BeyondGaming @ Spel Antwerpen

Als liefhebber van het betere bordspel kriebelt het elke keer opnieuw om naar een bordspellenbeurs te gaan. Dat deze zo goed als altijd in het weekend plaatsvinden, op momenten dat ik moet werken, is wat minder tof. Niets dat een paar overuren niet kunnen oplossen natuurlijk, dus begaf ik mij op 19 november naar Spel Antwerpen. Na twee door corona verloren jaren stond de organisatie er dit jaar terug. Deze keer niet in de Waagnatie, maar in hal 3 van Antwerp Expo.

Door mijn job die ik in het weekend uitoefen, is het voor mij moeilijker om naar beurzen af te zakken. Dit jaar heb ik echter mijn best gedaan, want na Zomerspel te Merelbeke en Spellenspektakel/Facts te Gent maakte ik vorige maand de boel onveilig in Antwerp Expo. Niet enkel Spel Antwerpen vond toen plaats, in de hal ernaast konden LEGO-fanaten hun ding doen. En hoewel ik thuis ook duizenden van die steentjes liggen heb, bezocht ik liever de vele uitgevers van bordspellen die hun nieuwste spellen kwamen demonstreren.

IMG_20221119_160423.jpg


Gouden Ludo en uitgeversrally

Hoewel mijn beide kinderen meestal meegaan naar een bordspellenbeurs (ook zij zijn gebeten door de microbe), moest de dochter een voetbalmatch spelen. Enkel de zoon liep dus als een eendje achter mijn gat, maar ook medeforumgenoten @Reaper en @Sakura vervoegden het gezelschap. Na het ontvangen van ons polsbandje moesten we nog enkele minuutjes wachten, aangezien we net iets voor tien uur aankwamen. De meesten stonden al aan te schuiven voor de tweedehandsmarkt, want aan de start van de eerste dag is het aanbod natuurlijk het grootst. Ook aan de winkel van speciaalzaak Adriaensen was het al gezellig druk en ook de voorbereidingen voor de Gouden Ludo waren reeds aan de gang. Deze spellenprijs wordt namelijk jaarlijks op Spel uitgereikt, waarbij Under Falling Skies van White Goblin Games de prijs voor beste solospel in de wacht sleepte, Carnegie van Quined Games de prijs voor beste expertspel en Wreck Raiders van Happy Meeple Games de prijs voor beste familiespel.

Zoals elke keer organiseerde bordspelmania, een forum waarop gelijkgezinde zielen alles over bordspellen kunnen posten, een uitgeversrally. Iedereen die dit wenst krijgt een deelnemersformulier waarop een aantal foto's van spellen staan. Het is dan aan de deelnemers om te zoeken bij welk spel en welke uitgever elke foto hoort. Het scheelt natuurlijk dat elk spel aanwezig is op de beurs, dus je hebt op zich maar een bezoekje te brengen bij elke uitgever. De prijsuitreiking vond dan plaats om 16 uur. Drie van ons vielen helaas niet in de prijzen, maar Sakura ging naar huis met een Minecraft-spel van Ravensburger.

IMG_20221119_114040.jpg


Asmodee

Starten met spelen deden we op de stand van Asmodee, want het uitgestalde bordspel Yak sprak tot mijn zoon zijn verbeelding. Zo staan er op het spelbord vier jaks die een kar voortrekken met daarop goederen en stenen. De bedoeling is om punten te scoren door een toren te maken, waarbij je punten krijgt voor groepen van dezelfde kleur of net van verschillende kleuren. Die stenen moet je kopen bij één van de vier handelaars, maar je hebt per ronde enkel de mogelijkheid om te kopen bij de handelaar die aan jouw dorp staat. Na de ronde reizen de vier handelaars door naar het volgende dorp, waardoor je nieuwe mogelijkheden hebt. De handelaars zijn wel kieskeurig, want waar de ene geen melk wil, wil de andere geen vlees. En nog een andere wil een combinatie van twee goederen ... Mist gooit soms roet in het eten waardoor de handelaars van draairichting veranderen, waardoor je ook met dit aspect rekening moet houden. Yak is een bijzonder mooi bordspel dat misschien té mooie/dure componenten bevat voor wat het 'maar' is, maar het viel bij ons vier zeker in de smaak.

