Hoe hoog staat de verwarming bij jou?

Ja, dat het technisch gezien naar de toekomst waarschijnlijk het beste is, dat zal wel zo zijn, maar ik vind het gewoon geen aangename warmtebron.

Same here, wij hebben een recente aanbouw en evengoed gekozen voor conventionele radiatoren + gasketel. Een systeem dat zou kunnen werken is dat van lage temperatuur radiatoren (JAGA heeft dat, maar Viessmann precies ook).
Ja, maar ik denk dat hier dan eerst de voor- en achtergevel moeten geïsoleerd worden, en dan zal eerst de erker van de gevel moeten vrees ik. Dat zou dan weer spijtig zijn want het is een mooie siergevel van 1930. Nuja, dat is niet voor morgen.
 
Persoonlijk vind ik de gelijke warming, overal en altijd veel comfortabeler dan de warme / koude zones die je krijgt met radiatoren of kachels.
Snap ik volledig, dat is ook een voordeel, maar ik vind die warmte aan mijn voeten echt onaangenaam. Het is ook maar wat je gewend bent waarschijnlijk.
 
Nieuwbouw gelijkvloersappartement. Overdag variërend tussen de 21 en 22 graden, 's nachts 18, in realiteit zakt het quasi nooit onder de 20 graden.
 
Snap ik volledig, dat is ook een voordeel, maar ik vind die warmte aan mijn voeten echt onaangenaam. Het is ook maar wat je gewend bent waarschijnlijk.
Dat klopt, als de vloer te warm staat is dat niet aangenaam. Daarom dat vloerverwarming enkel kan gebruikt worden als de woning goed geisoleerd is. Hier merk ik pas op dat de vloer warm aanvoelt op het moment dat het buiten goed vriest. Als je nog beter isoleert zal de vloer nooit warm aanvoelen. Bij slechtere isolatie zal de vloer bijna altijd warm aanvoelen.
 
Overdag 20 (in de leefruimte en badkamer), snachts 17.
Rest van het huis wordt amper bijverwarmd.
 
Waar we nu zitten altijd overdag op 21°C (soms 22°C als het echt donker en nat is; de thermostaat en de ruimte enz zijn echt niet ideaal).

Ons toekomstig huis dat zijn vervollediging nadert staat nu op 16°C beneden. Boven hebben we geen verwarming dus is het daar wel iets kouder, maar aangezien je aan het werk bent of niet aanwezig bent is dat wel OK.
De thermostaat hangt ook onderaan de vide, waar dus de warme benedenlucht in principe naar boven stijgt.
Al bij al een warme indruk als je van vriestemperaturen naar binnen gaat.

Een interessantere vraag is misschien hoeveel energie verstook je aan je verwarming bij je gebruikte instelling?
Het komt hier precies neer op een dikke 30kWh aan gas per dag (toen het op 20 of 21 stond kwam dat op een dikke 40kWh). Voor een halfjaar vriestemperaturen warm houden komt dat worst-case geschat op een dikke 5400 kWh aan verwarmingsverbruik.
De warmtecyclus voor de vloerverwarming heeft wel gedraaid toen er nog meer luchtlekken waren, dus heeft ons wat meer gas gekost dan ik had gehoopt, gelukkig wel tegen de kwartaalprijzen van Q4/2021 en niet die van Q1/2022.
Let wel dat enkele ramen en deuren nog beter afgesteld moeten worden (voelbaar komt er koude lucht door binnen omdat de bewegende delen niet goed afsluiten), waar de vloer nog geplaatst moet worden aan de deuren zitten nog wat luchtlekken, en het ventilatiesysteem nog niet aangesloten is (de invoer en afvoerkanalen heb ik voorlopig enkel met luchtdischtheidstape afgeplakt, zonder isolatie, wat uiteraard niet optimaal is naar warmteisolatie).
 
23 graden op het gelijkvloers.
Geen verwarming op het verdiep. Stijgende verwarming van het gelijkvloers zorgt dat het ook bij vriestemperaturen aangenaam genoeg blijft.

Stookkosten liggen hierdoor tussen 1500 - 1800kwh elektrisch verbruik / verwarmingsseizoen. Dus van de warmtepomp.
 
Snap ik volledig, dat is ook een voordeel, maar ik vind die warmte aan mijn voeten echt onaangenaam. Het is ook maar wat je gewend bent waarschijnlijk.
Zoals bugsy ook al zei hangt het veel van u isolatie af.
De verhalen dat je dikke voeten zou krijgen van vloerverwarming is ook vooral gebaseerd op oude woningen.

