Hoe hoog staat de verwarming bij jou?

's Nachts en als we gaan werken overal 18.
Als we thuis en wakker zijn:
- Keuken 23
- Living waar we meest gebruik van maken 24 (kan soms graad meer of min zijn)
- Living waar me minder gebruik van maken 20
- Atelier 20
- Slaapkamers 18
- Berging 15 als het buiten niet te warm wordt
- Badkamer 25

Inkom en hallen zullen meestal rond de 18 zitten ook.
 
Beneden hebben we vloerverwarming staat dag en nacht op 21°.
Boven in de slaapkamers en badkamer hebben we radiatoren. Boven zet ik die in de ochtend op 10° en wanneer ik ga slapen op 19°. De bovenste temperatuur zakt nooit niet onder de 17°.
 
Onder vloerverwarming met aparte thermostaat. Staat nu op 21graden (voor nieuwjaar op 22graden - gewoon benieuwd of het verschil maakt)
Als de zon erop staat warmt het snel op, gisteren nog 23,5 beneden.

Boven vloerverwarming, aparte thermostaat op de badkamers en dressing. Staat op 19,5. Warmte blijft daar goed hangen dus niet meer nodig
In de slaapkamers geen vloerverwarming maar lucht/lucht warmtepomp, staat wel nooit te warmen (grote ramen op het zuiden 2,20m op 1,15m dus warmt voldoende op)
 
Boven: niets, temperatuur daalt blijkbaar wel naar een 15 graden maar het enige dat ik daar doe is slapen onder een donsdeken. Als er al eens een "zwaardere" activiteit plaats vindt zorgt die op zichzelf al voor voldoende energie en bijgevolg warmte.

beneden: 19.5 graden. In zithoek wel gashaard op 21 graden wanneer we daar naar tv kijken, dus bijverwarmen met de gezelligheid van een vlammetje.
 
Thuis: 18°c
Niet thuis: 16°c

Met de open haard gaat het dan wel snel richting 20°c, maar dan zet ik alle deuren van de living open. Ik heb altijd overal te warm. Als ik op restaurant ga zal ik ook nooit een trui ofzo meenemen, ik zit daar toch altijd met een rode kop.
 
20°c overdag, 's nachts 18°c, maar meestal is het nog 19°c 's ochtends wanneer ik wakker word.
 
We wonen voorlopig nog op een appartement (nieuwbouw).
We dienen enkel te verwarmen als het buiten kouder is dan 5 graden. Anders blijft het vanzelf +20 graden in de living.
Ons appartement bestaat uit 3 delen: hal (met toiler), living/keuken, slaapkamer (met badkamer in).

Hal/slaapkamer verwarmen we nooit. Het is daar mss 14 graden. De slaapkamer wil madam nog liefst met open venster slapen..ja...ook als het vriest 😐.
Badkamer warmen we enkel 's morgens op net voor het douchen.
Living verwarmen we 1-2u op en gaat 3u voor het slapen gaan af. Verwarmt tot max 20 graden. Zonder verwarming (op een koudere dag gelijk vandaag) daalt het maximaal tot 18 graden in de living btw.
Tussen de koude en warme ruimtes gebruiken we een tochthond. Werkt mega goed.
Voorschot aan gas (pré-prijsstijging): 10-15€/mnd
 
Ik heb 2 gaskachels om de woonst te verwarmen , werken beide met standen -> kan dus niet programmeren.

Snachts(wanneer ik werk) , en smorgens staan die op stand 2 (16 graden) , in de namiddag gaat het dan naar stand 4 (21 graden) -> met dat ik toch nog verschillende koudeplekken heb(muren, voordeur enkel glas , 1 enkel glas in waskot , geen deur tss veranda en keuken) -> gaat hij toch te vaak naar stand 5 naar de avond en weekend toe , dit om de koudestroom te overbruggen .


Een huis met nog werk aan , maar beetje bij beetje , dak is geisoleerd al ondertussen . Boven heb ik wat elektrische vuurtjes gezet , maar probeer ik zo weinig mogelijk te gebruiken . De temperatuur zal er rond de 14 graden liggen .

