Hoe luister je muziek?

Hoe luister je muziek?

  • Vinyl

    Stemmen: 29 29,9%
  • CD

    Stemmen: 27 27,8%
  • Cassette

    Stemmen: 5 5,2%
  • Streamingservice

    Stemmen: 79 81,4%
  • Youtube

    Stemmen: 47 48,5%
  • Bandcamp

    Stemmen: 14 14,4%
  • Legale mp3's

    Stemmen: 16 16,5%
  • Illegale mp3's

    Stemmen: 28 28,9%
  • Radio

    Stemmen: 38 39,2%
  • Andere...

    Stemmen: 4 4,1%

  • Totaal aantal stemmers
    97
Alhier voornamelijk vinyl en (al dan niet illegaal verkregen) mp3's van platen/cd's/tapes die ik wel fysiek heb. Mijn vinylverzameling is voor mij nu wel de leiddraad inzake wat ik beluister, maar wanneer het muziek betreft die niet - of enkel tegen belachelijke prijzen - op vinyl te verkrijgen valt, dan val ik wel terug op duistere kanalen om mp3's te verkrijgen. :unsure: Cd's en tapes koop ik zelden, tenzij het een release betreft die ik bijzonder goed vind en niet in een ander formaat verkrijgbaar is, ze afspelen doe ik nog minder.

Youtube (en minder vaak bandcamp) wil ik nog wel regelmatig te gebruiken om nieuwe dingen te ontdekken, andere streamingdiensten gebruik ik nooit, en na een decennium psychologische terreur door MNM, Q en hun hersendodende consoorten op mijn vorige job heb ik een manifeste aversie jegens radio gekweekt.
 
Ik vind dit eigenlijk niet zo 'n interessante vraag. Wat maakt het uit of iemand mp3s legaal downloadt, illegaal downloadt, of via Spotify streamt? Die muziek is hetzelfde.

Het verschil tussen digitaal vs. analoog is al iets interessanter, maar ik dacht bij het openen van de thread dat het eerder over het luisteren zelf zou gaan. Welke mindset, welke omstandigheden, koptelefoon of stereo (of surround voor de goddelozen), drankje erbij of niet, etc...
 
Ik vind dit eigenlijk niet zo 'n interessante vraag. Wat maakt het uit of iemand mp3s legaal downloadt, illegaal downloadt, of via Spotify streamt? Die muziek is hetzelfde.

Het verschil tussen digitaal vs. analoog is al iets interessanter, maar ik dacht bij het openen van de thread dat het eerder over het luisteren zelf zou gaan. Welke mindset, welke omstandigheden, koptelefoon of stereo (of surround voor de goddelozen), drankje erbij of niet, etc...
Bwa, vind het anders wel interessant om de evolutie te zien:
- Radio is nog steeds relatief populair
- Je ziet toch wel duidelijk een shift van fysiek mediadragers naar streaming
- Illegale content was volgens mij 10 jaar geleden een stuk sterker aanwezig, dus het lijkt wel dat streaming daar toch een goed alternatief is
 
Ik vind dit eigenlijk niet zo 'n interessante vraag. Wat maakt het uit of iemand mp3s legaal downloadt, illegaal downloadt, of via Spotify streamt? Die muziek is hetzelfde.

Het verschil tussen digitaal vs. analoog is al iets interessanter, maar ik dacht bij het openen van de thread dat het eerder over het luisteren zelf zou gaan. Welke mindset, welke omstandigheden, koptelefoon of stereo (of surround voor de goddelozen), drankje erbij of niet, etc...
Ik dacht dat ook eerst, maar niets houdt je natuurlijk tegen om daar zelf over te beginnen hé, go!
 
Ik vind dit eigenlijk niet zo 'n interessante vraag. Wat maakt het uit of iemand mp3s legaal downloadt, illegaal downloadt, of via Spotify streamt? Die muziek is hetzelfde.

Het verschil tussen digitaal vs. analoog is al iets interessanter, maar ik dacht bij het openen van de thread dat het eerder over het luisteren zelf zou gaan. Welke mindset, welke omstandigheden, koptelefoon of stereo (of surround voor de goddelozen), drankje erbij of niet, etc...
Wel, om daarop te antwoorden:

Bij het lezen van een boek kies ik voor subtiele muziek zoals Eric Satie, al kan dat bij het onderweg zijn in de trein gevarieerder. Het liefst heb ik stilte tijdens het lezen, maar als mijn vrouw TV kijkt terwijl ik lees zet ik meestal wat muziek op zodat ik minder afgeleid ben.

