Het NMBS topic

Men kan om 11u35 nog niet weten dat er om 11u45 iemand onder die trein springt, of iemand door gesloten slagbomen rijdt en gegrepen wordt door die trein, of een vrachtwagen met open klep de bovenleiding afdrukt, of...

En @the_fox in uw voorbeeld kan het zijn dat die vast zit achter een goederen- of stoptrein (wat dan een fout is/kan zijn van het seinhuispersoneel), dat er een overweg gestoord is waardoor die SF05 moet toepassen (de overweg overschrijden aan 5km/h en toeteren),...

Als het dat was, was er wel iets in de app over vertragingen en had men dat ook omgeroepen. NMBS is er meestal rap bij om te zeggen als er een "externe" oorzaak is :p.

Het is een pingpong trein. Rijdt op en af van Antwerpen naar Poperinge en terug.
IC734 was afgeschaft vandaag. de IC734 is het vervolg van de IC709.

De IC709 had al vertraging (+15 min in Kortrijk, +5min vertraging toegekomen in Poperinge om 11u58 als ik de app mag geloven. -- ik betwijfel het eerlijk gezegd. Zeldzaam dat een trein op een rit zijn vertraging kan inhalen. Enerzijds zou dat betekenen dat die trein perfect in orde is of anderzijds is de app verkeerd.)

Dan is de trein geannuleerd geweest? Die zou terug vertrekken om 12u07 uit Poperinge terug naar Antwerpen. Maar als ik al om 12u05 zie afgeschaft, dan moeten ze toch al daarvoor geweten hebben dat die trein niet onmiddelijk meer ging terugrijden?

Dus

Optie 1: Er is iets gebeurd wanneer de trein stilstond in Poperinge (immers die is maar met 5minuten vertraging aangekomen in Poperinge) en dat wordt dan "onmiddelijk" ontdekt dat ze die trein niet in korte tijd in de tegenovergestelde richting kunnen laten rijden. Maar dat zou mij verbazen dat ze dat in minder dan 8 minuten ontdekken dat het volledig aan de zak was en onmiddelijk beslissen "schaft die maar af"?
Ofwel kwam het personeel niet opdagen voor de terugrit :p.

Optie 2: Men wist men allang dat die trein niet onmiddelijk ging terugrijden. Maar waarom staat het dan niet al onmiddelijk in de app voor de reizers?

Optie 3: de NMBS-app bevat foute info.

Als het dat was, was er wel iets in de app over vertragingen en had men dat ook omgeroepen. NMBS is er meestal rap bij om te zeggen als er een "externe" oorzaak is :p.

Het is een pingpong trein. Rijdt op en af van Antwerpen naar Poperinge en terug.
IC734 was afgeschaft vandaag. de IC734 is het vervolg van de IC709.

De IC709 had al vertraging (+15 min in Kortrijk, +5min vertraging toegekomen in Poperinge om 11u58 als ik de app mag geloven. -- ik betwijfel het eerlijk gezegd. Zeldzaam dat een trein op een rit zijn vertraging kan inhalen. Enerzijds zou dat betekenen dat die trein perfect in orde is of anderzijds is de app verkeerd.)

Dan is de trein geannuleerd geweest? Die zou terug vertrekken om 12u07 uit Poperinge terug naar Antwerpen. Maar als ik al om 12u05 zie afgeschaft, dan moeten ze toch al daarvoor geweten hebben dat die trein niet onmiddelijk meer ging terugrijden?

Dus

Optie 1: Er is iets gebeurd wanneer de trein stilstond in Poperinge (immers die is maar met 5minuten vertraging aangekomen in Poperinge) en dat wordt dan "onmiddelijk" ontdekt dat ze die trein niet in korte tijd in de tegenovergestelde richting kunnen laten rijden. Maar dat zou mij verbazen dat ze dat in minder dan 8 minuten ontdekken dat het volledig aan de zak was en onmiddelijk beslissen "schaft die maar af"?

Optie 2: Men wist men allang dat die trein niet onmiddelijk ging terugrijden. Maar waarom staat het dan niet al onmiddelijk in de app voor de reizers?

Optie 3: de NMBS-app bevat foute info.

Ik weet dat er vanochtend een persoonsongeval was in het station van Sint-Niklaas waardoor er voor een paar uur geen treinen reden tussen Lokeren en Antwerpen.
Om 11u30 zijn de sporen daar "vrijgegeven".

Dus ik ben er vrij zeker van dat het daar iets mee te maken had.
Ik vermoed dat er ergens (wss bij de paniekeurs in Gent-St-Pieters) een overbelasting was qua aantal treinen bij het hernemen van de dienstregeling en dat ze die trein daarom hadden afgeschaft. Omdat die anders vermoedelijk op zijn route heel zware (extra) vertraging zou opgelopen hebben.

