BeyondGaming @FACTS spring 2022

Genieten van een nerdlesque-show, gooien met bijlen, ‘omvergereden’ worden door een R2-D2 of Dancing Gandalf aan het werk zien … waar anders dan op de bekendste fantasybeurs van België: FACTS! Het was voor mij al jaren geleden dat ik de beurs nog eens onveilig maakte, maar deze editie ging ik samen met @Karel-Jan en @Killjoy op pad. Toegegeven, een uitgebreide planning had ik op voorhand niet gemaakt, maar de Q&A van Danny Trejo en Michael Rooker bijwonen, kuieren tussen de talloze, overprijsde winkelstandjes en eens met een bijl gooien, zouden sowieso minstens aan bod komen. Of het bezoek de moeite was, lees je in onderstaande special!

Naar verluidt kon de lente-editie van 2022 op zo'n 28.000 fans van cosplay, games, films, anime, comics, bordspellen en scifi rekenen. Hoewel eerdere jaargangen een grotere opkomst kenden, zijn dit toch geen slechte cijfers in de nasleep van de vervelende Corona-tijden. We waren alvast enthousiast om de hallen van Flanders Expo te trotseren en presenteren jullie hieronder graag onze eigenste impressies. En om het met de woorden van FACTS zelf te zeggen: "op FACTS ben je nooit een geek, altijd een kenner, nooit een nerd, altijd een liefhebber, nooit een freak, altijd een gelijkgezinde!"

Facts 5.jpg


De impressie van Sir. K

Rond 09:00 startte het verhaal en ging ik samen met Karel-Jan naar binnen. Killjoy, die nog lag uit te kateren, liet nog even op zich wachten. Aangezien pers en vips een uurtje vroeger binnen mochten, was er nog weinig animo. Even een 3D-foto maken in de Moon Knight-booth en vervolgens al eens de gangpaden met merchandise verkennen. Wat meteen opviel, was de spreiding van de standen. Op zich een verademing, aangezien ik me nog goed herinner hoe ‘fijn’ het was om je een weg te moeten banen tussen alle bezwete beursgangers. Zonder een echt doel in gedachten hadden we de verschillende standen op een dik half uur wel gezien. Na een ommetoer om eens met een bijl te gooien (nogmaals sorry Karel-Jan dat ik u zo hard heb ingemaakt), doken we de vipruimte in om een koffietje te drinken. Ondertussen had Killjoy het gezelschap vervoegd en konden we iets gerichter aan het avontuur beginnen.

Eerst richting het cosplaypodium om Jan Verheyen en Frank Deboosere te aanschouwen. Helaas niet uitgedost als Pikachu of Harry Potter, maar wel om hun panel rond ‘Mythes van de Ruimte: Feit vs. Fictie’ te aanhoren. Van Alien tot 2001: A Space Odyssey en van wormgaten tot het drinken van urine. Geanimeerd, interessant en leuk gebracht. Well done! Na een korte cosplayshow volgden de Q&A’s met Danny Trejo en Michael Rooker. Iets waar we toch alle drie naar uitkeken. Hoewel ‘Machete’ al minder scherp leek dan tevoren en ‘Merle Dixon uit The Walking Dead’ regelmatig de smarty-pants uithing, was het toch fijn om hen aan het woord te horen. Even twijfelen om op de foto te gaan, maar €60 - €70 hadden we er net niet voor over. Op naar de vlooienmarkt! Ook daar bleken de prijzen wat tegen te vallen. In een tijd waar alles zomaar van het internet te plukken valt aan betere prijzen … toch niet zo evident voor de marktkramers. Bon, Karel-Jan proberen overtuigen om te speeddaten, al zag hij dat, ondanks de mogelijkheid om te kiezen tussen hetero of LGBTQIA+, helaas niet zitten. Iets eten dan? Een hotdog of pizza slice kon ons niet meteen overtuigen, maar gelukkig hadden we in de viplounge de optie om snoep en chips te verorberen! Als pers mag je toch ook even van de perks gebruik maken, nietwaar? Een klein hongertje stillen en terug op pad!

Een meer dan geslaagde beurs, die ons reikhalzend doet uitkijken naar de volgende editie!