Moest ik de verwarming volledig afleggen snachts en smorgens is het wss ook 13-14 graden in de middag beneden , das dus geen oplossing .
 
Zoveel mensen die verwarming op de slaapkamer hebben? 18° of zo, ik mag er niet aan denken. Allez, ijskoud hoeft nu ook niet, maar standaard aanslaan? Oh nee. Hier hebben we enkel kleine elektrische kacheltjes op de slaapkamer. Héél soms als het echt koud is buiten, zet ik die aan terwijl ik ff op de badkamer ben, vlak voor ik ga slapen. En dan uit als ik in mijn bed lig, om de ergste kou weg te jagen. Maar standaard verwarming, amai nee. Ik zou daar zo'n muf hoofd van krijgen.

We hebben hier een pelletkachel dus soms moeilijk te regelen. Ik heb het graag warm (22°) maar de laatste weken is het hier eigenlijk kouder. Momenteel 17,7° en ik vind het fris maar niet superkoud :thinking: De voorbije weken is het ook niet boven de 20° geweest denk ik. Eerder deze week 13,4° toen we opstonden 😬
 
20 als ik thuis ben. 15 als ik niet thuis ben. Verwarming staat dan aan in living, badkamer en slaapkamer. Eigenlijk zou ik die laatste beter toe zetten, want ik zet mn raam voor het slapen gaan dikwijls nog even open.
 
Hal/slaapkamer verwarmen we nooit. Het is daar mss 14 graden. De slaapkamer wil madam nog liefst met open venster slapen..ja...ook als het vriest 😐.
Deden wij tot voor we hier woonden ook winter en zomer, was zalig.
Nu zitten we op een te drukke weg.
 
Hier hangt de thermostaat centraal in de living/open keuken en daar 20,5 graden wanneer ik thuis ben, anders staat hij op 16 graden.
Wanneer de verwarming af staat dan koelt het toch nooit verder af dan tot 18 graden gedurende de dag.

Boven verwarm ik enkel de badkamer, daar zal het zo’n 21-22 graden zijn.

Mijn slaapkamer zal nu afgekoeld zijn tot 14-15 graden, daar zet ik soms de radiator wat op zodat het richting 18 graden gaat om dan stilletjes terug richting die 14-15 graden af te koelen.
Zo koud voelt dat wel niet voor mij, ik zou eerder gokken dat het rond de 17-18 graden is.

De bureau verwarm ik ook enkel als ik er zit, daar zal het ook rond de 16-17 graden zijn zonder verwarming dus om stil te zitten is dat wat aan de lage kant.
 
Laatst bewerkt:
Living / keuken 21, de rest 16.
Chauffage gaat uit om 22u, smorgens om 7u terug aan. Denk dan graad of 18.
Scheelt wel nu madam meer thuis is dat in de winter chauffage meer aanstaat..
 
22 (VVW)

Op badkamer handdoekradiator naar 24 (als we thuis zijn) maar is daar dan 21.5-23.

Op slaapkamers geen verwarming maar met vele thuiswerk gebruiken we wel regelmatig elektrische vuurke want wordt anders toch te koud voor te werken (ook al is het daar nog zeker 19°)
 
Oudere huurwoning (jaren 90) en de verwarming valt in elke ruimte manueel te regelen. Mijn vrouw heeft het ook heel snel koud en slaapt dus ook ganse nacht met verwarming aan.
We hebben 2 kamerthermometers om de temperatuur te meten, maar tenzij ik zie dat het 22+ is, doen we er niet veel mee. De verwarming brandt in de salon en de slaapkamers bijna volcontinue. 's Nachts zet ik die in de salon wel compleet uit.
 
Ben te zuinig. Wij verwarmen enkel de keuken en living soms op. Badkamer enkel maar als we ons wassen. Slaapkamer nog nooit opgewarmd. Wij komen maar aan facturen voor verwarming en elektriciteit op 1/3 van modaal gezin. Zou nooit investering in warmtepomp of zonnepanelen er ooit kunnen uithalen, zelfs niet op 40 jaar..
 
Terug
Bovenaan