Hoe hoog staat de verwarming bij jou?

Vandaag eens een vergelijking gemaakt. We hebben in de maand december rond de 3600 kWh gas verbruikt voor een gezin van twee, vrijstaand gerenoveerd huis, water + koken + verwarming. Nu heb ik geen flauw benul of dit veel of weinig is? Wat hebben jullie verbruikt in de maand december?
Hier 2907 kWh gas in december voor water + verwarming voor gezin van 2. Vrijstaand huis uit '91 met slechte isolatie (zijn we nu verandering in aan het brengen). Hangt er ook wel vanaf of je hele dag thuis bent natuurlijk. Bij ons staat de verwarming heel de dag aan en gaat deze enkel uit tussen 22h en 7h.
 
Hier staat de thermostaat in de slaapkamer als koudste ruimte, op 19°.
Het salon is zowa permanent 23°. Mijn pc's zullen daar wel een rol in spelen.

Nieuwbouw van 2021, HOB. Overal vloerverwarming.
Gas gebruik in januari was 700kwh. Vrij zuinig :D
 
Hier staat de thermostaat in de slaapkamer als koudste ruimte, op 19°.
Het salon is zowa permanent 23°. Mijn pc's zullen daar wel een rol in spelen.

Nieuwbouw van 2021, HOB. Overal vloerverwarming.
Gas gebruik in januari was 700kwh. Vrij zuinig :D
Is wel heel weinig, hier 1100 en hebben op slaapkamer zelfs geen verwarming.
 
Hier staat de thermostaat in de slaapkamer als koudste ruimte, op 19°.
Het salon is zowa permanent 23°. Mijn pc's zullen daar wel een rol in spelen.

Nieuwbouw van 2021, HOB. Overal vloerverwarming.
Gas gebruik in januari was 700kwh. Vrij zuinig :D
Thermostaat niet ingesteld op de verdieping.
Leefruimte permanent 23°C. Rest is een beetje afhankelijk van hoe zwaar ik de collector heb dichtgedraaid.
Dit voor HOB (rijhuis type) uit 2017 +/- 144m3 verwarmd

Elektriciteitsverbruik warmtepomp voor December : 302 kwh. Dus jij doet het beter met uw woning.
Gas is zo te zien nog altijd 2.85- 3.36 keer goedkoper.

Men gaat nog wat vaste kosten uit elektriciteit moeten halen en die verschuiven naar gas als men warmtepompen echt competitief willen maken :(.
 
Hier +-1500 kWh voor december continue C°21-23 verbouwing 1950.

Open bebouwing.
Oppervlakte hangt wat af van de berekening maar stel minstens 150m2 aan dat regime waar beneden vloerverwarming (+ gang) en hoge radiatoren op hetzelfde circuit in de kamers en dan nog ventilatie D. Boven is het volgens mijn sensoren wel kouder Ala 19-20C° zie ik net.

Ook SWW op gas.

Plafonds zijn wel 2,80m moest dat uitmaken en veel glaspartijen.
 
Laatst bewerkt:
Hier 2907 kWh gas in december voor water + verwarming voor gezin van 2. Vrijstaand huis uit '91 met slechte isolatie (zijn we nu verandering in aan het brengen). Hangt er ook wel vanaf of je hele dag thuis bent natuurlijk. Bij ons staat de verwarming heel de dag aan en gaat deze enkel uit tussen 22h en 7h.

Ja, hier gaat de verwarming nooit uit, behalve als hij boven de 21,5 graden geeft. Is wel vloerverwarming. We zijn dan ook permanent thuis aan het werken. Ook niet onbelangrijk: de deuren zijn nog steeds niet geplaatst en dus de tocht van de voordeur en kelder is wel serieus te voelen.
 
December hebben we hier in een gesloten bebousing uit de jaren 50 met twee volwassene en een kind 1545 kwh gas verbruik. Verwarming water en koken. Ons eerste jaar daar dus geen idee of dat veel is.

Januari was dan weer 1632. Dit allemaal met 100 procent thuiswerken.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag eens een vergelijking gemaakt. We hebben in de maand december rond de 3600 kWh gas verbruikt voor een gezin van twee, vrijstaand gerenoveerd huis, water + koken + verwarming. Nu heb ik geen flauw benul of dit veel of weinig is? Wat hebben jullie verbruikt in de maand december?
1 783 kWh. Open bebouwing, enkel water en verwarming voor 2 personen in december.
 
Een appartement van 70 m2 uit 1950 waar de temperatuur op 19 graden stond in Januari: 137 M3 gas => 1445 Kwh :S
In december was het 148 M3 => 1561 Kwh, de temperatuur stond toen wel op 20 graden. Dus die ene graad heeft niet veel geholpen precies.