Een "soundscape" onderweg vind ik altijd interessant. In Japan heel vaak naar Philip Glass geluisterd die de OST voorzag voor de docufilm over Yukio Mishima. Paste daar gewéldig goed bij. Hetzelfde ging op met de OST van Taxi Driver in een regenachtig Parijs. Jazz tout court past bij een druilerig stadsbezoek.

Drankje erbij kan een meerwaarde zijn. Sommige muziek ervaar je intenser als je in een roes bent, al kan héél goede muziek ook in nuchtere toestand voor een roes zorgen. Té zat is dan weer nefast, al kan ik wel genieten van een tournée in Youtubeland als ik iets te veel op heb. Maar die toestand is al een tijdje geleden en dat ga ik ook niet zo vaak meer meemaken met een dochter in huis. Mijn wilde jaren zijn voorbij.

Muziek kan een omgeving maken én kraken. Ik kan volledig "in the zone" geraken als alles is zoals het hoort te zijn: smakelijke maaltijd, ideale roesbalans, boekje erbij, gezelligheid, muziek. Maar een hele dag top 30-muziek beluisteren maakt me zot.
 
Hier vooral streaming via Spotify, ik moet eerlijk toegeven dat m'n vinyl collectie een beetje stof aan het happen is. Het gebruiksgemak van Spotify is zo gigantisch dat het de voorkeur geniet. Natuurlijk als ik iets specifiek wil 'kritisch' luisteren en ik heb het op vinyl zet ik die natuurlijk op.

Verder download ik ook nog wel frequent minder legale flac's, meestal om een hoge kwaliteit backup te hebben van m'n vinyl.

Ook passeren er extreem veel Youtube videoclips van K3 maar die zijn dan niet voor mij bedoeld :rofl:
 
's Ochtends sta ik altijd op met StuBru. Als ik alleen thuis ben staat voortdurend Spotify op, als we met z'n allen thuis zijn is het ofwel StuBru (of Radio 1) ofwel Spotify. "Radio" luister ik wel quasi altijd via de tv :unsure:

Af en toe stream ik ook nog eens KEXP Seattle. In mijn studententijd stond dat bijna altijd op.

Muziek via Youtube beluisteren doe ik maar zeer zelden.

Ik kan niet zo goed tegen stilte, dus er staat quasi heel de dag wel ergens muziek te spelen bij mij.
 
Probeer u der maar uit te kletsen ja!
giphy.gif
 
Luister zelf vooral vinyl en Spotify, heb net zoals anderen hier nog cd's liggen die ik nooit meer opleg maar wel bijhoud. Vind het leuk om daar eens door te bladeren af en toe en te denken "shit! dat moet ik nog eens dringend opleggen!".

Vroeger veel cd's gekopieerd wel. Met mijn fietske naar de 'cd-theek', 5 cd's lenen telkens en degene die ik goed vond dan overschrijven. Ben daarmee gestopt toen het MP3 tijdperk kwam en men ouders een ADSL connectie genomen hadden, een zware financiële klap voor de CD-R sector:unsure:.

Daarnaast kocht ik wel af en toe een cd en ben toen ook af en toe een vinylplaat beginnen kopen. Tegenwoordig koop ik enkel nog vinyl en Spotify thuis voor de dingen die ik niet 'fysiek' heb om op te leggen, en vooral in de auto/werk/onderweg.

Radio luister ik enkel s' morgens op het werk, altijd Radio 1 maar ik luister meer voor de actualiteit dan voor de muziek, al spelen ze af en toe wel eens iets dat ik denk 'tiens, es opzoeken straks'.

al kan ik wel genieten van een tournée in Youtubeland als ik iets te veel op heb.

Zo herkenbaar:woohoo:
 
Als 'album'-liefhebber (itt playlister of pop liefhebber), luister ik graag een geheel in 1 keer. liefst met de ogen toe op de sofa. Daarmee snap ik radio niet echt en ben ik pas laat op streaming services overgeschakeld.

Radio: Nooit actief radio geluisterd. Heb geen auto en geen radiospeler thuis, dus enkel 'bij andere mensen'.

Streaming: Sinds een jaar overgeschakeld op Spotify. Zeer gemakkelijk en degelijke kwaliteit.

Bandcamp: voor vinyl, t-shirts en andere merchandise. occasioneel download ik er de waves of de flac 's.

Soundcloud/Mixcloud: voor mixes en podcasts, keer vaak terug voor een klassieke mix (die er nu plots is vanaf gehaald :/ )

BBC online player: enkel voor specifieke radio shows waar ik naast de muziek ook wat aan de verhaling heb (meestal late night shows)
 
Vooral Spotify en YouTube. Occassioneel CD en Radio (maar dat gebeurt zeer zelden). Sowieso ook geen fan van de radio. Quasi altijd kutmuziek dat erop gedraaid wordt, ongeacht welke radiozender. StuBru is wellicht het best, maar het is ook niet goed. Soms is er wel eens een mooi liedje op de radio, maar dat is tegenwoordig al meer een once-in-a-lifetime experience dan wat anders.

