Hoe hoog staat de verwarming bij jou?

Het is hier zonder verwarming altijd 20 graden, dus zet ik het meestal tot 22 graden. Anders 18 graden zodat het niet aan slaat
 
Ouder rijhuis, verwarmen op gas, conventionele radiatoren, en een nieuw dak dat op de planning staat voor dit jaar (hallo dakwerker?), dus dak nu nog grotendeels 0 isolatie.

- 20 °C tijdens de dag, we verwarmen de slaapkamers niet wat door de ontbrekende dakisolatie bij vriestemperaturen net iets te koud is (vooral voor de vrouw).
- 16.5 °C tijdens de nacht.
 
Laatst bewerkt:
ik heb maar 1 thermostaat (onder) en vloerverwarming onder, radiatoren boven, en die staat op:
6-8 -> 21,5
8-15h -> 19
15-23h -> 21,5
23-6-> 19

Dat staat al 4 jaar zo.
Boven staat enkel de radiator van de badkamer een beetje op, de rest staat op vries icoon.
 
Conventionele setup met ketel en radiatoren in een oud huis

Thermostaat staan op 22° van 6:15 tot 21:00 en dan gaat hij af tot een minimum van 18°.

Slaapkamers staan uit, wordt wel frisjes in de winter (+- 15°) maar met een goed dekbed is dat geen probleem, bij de dochter staat ze wel een beetje op zodat het toch +- 18° is.
 
Voorlopig centrale thermostaat en overal radiotoren met een stand (1-5). Plan is wel om een slimme thermostaat te installeren en overal kranen die individueel kunnen worden aangestuurd.

Temperatuur op de thermostaat staat op 18° overdag, 16° 's nachts.
Radiatoren staan beneden open (living, keuken) en mijn bureau. Momenteel brandt ze van 7 tot 22u vanwege een probleempje (na nieuwjaar was stond de thermostaat ineens op 2010 en waren alle programma's eruit). Normaal brandt ze allen 's ochtends wanneer we op staan en in de late namiddag tot we gaan slapen.
 
Thermostaat centraal in de living.
- overdag en thuis 21°
- 's nachts of niet thuis 19°

Alle chauffages staan open maar worden gewoon mee verwarmd door de temperatuur die de thermostaat in de living meet, dus 21° in de living is daarvoor geen 21° in de slaapkamer en badkamer.
 
verklaar mij gerust gek, maar van mij staat die dag en nacht op 21,5 graden.

ik weet, het is zeker nu overkill, met die hoge prijzen;
maar ik dacht zo: het is vloerverwarming, als ik die snachts kouder moet zetten, dan moet hij extra stoken om het tegen de ochtend op temperatuur te krijgen, dus komt duurder uit wellicht?
 
Thermostaat staat in de living en als we er niet zijn of 's nachts op 16 °c.
Als we er wel zijn staat hij op 20,5 °C, met de huidige ook niet goedkope mazoutprijzen, heb gelukkig een Noorse houtkachel die ik nu aansteek 's avonds en die het benedenverdiep volledig verwarmt op 22°C zonder massa's hout er door te jagen.
Kachel is uit gietijzer en weegt 250 Kg dus koelt zo traag af dat het 's morgens nog steeds 19 °C is en de normale verwarming weinig moeite heeft om de 20 °C te bereiken. Heb nog goedkoop vast contract voor elektriciteit dus op mijn bureau staat af en toe een elektrische bijverwarming aan zodat de mazout wat gespaard wordt (ben toch de enige die thuis werkt).
 
Hier ook 1 thermostaat in de living.

's nachts en niet thuis staat die op 16 of 17 graden.

Overdag normaal 20 of 20,5. 's Avonds als de zetel roept of als ik een hele dag stilletjes zit door telewerk al wel eens een graadje hoger.
 
In het verleden ook getest met nachtverlaging, maar ik kon geen verschil opmerken in verbruik. Vloerverwarming is sowieso een traag systeem, en dat in combinatie met goede isolatie maakt dat je beter continu dezelfde temperatuur aanhoudt.

Hier continu overal 21,5 en in de badkamer 24. Enkel in de slaapkamers ligt de temperatuur iets lager omdat we de bovenverdieping niet verwarmen. Dat zal rond de 20 graden zijn. We slapen dan ook het hele jaar door zonder donsdeken.

Ik denk dat de vraagstelling wat verkeerd is. De isolatiewaarde heeft een veel grotere invloed op het verbruik dan een graadje meer of minder.
 
Niet echt last van de hoge prijzen hier maar toch:

- woning van +250 jaar oud die is gerenoveerd naar eigen kunnen
- CV ketel (2 traps lagetemperatuurketel) met stookolie (gekocht aan 0,34 €/l) met radiatoren
- aangevuld met houtkachel
- jaarlijks verbruik stookolie: +/- 700 liter
- meegeven dat volgende zaken zijn geïsoleerd: Vloer / isolatie binnenmuur in bepaalde zones / plafonds / isolatie buitenmuur in bepaalde zones, dak van de slaapkamers boven is in bepaalde zones met 50cm glaswol geïsoleerd :cool:.

Slaapkamers, hal, berging, toiletten: Verwarming uit
Keuken/woonkamer:20-21°C
badkamer: 23-24°C

Effectieve temperatuur binnen: 22-24 met uitschieters tot 27-28°C, gisteren nog het schuifraam opengezet om af te koelen, mss wel nog meegeven dat ik genoodzaakt ben een korte broek te dragen - mocht ik alleen de temperatuur bepalen zou het wellicht bij 20-21 blijven.
 
