Hoe flexibel zijn jouw werkuren?

Hoe flexibel zijn jouw uren?

  • Iedere dag vast aantal uren, vast start uur

    Stemmen: 17 17,5%
  • Iedere dag vast aantal uren, flexibiliteit over start van de werkdag

    Stemmen: 27 27,8%
  • Ieder week vast aantal uren

    Stemmen: 12 12,4%
  • Mogelijkheid om over meerdere weken heen te salderen

    Stemmen: 16 16,5%
  • Mogelijkheid om extra verlofdagen te sparen door meer uren te werken.

    Stemmen: 11 11,3%
  • Nog iets anders

    Stemmen: 14 14,4%

  • Totaal aantal stemmers
    97
Werken jullie dan allemaal op projectmatige basis en zo goed als alleen?

Ik heb een vraag voor x: “ah, maar die is er komende twee weken niet,want voorbije twee weken heeft hij al zijn uren al gedaan voor deze maand”
Of: “y is er maar vanaf 19u, die werkt alleen tussen 19u en 24u en 7u en 10u, dus als je een vraag hebt per telefoon Good luck”.


Hier op het werk freakt HR al als je eens een uurtje vroeger vertrekt, we moeten dan zogezegd een mail sturen naar HR en directe leidinggevende omdat anders de arbeidsverzekering lastig zou doen als je binnen uw uurrooster, een ongeval zou tegenkomen bv.
We hebben hier al een geval gehad waarbij de verzekeraar lastig deed omwille dat iemand heel vroeg een afspraak had gelegd met een klant, en de verzekeraar in twijfel trok of het woon-werk verkeer betrof.

En je zit toch ook met maximale werkuurtijd per dag? Of heb ik het mis.

Hier werkt bijna iedereen alleen ja. De mensen van hr en van communicatie werken wel nauw samen, maar de overige mensen zijn eigenlijk allemaal soort van policy analysts in hun eigen redelijk goed afgebakend domein. Soms is er iets waar dan meerdere mensen op werken, maar dat is niet vaak. Er is wel een dag dat we allemaal op kantoor proberen te zijn om elkaar eens te zien en waar we dan een gezamenlijke vergadering hebben (die toch wel minstens een halve dag duurt) en waar iedereen dan zijn stand van zaken vertelt, of er (geo)politiek/economisch nieuws is dat iedereen moet weten, wat discussies houden over events, budget, campagnes, wat roddelen over politici, wat zagen over dat iedereen moe is, hernia's, kinderen, etc.
Er is dan ook nog 1 dag die we overdrag (proberen) vrij houden voor andere meer 1 op 1 Teams meetings enzo.
Maar op de 3 andere dagen is iedereen altijd volledig vrij om te werken hoelang, wat en waar hij/zij wil.

Zo van die werkplaatsen met prikklok waar je tussen x en y moet werken en waar ze in paniek schieten als je 2 keer 5 minuten te laat binnenkomt, die mogen ze diep in hun reet duwen.
 
'Officieel' in thuiswerk mag je werken tussen 6u en 20u. Op kantoor tussen 7u en 19u. Gemiddeld gezien moet je 38 uur doen over periode van 4 maand dacht ik. Maar in het stelsel waarin ik zit worden uren niet geregistreerd. Dus ik kan mijn uren perfect zelf verdelen of heb je tussendoor een afspraak? Kan prima.
 
Ik ben net begonnen bij een nieuwe werkgever in een managementfunctie en moet niet klokken. Is het dan ook zo dat ik nooit recup kan nemen, ook al doe ik heel veel overuren? Ik registreer wel uren in een systeem maar dat is meer voor rapportage naar externe partners.

Ja.
 
Hier worden de effectief gepresteerde uren niet echt gecontroleerd. Onlangs heb ik zo een halve dag gewerkt in het weekend zonder 1 cent compensatie. Ik ben nadien her en der een uurke vroeger 'verdwenen' .. zolang ik op het einde van de rit gemiddeld 40 uur doe per week dan is het goed.

De eerste en enige keer dat ik dan op de vingers getikt word (maar dat gebeurt dus niet), zal het vanaf dan een 9 to 5 mentaliteit worden.

Ik heb een vraag voor x: “ah, maar die is er komende twee weken niet,want voorbije twee weken heeft hij al zijn uren al gedaan voor deze maand”
Mmm dat zou ik ook niet kunnen doen. Meestal doe ik wel een uurtje (of meer) te veel als het druk is of uitzonderlijk zelfs (gratis) weekendwerk maar dan ben ik gewoon ipv 8 uur per dag er 6 beschikbaar op minder drukke dagen. En zo werk ik dat dan weer weg.

En de situaties die jij beschrijft qua werkuren zijn zaken die in de meeste bedrijven waar véél flexibiliteit is ook niet toegestaan zullen worden, omdat je uiteindelijk voor collega's nog bereikbaar moet zijn.
Wij hebben ook 2 whatsapp groepen. Indien het echt dringend is krijg ik een berichtje via whatsapp.
Dus als men echt wil ben ik altijd bereikbaar. Maar dan wel alleen door de teamleden tot wiens team ik behoor.
Ze hebben ook allen mijn smartphone nummer.
 
Laatst bewerkt:
Ik werk 90% van de tijd thuis en 10% van de tijd zit ik in buitenland voor het werk. Thuiswerken is volledige vrijheid. Ik leid een team van 5 mensen die ook allemaal thuiswerken. Het interesseert mij niet of ze om 6u 's morgens beginnen werken of in hun bed liggen tot de namiddag. Zolang 't werk maar gedaan is tegen de deadline is het goed. Ben je een ochtendmens? Sta dan lekker vroeg op. Ben je een nachtraaf? Werk dan lekker 's nachts door. Ik lig alleen wakker van de resultaten, niet wanneer. Wil je uw kind naar school doen? Vooral doen. Moet je naar de tandarts overdag? Vooral doen. Snel uw paspoort gaan afhalen overdag? Vooral doen. Containerpark? Vooral doen. Ik heb een wonderteam van 5 die ik daar volledig in vertrouw.
Zo belde ik woensdagnamiddag naar een gescheiden collega die eerlijk zei "sorry ik ben nu met mijn zoontje aan het spelen omdat het woensdag is. Vanavond moet hij terug naar de mama en dan zal ik wel eens kijken.". Dat zijn mensen waarvan ik weet dat ze er ook staan als het er echt toe doet.

Als ik in het buitenland ben dan is het voor internationale klanten. Dan volgen wij wel het ritme van de klant. Maar dat zijn sowieso altijd heel grote bedrijven waar glijdende uren de normen zijn, dus dan nog kunnen wij starten tussen (lokale tijd) 7:00 en 10:00 en stoppen tussen 15:00 en 18:00. Dat is natuurlijk alleen als de deadlines het toelaten. Ervaring leert dat in het buitenland in noodsituaties er veel langer gewerkt wordt dan 8u per dag.

Officieel hebben wij een 8u/dag systeem of dus 40u week. In praktijk is het soms rustiger en dan zijn het misschien 35u, en soms drukker en dan worden het snel veel meer uren. Die flexibiliteit gaat in 2 richtingen. Geven en nemen.
Eerlijk? Ik heb op 20+ jaar tijd al meer naar mijn kloten gehad bij een 45 uren week (5 uren te veel) waarbij ik mijn werk niet goed gedaan had dan dat ik eens 36 uur online geweest was maar het werk goed gedaan was.

De directe chief kan dit meestal ook worst schelen. Die mens moet zich of haarzelf indekken met goede en correcte resultaten en moet zien dat zijn team goed overeenkomt en de wagen uitstekend bolt.

ALS ik gezaag en geklaag kreeg in het verleden over: We hebben uw uren gecheckt Makila en ... !!!!
Dan was volgende zin 95/100 keer mijn gedachten : Wie is die mens die zaagt en klaagt? Ik ken die mens niet eens. Dat die zagevent eens oprot ??
(In praktijk is het dan 9x op 10 het boetekleed aandoen maar ik ben wel serieus: Meestal is die persoon die dan zaagt iemand wiens naam ik dan voor de allereerste keer hoor of iemand die pas gestart is met de job en zich eens wil bewijzen)
 
Eerlijk? Ik heb op 20+ jaar tijd al meer naar mijn kloten gehad bij een 45 uren week (5 uren te veel) waarbij ik mijn werk niet goed gedaan had dan dat ik eens 36 uur online geweest was maar het werk goed gedaan was.

Lijkt me logisch toch?
Ik heb liever dat je 2 uur werkt en 2uur goed en correct werkt lever dan dat je 50uur weggegooid werk aflevert.
Meer is niet altijd beter.

Je hebt mensen die 50u nodig hebben om 38u werk af te leveren. So be it.

Hier is het elke dag op een vast uur starten en een vast uur naar huis. Die houvast kan ik echt wel smaken.
Maar indien nodig kan dat perfect flexibel zijn waarbij er later gestart wordt.
 
Volledig flexibel systeem hier.
Tussen 6u en 22u is het kantoor geopend.
Meeste mensen starten tussen 7u30 en 8u30.
Minimum 30min. middagpauze.
 
