Hoe flexibel zijn jouw werkuren?

Hoe flexibel zijn jouw uren?

  • Iedere dag vast aantal uren, vast start uur

    Stemmen: 17 17,5%
  • Iedere dag vast aantal uren, flexibiliteit over start van de werkdag

    Stemmen: 27 27,8%
  • Ieder week vast aantal uren

    Stemmen: 12 12,4%
  • Mogelijkheid om over meerdere weken heen te salderen

    Stemmen: 16 16,5%
  • Mogelijkheid om extra verlofdagen te sparen door meer uren te werken.

    Stemmen: 11 11,3%
  • Nog iets anders

    Stemmen: 14 14,4%

  • Totaal aantal stemmers
    97

ugar

Well-known member
Toen ik startte met werken moesten we hier iedere dag stipt om 07h45 starten met werken. Vroeger starten telde niet, en je moest 60 min middagpauze nemen, en dan 8 uur effectief werken.
Mettertijd zijn we hier een beetje flexibeler geworden, je moet nog steeds 8uur per dag werken, maar kan starten tussen 07h00 en 09h00. En je kan kiezen of je een half dan wel een volledig uur middagpauze neemt.

Het gaat hier dus niet over overuren, wel over je contractueel werkregime.
Ik ben benieuwd of er nog veel mensen zijn die echt vast hangen aan een vast startuur (buiten bvb operatoren van productielijnen; logisch dat die samen moeten starten) of een vast aantal uren per dag
 
Beginnen tussen 7u30 en 9u30
Pauze tss 12u en 14
Eindigen vanaf 16u tot 18u.

Alles meer dan 7u14 gewerkt zijn overuren.
 
Bij ons moet je een uurrooster kiezen bij de indiensttreding, gaande van 7u tot 9u om te starten en ik dacht 15u30 tot 17u30 om te stoppen.
Pauze is 1u.
Eens je gekozen hebt wordt wel verwacht dat je je aan uw rooster houdt.
Meeste collega’s werken niet op projectbasis, en we dienen ook bereikbaar te zijn voor kantorennet, bedrijven, notarissen,.. en dan werkt zo een systeem wel goed.

Wisselen van uurrooster doorheen het jaar kan, maar dan ook weer niet elke maand zeg maar.
Minimum (contractueel ) aantal werkuren per dag ligt wel vast.
 
Ik werk 90% van de tijd thuis en 10% van de tijd zit ik in buitenland voor het werk. Thuiswerken is volledige vrijheid. Ik leid een team van 5 mensen die ook allemaal thuiswerken. Het interesseert mij niet of ze om 6u 's morgens beginnen werken of in hun bed liggen tot de namiddag. Zolang 't werk maar gedaan is tegen de deadline is het goed. Ben je een ochtendmens? Sta dan lekker vroeg op. Ben je een nachtraaf? Werk dan lekker 's nachts door. Ik lig alleen wakker van de resultaten, niet wanneer. Wil je uw kind naar school doen? Vooral doen. Moet je naar de tandarts overdag? Vooral doen. Snel uw paspoort gaan afhalen overdag? Vooral doen. Containerpark? Vooral doen. Ik heb een wonderteam van 5 die ik daar volledig in vertrouw.
Zo belde ik woensdagnamiddag naar een gescheiden collega die eerlijk zei "sorry ik ben nu met mijn zoontje aan het spelen omdat het woensdag is. Vanavond moet hij terug naar de mama en dan zal ik wel eens kijken.". Dat zijn mensen waarvan ik weet dat ze er ook staan als het er echt toe doet.

Als ik in het buitenland ben dan is het voor internationale klanten. Dan volgen wij wel het ritme van de klant. Maar dat zijn sowieso altijd heel grote bedrijven waar glijdende uren de normen zijn, dus dan nog kunnen wij starten tussen (lokale tijd) 7:00 en 10:00 en stoppen tussen 15:00 en 18:00. Dat is natuurlijk alleen als de deadlines het toelaten. Ervaring leert dat in het buitenland in noodsituaties er veel langer gewerkt wordt dan 8u per dag.

