Gewone commerciële radio vormt zeker geen portaal naar nieuwe ontdekkingen. Zeker de Q-Music-achtigen herhalen tot in den treure dezelfde generische hitmuziek. Ieder zijn ding, maar gelukkig zijn er tal van alternatieve kanalen om de betere muziek te ontdekken. Al schrijf ik gewone radio niet helemaal af, niet alle populaire muziek is noodzakelijk slecht.
En wat is er mis met dadrock? Ik hoop dat mijn dochter mijn muzieksmaak overneemt in plaats van die van haar moeder, dan is dat strikt genomen ook dadrock.
Het is gewoon wat jammer. Ik luister amper radio, maar ik ben de tel verloren hoeveel ik al Toto - Africa heb gehoord. Op een bepaald moment is het gewoon niet grappig meer. Soms ook echt eens facepalmen bij wat ze nu weer op de radio opdraaien (over laatst nog eens Justin Bieber - Baby gehoord), ik dacht van OMG. Draai dan toch What Do U Mean op, dat is al een pak beter. Maar op de radio hebben ze tegenwoordig echt het talent om de 5% slechtste nummers die ooit gemaakt zijn op te leggen.
En dan is het niet verwonderlijk dat mensen zeggen: "oh maar de muziek die ze vroeger maken was zoveel beter". Ja, als je afgaat op wat ze op de radio draaien, inderdaad. Is hetzelfde als enkel naar VTM kijken, en dan concluderen dat TV ook niet veel meer te bieden heeft. Soms moet je wat verder zoeken dan je neus lang is, want elk tijdperk heeft wel iets te bieden.
Ja, ik ben heel kritisch op radio, want uiteindelijk ligt het niet aan de mensen, maar echt aan de policies van de radio. En er is geen radio beter dan de andere. Misschien is StuBru iets beter, maar het is ook niet goed. Elke radiozender moet zich echt doodschamen in een hoekje, want in BE/NL is het heel armzalig gesteld. Ik kan niet wachten op de dag dat radio passé composé is, want dat zal de dag zijn dat muziek de grote winnaar wordt. En het is zowel voor pop als elektronische muziek hetzelfde dat al jaren stil blijft hangen en niet vernieuwend meer is. Vroeger had je fases, maar nu zitten we al een tiental jaar vast in die hardstyle en het is alsof de tijd echt stilstaat voor heel veel landgenoten. Idem voor de pop die nog hetzelfde klinkt als 5 tot 10 jaar geleden, misschien met iets meer rap. En het is niet dat pop niet vernieuwt, want glitch pop en hyperpop zijn aan het opkomen, maar zijn nog niet doorgebroken hier. En dan heb je ook heel kwaliteitsvolle pop, quasi overal waar art pop bijstaat. Het is echt dweilen met de kraan open, zeker omdat de muziek er is. Het ligt niet aan de muziekindustrie dus.
Waarom dadrock. Ja omdat het altijd dezelfde nummers zijn die genomineerd worden in de top 2000 en 80 tot 90% ook triestig is, eerlijk gezegd. Zeker ook omdat uit de jaren '70 en '80 zoveel goede nummers gemaakt werden die allemaal de top 2000 niet halen, maar dat is deels omdat de meeste mensen niet ver zoeken, niet per se omdat ze die muziek niet graag horen, maar omdat de radio zelf bepaalt wat we goed horen te vinden, door die nummers keer op keer te draaien, en dan is het niet verbazend dat nummers als Toto - Africa inderdaad hard stijgen, als ze 5000 keer over alle radio's verspreid heen worden afgespeeld per jaar.
Bovendien is de database van de top 2000 ook triestig. Veel goede nummers staan niet in de database, en moet je zelf toevoegen, waardoor ze allemaal geen kans maken. En dan klagen ze achteraf over: "oei, er zitten geen vrouwen of afro-amerikanen in de lijst". Maar dat is grotendeels omdat de database ook racistisch en misogynistisch is, en dan is het niet verwonderlijk dat de eindlijst ook niet divers is. Ja, sure mensen zullen zelf ook wel stemmen op hun favorieten, maar dat is vooral omdat ze die muziek niet kennen, niet omdat ze die niet goed vinden.