Ook de zijhallen bleken de moeite te zijn. Van Star Wars-fans en Potterheads tot Dungeons & Dragons en The Power Rangers in de Fan Village, of even losgehen in de Gaming Hall, er was voor elk wat wils. De zijhal die er voor mij iets minder aantrekkelijk uitzag, was de Artist Alley. Hoewel er de nodige ruimte moest zijn om lange wachtrijen te herbergen, leek het nu meer op een I Love Techno-zaal waar ze net de lichten hadden aangestoken en de laatste bezoekers aan het buitenkuisen waren. Uiteraard gaat het hier vooral over het ontmoeten van je helden en die mogelijkheid was er zeker en vast. Al zag Lectrr het precies niet zitten om tot het einde te blijven, waardoor Karel-Jan alsnog zonder gesigneerd exemplaar de boîte moest verlaten. Volgende keer beter, man! Hoe dan ook, een meer dan geslaagde beurs, die ons reikhalzend doet uitkijken naar de volgende editie! Ik ben alvast benieuwd naar wie we dan mogen verwelkomen!



De impressie van Killjoy

Laat ons mijn bijdrage aan de festiviteiten beginnen met het belangrijkste. Nee, ik lag niet uit te kateren, ik had gewoon moeite om uit mijn nest te komen. Dat heb je wel vaker met volk uit de cultuur- en horecasector, we zijn altijd wakker tot een kot in de nacht en liggen vaak tot de middag in ons bed te stinken. Er moet dus sowieso een heel goeie reden zijn om mij voor een uur of 10 wakker te krijgen en die was er gelukkig wat FACTS betreft. Het is een event waar ik al tijden graag voor naar Flanders Expo afzak, net omdat het zelfs na jaren van exponentiële groei blijft draaien rond de simpele basis. We zijn gewoon allemaal een zootje nerds, geeks en andere fangirls die enkele dagen op het jaar onze helden op een sokkel zetten. Uiteraard is het een commercieel gebeuren en behoorlijk prijzig om je helemaal los te laten gaan, maar de fun en samenhorigheid primeren toch. FACTS is het soort event waar je een Wookie hand in hand kan zien huppelen met Pikachu, waar je een cultheld als Danny Trejo op het podium een stuntelige vraag kan stellen of een dance-off kan houden en je niet hoeft te schamen voor wat de toeschouwers zouden kunnen denken.

Dat inclusieve gevoel van fans onder elkaar is de sterkte van FACTS, en doet je zaken als de hoge prijskaartjes op de Geek Market of lange wachtrijen toch wat met de mantel der liefde bedekken. Ik heb in elk geval een fijne tijd beleefd met Karel-Jan en Sir. K op de beursvloer en kwam ogen tekort om de soms erg creatieve kostuums van de cosplayers te bewonderen. Van nagenoeg de volledige cast van Frozen tot het Vliegend Spaghettimonster en Frank Deboosere, zowat heel de popculture canon leek van de partij. Respect naar de vaak erg toegewijde cosplayers is iets wat FACTS nog steeds hoog in het vaandel draagt, wat ervoor zorgt dat het nog steeds een plek is waar je ongegeneerd naar knappe jongedames mag staren, zolang je maar je grijpgrage handjes voor jezelf houdt. FACTS is een safe space waar iedereen zichzelf mag zijn, behalve creeps. Met ballen naar Pikachu-meisjes gooien terwijl je "Ik kies jou!!!" brult is dan ook gedrag dat niet echt aangemoedigd wordt. Het zorgt voor een gemoedelijke sfeer waardoor FACTS een event is dat geschikt is voor alle leeftijden, ook voor de allerkleinsten. Jonge kinderen die zich eventjes Prinses Leia of Iron Man kunnen wanen doen het beste vermoeden voor de toekomst van geek culture en een beurs als FACTS en staan altijd garant voor de nodige 'aww-momentjes'.


We ontdekten dat Michael Rooker een ontzettende droogkloot is en dat Danny Trejo in te huren is voor alles, zolang de cheque maar royaal genoeg is.