Het enigste dat ik nog zou kunnen doen als extra maatregel is mijn bureau verhuizen naar de living en enkel die ruimte opwarmen.

Ik heb uit nieuwsgierigheid ook het verbruik van de andere appartementen (blok van 6 units) opgevolgd en daar is iets raars.
Ik en 2 andere buren liggen wat bij elkaar qua verbruik, maar de 3 andere buren liggen véél lager. 2 zelfs maar op 40% van mijn verbruik.
Die liggen wel vlak onder het dak dat in 2014 extra is geïsoleerd, misschien daarmee.
 
Ik en 2 andere buren liggen wat bij elkaar qua verbruik, maar de 3 andere buren liggen véél lager. 2 zelfs maar op 40% van mijn verbruik.
Die liggen wel vlak onder het dak dat in 2014 extra is geïsoleerd, misschien daarmee.
Warmte stijgt.

Dus jij stookt. De extra isolatie zorgt dat het minder snel afgegeven wordt aan de buitenkant via het dak. En diegene die de penthouse heeft moet minder stoken want die krijgt gratis warmte.

Yay.

Voordeel in de winter. Nadeel in de zomer.
 
Warmte stijgt.

Dus jij stookt. De extra isolatie zorgt dat het minder snel afgegeven wordt aan de buitenkant via het dak. En diegene die de penthouse heeft moet minder stoken want die krijgt gratis warmte.

Yay.

Voordeel in de winter. Nadeel in de zomer.
Ja, dat wist ik maar ik had niet verwacht dat het zo'n groot verschil ging zijn. :)
Eigenlijk zou ik dus mijn plafonds moeten isoleren...
 
Ja, dat wist ik maar ik had niet verwacht dat het zo'n groot verschil ging zijn. :)
Eigenlijk zou ik dus mijn plafonds moeten isoleren...
Voordat je je plafond gaat isoleren, moet je bij je bovenbuur eens op gesprek gaan en hem uitleggen dat jouw investering hem geld gaat kosten. Misschien wil hij je betalen om je plafond niet te isoleren. :p
 
Vandaag eens een vergelijking gemaakt. We hebben in de maand december rond de 3600 kWh gas verbruikt voor een gezin van twee, vrijstaand gerenoveerd huis, water + koken + verwarming. Nu heb ik geen flauw benul of dit veel of weinig is? Wat hebben jullie verbruikt in de maand december?

Gerenoveerde woning uit 1959, maar begin december dus een nieuwe condensatieketel laten plaatsen. Vorige was rond de 20j oud, nog niet defect maar in het EPC verslag van 2013 stond "83% rendement" dus met de gasprijzen niet gewacht en ineens vervangen.

Geen idee hoe oud die van jullie is, maar dat is dubbel zoveel verbruik als mij met als enige verschil dat dit een rijwoning is, die nauwelijks geïsoleerd is (geen vloerisolatie en maar 8cm dakisolatie).
 
Hier juist mijn jaarlijks verbruik doorgegeven (analoge meter) voor gas.Verwarming en warm water.4270 kw/h.
Alle dagen thuis en verwarming op 20 graden.
Appartement van 1996.
Als je dan hier leest dat dat bij sommigen bijna hun maandelijks verbruik is .Amai mijne frak.
 
Verbruik van gas voor verwarming (radiatoren) en warm water voor een appartement van 2013, 120 m2: vorig jaar +/- 8000 kwh per jaar.

We werken nu van thuis dus de verwarming staat de hele dag op 20 graden, en 's nachts op 18 graden. Ik ben nogal een koukleum dus ik heb altijd een dikke trui, dikke sokken en warme joggingbroek aan. We verwarmen altijd het hele appartement, aangezien het een heel open indeling heeft, al zetten we de radiatoren in de slaapkamer wel wat minder.
 
16° snachts, 20° overdag. Maar we zitten met een hoop ramen naar het zuiden gericht, dus doorgaans zakt het niet zo hard.

Vandaag bvb heeft de verwarming nog niet opgestaan en is het 19,5° binnen.
 
20 graden tussen 08u00 en 20u00, daarna 17 graden. Op de slaapkamers staat de thermostaatkranen wel maar op 16 graden.

Rijhuis van 120m, dak geisoleerd met 12cm pir + 8cm glaswol, nieuwe ramen en deuren van 2016, buitenmuren zijn niet geïsoleerd.

We hebben hier een condenserende gasketel van 2011, originele van bij de aankoop van het huis maar misschien wel aan vervanging toe?

In Januari hadden we een verbruik van 3000kwh, 2 volwassenen en 2 kleine kinderen. Dit lijkt precies veel als ik het hier zo lees?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan