Hoe hoog staat de verwarming bij jou?

Green Mamba

Well-known member
De energieprijzen swingen de pan uit en terwijl de ene graag bevriest in de kamer en het warm heeft onder zijn lakentje, zweert de ander bij 24 graden all day long. Daarom wou ik eens aftoetsen naar welke temperatuur voor jullie aangenaam is.

Alles waar ik niet moet zijn staat hier sowieso op 15 graden, dit om schimmels en dergelijke tegen te gaan. Als ik al ergens moet zijn dan hanteer ik volgende temperaturen:

Living/Keuken: 21,5 graden.
Bureauruimte 21,5 graden.
Badkamer: 23 graden
Slaapkamers: 18 graden

Alles wordt hier geregeld met een Tado zodat ik dat allemaal per radiator via een web-interface kan aanpassen.
 
Laatst bewerkt:
Wij hebben een vrij open huis, wat redelijk nadelig is voor de huidige energieprijzen. Onze verwarming wordt ook geregeld door een slim schema van Tado. Als er niemand thuis is mag het hele huis zakken tot 18°, dan zetten we de verwarming wel op als we terug naar huis vertrekken en op een half uurtje is het er toch al warm(er). Als we thuis zijn staat het op 20-20,5°, en als het voorvalt dat we echt koud hebben dan verhogen we wel eens een halve graad. Die halve graad is qua gevoelstemperatuur vaak genoeg om het terug warm te hebben.
 
Heel het huis staat op 22 graden en de slaapkamers op 19-20 graden.
Er is overal vloerverwarming dus we passen dat ook nooit aan. Enkel als we eens minimaal een week weg zijn laten we die zakken tot 16 graden, maar zelfs in de winter zakt het zodanig traag dat het nog nooit onder de 18 graden gekomen is.

Comfortabele temperatuur is ook iets dat heel belangrijk is voor mij, ik hou helemaal geen rekening met de gasprijzen.
 
Niet thuis/'s nachts: 18°C

Thuis: 21,5°C

Is natuurlijk moeilijk vergelijken. Bovenstaande is met klassieke radiatoren. Bij VVW krijg je dezelfde gevoelstemperatuur met een lagere instelling.
 
Nachttemperatuur staat ingesteld op 16.5, vanmorgen gezien dat het 16.9 was voor de verwarming aansloeg, dus gelukkig koelt het hier niet zo snel. Voor overdag staat het ingesteld op 20 graden en als ik gaan werken ben op 18 graden.

Vanmorgen zitten zoeken naar thermostatische radiatorknoppen met tijdsindeling specifiek voor de slaapkamers zodat ik het zo kan instellen dat ze enkel s avonds opwarmen tot 18 graden.
 
Nachttemperatuur staat ingesteld op 16.5, vanmorgen gezien dat het 16.9 was voor de verwarming aansloeg, dus gelukkig koelt het hier niet zo snel. Voor overdag staat het ingesteld op 20 graden en als ik gaan werken ben op 18 graden.

Vanmorgen zitten zoeken naar thermostatische radiatorknoppen met tijdsindeling specifiek voor de slaapkamers zodat ik het zo kan instellen dat ze enkel s avonds opwarmen tot 18 graden.
Mocht een Tado wat voor je zijn, hier heb ik die van mij gekocht:


Natuurlijk hebben ze ook nog andere bundels.
 
Leefruimte/keuken/bureau/badkamer: 20 graden vanaf 6u tot middernacht.
Slaapkamer: geen chauffage, maar we hebben het daar graag koel/koud. Mét chauffage ga ik daar gegarandeerd zweten.

Temperatuur daalt 's nachts max 3 graden, voor we extra isolatie hadden geplaatst zakte het soms naar 14 graden.

Ik denk dat ik de haard nog eens ga aansteken, dat is nog niet gebeurd. Ik heb nog een hele garage vol hout en dat geeft warmte én gezelligheid.
 
Staat op 20° ingesteld hier (thermostaat in de woonkamer). Wat lager gehouden, want vorige winters stond die altijd op 21°. 's avonds zet ik hem gewoon uit. Nog niet geweten dat het hier 's morgens kouder dan 17° is.

In de slaapkamers wordt het overdag zo'n 18° nu, 's nachts daalt dat ook niet zoveel.
 
Woonkamer

8u tem 17u: 21°C
17u tem 22u30: 21,5°C
22u30 tem 8u (‘s nachts dus): 18°C

in de slaapkamer in namiddag aan tot 19u; dan 18-19°C graden.
‘s nachts af uiteraard

In de nacht, rond 4u steekt hij wat bij (zie het in de app) bij koud weer zoals nu

Aardgas
Atag Zone thermostaat app
Homewizard Energy als verbruik (via slimme meter elek/gas)
 
Leefruimte: 20-21 ge door de dag, niet thuis en 's nachts op 18gr
Slaapkamers: 18gr
Badkamer heeft een apart circuit als ik in de winter ga douchen of de kleine in bad ga steken zet ik die op 24gr. Of als ik om 3u moet opstaan in de winter dan staat die voor mij op 24gr.
 
Beneden 20.5 graden; standaard centrale thermostaat met radiatoren. Als ik alleen thuis ben, zet ik die vaak naar 19 want ik heb het snel te warm.
Boven staan de radiatoren uit, behalve in de badkamer.
 
Hier ook het hele huis vloerverwarming zonder thermostaten. Woonkamer, keuken en badkamer zijn afgeregeld op 22°C. Slaapkamers en hallen op 20°C. Heel het jaar hetzelfde.
 
Vloerverwarming beneden en boven in de badkamer/wc. Niets in de kamers. Alles aangesloten op 1 thermostaat die op 23 graden staat. Thermostaat staat op een slechte positie volgens mij, dichtbij de grote ramen op de zuidkant. Dat zorgt ervoor dat ik eigelek snel op die 23graden zit (BEN woning). Eerste 2 jaar veel mee geprult, uiteindelijk uitgekomen op 23.
 
Niet thuis/'s nachts: 18°C

Thuis: 21,5°C

Is natuurlijk moeilijk vergelijken. Bovenstaande is met klassieke radiatoren. Bij VVW krijg je dezelfde gevoelstemperatuur met een lagere instelling.
Niet persé, hier vvw, maar ook grote ramen die een koudeval veroorzaken en grote open volumes. Hierdoor moet de verwarming hier quasi continu op 23 graden staan.
 
Overdag: 21-22 graden
's Nachts: 17-18 graden

Ik denk dat ik de haard nog eens ga aansteken, dat is nog niet gebeurd. Ik heb nog een hele garage vol hout en dat geeft warmte én gezelligheid.
Die brandt hier bijna elke dag, dan gaat de thermostaat ook op 18 graden trouwens. Gisteren vanaf 's middags al :love: .
 
Terug
Bovenaan