Dat de organisatie duidelijk steeds beter leert hoe de ruimte in Flanders Expo te gebruiken stemt eveneens hoopvol voor toekomstige edities. De bredere gangen maken het navigeren door de centrale hal een stuk vlotter en zorgen voor meer ademruimte dan vroeger, toen je de beurs echt kon "ruiken". Ook de zijhallen worden beter dan ooit benut met de Fan Village als amusante uitschieter. Het is daar waar de fanclubs van Harry Potter, Star Wars, Power Rangers en anderen hun beste beentje voorzetten en etaleren waar ze voor staan. Tijdens het struinen door die hal ontdek je maar al te goed dat het voor de mensen achter die fanclubs een passie is waar veel tijd, talent en geld in wordt gestopt. Ook het verplaatsen van de panels van de wat troosteloze kamertjes achter in de Expo naar een grote hal waar honderden enthousiastelingen in passen is een gouden zet gebleken. Het podium lijkt een geeky liefdeskind van Tomorrowland en de Efteling, na een nacht doorzakken op boterbier, maar het werkt. Het zou enigszins beter zijn mochten de vragen op voorhand wat verzameld worden en door een moderator afgevuurd worden op de acteurs in kwestie, in plaats van een fan Michael Rooker voor de vijfhonderdste keer te laten vragen of hij nog eens het bekende Marry Poppins-zinnetje wil zeggen, maar de panels hebben in elk geval een stuntelige charme. We ontdekten in elk geval dat Michael Rooker een ontzettende droogkloot is en ietwat van een boomer is die weinig opheeft met Marvel en videogames en dat Danny Trejo in te huren is voor alles, zolang de cheque maar royaal genoeg is.

Het zijn dat soort zaken die ook van deze editie van FACTS weer een uitermate amusante boel maakten. Een beetje langs winkelstandjes struinen, je vergapen aan fanclubs en cosplayers en een luchtig vraaggesprek met een wereldster of twee meepikken, dat alles in het fijne gezelschap van je BeyondGaming-collega's. Het doet nu al uitkijken naar 22 en 23 oktober, om het in de volgende editie gewoon over te doen.



De impressie van Karel-Jan

Naast boardgames staat het fervent verzamelen in mij op een laag pitje. Zo ben ik al een geruime tijd niet meer naar FACTS gegaan. Dat ik in de weekends werk zal er ook wel iets mee te maken hebben, maar als filmliefhebber neem ik maar al te graag een dag verlof om een foto te nemen met een van mijn favoriete acteurs. Toen mij gevraagd werd of ik interesse had om een dagje FACTS onveilig te maken met twee collega's van de redactie was de congé snel aangevraagd. Zoals Sir. K eerder al vermeldde, kregen we de kans een uur voor opening al eens rond te schuifelen tussen de talloze kraampjes. De tien jaar jongere ik zou hier gretig gebruik van gemaakt hebben om zonder alle drukte iets op de kop te tikken, al was er nu toch enige drang, aangezien ik terug single ben, om me een body pillow of pluche penis aan te schaffen. Zonder al het volk loop je wel heel snel doorheen de Geek Market. Zo kwamen Sir. K en ik al snel terecht in de Fan Village waar we na het ontwijken van de zelfgebouwde R2-D2’s, K-Pop-, Star Wars-, Potterheads- en boardgamestandjes ons waagden aan een potje bijlgooien. Zo ondervond ik al heel snel dat Sir K. een cocky, maar sexy mofo wordt als je hem laat winnen.

FACTS is en blijft nog steeds de aangenaamste plek in België om als fan van film, series, anime, games, comics en manga rond te lopen.


Na een portie cafeïne en een kennismaking met Killjoy smeten we ons opnieuw door de oorden van geekiness en liefde voor allerhande franchises. Verder op de planning hadden we het interessante panel van de ons allen bekende weerman Frank Deboosere en Jan Verheyen. Zij gingen verder in op de weergave van ruimte in films en bevestigden of debunkten theorieën. Zo was Kubrick met 2001: A Space Odyssey al serieus voor op zijn tijd en blijkt tijdreizen en teleportatie theoretisch mogelijk te zijn.

Niet veel later pikten we de Q&A mee met legendarische acteurs Danny Trejo en Michael Rooker. Trejo mag de dag van vandaag de award op zich nemen van acteur die het meeste stierf in films en Michael Rooker zette de fans die vragen voor hem hadden liever in het stresszweet dan straightforward op de vragen te antwoorden. FACTS is en blijft nog steeds de aangenaamste plek in België om als fan van film, series, anime, games, comics en manga rond te lopen. De werknemers en het volk zijn steeds vriendelijk en er is voor ieder wel wat wils. Misschien waag ik me bij de volgende editie wel aan het speeddaten, onder voorwaarde dat de collega’s het onderste uit de kan halen bij een Just Dance-uitdaging!
 
Terug
Bovenaan