Laatst bewerkt:
nog een noob vraagje:

beneden dus vloerverwarming met constante temperatuur.

boven: klassieke chauffauge systeem, dus open draaien als je warm wilt hebben.


nu, mijn vriendin klaagt dat de badkamer altijd te koud is. dus ja wij draaien die open 10 minuten voordat we de badkamer gebruiken. en als we er uit gaan, draaien we die terug toe.

zou het veel verschil uit maken, als we die altijd open draaiend houden? slaat die dan vanzelf af, als het te warm is? (wat is te warm? de temperatuur in ons bakje beneden van de vloerverwarming ?)
 
Als het goed is, is er een thermostatische kraan op de radiator en kan je de temperatuur daar mee regelen. (https://www.energids.be/nl/vraag-an...taan-de-cijfers-op-een-thermostaatkraan/1524/)

Je kan er ook een digitale thermostaat opzetten waarmee je de temperatuur kan regelen met programma's. Bijvoorbeeld
 
Ik denk dat de vraagstelling wat verkeerd is. De isolatiewaarde heeft een veel grotere invloed op het verbruik dan een graadje meer of minder.
Klopt, maar het gaat toch eerder over wat iemand comfortabel vindt hier? Ik ben bv. zo die 20 °C gewoon dat ik 18 °C of 23-24 °C nogal weinig/veel vindt. Natuurlijk zal er ook wel een fout op de thermostaat zitten, en hangt het gevoel van comfort ook af van al de details van het gebouw. Maar zo heb ik een vriendin waar we vroeger een paar keer over de vloer kwamen toen ze nog bij haar ouders woonde, en die stookten met zo'n houtcasette, waardoor die woonkamer richting 25 °C ging. Ik voelde me daar gewoon ongezond.
 
Effectieve temperatuur binnen: 22-24 met uitschieters tot 27-28°C, gisteren nog het schuifraam opengezet om af te koelen, mss wel nog meegeven dat ik genoodzaakt ben een korte broek te dragen - mocht ik alleen de temperatuur bepalen zou het wellicht bij 20-21 blijven.
Moeten wij hier af en toe ook doen (schuifraam open zetten) omdat we de houtkachel een beetje te veel werk hebben gegeven.

Ik merk vooral op dat er toch veel mensen met vloerverwarming zijn. Ik vind dat persoonlijk echt onaangenaam.
 
Ik merk vooral op dat er toch veel mensen met vloerverwarming zijn. Ik vind dat persoonlijk echt onaangenaam.
Geen rechtstreekse ervaring mee, maar ik denk dat voor nieuwe huizen dit ongeveer standaard is zeker? Lagere afgiftetemperatuur mogelijk en zo'n zaken. Ook wel al wat klachten over gehoord hoe het altijd te warm is binnen, al komt dit waarschijnlijk ook door de hoge isolatie en gebrek aan zonnewering die je vaak ziet.

Ik moet zeggen dat, door ons ouderwets systeem van een gasketel en radiatoren aan hoge temperatuur, ik me soms wel afvraag wat nu net onze opties zijn in de toekomst.
 
Geen rechtstreekse ervaring mee, maar ik denk dat voor nieuwe huizen dit ongeveer standaard is zeker? Lagere afgiftetemperatuur mogelijk en zo'n zaken.

Ik moet zeggen dat, door ons ouderwets systeem van een gasketel en radiatoren aan hoge temperatuur, ik me soms wel afvraag wat nu net onze opties zijn in de toekomst.
Ja, dat het technisch gezien naar de toekomst waarschijnlijk het beste is, dat zal wel zo zijn, maar ik vind het gewoon geen aangename warmtebron.

Same here, wij hebben een recente aanbouw en evengoed gekozen voor conventionele radiatoren + gasketel. Een systeem dat zou kunnen werken is dat van lage temperatuur radiatoren (JAGA heeft dat, maar Viessmann precies ook).
 
Klopt, maar het gaat toch eerder over wat iemand comfortabel vindt hier? Ik ben bv. zo die 20 °C gewoon dat ik 18 °C of 23-24 °C nogal weinig/veel vindt. Natuurlijk zal er ook wel een fout op de thermostaat zitten, en hangt het gevoel van comfort ook af van al de details van het gebouw. Maar zo heb ik een vriendin waar we vroeger een paar keer over de vloer kwamen toen ze nog bij haar ouders woonde, en die stookten met zo'n houtcasette, waardoor die woonkamer richting 25 °C ging. Ik voelde me daar gewoon ongezond.
Klopt, veel thermostaten hebben een afwijking van 1 a 2 graden. Als ik bij mijn ouders kom vind ik 20 graden comfortabel en 21-22 te warm. Bij mij thuis is 21-22 comfortabel en pas vanaf 23 wordt het te warm.

Verder is de temperatuursbeleving ook voor een groot stuk een gewoonte. Mijn vriendin had het vroeger altijd koud bij mij omdat ze de houtkachel van haar ouders gewend was (wordt daar volgens mij ook vlotjes 30 graden). Nu heeft ze het meestal te warm. Nochtans is het nog steeds dezelfde thermostaat en temperatuurinstelling.

Moeten wij hier af en toe ook doen (schuifraam open zetten) omdat we de houtkachel een beetje te veel werk hebben gegeven.

Ik merk vooral op dat er toch veel mensen met vloerverwarming zijn. Ik vind dat persoonlijk echt onaangenaam.
Persoonlijk vind ik de gelijke temperatuur, overal en altijd veel comfortabeler dan de warme / koude zones die je krijgt met radiatoren of kachels.
 
Terug
Bovenaan