Als wij bv bij de zus van mijn vriendin langsgaan voelt die vloer echt warm aan. (Zelf vind ik dat ook niet aangenaam). Maar dat is een oudere woning dat niet goed is geïsoleerd. Die moeten hun aanvoertemperatuur een stuk hoger instellen om aan hun gewenste temperaturen te komen.
Als je bij ons rondloopt is dat compleet anders. Aanvoertemperaruur ligt door de isolatie ook een stuk lager om dezelfde gewenste temperatuur te halen.

Als die op bezoek zijn vragen die vaak of onze vloerverwarming wel opstaat. Die zijn dat echt gewend om zo een warme voeten te hebben.
 
Zoals bugsy ook al zei hangt het veel van u isolatie af.
De verhalen dat je dikke voeten zou krijgen van vloerverwarming is ook vooral gebaseerd op oude woningen.

Als wij bv bij de zus van mijn vriendin langsgaan voelt die vloer echt warm aan. (Zelf vind ik dat ook niet aangenaam). Maar dat is een oudere woning dat niet goed is geïsoleerd. Die moeten hun aanvoertemperatuur een stuk hoger instellen om aan hun gewenste temperaturen te komen.
Als je bij ons rondloopt is dat compleet anders. Aanvoertemperaruur ligt door de isolatie ook een stuk lager om dezelfde gewenste temperatuur te halen.

Als die op bezoek zijn vragen die vaak of onze vloerverwarming wel opstaat. Die zijn dat echt gewend om zo een warme voeten te hebben.
Dan is dat al iets heel anders, het is dat "warme voeten gevoel" dat mij stoort. Nu, het plezantste vind ik zelf nog altijd de kachel die brandt en dan daar gaan voor zitten als ge van buiten komt, geweldig gevoel.
 
Hier staat de thermostaat in de leefruimte op 21,5 graden. Heel het stookseizoen blijft deze daarop staan. Heeft geen zin bij ons om deze op momenten te verlagen.

Heb overal vloerverwarming liggen en heb die kringen afgesteld. Hierdoor zijn de slaapkamers iets frisser en de badkamer warmer tov de leefruimte.
In de badkamer verwarmen wij enkel met vloerverwarming. Er is voorzien om eventueel een elektrische radiotor te hangen, maar we missen dat niet.
 
Living/Keuken: 21,5 graden tussen ochtend en avond, 17° 's nachts (om te lange opwarmtijd 's morgens te vermijden)
Bureauruimte 21,5 graden tussen ochtend en avond, 17° 's nachts (zelfde reden)
Badkamer: 22,5 graden 's morgens, rest van de tijd 18°
Slaapkamers: geen verwarming, in de praktijk tussen de 12° en 14° in de winter
 
Ja, maar ik denk dat hier dan eerst de voor- en achtergevel moeten geïsoleerd worden, en dan zal eerst de erker van de gevel moeten vrees ik. Dat zou dan weer spijtig zijn want het is een mooie siergevel van 1930. Nuja, dat is niet voor morgen.
Nee hoor, perfect te isoleren (crepi maar op basis van je beschrijving liever met steenstrips). Ook al is het niet voor morgen - oplossingen mogelijk.
 
Vvw ook hier int hele appartement. Altijd rond de 21-22 graden bij mij. Badkamer verwarm ik ooit extra voor douche of bad te nemen.
 
Nee hoor, perfect te isoleren (crepi maar op basis van je beschrijving liever met steenstrips). Ook al is het niet voor morgen - oplossingen mogelijk.
Interessant, ik ging er altijd van uit dat zo'n erker op vlak van isolatie niets als miserie is en bij een extra laag isolatie met crepi of ander materiaal dat niet echt doenbaar was.
Geen spouwmuur om te vullen?
Nog een volstenen muur spijtig genoeg, stevig huis uit 1930, gebouwd door "de meester" van het dorp dus wel kwaliteit maar uiteraard ver van de huidige isolatienormen.
 
Das ne moeilijke.
De warmtepompen staan hier meestal op 24 graden. Maar die dingen hangen hoog en meten daar.
Het voelt dan ook niet echt al 24 graden, maar eerder rond de 21.
 
Als er iemand thuis is 22 graden. Niemand thuis is 18 graden ofzo, maar eigenlijk daalt de temperatuur niet snel bij ons. Slaapkamers staat verwarming uit, enkel klein beetje aan in de kinderkamer ( maar verwarming algemeen slaat toch af om 22u).
 
Terug
Bovenaan