Momenteel (in opzeg):
Beginnen tussen 8-9 en stoppen tussen 16u30-17u30, tussen 12 en 12:30 pauze. Tijd wordt geregistreerd maar geen overuren mogelijk. Indien akkoord van manager/ HR wordt het wel gedoogd om eens wat vroeger te stoppen en dat in te halen.

Volgende job:
Beginnen tussen 7-9:30 en stoppen tussen 15:30 - 18u, 45 min pauze tussen 12-14u. Tijd wordt niet geregistreerd.
 
Flexuren. Een normale werkdag is 7:36u werken en 30 minuten pauze. Je kan maximaal 6 uur aan een stuk werken vooraleer er een half uur pauze wordt afgehouden. f We moeten ons online aan- en afmelden. Als je langer dan 7:36 per dag werkt, komt dat bij op een teller. Werk je minder, gaat dat van je teller af. Wil je langer pauze, kan dat ook. Moet je tijdens de dag bv even naar de dokter of weg, kan dat perfect. Het gaat van je teller af. Als je eens een dag vroeger wil stoppen is dat ook prima, zo lang je je leidinggevende op de hoogte brengt. Overuren kan je opnemen als verlof. Teller blijft onbeperkt staan, dus wordt mee overgedragen bij jaareinde. Er zijn er die elke dag structureel langer werken om zo om te twee weken een dag verlof extra erbij te hebben. Is een enorm flexibel systeem en zou niet meer terug willen naar iets anders.
 
Nee maar in welke situaties
heeft er één maar de kennis?,
Moet je een antwoord hebben binnen de 24u?,
Kan je het zelf niet invullen of kan je er niet rondom om het project te avanceren?

Wat zegt @cege altijd? Soms moet je eens beslissen en om vergeving later vragen in plaats van heletijd te wachten op iemands input en alles te laten bottlenecken.

Als het echt zo essentieel is en iemand verstopt zich, stuur een aangetekende brief met je vraag erin of bezoek die thuis als hij zogenaamd op telewerk is :p. Dan zal je toch reactie krijgen :p.

Geen kloten tot de finish lijn krijgen is natuurlijk de nationale sport overal omdat iedereen bang is van zijn eigen schaduw. Liefst debiele discussies voeren tot in de oneindigheid over details die in grand scheme of things er niet toe doen (druk druk druk). Soms klinkt het alsof iedereen content is om over details te palaveren omdat ze dan een excuus hebben om bezig te zijn. Daar ben ik dus allergisch voor.

De random opinie van 7 man is leuk, maar eigenlijk niet relevant. Als je met iedereen zijn (onbelangrijke) mening moet rekening houden, raak je natuurlijk nergens. Liever 5 man content en 2 een beetje gekwetst maar een beslissing, dan niemand gekwetst en niks beslist.

De meeste meetings kunnen vervangen worden door 1 email of zijn het resultaat van structurele disorganisatie. Voor het overgrote deel van projecten kun je toch perfect op voorhand definiëren wie wat kan beslissen en wie wat tegen wanneer gedaan moet hebben. Je hebt toch niet 24/7 collega's nodig om je werk uit te voeren...

'Officieel' in thuiswerk mag je werken tussen 6u en 20u. Op kantoor tussen 7u en 19u. Gemiddeld gezien moet je 38 uur doen over periode van 4 maand dacht ik. Maar in het stelsel waarin ik zit worden uren niet geregistreerd. Dus ik kan mijn uren perfect zelf verdelen of heb je tussendoor een afspraak? Kan prima.

Ook weer zo'n debiel beleid "thuiswerk uren" definieren. Als ik om 3h snachts emails doen, dan doe ik dat. Regels die niet afdwingbaar zijn, goed idee...

Ik zou niet weten wat mijn werkuren zijn. Ik heb nog nooit een manager on site gehad. Soms zelfde timezone, soms 9h verschil, soms iets tussenin. Ik sta rond 6.30h op. Ik doe de ochtend routine met de kinderen. Normaal zijn die rond 7.45h klaar. Ik vertrek dan naar kantoor. Als ik om 9h er ben, is dat de start. Als ik er om 9.30 ben is dat de start. Ik ga naar huis rond 17.30-18.00 afhankelijk van de meetings.

Er is zo goed als geen enkele dag dat ik geen meetings heb tussen 16 en 18. Meestal zelfs dubbele of driedubbele boeking (het is het enige werkdag slot dat we met hq in californie overlappen).

Als ik thuiswerk, start ik rond 8h. En stop ik rond 18h. Als ik meetings om 20 of 21 of 22h heb, dan is dat 90% een thuiswerk dag (anders praktisch niet te regelen). Dan start ik ofwel om 9h ofwel pak ik smiddags ergens een break om al te koken.
 