Ik weet dat er vanochtend een persoonsongeval was in het station van Sint-Niklaas waardoor er voor een paar uur geen treinen reden tussen Lokeren en Antwerpen.
Om 11u30 zijn de sporen daar "vrijgegeven".

Dus ik ben er vrij zeker van dat het daar iets mee te maken had.
Ik vermoed dat er ergens (wss bij de paniekeurs in Gent-St-Pieters) een overbelasting was qua aantal treinen bij het hernemen van de dienstregeling en dat ze die trein daarom hadden afgeschaft. Omdat die anders vermoedelijk op zijn route heel zware (extra) vertraging zou opgelopen hebben.

Dan is het optie 2. Dan wist men toch allang op voorhand dan. Heel dit verhaal is na 11u30.
Ik vermoed dat dat ongeval was rond 07u30-08u00 als ik de app bekijk.

Treinen afschaffen juist wanneer de sporen zijn vrijgegeven, dat klinkt voor een reiziger nogal als bullshit als dat op het allerlaatste moment wordt beslist.

Ik heb begrip voor situaties zoals maandagavond dat niemand weet wat er aan de gaande is.
Maar dat men 4u na een persoonsongeval en de sporen zijn al vrij nog altijd niet weet welke trein rijdt of niet... pffff. Daar zitten dan toch mensen die niet rap durven beslissen.
Ofwel was die beslissing al gemaakt maar voor één of ander reden stond het niet in de app.

Omwille van een kapotte ruit is deze afgeschaft geweest tussen Poperinge en Kortrijk.
Ander materieel heeft deze trein dan verzekerd vanaf Kortrijk.

Het probleem zal dus vermoedelijk in Poperinge ontdekt zijn geweest/doorgegeven.

Omwille van een kapotte ruit is deze afgeschaft geweest tussen Poperinge en Kortrijk.
Ander materieel heeft deze trein dan verzekerd vanaf Kortrijk.

Het probleem zal dus vermoedelijk in Poperinge ontdekt zijn geweest/doorgegeven.

ok, dan is het ergens begrijpelijk zeker. Beetje frustrerend dat ze dat pas ontdekken in Poperinge.

En @the_fox in uw voorbeeld kan het zijn dat die vast zit achter een goederen- of stoptrein (wat dan een fout is/kan zijn van het seinhuispersoneel), dat er een overweg gestoord is waardoor die SF05 moet toepassen (de overweg overschrijden aan 5km/h en toeteren),...
Hoe is dat mogelijk voor het probleem dat ik heb? Het probleem is dat ik thuis kijk en zie dat de trein vertrokken is in zijn beginstation volgens de app. Als ik 5 min later kijk, is het gewijzigd naar nog niet vertrokken in beginstation maar met extra vertragin daar.

Extra vertraging door zoiets eens hij effectief vertrokken is: sure, kan ik begrijpen. (Al zou ik dan ook liever weer de melding van storing krijgen in de app, dewelke nu maar halfslachtig of veel te laat werkt).
Eerst tonen dat hij vertrokken is in het beginstation met +1 min om 5min later te gaan naar toch nog niet vertrokken en gepland vertrek +12min in beginstation; nee dat snap ik niet.

Hoe is dat mogelijk voor het probleem dat ik heb? Het probleem is dat ik thuis kijk en zie dat de trein vertrokken is in zijn beginstation volgens de app. Als ik 5 min later kijk, is het gewijzigd naar nog niet vertrokken in beginstation maar met extra vertragin daar.

Extra vertraging door zoiets eens hij effectief vertrokken is: sure, kan ik begrijpen. (Al zou ik dan ook liever weer de melding van storing krijgen in de app, dewelke nu maar halfslachtig of veel te laat werkt).
Eerst tonen dat hij vertrokken is in het beginstation met +1 min om 5min later te gaan naar toch nog niet vertrokken en gepland vertrek +12min in beginstation; nee dat snap ik niet.
Excuses, ik had blijkbaar niet goed gelezen.

Ik dacht dat hij die vertraging had opgelopen na vertrek.

ok, dan is het ergens begrijpelijk zeker. Beetje frustrerend dat ze dat pas ontdekken in Poperinge.
Het zal vroeger geweten zijn maar men gaat geen trein al beginnen afschaffen alvorens er technisch personeel ter plaatse is geweest om het mankement te beoordelen en mss ter plaatsen al te herstellen.