Na Yak zag mijn zoon op dezelfde stand nog een spel dat hem aansprak. Zozeer dat hij zelfs de tafel al reserveerde terwijl ik nog stond te praten met een van de vrijwilligers. Mysterium is een van de populairdere spellen op vlak van deductie en er is nu ook een spel op kinderformaat. Hierbij is het doel heel eenvoudig. Op het bord liggen er vijf kaartjes met dingen die geluid maken, bijvoorbeeld een vliegende vogel, een kloppend hart of zagen in hout. De geest moet met behulp van een tamboerijn, terwijl de anderen hun ogen sluiten, een van de genummerde fiches omdraaien om te zien welk geluid er nagespeeld moet worden. De geest doet dan z'n ding op de tamboerijn, waarna de anderen hun ogen mogen openen en mogen raden wat het geluid is. Werd er correct geantwoord, dan winnen de spelers een deel van de schat van kapitein Echo. Uiteindelijk moet je in dit coöperatieve spel zoveel mogelijk sterren verdienen. Tof concept, maar mijn kinderen zijn er ondertussen te oud voor.

pic7181078.jpg


Orichalcum

Ook bij uitgever HOT Games ging ik langs. Zij hadden me al laten weten het spel Orichalcum in de schijnwerpers te willen plaatsen, waarbij ik een reviewexemplaar mee naar huis kreeg (de review hiervan verschijnt binnenkort). Wido van HOT Games legde ons met veel plezier het spel uit, waardoor ik thuis niet meer met de spelregels aan de slag moet. Na de uitleg speelden we een aantal rondes, waarbij vooral de snelle, eenvoudige acties opvallen. Elke speler krijgt namelijk een persoonlijk spelersbord en aan het begin van je actie moet je een actiekaart inclusief bijhorende tegel kiezen. Deze tegel leg je op je spelersbord, waarna je de actie op de kaart uitvoert. Heb je dat gedaan, dan is het al aan de volgende speler. Als actie kun je onder andere bouwen of vechten tegen monsters. Door te vechten krijg je een aantal voordelen als je het gevecht wint, zoals extra goud, maar verplicht is het niet. Weet wel dat je met monsters op je bord niet kunt winnen.

De winconditie is erg eenvoudig: zo moet je vijf punten hebben en dan is het spel onmiddellijk voorbij. Door het bouwen van een tempel krijg je bijvoorbeeld een punt, maar het aantrekken van een titaan geeft je ook onmiddellijk een punt. Zo'n titaan komt naar je toe als je van hetzelfde terreintype drie of meer gebieden aan elkaar verbindt. Het nadeel is dat dit elk moment van je kan worden afgepakt en dat je maar één titaan per keer bij je kunt hebben, behalve als je een gebouw bouwt die je plaats geeft aan een extra titaan. Bij de bouwactie kun je ook vijf goud ingeven voor één punt, waardoor de overwinning snel dichterbij kan komen. Hoewel ik nog nooit van Orichalcum had gehoord, heeft Wido me er op Spel erg warm voor gemaakt. De review verschijnt binnenkort en ik kan reeds verklappen dat het zeer in de smaak valt!



Spel Antwerpen was niet mijn eerste beurs, maar wel de rustigste. Dat komt omdat Spel Antwerpen voor corona plaatsvond in de Waagnatie te Antwerpen en er met hal 3 van Antwerp Expo voor een grotere locatie werd gekozen. Daardoor liep je niet op elkaar gepropt en waren er altijd wel wat tafels vrij om een spel te testen. Volgens de website klokte de beurs af op net geen 2900 bezoekers verspreid over de twee dagen. Die konden zich volledig laten gaan bij meer dan twintig verschillende uitgevers waaronder ook White Goblin Games, Happy Meeple Games en Geronimo Games. 999 Games is een uitgever die Spel Antwerpen helaas aan zich voorbij liet gaan. Bezoekers konden ook een bezoekje brengen aan verschillende spelauteurs op het auteursplein of op de stand van een bepaalde uitgever. Het is altijd tof om een praatje te slaan met bedenkers van spellen, waaronder Mathias Rossie die met zijn hilarische spel Würst Case Scenario op de stand van Jumping Turtle Games stond. Spel Antwerpen is alleszins een aanrader en als het in mijn agenda past, dan zien ze mij daar volgend jaar terug!

 
Terug
Bovenaan