Ik ben net begonnen bij een nieuwe werkgever in een managementfunctie en moet niet klokken. Is het dan ook zo dat ik nooit recup kan nemen, ook al doe ik heel veel overuren? Ik registreer wel uren in een systeem maar dat is meer voor rapportage naar externe partners.
Ook bij managementfuncties geldt hetzelfde zoals bij gewoon personeel tenzij je een leidinggevende functie hebt én je een loon hebt die significant hoger is dan wat een andere persoon met dezelfde functie zonder overuren krijgt.
 
Ook bij managementfuncties geldt hetzelfde zoals bij gewoon personeel tenzij je een leidinggevende functie hebt én je een loon hebt die significant hoger is dan wat een andere persoon met dezelfde functie zonder overuren krijgt.

Je bent vertrouwensfunctie vergeten.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Werken jullie dan allemaal op projectmatige basis en zo goed als alleen?
Sommige dingen doe ik alleen, sommige dingen samen maar dan is dat gewoon in overleg. OK, die dag moet er X gebeuren, wie kan dan helpen, wie is er dan, wie wil meedoen? Tegen die dag moet Y klaar zijn, zie dat het er ligt, wanneer kunnen we overleggen deze week?

't Is echt zelden dat er iemand mij superdringend nodig heeft hoor. Eén keer moest ik héél dringend een aantal afspraken dicht klikken (die niet open hadden mogen staan) op een moment dat ik niet werk, ze hebben mij dan een Whatsapp gestuurd.

Ik werk part time, de ander combineert twee jobs, nog een ander werkt elke woensdagnamiddag thuis. Dat komt wel allemaal goed.
 
Ik werk waar en wanneer ik wil.
Enkele zaken die soms gebeuren:
- beginnen om 10u
- stoppen om 15u
- 's middags sporten

Zaterdag en zondag werk ik ook, gewoon omdat ik dat graag doe.
Het leven van een zelfstandige zonder vaste openingsuren.

Ik doe dit al 10 jaar waardoor ik niet snap waarom zoveel mensen precies 38u moeten werken per week. De ene week ben je gewoon productiever dan de andere. En de ene dag ben je ook productiever dan de andere.

Aan de andere kant, iemand verplichten van te werken zorgt er ook voor dat je wanneer je je verveelt zaken gaat doen die je anders nooit doet. Wie tussen kerst en nieuw moet werken zal wel merken dat hij opeens zijn bureau eens opkuist bv :D
 
Gezien we met klanten werken zijn onze uren behoorlijk vast in die mate dat ik vaste uren heb als zelfstandige. Ik probeer toch altijd van 8u30 tot 17u00 actief te zijn, deze week heb ik echter een week dat ik in Zweden zit en toch 2 dagen werk wil doen, dan zal dat echter vandaag 2u geweest zijn, morgen een zestal uur, woensdag nog een paar uur en donderdag nog een paar uur om vrijdag nog een uurtje of twee te doen. Dat zal dan vermoedelijk een 16-19u werk zijn maar verspreid over 4 dagen. De klanten weten dan bvb. ook dat ik telefonisch moeilijk bereikbaar ben en dat ze worden teruggebeld wanneer mogelijk.
 
Ik kan zelf heel vrij kiezen maar ik heb wel regelmatig meetings gedurende de dag waar ik niet onderuit kan. Soms start ik om 10 uur, soms om 8 uur. Stoppen is meestal tussen 16.00 en 18.00. Ik zit regelmatig nog wel aan mijn laptop tussen 21.00 - 00.00 om nog wat zaken af te werken, meestal wat overzichten maken en nota's van meetings. In de dag ga ik regelmatig is wandelen en soms doe ik ook een dutje van een uur.
Ik word totaal niet gecontroleerd maar ik sta wel dagelijks in contact met mijn chef dus die weet ook waar ik mee bezig ben. In the end komt het erop neer dat je je zaakjes in orde hebt.
 
Starten tussen 7h30 en 9h00
Verplicht minstens 30 min pauze tussen 11h30 en 13h30 (wordt sowieso afgetrokken ongeacht je prikt)
stoppen tussen 16h00 en 18h30 of zoiets

Ik moet 38h per week werken maar dit wordt niet per week bekeken. Alles boven de 38h komt in een potje dat op het einde van de maand max +16h mag bevatten. Je mag ook -8 of -16 gaan ik weet het niet goed. In principe ook max 9h werken per dag anders zijn het overuren die moeten goedgekeurd worden.

Eigenlijk doe je dus (ongeveer) je zin. Verlof regelen we met de collega's ook onderling. Baas weet dat en keurt eigenlijk altijd goed.
 
Terug
Bovenaan