Kan nog erger, heb het laatste maanden al paar keer gehad:
Mijn trein vertrekt in een groot station 25min voor deze aan mijn halte is. Het is 11min stappen naar het station, ik reken een marge van 9min (lichten/onvoorziene omstandigheden/file aan den automaat). Voor ik de deur uitstap, check ik de app. Mijn trein staat als vertrokken in het beginstation met +1min.
Ik kijk onderweg nog eens: opeens nog niet vertrokken in het beginstation en daar +12min :sop:
Ik kom in mijn station aan: +24min voor mijn halte, uiteindelijk met +18min vertrokken in beginstation

En vroeger gaf de NMBS app meldingen over storingen; nu niks. Stond zelfs geen melding bij mijn traject/trein. Ik heb op de site moeten gaan zoeken voor storingen om te zien dat er een probleem aan een overweg was. Het is pas in de app gekomen toen de storing al opgelost was :sarcastic:
In begin station +1 is dat men verwacht dat hij met 1min vertraging gaat vertrekken. Hij is pas vertrokken als hij werkelijk in volgend station wordt aangeduid in de app.

Dit werkt allemaal automatisch dus als hij in volgende station aangeven is terwijl hij in vorige station niet eens vertrokken is zou normaal niet kunnen.

In begin station +1 is dat men verwacht dat hij met 1min vertraging gaat vertrekken. Hij is pas vertrokken als hij werkelijk in volgend station wordt aangeduid in de app.
Euh, nee. Er is wel degelijk een verschil in de app nog voor hij in het volgende station is...

Als hij nog niet vertrokken is, is het een blauw bolleke + blauwe lijn op traject + zwarte tekst.
Als hij wel al vertrokken is, is dat allemaal grijs.

Random trein genomen die net in Brussel is:
FEUaONy.png

Brussel-Centraal is hij al vertrokken met +10. Brussel-Zuid is gepland vertrek met +8.

In mijn situatie is het dus gegaan van grijs met rode +1 naar terug blauw en zwart met +12.

Dit werkt allemaal automatisch dus als hij in volgende station aangeven is terwijl hij in vorige station niet eens vertrokken is zou normaal niet kunnen.
Maar dat is niet het geval. Ik heb het over vertrekstation waar het gaat van al vertrokken => nog niet vertrokken met meer vertraging. Hij is dan effectief nog niet vertrokken en er is geen voorgaand station (want beginhalte) + aan de volgende halte wijzigt er niks in de app.

Je kijkt om 11u35: geen vertraging. Je denkt: ok, geen problemen. Opt gemak naar de statie gaan.

Je komt toe om 12u05 aan de statie. Je ziet: "afgeschaft"
Maar o wee als ge uw ticketje niet op voorhand koopt. In de zalige tijd van de railpass vulde ik die in als de aankomst omgeroepen werd op het perron. Tegenwoordig: kopen en hopen dat’m komt (en als hij niet komt en je de auto in moet omdat de volgende trein pas over een uur is, succes om die terugbetaald te krijgen).

Mijn record is overigens een tiental minuten.

Maar o wee als ge uw ticketje niet op voorhand koopt. In de zalige tijd van de railpass vulde ik die in als de aankomst omgeroepen werd op het perron. Tegenwoordig: kopen en hopen dat’m komt (en als hij niet komt en je de auto in moet omdat de volgende trein pas over een uur is, succes om die terugbetaald te krijgen).

Mijn record is overigens een tiental minuten.

En hoe vaak gebeurt het dat uw trein niet opdaagt? als dat nu 1 op 10 keren is, kan ik uw punt begrijpen. Maar we weten allemaal dat de overgrote meerderheid van de treinen gewoon komt aanrijden. Je kan trouwens nog perfect een ticket kopen in de app het moment dat je trein aangekondigd wordt - dat zal zeker niet zoveel trager zijn dan een Multi nog snel invullen. Is het overigens niet logisch dat je een ticket koopt op voorhand, voor je de trein instapt? 1 minuut voor aankomst is ook nog op voorhand.

En als uw volgende effectief pas een uur later is, krijg je je ticket 100% terugbetaald.

Neem speciaal een latere trein waarin er een stilte wagon is...
Conducteur er niet beter op gevonden dan exact die stilte wagon te reserveren voor een school (quasi enkel meisjes) voor de helft van de rit...
Doet die dat nu met opzet?

Trein was bovendien ingekort, dus fijn zo'n "rustgevende" rit naar kantoor...

En hoe vaak gebeurt het dat uw trein niet opdaagt? als dat nu 1 op 10 keren is, kan ik uw punt begrijpen. Maar we weten allemaal dat de overgrote meerderheid van de treinen gewoon komt aanrijden. Je kan trouwens nog perfect een ticket kopen in de app het moment dat je trein aangekondigd wordt - dat zal zeker niet zoveel trager zijn dan een Multi nog snel invullen. Is het overigens niet logisch dat je een ticket koopt op voorhand, voor je de trein instapt? 1 minuut voor aankomst is ook nog op voorhand.

En als uw volgende effectief pas een uur later is, krijg je je ticket 100% terugbetaald.

