Hoe luister je muziek?

Hoe luister je muziek?

  • Vinyl

    Stemmen: 29 29,9%
  • CD

    Stemmen: 27 27,8%
  • Cassette

    Stemmen: 5 5,2%
  • Streamingservice

    Stemmen: 79 81,4%
  • Youtube

    Stemmen: 47 48,5%
  • Bandcamp

    Stemmen: 14 14,4%
  • Legale mp3's

    Stemmen: 16 16,5%
  • Illegale mp3's

    Stemmen: 28 28,9%
  • Radio

    Stemmen: 38 39,2%
  • Andere...

    Stemmen: 4 4,1%

  • Totaal aantal stemmers
    97
Hier is Spotify de laatste 4 jaar de basis van wat ik beluister. Het grote voordeel is het gebruiksgemak en het ruime aanbod. Maar het is helaas niet genoeg... :unsure:

Bandcamp is een meer dan welkome uitbreiding op dat vlak, zij zitten ook met een heel sterk team dat wekelijks met lijstjes afkomt in alle verschillende genres. En dan is er nog youtube voor alles dat je niet kan streamen via normale kanalen en analoog onvindbaar is. Ik heb veel te veel playlists staan daar. Het enige waar ik niet mee omkan is dat sommige nummers verdwijnen van youtube en je vaak geen idee hebt welk nummer dat was. Zet dan in plaats van 'content unavailable' de naam van de video, zo kan ik het tenminste nog eens opzoeken. :sop:

Daarnaast liggen hier nog wat cd's, maar ondertussen vooral een overdaad aan vinyl. Denk dat ik tegen de 900 stuks aanschuur, een uit de hand gelopen hobby. Ik koop zeer zelden blind en probeer zoveel mogelijk van de artiest zelf te kopen (korte keten :unsure: ). Daar help bandcamp wel een pak mee, zeker op de bandcamp fridays.

Ik heb vrij lang illegaal gedownload omdat er voor mij geen betaalbare alternatieven waren en uit luiheid. Op de radio vond ik niet meteen mijn ding, cd's lenen in de bib was te omslachtig, cd's of vinyl kopen kwam te duur uit en ik had geen deftige stereo. Ik luister ook naar veel te veel, streaming is op dat vlak exact wat ik nodig had. Wat ik van budget al had om uit te kunnen geven aan muziek ging vroeger vooral naar optredens. Vanaf ik iets aan geld begon te verdienen ben ik wel meteen vinyl beginnen kopen.
Nu gebeurt het nog maar zelden dat ik iets illegaal download, dat gebeurt enkel als ik er op een legale manier niet aan kan geraken en het op één of andere manier moet kunnen bewaren voor later.
 
Radio nog zelden en dan is het meestal nog StuBru.
Radio 2 kan ik echt niet aanhoren.
Radio Willy staat mij thuis ook eens op en soms stingray music,kanaal 996 en 997 toch (telenet).

Hoofdzakelijk YouTube (videoclips en aanbevelingen) en premium abonnement op Spotify.
Helaas staan sommige albums niet op Spotify waarvan ik dat toch verwachtte.
Of zijn er albums uit hun aanbod verwijdert helaas.

CD's heb ik ook wel vrij veel,maar niet overdreven aantal (Zou ze eens moeten tellen)
Vooral '90 era.
Speel ze dan ook nog enkel in de auto.
Staan er pak op mijn wishlist maar denk dat het (mede door de schuld van online streamingdiensten) er nooit van gaat komen.

Over al dan niet illegaal downloaden:
Download nog regelmatig mp3 files en discography files om op mijn SD kaart te zetten.
Speel dan een playlist af via smartphone.
Als dat is voor eigen gebruik is het downloaden van mp3 files toch toegelaten?
Ik zal dan ook nooit voor iemand anders CD's burnen en er geld voor vragen.


Ik probeer dan ook alles wat ik luister te koppelen aan mijn last.fm account.
 
Radio nog zelden en dan is het meestal nog StuBru.
Radio 2 kan ik echt niet aanhoren.
Radio Willy staat mij thuis ook eens op en soms stingray music,kanaal 996 en 997 toch (telenet).

Hoofdzakelijk YouTube (videoclips en aanbevelingen) en premium abonnement op Spotify.
Helaas staan sommige albums niet op Spotify waarvan ik dat toch verwachtte.
Of zijn er albums uit hun aanbod verwijdert helaas.

CD's heb ik ook wel vrij veel,maar niet overdreven aantal (Zou ze eens moeten tellen)
Vooral '90 era.
Speel ze dan ook nog enkel in de auto.
Staan er pak op mijn wishlist maar denk dat het (mede door de schuld van online streamingdiensten) er nooit van gaat komen.

Over al dan niet illegaal downloaden:
Download nog regelmatig mp3 files en discography files om op mijn SD kaart te zetten.
Speel dan een playlist af via smartphone.
Als dat is voor eigen gebruik is het downloaden van mp3 files toch toegelaten?
Ik zal dan ook nooit voor iemand anders CD's burnen en er geld voor vragen.


Ik probeer dan ook alles wat ik luister te koppelen aan mijn last.fm account.
Mp3s downloaden voor eigen gebruik is illegaal. Ongeacht of je ze deelt of niet.
 
Sommige "artiesten" zouden ook geen geld mogen vragen voor muziek. Balanceert zich wel uit joh.
 
Een paar jaar geleden overgestapt van cd’s naar Apple music.
Bij cd’s vroeger van veel artiesten toevallig de slechtste album gekocht en daar door soms links laten liggen. Slayer is zo een band. Ik kocht als jonge tiener Diabolus in Musica...
Met Apple heel veel ontdekt.
Nadeel is keuzestress. Ik heb ongeveer 350 albums staan.
 
Hier Deezer gebruiker (betalend abo), sinds ik in de auto AndroidAuto heb staat dat daar ook op.

Vroeger als tiener CD's uit de bib zitten kopiëren en dan nog gedownload, maar daar dan later mee gestopt.
In mijn studententijd ging ik regelmatig CD's kopen in de Bilbo (ondertussen failliet).
Ik heb hier nog een kast vol CD's liggen uit die tijd die niet vaak meer opstaan.
 
Creative Sound Blaster X3, waar via optical een Creative Stage 2.1 aan hangt en via BT de Avantree Pro Audition @600 ohm;
alles forced op 24-bit 48 Khz

De keuzes hadden zoiets moeten zijn want klinken erg old fashion zo.
 
Voornamelijk cd's en mp3's geript van deze cd's voor onderweg. Spotify en consoorten geven mij teveel keuzes waardoor ik de neiging heb te vlug van het ene naar het andere te springen en te weinig aandacht te besteden aan de geluisterde muziek. De zoektocht naar (tweedehands)cd's maakt alles meer behapbaar en alles luisteren zal toch nooit lukken. Nooit de stap naar vinyl gezet dat ik eigenlijk nogal overrated vind: verslijt rapper, ruis, duur, te dikwijls moeten rechtstaan om de plaat te draaien,... wel mooiere hoezen om te showen natuurlijk.
 
Mp3s downloaden voor eigen gebruik is illegaal. Ongeacht of je ze deelt of niet.
Het is geen argument pro-illegaal downloaden, maar vind de formules die Spotify hanteert voor het uitbetalen van artiesten toch ook wel een gigantische grap. Natuurlijk als je Spotify gebruikt om naar Drake te luisteren dan draag je royaal bij aan zijn portefeuille, maar een kleinere indie band zal allicht veel minder overhouden aan een zelfde aantal plays.

Ik ben nu eindelijk overgestapt naar Spotify, en ook al is het aanbod groot en bovendien zeer gemakkelijk om nieuwe dingen te ontdekken, ben ik nog niet 100% overtuigd dat het een verbetering is op hoe ik ervoor muziek consumeerde. Ik mis de "digitale verzameling" die had opgebouwd na vijftien jaar lang intensief muziek te beluisteren en het te zoeken en vinden in de obscure nooks and crannies van het internet en weet vaak gewoo niet wat op te zetten wanneer ik Spotify open op mijn computer.
 
Het is geen argument pro-illegaal downloaden, maar vind de formules die Spotify hanteert voor het uitbetalen van artiesten toch ook wel een gigantische grap. Natuurlijk als je Spotify gebruikt om naar Drake te luisteren dan draag je royaal bij aan zijn portefeuille, maar een kleinere indie band zal allicht veel minder overhouden aan een zelfde aantal plays.

Ik ben nu eindelijk overgestapt naar Spotify, en ook al is het aanbod groot en bovendien zeer gemakkelijk om nieuwe dingen te ontdekken, ben ik nog niet 100% overtuigd dat het een verbetering is op hoe ik ervoor muziek consumeerde. Ik mis de "digitale verzameling" die had opgebouwd na vijftien jaar lang intensief muziek te beluisteren en het te zoeken en vinden in de obscure nooks and crannies van het internet en weet vaak gewoo niet wat op te zetten wanneer ik Spotify open op mijn computer.
Zo herkenbaar! Ik heb ook heel lang gezworen bij de kleine onbekende bands ergens online te vinden op sites waar niemand ooit van hoorde. Die kleine bands zijn dan vaak niet op Spotify te vinden (of vb. kleine indie-artiesten die al gestopt zijn voor het Spotify-era vind je er ook niet op terug). Ik gebruik Spotify sinds een dik jaar en val vaak terug op dezelfde artiesten.

Is het trouwens normaal dat er om de zoveel tijd gelikete albums verdwijnen uit mijn albums? Bij downloaden van muziek wist ik tenminste zeker dat ik ze had staan en ze bleef staan. Op Spotify komen en gaan albums precies als het label even zijn Belgische contracten wijzigt of zo...?
 
Zoals iedereen waarschijnlijk, een ongoddelijk grote illegale Mp3 en FLAC collectie bijeen gesprokkeld tijdens mijn tiener/studenten leven. Dan ook stilaan een veel te grote CD en heel mini vinyl collectie uitgebouwd.

Maar de laatste 10jaar ofzo is het exclusief Spotify, soms een youtube binge, en passief radio omdat de vrouw dat luistert. Het is zelfs zo erg dat ik al mijn equipment heb buiten gesmeten en vervangen met smart speakers / chromecasts in mijn huis :unsure:. Het gemak is gewoon te groot, ik heb geen tijd meer om extensief alles te zoeken en te lijsten, en nieuwe muziek ontdekken gaat makkelijk. Uiteindelijk besefte ik hoeveel nutteloze tijd ik daar vroeger in stak, die ik liever steek in gewoon luisteren.

Bij de laatste verhuis dan ook bijna alle CDs weg gegooid, behalve de ~100 waar ik echt geen afscheid van kan nemen.

En wat is er mis met dadrock? Ik hoop dat mijn dochter mijn muzieksmaak overneemt in plaats van die van haar moeder, dan is dat strikt genomen ook dadrock. :D
Het kan !!
De mijne (3,5j) vraagt steevast naar Bowie bij haar slaapritueel. Ik zit daar voor niets tussen hoor :sneaky:.
 
Vroeger had ik naast een redelijke cd-collectie, een collectie van 1Tb mp3's.
Ik stak hier ontzettend veel tijd in. Per artiest had ik alle releases, zowel EP als full als compilatie,....
Ik hernoemde al die mappen als volgt:
[Jaar] [Soort album (ep, live, full, compilatie, split] en dan de naam van de cd.

Uren tijd hierin gestoken. Tot ik Spotify ontdekte en alles buitensmeet, bij wijze van spreken. Onmiddellijk mee gestopt en zelfs de cd-collectie verkocht.

Dus nu enkel en alleen nog Spotify hier...
 
- CD's en mijn rips daarvan in FLAC-formaat
- Legale FLAC downloads, maar enkel als er geen CD van uit gekomen is.
- Radio (enkel op kantoor)
 
Het is geen argument pro-illegaal downloaden, maar vind de formules die Spotify hanteert voor het uitbetalen van artiesten toch ook wel een gigantische grap. Natuurlijk als je Spotify gebruikt om naar Drake te luisteren dan draag je royaal bij aan zijn portefeuille, maar een kleinere indie band zal allicht veel minder overhouden aan een zelfde aantal plays.

Ik ben nu eindelijk overgestapt naar Spotify, en ook al is het aanbod groot en bovendien zeer gemakkelijk om nieuwe dingen te ontdekken, ben ik nog niet 100% overtuigd dat het een verbetering is op hoe ik ervoor muziek consumeerde. Ik mis de "digitale verzameling" die had opgebouwd na vijftien jaar lang intensief muziek te beluisteren en het te zoeken en vinden in de obscure nooks and crannies van het internet en weet vaak gewoo niet wat op te zetten wanneer ik Spotify open op mijn computer.
Ik zie spotify eerder als verlengstuk van de mp3's die ik vroeger illegaal ging downloaden om muziek te beluisteren. Met dat verschil dat ik er nu voor betaal. Ik koop nog steeds vrij regelmatig vinyl en platen die ik meermaals beluister belanden daarom heel vaak in mijn platenkast, dus op die manier probeer ik ook wel bij te dragen. Als het een Belgische band of label is ga ik nog sneller over tot aankoop.

Voor spotify heb ik een soort van zoek/luistermethode uitgewerkt. Als je daar de details over wil kan ik ze wel eens sturen.
 
Terug
Bovenaan