Hoe hoog staat de verwarming bij jou?

Van zodra we wakker worden tot 21u op 20 graden.

Vanaf 21u thermostaat af, smorgens bij wakker worden is het nog altijd 18,5-19 graden.

Het is hier ook enorm snel warm, huis met open trap van glv tot zolder dus warmte stijgt snel overal.
 
Ruimtes die hier verwarmd worden zijn de woonkamer, keuken en badkamer: rond de 21 à 22°. Bureau zet ik enkel aan bij (volledige) dag thuiswerk. Afkoelen staat ook ingesteld vanaf 22u doorheen de week, en iets later in het weekend. In de slaapkamer zet ik nooit verwarming op.
 
Als ik opsta zet in de kachel op stand 4 :unsure: Meestal is het in de eetkamer 19-20 graden. Meestal 19 en is me soms toch nét te fris al thuiswerkend, maar mag het niet hoger zetten van men ouders 😒
In de keuken en living zal het ook wel zoiets zijn. Op de slaapkamers hebben we geen verwarming daar is het momenteel 11 graden :p
 
Laatst bewerkt:
Enkel beneden waar wij het meeste zitten, zetten we de verwarming aan. Dus niets boven (slaapkamper en badkamer) en ook niet in de keuken.
Als we niet thuis zijn of we gaan slapen, dan zetten we het op 18°C. Overdag als we thuis zijn, kan dit van 20 tot 21.5 gaan, afhankelijk van hoe koud het is.
 
Dag en nacht 21 graden.

Er is altijd wel iemand thuis overdag. De eerste jaren deden we wel een 18 graden regime 's nachts maar dan kon die vloerverwarming beginnen stoken om 3- 4u om het warm te krijgen tegen dat we opstonden. En sinds we het permanent laten staan is ons gasverbruik niet gestegen. 1 jaar es ietske hoger maar dat was die winter met een paar weken echte vorst in januari.
 
Zijn hier mensen zonder vloerverwarming die de verwarming dag en nacht op 21 graden zetten?
Ik ken er zonder vloerverwarming die dat ook doen.

Op zich heeft het ook niet echt met vloerverwarming te maken, maar met u isolatie van de woning. De woningen die goed zijn geïsoleerd hanteren vaker een constante temperatuur.

Daar heeft het geen zin om bv s'nachts de verwarming af te zetten waardoor de temperatuur daalt van 21°C naar 19°C. Want dat komt overeen met 50kwh aan energie verlies (fictief), dan moet je de volgende dag toch terug 50kwh aan energie erin steken om naar 21°C te gaan.

Woningen waar het daalt naar pakt 16°C in de nacht, kun je dat beter niet doen. Want die verliezen teveel energie en hoe lager u delta T (binnen temerpatuur met buiten temperatuur) hoe minder snel je energie gaat verliezen. Dan kun je beter u woning meer laten afkoelen en op een bepaald punt houden.
 
Hier is alles open met grote ramen op het zuiden. De zon zorgt er momenteel voor dat ik constant 19 graden heb zonder iets te verwarmen. Ik werk fulltime van thuis en heb sowieso niet snel koud. Vind het nu ook niet nodig om een heel huis te gaan verwarmen voor mij alleen. Rond 17u springt de verwarming dan aan en hou ik het hier op 20-21 graden tot we gaan slapen, nadien zakt het weer tot 18 graden 's nacht.
Voordien keken we hier echt niet naar en stond de thermostaat altijd op 21-22 graden, maar met de huidige gas prijzen.. moet wel zeggen dat het opbrengt zo, hou al een tijdje alles bij via https://www.energieid.be/ en ons verbruik is enorm gezakt.
 
23:00-07:00: 17°C
07:00-08:00: 20°C
08:00-18:30: 14°C
18:30-23:00: 21°C

Enkel living, keuken en badkamer worden verwarmd.
De slaapkamers liggen boven de living en daar halen we bij dit weer continue 17-18°C.
 
23:00-07:00: 17°C
07:00-08:00: 20°C
08:00-18:30: 14°C
18:30-23:00: 21°C

Enkel living, keuken en badkamer worden verwarmd.
De slaapkamers liggen boven de living en daar halen we bij dit weer continue 17-18°C.
Is 14 niet wat laag om te laten zakken? Dan moet je toch serieus wat energie (en dus kosten) steken om het nadien terug op te warmen?
 
Is 14 niet wat laag om te laten zakken? Dan moet je toch serieus wat energie (en dus kosten) steken om het nadien terug op te warmen?
In theorie wel, in praktijk precies niet omdat we eigenlijk nooit onder 17°C meer duiken.

Wij gebruiken zo'n engie boxx thermostaat en wat mij daaraan meer stoort is dat die vanaf 13:00 al terug begint te stoken om tegen 18:30 21°C te halen.
Nu is het 16:51 en ik zie via de app dat het thuis al terug 20°C is.

Volgens mij komt dit omdat die zich nog steeds baseert op zijn 'inloopperiode' die dateert van vóór onze dakisolatie.
Ik heb de manual van de boxx al doorlopen maar nergens is er een mogelijkheid om de inloopperiode te resetten.
Wat ik daarvoor wel kan doen is heel de boxx naar fabrieksinstellingen brengen, maar dan is ook alle verbruiksdata , login en paswoord mee gereset.

4.2 Eerste gebruik boxx
Let op
Na installatie heeft boxx enkele dagen nodig om te leren hoe snel de
verwarming jouw huis opwarmt om de aansturing van de cv-ketel hierop
aan te passen. Zo wordt jouw huis daarna optimaal verwarmd. Tijdens deze
‘inleerperiode’ kan het voorkomen dat op het geprogrammeerde tijdstip de
temperatuur enigszins afwijkt van de ingestelde temperatuur. Je hoeft daar op
dat moment niets aan te wijzigen.

6.4 Alles wissen & herstarten
Alles wissen op boxx
Je kunt alle gegevens op boxx wissen. Ga naar Menu en druk op Instellingen. Selecteer
de tab Software. Via de knop Herstel (1) herstel je de fabrieksinstellingen en breng je
boxx terug naar zijn originele staat. Alle instellingen worden hiermee gewist. Ook de
verbruiksdata en de wi -inloggegevens.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In theorie wel, in praktijk precies niet omdat we eigenlijk nooit onder 17°C meer duiken.

Wij gebruiken zo'n engie boxx thermostaat, en wat mij meer stoort is dat die vanaf 13:00 al terug begint te stoken om tegen 18:30 21°C te halen.
Volgens mij komt dit omdat die zich nog steeds baseert op zijn 'inloopperiode' die dateert van vóór onze dakisolatie.
Ik heb de manual van de boxx al doorlopen maar nergens is er een mogelijkheid om de inloopperiode te resetten.
Wat ik daarvoor wel kan doen is heel de boxx naar fabrieksinstellingen brengen, maar dan is ook alle verbruiksdata mee gereset.
Da's wel extreem idd. :p
Hier is het nog een manuele thermostaat. Voor 's morgens stel ik die een uur voor we opstaan in op de temperaturen die we willen en dat is altijd al op tijd geweest.
 
Terug
Bovenaan