Hoe luister je muziek?

Hoe luister je muziek?

  • Vinyl

    Stemmen: 29 29,9%
  • CD

    Stemmen: 27 27,8%
  • Cassette

    Stemmen: 5 5,2%
  • Streamingservice

    Stemmen: 79 81,4%
  • Youtube

    Stemmen: 47 48,5%
  • Bandcamp

    Stemmen: 14 14,4%
  • Legale mp3's

    Stemmen: 16 16,5%
  • Illegale mp3's

    Stemmen: 28 28,9%
  • Radio

    Stemmen: 38 39,2%
  • Andere...

    Stemmen: 4 4,1%

  • Totaal aantal stemmers
    97
Ik weet niet wat Kid verzonnen heeft maar hopelijk is het de moeite, Spotify is echt slecht in suggesties geven vind ik en nog slechter om ontdekkingen te doen.
 
Ik ging het privé sturen naar PBR, dus euh, pech. :unsure:

Je ziet maar dat het tot bij mij geraakt.
Maakt niet uit via het forum, discord, messenger of nog beter :woohoo::

source.gif
 
Allé, het is al goed. Ik ga er van uit dat zo'n dingen heel persoonlijk zijn dus voor hetzelfde geld hebben jullie hier niets aan. :unsure:


Nieuwe muziekreleases volg ik op via
  • albumoftheyear (overzicht wekelijkse releases, je kan daar selecteren per genre etc)
  • bandcamp (volg labels die je goed vindt en je krijgt bericht als er nieuwe releases zijn)
  • rateyourmusic (top van dit jaar voor de zaken die door de mazen van het net vallen)
  • mailinglist van norman records (beschrijvingen zijn hilarisch bij momenten, maar heel compleet en die mannen hebben smaak, ook nuttig voor reissues en een sterke electronic music roundup)

Elke vrijdag (releaseday van nieuwe albums) doe ik een check van wat nieuw en interessant is via de bovenstaande websites en luister ik naar die release radar op spotify om wat mee te zijn met de singles.

Elke release die me een beetje aanspreekt voeg ik toe aan mijn bibliotheek (klikken op dat hartje). Die bibliotheek is mijn luisterlijst van dingen die ik nog niet zo goed ken of nog nooit heb beluisterd.

Releases die ik goed vind, eindejaarslijstmateriaal is of die me triggeren en waarvan ik weet dat ik dat nog regelmatig zal opleggen voeg ik na een paar luisterbeurten toe aan een map (geen playlist) waarvan ik jaarlijks een nieuwe maak. Ik heb dus mappen 2017, 2018, 2019, ... Daar voeg ik releases aan toe die ik dus goed vind en vaak opnieuw zal beluisteren, jaar van de release doet er niet toe, er kan daar evengoed een plaat uit de jaren 60 in staan. Als ik een release heb toegevoegd aan jaarmap gaat die uit de bibliotheek. Muziek die ik na het beluisteren niet zo heel speciaal vind verwijder ik gewoon uit de bibliotheek.

Naast de jaarmappen heb ik map 'all time classic albums' dat onderverdeeld is in submappen die ruwweg per genre staan (moderne rock, old school rock, metal, hiphop, funk, etc etc). Daar belanden mijn favoriete platen in, als ze in de jaarmappen stonden haal ik ze daar uit om niet te veel dubbels te hebben.

Dat is in een notendop deel 1 dat gaat over nieuwe releases. Ik kan nog verder gaan over hoe ik het aanpak om oudere releases te ontdekken en hoe playlists worden uitgewerkt (voor mezelf en om nieuwe muziek te leren kennen). Mocht er interesse zijn, give a shout.
 
Dat is in een notendop deel 1 dat gaat over nieuwe releases. Ik kan nog verder gaan over hoe ik het aanpak om oudere releases te ontdekken en hoe playlists worden uitgewerkt (voor mezelf en om nieuwe muziek te leren kennen). Mocht er interesse zijn, give a shout.
Vooral daar interesse in ja!
 
Klinkt als veel te veel werk, toch bedankt voor de moeite. :unsure:
 
heb ik map 'all time classic albums

Dat is misschien geen slecht idee, ik sorteer m'n muziek louter op genre maar heb wel een Excel per jaar waar ik de releases bijhoud.
Elke release krijgt een score op 100 en zo kan ik wel mijn favorieten er uit halen.
 
Heb een hele grote cd collectie bij elkaar gespaard sinds mijn tienerjaren, nuja, weet niet precies hoeveel maar zal ergens tussen 150-200 albums & compilaties zijn die ik quasi allemaal behoorlijk goedkoop heb gekocht in de Mediamarkt.
En ik heb echt letterlijk élke cd naar pc geripped om ze vervolgens allemaal op 1 micro SD kaartje te zetten voor in de auto :)
Ik volg ook heel wat Youtube muziek channels, en alle nieuwe songs die in de Youtube feed komen (zijn er soms tot 10 per dag) zet ik in een persoonlijke playlist om ze later te beluisteren. Meestal sneuvelen er dan wel een aantal songs en verwijder ik die uit mijn playlist. En dit doe ik allemaal op pc trouwens, app(s) op smartphone doe ik niet aan mee.
En af en toe luister ik ook wel eens nr de radio :)
 
In mijn tienerjaren een (illegale) mp3 collectie van gigabytes aangemaakt die dan, eens ik werk had, omgezet is naar een cd collectie van een kleine 1000 stuks.
Ondertussen heb ik geen cd speler meer in huis en steekt er ook geen meer in mijn auto dus die dingen liggen nu op zolder in dozen stof te happen. Ik krijg het wel niet over mijn hart om ze weg te doen.

Ik luister quasi constant naar Spotify of naar de radio (in de wagen op afstanden die niet lang genoeg zijn om een volledig album te spelen)
De eerste jaren kocht ik nog steeds cd's, gewoon om de artiest te steunen (ik denk dat mijn meest recente 50-60 cd's nog in de plastiek zitten) maar ondertussen ben ik hiervoor overgeschakeld naar vinyl. Ook niet om te draaien, maar gewoon om te hebben. Als ik het uiteindelijk toch enkel nog koop als steun en voor het artwork kan ik beter de dure versie kopen en het artwork wat groter staan hebben. Of misschien moet een man gewoon altijd wel iets kunnen verzamelen :)
 
Ik ben zeer conservatief ingesteld als het op muziek beluisteren aankomt: cd's, vinyl en zelfs heel af en toe nog een cassette.
Als ik zelf niets opleg, staat de radio aan: in de wagen is dat meestal Nostalgie :p, thuis wissel ik af tussen StuBru en Radio 1, hoewel ik mettertijd steeds meer naar die laatste neig - de moerstaalhiphophype is écht niet aan mij besteed, en op StuBru wordt dat toch iets te veel tegen mijn trommelvliezen geramd.
Streamingservices heb ik nog nooit gebruikt; misschien komt dat nog wel, als ik ooit een nieuwe wagen koop zonder cd-speler.
 
Klinkt als veel te veel werk, toch bedankt voor de moeite. :unsure:
Ja komt er gewoon op neer, heb interesse in nieuwe muziek. Ik houd het relatief simpel, een facebook en YouTube account puur voor muziek. En zelfs Spotify werkt hier redelijk goed als je het wat input geeft met artiesten.

Maar goede dingen zal je sowieso wel missen, er komt gewoon teveel goede shit uit. Ik denk altijd wel dat'k redelijk mee ben met alles electronisch getint maar Sophie had ik bvb ook volledig gemist. Reviewsites volgen doe ik wel nooit want die missen evengoed hele scenes tot er is 1 naam beroemd word en ik haat het idee van muziekreviewers op zich al, geen respect voor.

En qua categorisering. Soundtracks en verzamelaars. Al derest alfabetisch. Keep it simple.
 
Tegenwoordig is het 90% Spotify en 10% YT en radio.

Vroeger bijna altijd radio in de auto maar nu heb ik carplay dus is het spotify en heel soms radio :')
Gsm aansluiten in vorige auto ging toen niet zo goed altijd problemen mee.
En in de auto ervoor waren het CD's maar das intussen ook verleden tijd :D
Op de werkpc staat bijna elke dag Spotify. Privé via smartfeun en pc is het YT of Spotify :)
 
Terug
Bovenaan