn broer 10x, zo niet nog erger was, ik vond dat toen zelf al te luid), maar nu is dit toch wel flink afgenomen.

Wat is "luid" eigenlijk? Vanaf als je het "te luid" vindt?

Van db ken ik trouwens ook niet veel, dus ik kan niet stemmen. :unsure:
 
Heb het nog niet gemeten maar hangt imo ook wel af van hoe de muziek gemasterd is. En ik heb ook een beetje gevoelig gehoor.

Bij een album dat goed gemasterd (dus al zeker niet te luid) is kan ik er van genieten om dat hele album luid te spelen. Dat blijft aangenaam klinken.Maar als het album te luid gemasterd is, treedt er snel vermoeidheid op aan de oren en geniet ik er niet erg meer van. Dan grijp ik al snel naar de volumeknop om het lager te zetten.

Een (of vele albums) van Neil Young op CD kan ik luid opendraaien en dat blijft goed klinken met detail maar wordt niet vermoeiend. Een album van Flying Lotus op CD bijvoorbeeld moet je vanaf het eerste nummer al het volume lager zetten. Het is op zich al drukke muziek en wordt dan nog zo luid gemasterd dat het vermoeiend kan zijn.
 
Hier ook last van suizen, maar er is mee te leven. Dat en respect voor de buren zorgt ervoor dat het hier nooit echt luid staat. 75db is wat mijn maximum met speakers.

Zoals @Deckard aangeeft speelt de mastering ook een rol natuurlijk. In dat opzicht zijn de pieken bij film vaak iets luider, gezien een meestal groter dynamisch bereik tov (moderne) muziek.
 
De decibelmeter op de smartphone gaf slechts 55-60 dB aan, dat kan imo niet accuraat zijn. :unsure:
 
Heb het nog niet gemeten maar hangt imo ook wel af van hoe de muziek gemasterd is. En ik heb ook een beetje gevoelig gehoor.

Bij een album dat goed gemasterd (dus al zeker niet te luid) is kan ik er van genieten om dat hele album luid te spelen. Dat blijft aangenaam klinken.Maar als het album te luid gemasterd is, treedt er snel vermoeidheid op aan de oren en geniet ik er niet erg meer van. Dan grijp ik al snel naar de volumeknop om het lager te zetten.

Een (of vele albums) van Neil Young op CD kan ik luid opendraaien en dat blijft goed klinken met detail maar wordt niet vermoeiend. Een album van Flying Lotus op CD bijvoorbeeld moet je vanaf het eerste nummer al het volume lager zetten. Het is op zich al drukke muziek en wordt dan nog zo luid gemasterd dat het vermoeiend kan zijn.
absoluut merkbaar, het verschil tussen mastering. een hogere dynamic range in de muziek heeft voordeel aan wat lagere mastering levels.
uw gemiddelde luisterniveau ook niet veel verschillen, maar de bijbehorende 'listening fatigue' is bij mastering op hogere levels vlugger aanwezig.
zeker bij bepaalde EDM.
Hier ook last van suizen, maar er is mee te leven. Dat en respect voor de buren zorgt ervoor dat het hier nooit echt luid staat. 75db is wat mijn maximum met speakers.

Zoals @Deckard aangeeft speelt de mastering ook een rol natuurlijk. In dat opzicht zijn de pieken bij film vaak iets luider, gezien een meestal groter dynamisch bereik tov (moderne) muziek.
uiteindelijk staat het hier ook vaak zachter voor de buren, ik durf nog tot 85 db te gaan met momenten, maar dat hou ik niet lang uit.
bij films is het over het algemeen een lager gemiddeld db niveau hier, maar de pieken gaan soms tot 100 db. dat is eigen aan films.
De decibelmeter op de smartphone gaf slechts 55-60 dB aan, dat kan imo niet accuraat zijn. :unsure:
zeker mogelijk, al is het wat aan de zachte kant gemiddeld gezien. rond dat niveau begin ik mijn dag, de gevoeligheid daalt naarmate ne mens langer luistert, vermoed ik.
95 db zie ik ook aangetikt in de poll, dat is het andere uiteinde imo. daar zou ik al vlug pijn van krijgen (half uurtje, ga ik straks een proberen rip buren dan wel even)
 
Aangezien ik al wat gehoorschade heb in m'n linkeroor, probeer ik toch op te letten dat ik niet te luid ga, al hebben sommige zaken toch echt wat volume nodig maar niet te lang.

Luister de laatste tijd wel weinig op de speakers, omdat moeder de vrouw bijna altijd thuis is. Op het werk is het vooral met IEMs dus die kunnen vrij stil staan en toch een aangenaam geluid produceren.

verzorg jullie oren meer kan ik er niet van zeggen!
 
Meestal zeer normaal volume. Tijdens werk en sporten met in ears vermoedelijk wel eens wat te luid, maar toch al een paar jaar wat voorzichtiger op dat gebied.
 
Ik luister verschillende muziek en in verschillende omstandigheid op verschillende niveaus van luidheid.
Thuis is dit meestal niet te luid uit respect voor de buren, al durf ik met hier en daar een nummer toch wat luider zetten en lekker meebrullen.

Ik durf soms de muziek ook wel luid te zetten als ik via my headphones (mijn favoriete manier van luisteren) luister. Dit meestal met heel atmospherische en/of emotionele nummers.

Ik luister muziek eigenlijk het liefste luid. En dan ergens comfortabel zitten/liggen en gewoon helemaal ondergedompeld worden. En soms liedjes op repeat zetten en elke keer focusen op een andere instrumenten. Aaah zo leuk. Nu heb ik weer zin om muziek te luisteren.


Ik ging regelmatig naar concerten en ik draag wel steeds oordoppen. Ik zou eigenlijk eens moeten investeren in een paar defitige inplaats van die lastige dingen uit het Kruidvat.

Ik heb al sinds kind een oor waar ik niet even goed hoor als mijn ander. Destijds vast gesteld op zo'n medisch onderzoek. Geen idee vanwaar dit komt maar ik merk hier heel zelden iets van.
 
Daarstraks de boxen eens opengedraaid op een volume wat voor mij luid genoeg was en dat zat tussen de 75 - 85dB. In de wagen ook eens gemeten dat was +- 70dB.
 
Terug
Bovenaan