Maarja half Belgie luistert naar Dadrock, Q-Music/MNM ofwel gecommercialiseerde tomorrowlandbuchtmuziek, en voor iedere generatie is de tijd gewoon blijven stilstaan.

Dus, thank god for Spotify, dan moet ik niet luisteren naar wat anderen luisteren.
 
CD's, ik heb er wel een paar maar behalve in de auto luister ik er nooit naar. Thuis ws het vroeger altijd illegale mp3's of FLACs maar heb eindelijk een Spotify abonnement en luister nu zo. Heel gemakkelijk, maar moet nog mijn weg vinden en een persoonlijke bibliotheek opbouwen.

Vinyl geeft swso de fijnste muziekervaring, maar ik heb niet voor alle muziek evenveel geduld en ik zet enkel een LP als ik van plan ben ze uit te luisteren.
 
Spotify in den auto, vinyl & youtube thuis.

Youtube omdat daar gewoon erg veel muziek op staat die gewoon niet (meer) te vinden is op fysieke drager, behalve dan oude 45rpm singeltjes, die bovendien stukken van mensen kosten.
 
Vooral Spotify en YouTube. Occassioneel CD en Radio (maar dat gebeurt zeer zelden). Sowieso ook geen fan van de radio. Quasi altijd kutmuziek dat erop gedraaid wordt, ongeacht welke radiozender. StuBru is wellicht het best, maar het is ook niet goed. Soms is er wel eens een mooi liedje op de radio, maar dat is tegenwoordig al meer een once-in-a-lifetime experience dan wat anders.

Maarja half Belgie luistert naar Dadrock, Q-Music/MNM ofwel gecommercialiseerde tomorrowlandbuchtmuziek, en voor iedere generatie is de tijd gewoon blijven stilstaan.

Dus, thank god for Spotify, dan moet ik niet luisteren naar wat anderen luisteren.
Gewone commerciële radio vormt zeker geen portaal naar nieuwe ontdekkingen. Zeker de Q-Music-achtigen herhalen tot in den treure dezelfde generische hitmuziek. Ieder zijn ding, maar gelukkig zijn er tal van alternatieve kanalen om de betere muziek te ontdekken. Al schrijf ik gewone radio niet helemaal af, niet alle populaire muziek is noodzakelijk slecht.

En wat is er mis met dadrock? Ik hoop dat mijn dochter mijn muzieksmaak overneemt in plaats van die van haar moeder, dan is dat strikt genomen ook dadrock. :D
 
- Spotify: Eigenlijk nog maar een paar jaar sinds de overschakeling naar streaming als main platform. Vooral qua gebruiksgemak & aanbod is dit toch ongeëvenaard. Spotify heeft in mijn geval zowat de discman/walkman van vroeger vervangen en gebruik ik in eerste instantie buitenshuis, bijvoorbeeld tijdens een wandeling. YouTube daarentegen is niet zo handig voor muziek imo.

- Vinyl schaf ik aan in die gevallen waarbij a) de muziek beter tot zijn recht komt en b) waarbij het artwork de moeite waard is om te pronken op mijn schap. Vinyl blijft uiteraard nog steeds een unieke ervaring op zich (zowel de zoektocht naar, als de eerste kennismaking en het 'ontdekken' van de sound, of gewoon het bewonderen van artwork,....) die nog niet snel zal verdwijnen. Ik moet wel eerlijk toegeven dat sinds ik Spotify heb, mijn portemonnee nu veel voller door het leven gaat. 😅

- CD's koop ik de laatste tijd veel minder. Als ik er nu over nadenk, waren die cd's vooral bedoeld voor het autorijden.... Helaas heb ik geen auto meer dus liggen ze vooral stof te happen :D
 
Gewone commerciële radio vormt zeker geen portaal naar nieuwe ontdekkingen. Zeker de Q-Music-achtigen herhalen tot in den treure dezelfde generische hitmuziek. Ieder zijn ding, maar gelukkig zijn er tal van alternatieve kanalen om de betere muziek te ontdekken. Al schrijf ik gewone radio niet helemaal af, niet alle populaire muziek is noodzakelijk slecht.