Officieel hebben wij een 8u/dag systeem of dus 40u week. In praktijk is het soms rustiger en dan zijn het misschien 35u, en soms drukker en dan worden het snel veel meer uren. Die flexibiliteit gaat in 2 richtingen. Geven en nemen.
 
Beginnen tussen 7 en 9:30.
Tussen 12 en 14 pauze. 0.5 uur pauze wordt sowieso van je uren afgetrokken.
Tussen 16 en 18:30 stoppen.

Gemiddeld moet je 7:48 uur per dag werken. Alles daarboven wordt opgebouwd als recup, maar er is een maximum van +6 uur dat je mag meenemen naar de volgende maand. Alles boven de 6 uur ben je bij het begin van een nieuwe maand kwijt. Die overuren mogen ook niet worden ingezet als verlof.

Glijdende uren zijn bij mij wel eerder theorie dan praktijk. Zelden dat ik kan stoppen om 16 uur door meetings met andere tijdszones.
 
Binnen mijn afdeling: van 8.30 tot 17.00 met een onbetaalde pauze van 12.30 tot 13.00. Dus 40h/week, maar zit in een 38h regeling, dus om de vier weken 'verdienen' we een ADV-dag.
beperkte flexibiliteit: als ik bijv. een half uurtje eerder wil stoppen, ga ik dat op voorhand moeten zeggen tegen m'n verantwoordelijke en dan moet ik ofwel tijdens pauze doorwerken of een half uurtje vroeger starten. Kan trouwens ook wel voor een uurtje of twee, waarbij ik dan in de rest van de week telkens bijv. een half uurtje overwerk. Maar het is niet iets wat je elke week zou moeten vragen.

In mijn afdeling doet enkel mijn directe verantwoordelijke bijna elke dag overuren. In de twee jaar dat ik er werk heb ik misschien 4 uur moeten overwerken. Systematisch overuren zou niks voor mij zijn.
 
Relatief flexibel, hier letten ze niet op de minuten die je effectief werkt. We werken doorgaans tijdens de kantooruren, maar als je eens wat vroeger weg moet doe je dat gewoon in overeenstemming met de collega's en haal je die tijd later wel in. Soms kom ik toe om 9u op het werk en ben ik al door om 16u30, maar haal dat bijvoorbeeld de dag nadien in of 's avonds. Dat moeten we nergens registreren, we vertrouwen elkaar daarin.

Op mijn vorige functie was dat strikter, maar dat was een planning waar permanentie wordt verwacht.
 
We werken met stamtijden. Van 9h -12h en van 13h30 tot 15h30. Werkweek van 40h.

Ik begin om half 8, neem een half uur middagpauze en stop om 16h.
 
In principe heb ik volledige vrijheid, ik moet niks registreren of wat dan ook en heb alle vertrouwen van bovenaf.

In praktijk zit de agenda echter zodanig vol en wordt die ook door anderen bepaald doordat anderen steeds calls/meetings met mij inplannen, waardoor ik door die agenda geleefd word. Als ik geen momenten blokkeer loopt dat gewoon vol en is er weinig flexibiliteit mogelijk.
 
Start van 8 tot 9. Einde 16.30 en vrijdag 15.30u.
Teamlead is flexibel om eens vroeger te stoppen en in te halen andere momenten. Beetje zoals tonerider dus.
Thuiswerk niet mogelijk.
@DarK-OnE sounds Nice. Welke profielen spreken we over?
 
Aha! Je hebt jezelf verraden, random LinkedIn recruiter!
Recruiter?! Hell no. Ik wil zelfs niemand bij aannemen. Liever deze 5 dan een 6e erbij die de boel vertraagt.

Ik heb al vaak genoeg op plaatsen gewerkt waar mensen 150% van hun loon kosten: dat zijn mensen die zelf niks doen (100%) en dan door hun geklaag/gezaag/houding nog eens de productiviteit van anderen verlagen (50%). Ik ken diensten van 4 mensen waar je 1 iemand kunt buiten gooien, geld besparen en een hogere productiviteit krijgen.
 
Buiten de wekelijkse 'verplichte' fysieke vergadering (om heel het team eens te laten samenkomen en overleggen zodat bv. iedereen er is voor presentaties, er zeker geen dubbel werk gedaan wordt, wat brainstormen, etc.) eigenlijk geen enkele verplichting qua wanneer ik moet werken. Zolang ik gewoon m'n uren doe, maakt het niet uit of ik nu alles in 3 dagen prop, 's nachts werk, in het weekend werk of een week niks doe om dan de 2 weken daarna meer te doen (zolang er geen dringende draft ofzo moet klaar zijn). We moeten dat ook niet doorgeven (tenzij natuurlijk aan de werkpartners wnr het bv. een joint research is), en krijgen gewoon standaard voor 5 dagen maaltijdcheques per week (ongeacht of je nu effectief 5 dagen werkt of niet).

Er is hier een regeling dat je moet doorgeven wanneer je recup neemt, maar dat wordt door iedereen genegeerd. Budget is ook veel te groot voor het aantal mensen dat hier werken, dus het kan de hr echt geen zaken schelen of ze nu te veel maaltijdcheques geven of niet. 😂
Heb ze zelf zover gekregen om volgende dinsdag met heel het team naar een escaperoom te gaan, en eind november naar Napoleon te gaan kijken. 😂
 
Laatst bewerkt:
Het grootste voordeel dat ik ervaar sinds zelfstandig te zijn, niemand die zegt wanneer er moet gewerkt worden!

Ik had eigenlijk vroeger als werknemer al zo goed als die vrijheid, sowieso maximum 5% van de werktijd eens naar kantoor van de werkgever gaan, werk was resultaat gebonden, hoe en wanneer het gebeurde was niet van belang.
Nu liggen mijn "verplichtingen" vooral bij afspraken met klanten, werfvergaderingen en dergelijke meer.

Om eerlijk te zijn, ik zou nooit meer terug kunnen gaan naar werknemer status met vaste werktijden.
 
Relatief flexibel, hier letten ze niet op de minuten die je effectief werkt. We werken doorgaans tijdens de kantooruren, maar als je eens wat vroeger weg moet doe je dat gewoon in overeenstemming met de collega's en haal je die tijd later wel in. Soms kom ik toe om 9u op het werk en ben ik al door om 16u30, maar haal dat bijvoorbeeld de dag nadien in of 's avonds. Dat moeten we nergens registreren, we vertrouwen elkaar daarin.
Zoiets hier ook, ja. Onze contractuele uren zijn gewoon van 9u tot 17u denk ik, maar de ene komt om 10u toe omdat er een elektricitien moest komen, de ander gaat om 15u weg om kinderen te halen, nog een andere werkt thuis over de middag,... Zolang je je werk doet, mensen weten waar je bent en je aanwezig bent wanneer het moet (vergaderingen ed), maakt het eigenlijk niet zo heel veel uit. Ook wat flexibiliteit in geven en nemen. Ik doe wel eens iets op zondag of na de werkuren, en soms start ik later omdat het de dag ervoor laat is geworden.
 
Officieel: je moet toekomen na 7u30 en voor 9 uur, half uur middagpauze en vertrekken na 8,5 uur (8u+0.5 uur middagpauze)
in de praktijk: tussen 7 en 10 uur toekomen, half uur tot 3 kwartier middagpauze en na 8,5 uur naar huis, maar flexibeliliteit van ongeveer een half uur meer of minder (bij sommigen altijd minder).
 
Senior IT profielen, allemaal 10+ jaren ervaring. Maar vooral mensen met de juiste mentaliteit: work hard, play hard.
Work hard, play hard is vaak een vroege toegangsticket richting dienst cardiologie of neurologie.

Zelfstandige hier dus geen vaste tijden. Heeft natuurlijk zijn voor- en nadelen. Enkel afspraken met de klanten waar ik rekening mee moet houden maar dat is het ook. Ik zou ze eigenlijk als onderdeel van de dienstverlening horloges moeten uitdelen zodat ze eens op tijd komen :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan