Hoe flexibel zijn jouw werkuren?

Hoe flexibel zijn jouw uren?

  • Iedere dag vast aantal uren, vast start uur

    Stemmen: 17 17,5%
  • Iedere dag vast aantal uren, flexibiliteit over start van de werkdag

    Stemmen: 27 27,8%
  • Ieder week vast aantal uren

    Stemmen: 12 12,4%
  • Mogelijkheid om over meerdere weken heen te salderen

    Stemmen: 16 16,5%
  • Mogelijkheid om extra verlofdagen te sparen door meer uren te werken.

    Stemmen: 11 11,3%
  • Nog iets anders

    Stemmen: 14 14,4%

  • Totaal aantal stemmers
    97
Je moet in theorie aanwezig/beschikbaar zijn tussen 10-15u, kwestie dat mensen wel kunnen contact opnemen of meetings inplannen. Voor de rest maakt het niet uit in mijn salarisschaal wanneer ik begin en stop, zolang ik maar aan 40 uren per week geraak, en dan nog wordt dat pas in zijn totaal gezien per kwartaal. Mocht je eronder zit gaat het van je vakantie af. We moeten in/uitklokken dus elke minuut telt ook mee. Ik zorg altijd dat ik een aantal uren in de plus heb staan om zo makkelijker eens vroeger te stoppen, of soms op te sparen tot 1 dag en zo een extra dag vrij te nemen.
Hogere salarischalen hoeven niet te klokken, dus daar maakt het al helemaal niet uit.
 
FT werken (36u).
Vast uurrooster over 2 weken dat je ingeeft maar waar je wel gewoon in kan wisselen hele tijd.
Extra uren op dag/week is overuren/comp (wat ik een voordeel vind om wél de uren te tellen, je kan gemakkelijk terugnemen terwijl rest werkt zonder dat iemand gek kijkt). In praktijk is het handig voor mij minstens te werken

Ma 8.30-17u
Di 8.30-15.30
Woe 8.30-12
Do 8.30-12.30

Rest te kiezen, dus ook om naar tandarts te gaan etc. Héérlijk.
 
Work hard, play hard is vaak een vroege toegangsticket richting dienst cardiologie of neurologie.

Zelfstandige hier dus geen vaste tijden. Heeft natuurlijk zijn voor- en nadelen. Enkel afspraken met de klanten waar ik rekening mee moet houden maar dat is het ook. Ik zou ze eigenlijk als onderdeel van de dienstverlening horloges moeten uitdelen zodat ze eens op tijd komen :unsure:

Work hard (for your boss' profit), die hard. :hurrr:
 
FT werken (36u).
Vast uurrooster over 2 weken dat je ingeeft maar waar je wel gewoon in kan wisselen hele tijd.
Extra uren op dag/week is overuren/comp (wat ik een voordeel vind om wél de uren te tellen, je kan gemakkelijk terugnemen terwijl rest werkt zonder dat iemand gek kijkt). In praktijk is het handig voor mij minstens te werken

Ma 8.30-17u
Di 8.30-15.30
Woe 8.30-12
Do 8.30-12.30

Rest te kiezen, dus ook om naar tandarts te gaan etc. Héérlijk.
Dat zou ik ook wel willen, een 36 urenweerk in 2 volle dagen en 2 halve dagen ?
 
Werken jullie dan allemaal op projectmatige basis en zo goed als alleen?

Ik heb een vraag voor x: “ah, maar die is er komende twee weken niet,want voorbije twee weken heeft hij al zijn uren al gedaan voor deze maand”
Of: “y is er maar vanaf 19u, die werkt alleen tussen 19u en 24u en 7u en 10u, dus als je een vraag hebt per telefoon Good luck”.


Hier op het werk freakt HR al als je eens een uurtje vroeger vertrekt, we moeten dan zogezegd een mail sturen naar HR en directe leidinggevende omdat anders de arbeidsverzekering lastig zou doen als je binnen uw uurrooster, een ongeval zou tegenkomen bv.
We hebben hier al een geval gehad waarbij de verzekeraar lastig deed omwille dat iemand heel vroeg een afspraak had gelegd met een klant, en de verzekeraar in twijfel trok of het woon-werk verkeer betrof.

En je zit toch ook met maximale werkuurtijd per dag? Of heb ik het mis.
 
Laatst bewerkt:
Werken jullie dan allemaal op projectmatige basis en zo goed als alleen?

Ik heb een vraag voor x: “ah, maar die is er komende twee weken niet,want voorbije twee weken heeft hij al zijn uren al gedaan voor deze maand”
Of: “y is er maar vanaf 19u, die werkt alleen tussen 19u en 24u en 7u en 10u, dus als je een vraag hebt per telefoon Good luck”.


Hier op het werk freakt HR al als je eens een uurtje vroeger vertrekt, we moeten dan zogezegd een mail sturen naar HR en directe leidinggevende omdat anders de arbeidsverzekering lastig zou doen als je binnen uw uurrooster, een ongeval zou tegenkomen bv.
We hebben hier al een geval gehad waarbij de verzekeraar lastig deed omwille dat iemand heel vroeg een afspraak had gelegd met een klant, en de verzekeraar in twijfel trok of het woon-werk verkeer betrof.

En je zit toch ook met maximale werkuurtijd per dag? Of heb ik het mis.
een verzekeraar kan eens lastig doen over zoiets, maar zal dat quasi nooit halen voor de rechtbank, da's vooral een argument dat werkgevers ophalen om minder flexibiliteit in uurroosters toe te staan.

En de situaties die jij beschrijft qua werkuren zijn zaken die in de meeste bedrijven waar véél flexibiliteit is ook niet toegestaan zullen worden, omdat je uiteindelijk voor collega's nog bereikbaar moet zijn.

Maximale werkuurtijd per dag is er effectief, maar denk dat de meeste werkgevers hier niet moeilijk gaan over doen omdat ze anders zélf wel eens in de problemen kunnen komen met wat ze van sommige personeelsleden vragen...
 
@JPV : de Vierdaagse werkweek (arbeidsdeal november 2022?), wat kadert in topic qua flexibiliteit, is dit al iets wat populair is in de private sector?
Vraag moet van werknemer uitkomen, veel “reclame” wordt er ook niet rond gemaakt.
 
@JPV : de Vierdaagse werkweek (arbeidsdeal november 2022?), wat kadert in topic qua flexibiliteit, is dit al iets wat populair is in de private sector?
Vraag moet van werknemer uitkomen, veel “reclame” wordt er ook niet rond gemaakt.
totaal niet. Biedt ook langs geen kanten een antwoord op vraag van werknemers. 4x10 uur werken is slechts weinig gegeven als je kinderen hebt. Dat wil zeggen dat je 4 dagen per week de zorg aan je partner overlaat, rekening houdend met woon-werkverkeer.

Beter zou zijn:
- arbeidsduurvermindering mét loonverlies (allez, zonder loonverlies is beter, maar ik geef hier opties die werkgevers wel zouden willen).
- 4x8 uur + 4x2 uur telewerk 's avonds (nadat kinderen in bed zitten)
- 4x9 uur + 5x8 uur (1 dag per week minder werken)
 
Werken jullie dan allemaal op projectmatige basis en zo goed als alleen?

Ik heb een vraag voor x: “ah, maar die is er komende twee weken niet,want voorbije twee weken heeft hij al zijn uren al gedaan voor deze maand”
Of: “y is er maar vanaf 19u, die werkt alleen tussen 19u en 24u en 7u en 10u, dus als je een vraag hebt per telefoon Good luck”.
Realiteit is dat in het overgrote deel van de kantoorjobs er weinig zaken zijn die geen 6-12-24 uur kunnen wachten
 
Hier ook zogenaamde "core times" 9u30 -> 11u30 en 14u -16u waar iedereen wordt geacht beschikbaar te zijn voor meetings/collaborations etc. Verder is het 7u presteren per dag tussen 7AM en 7PM met lunch pauze van minimum 0u30 en maximum 2u30.

Dit wordt niet strikt afgedwongen, maar wordt doorgaans wel door de meesten gerespecteerd. En men kan niet verplicht worden om buiten de core times beschikbaar te zijn voor meetings ed. Al bij al wel tevreden met deze regeling.
 
Quasi onbeperkt glijdend maar zoveel meetings worden ingepland dat je de facto toch een startuur hebt tussen 9u en 10u.
Velen werken nog een uurtje s'avonds omdat ze kinderen hebben die opgehaald moeten worden of doen een paar uur int weekend om de week een beetje te verlichten.
Officieel 40u week met 12ADV maar in werkelijkheid swingt dat alle kanten uit naargelang de drukte. Weken gehad van 50u-60u wegens shit maar er zitten dan ook paar kalme weken tussen waar je wat kan terugnemen.


Sinds de grote C heb ik wel gezien dat werkuren naar alle kanten uit swingen.
Ik zag mensen van 4u tot 12u werken zodat hun partner dan van 12u tot 20u kon werken. Weekends actief zijn, zelfs op een vrijdagavond om 23u. En dat steekt er nog een beetje in bij sommigen.
 
Zoals nu op onze vacatures staat: "we don't care when, where and how the task at hand gets done, as long as there is result in the end".

Natuurlijk zijn daar grenzen bij, maar hetgeen het dichtst in de buurt komt is dat onze uren over meerdere weken heen bekeken worden. Uiteraard wel in de grenzen van het legale (minimum 4 uur per dag prestaties, maximum 50% van de tijd (op maandbasis) thuiswerk, geen structureel weekend/avond/nachtwerk), maar daartussen krijgen wij eigenlijk alle vrijheid. Er zijn er velen die 's morgens thuis beginnen werken, om dan na de spits te vertrekken en tegen 11h op kantoor toekomen, of die om 14h30 vertrekken om voor de spits thuis te zijn en dan na de avondrush met de kinderen nog voortwerken. Zolang er geen vergaderingen of teammomenten daardoor in gedrang komen kan dat allemaal. HR moet niet ingelicht worden, en de teamlead doen we ook gewoon uit beleefdheid. Kan in ons team ook denk ik alleen omdat we allemaal veel eer uit onze job halen en dat dus niet bij de haren trekken.

Het arbeidscontract zegt dat de dagen lopen van 8h30 tot 17h30 met 1h middagpauze, of van 9h tot 18h met 1h middagpauze, maar in de praktijk loopt dat van 7h tot 21h. Ik werk consequent van 8h30 tot 17h met 30 minuten middagpauze, soms zijn daar ifv deadlines wel eens langere dagen bij, maar dan mag dat gerust de week/weken erna gecompenseerd worden met een snippernamiddag waarbij om 14h de laptop toe gaat.
 
Laatst bewerkt:
Volgens ons contract hebben wij vaste uurroosters, in de praktijk kent niemand die en hebben we quasi volledige vrijheid en vertrouwen. De ene dag werken we wat meer dan andere, de ene week wat meer dan andere. Op een jaar gezien zullen we sowieso allemaal wel meer uren gewerkt hebben dan er in ons contract staat. Flexibiliteit en vertrouwen van de werkgever resulteert ook in flexibiliteit, motivatie en inzet om de "extra mile" te doen bij de werknemers.

Natuurlijk worden onze uren in zekere zin wel gedicteerd door de vergaderingen. Ik probeer wel alle vergaderverzoeken voor 09:30 te ontlopen :unsure:
 
Uren worden hier niet geregistreerd, we mogen van thuis werken wanneer we willen behalve dinsdag.

In praktijk werkt iedereen +/- 8-16
 
Werken jullie dan allemaal op projectmatige basis en zo goed als alleen?

Ik heb een vraag voor x: “ah, maar die is er komende twee weken niet,want voorbije twee weken heeft hij al zijn uren al gedaan voor deze maand”
Of: “y is er maar vanaf 19u, die werkt alleen tussen 19u en 24u en 7u en 10u, dus als je een vraag hebt per telefoon Good luck”.

Nee maar in welke situaties
heeft er één maar de kennis?,
Moet je een antwoord hebben binnen de 24u?,
Kan je het zelf niet invullen of kan je er niet rondom om het project te avanceren?

Wat zegt @cege altijd? Soms moet je eens beslissen en om vergeving later vragen in plaats van heletijd te wachten op iemands input en alles te laten bottlenecken.

Als het echt zo essentieel is en iemand verstopt zich, stuur een aangetekende brief met je vraag erin of bezoek die thuis als hij zogenaamd op telewerk is :p. Dan zal je toch reactie krijgen :p.
 
Starten tussen 7u30 en 9u30
Pauze vrij te kiezen tussen 11u45 en 13u45 (minstens 30 minuten)
Ten vroegste stoppen om 16u, doorwerken kan tot 17u15

Minstens 7u14 werken

Letterlijk al mijn directe collega's zijn kaderleden, en dus veel minder aan uren gebonden dan ik. Dat heeft imo veel meer voor- dan nadelen, dus ik hoop snel de volgende stap te kunnen zetten.
 
We hebben een roulatiesysteem hier.
Kan wisselen per dag.
In principe zijn ze daar wel vrij strikt in, maar indien je het op tijd laat weten kan er wel van afgeweken worden.
We moeten ook niet inklokken.
 
Ik ben net begonnen bij een nieuwe werkgever in een managementfunctie en moet niet klokken. Is het dan ook zo dat ik nooit recup kan nemen, ook al doe ik heel veel overuren? Ik registreer wel uren in een systeem maar dat is meer voor rapportage naar externe partners.
Geen idee hoe dat bij jullie geregeld is dan, ik denk dat het bij ons redelijk vrij is en dat je zelf in de gaten moet houden of je al dan niet teveel werkt.
 
Terug
Bovenaan