En wat is er mis met dadrock? Ik hoop dat mijn dochter mijn muzieksmaak overneemt in plaats van die van haar moeder, dan is dat strikt genomen ook dadrock. :D
Het is gewoon wat jammer. Ik luister amper radio, maar ik ben de tel verloren hoeveel ik al Toto - Africa heb gehoord. Op een bepaald moment is het gewoon niet grappig meer. Soms ook echt eens facepalmen bij wat ze nu weer op de radio opdraaien (over laatst nog eens Justin Bieber - Baby gehoord), ik dacht van OMG. Draai dan toch What Do U Mean op, dat is al een pak beter. Maar op de radio hebben ze tegenwoordig echt het talent om de 5% slechtste nummers die ooit gemaakt zijn op te leggen.

En dan is het niet verwonderlijk dat mensen zeggen: "oh maar de muziek die ze vroeger maken was zoveel beter". Ja, als je afgaat op wat ze op de radio draaien, inderdaad. Is hetzelfde als enkel naar VTM kijken, en dan concluderen dat TV ook niet veel meer te bieden heeft. Soms moet je wat verder zoeken dan je neus lang is, want elk tijdperk heeft wel iets te bieden.

Ja, ik ben heel kritisch op radio, want uiteindelijk ligt het niet aan de mensen, maar echt aan de policies van de radio. En er is geen radio beter dan de andere. Misschien is StuBru iets beter, maar het is ook niet goed. Elke radiozender moet zich echt doodschamen in een hoekje, want in BE/NL is het heel armzalig gesteld. Ik kan niet wachten op de dag dat radio passé composé is, want dat zal de dag zijn dat muziek de grote winnaar wordt. En het is zowel voor pop als elektronische muziek hetzelfde dat al jaren stil blijft hangen en niet vernieuwend meer is. Vroeger had je fases, maar nu zitten we al een tiental jaar vast in die hardstyle en het is alsof de tijd echt stilstaat voor heel veel landgenoten. Idem voor de pop die nog hetzelfde klinkt als 5 tot 10 jaar geleden, misschien met iets meer rap. En het is niet dat pop niet vernieuwt, want glitch pop en hyperpop zijn aan het opkomen, maar zijn nog niet doorgebroken hier. En dan heb je ook heel kwaliteitsvolle pop, quasi overal waar art pop bijstaat. Het is echt dweilen met de kraan open, zeker omdat de muziek er is. Het ligt niet aan de muziekindustrie dus.

Waarom dadrock. Ja omdat het altijd dezelfde nummers zijn die genomineerd worden in de top 2000 en 80 tot 90% ook triestig is, eerlijk gezegd. Zeker ook omdat uit de jaren '70 en '80 zoveel goede nummers gemaakt werden die allemaal de top 2000 niet halen, maar dat is deels omdat de meeste mensen niet ver zoeken, niet per se omdat ze die muziek niet graag horen, maar omdat de radio zelf bepaalt wat we goed horen te vinden, door die nummers keer op keer te draaien, en dan is het niet verbazend dat nummers als Toto - Africa inderdaad hard stijgen, als ze 5000 keer over alle radio's verspreid heen worden afgespeeld per jaar.

Bovendien is de database van de top 2000 ook triestig. Veel goede nummers staan niet in de database, en moet je zelf toevoegen, waardoor ze allemaal geen kans maken. En dan klagen ze achteraf over: "oei, er zitten geen vrouwen of afro-amerikanen in de lijst". Maar dat is grotendeels omdat de database ook racistisch en misogynistisch is, en dan is het niet verwonderlijk dat de eindlijst ook niet divers is. Ja, sure mensen zullen zelf ook wel stemmen op hun favorieten, maar dat is vooral omdat ze die muziek niet kennen, niet omdat ze die niet goed vinden.
 
Voornamelijk Spotify en regelmatig eens een goeie vinylplaat. Voor ik een spotify premium had was het veel youtube. Wel content van spotify premium. Geen reclame meer en hoef niets meer op mn computer te hebben staan.

Youtube ook nog soms om clips te bezien.
 
Wat radio betreft: ik luisterde vroeger nooit naar de radio omdat ik horendol werd van de reclame en het oeverloze gezever, maar sinds ik Klara heb ontdekt is er wel een wereld opengegaan. Klassieke muziek heb ik altijd wel leuk gevonden, maar je leert toch meer kennen op Klara en ook de uitstapjes naar tango, jazz en wereldmuziek vallen meestal héél goed mee. Alleen Pompidou vind ik echt een verschrikkelijk programma, bah.

Ik had zeer graag een vinyl collectie gehad maar het is mij veel te duur om er van 0 aan te beginnen. Mijn moeder heeft haar collectie destijds naar de kringloopwinkel gebracht zonder mij te consulteren, en dat was toch wel de druppel voor die ambities. Anders had ik tenminste al kunnen beginnen met een stuk of 200 LPs.

Dus ja, Spotify en Klara en heel af en toe eens YouTube voor bepaalde live performances die niet op album zijn uitgebracht.
 
Terug
Bovenaan