Neen, dat is niet logisch. Vorig jaar in september treinticket naar de luchthaven gekocht, een dag op voorhand om deftig op reis te kunnen vertrekken, alles gepland... NMBS schaft 2 treinen op rij af die ik 's ochtends kon nemen, ik in zeven haasten dan maar familie opgebeld om mij naar een ander station te rijden, van daaruit de trein genomen...

(en de NMBS heeft overigens geweigerd het eerste stuk van het treintraject terug te vergoeden, ondanks dat ik met de wagen van een familielid, naar een ander station ben moeten rijden, en daar eigenlijk een goedkoper ticket had kunnen kopen).

Als tickets én op naam moeten zijn, én je niet meer op de trein zelf kan kopen (zogezegd een maatregel tegen agressie tegen conducteurs, in realiteit vooral een goede maatregel om extra boetes te kunnen uitdelen aan mensen die de regels niet kennen), dan is het minimum minimorum dat de NMBS zou kunnen voorzien dat je een voorkeurstijdstip kan koppelen aan je treinrit, en indien die trein te laat is, laat staan afgeschaft, dat je die zélf kan annuleren en terugbetaald krijgen in die app, en je niet door zeven hoepels moet springen om een compensatie aan te vragen online (buiten de app om).

In plaats van idiote systemen zoals Train+ te gaan afkijken uit het buitenland, zou de NMBS beter wat andere lessen van buitenlandse treindiensten overnemen. Nu treinritten aan het boeken voor Italië in juni as we speak... dat is wel degelijk op basis van vertrekuur.

NMBS misbruikt de digitalisering exclusief in z'n eigen voordeel, en laat nauwelijks voordelen over ten voordele van de reiziger...

Laatst bewerkt:

Moet eigenlijk zeggen, in een bepaalde periode had ik op een bepaalde route ongeveer 10% +1u vertraging door afschaffingen (Ieper-Gent)
Puur omdat als de vertraging groter wordt dan 30min, wordt die altijd afgeschaft. (Was wel extreem: auto op het spoor, vrachtwagen tegen een spoorbrug, één die aan de noodrem trok in Dampoort, spoorwissels die niet werkten, twee keer gedumpt in Menen godbetert aan het wachten op een vervangbus,...)

Ik koop dus steevast ook op het allerlaatste moment puur omdat als er een plotse afschaffing is zodat ik kan beslissen dat ik gewoon terug naar huis keer want geen goesting in vervangbussen.

Je kan trouwens nog perfect een ticket kopen in de app het moment dat je trein aangekondigd wordt
Goh ja, inloggen (indien nog niet gebeurd), selectie maken, checken dat het wel juist is, PayPal kiezen, inloggen op PayPal, 2FA PayPal, kredietkaart kiezen, SCA kredietkaart doorlopen, kiezen of je met geld of "punten" van de kredietkaart wil betalen, zonder goede reden even staren op een Worldline bevestigingscherm, en als er nergens een time-out oid gebeurd is heb je je ticket. Het kan idd, maar er is bijna geen marge voor iets dat misloopt.

Het goede is wel dat, bij een succesvolle betaling, het ticket geacht wordt gekocht te zijn op het moment dat je op "Betalen" drukt (wat wettelijk ook heel correct is van de NMBS - een aankoop is juridisch voltrokken op het moment dat je het aanbod van de NMBS aanvaardt). Als de betaling wat langer aansleept en pas voltooid wordt nadat de trein vertrekt ben je nog safe. Als de betaling mislukt en je moet opnieuw beginnen nadat de trein vertrekt ben je niet safe bij controle.

Verder toch nog opmerken dat het zich begeven op de spoorwegperrons (in wiens beheer die ook vallen) strafbaar is zonder vervoerbewijs of zonder begeleiding van iemand met een vervoerbewijs. Nu, behalve in Brussel-Zuid heb ik dit weliswaar nog geen enkele keer zien toegepast worden.

Neen, dat is niet logisch. Vorig jaar in september treinticket naar de luchthaven gekocht, een dag op voorhand om deftig op reis te kunnen vertrekken, alles gepland... NMBS schaft 2 treinen op rij af die ik 's ochtends kon nemen, ik in zeven haasten dan maar familie opgebeld om mij naar een ander station te rijden, van daaruit de trein genomen...

Als tickets én op naam moeten zijn, én je niet meer op de trein zelf kan kopen (zogezegd een maatregel tegen agressie tegen conducteurs, in realiteit vooral een goede maatregel om extra boetes te kunnen uitdelen aan mensen die de regels niet kennen), dan is het minimum minimorum dat de NMBS zou kunnen voorzien dat je een voorkeurstijdstip kan koppelen aan je treinrit, en indien die trein te laat is, laat staan afgeschaft, dat je die zélf kan annuleren en terugbetaald krijgen in die app, en je niet door zeven hoepels moet springen om een compensatie aan te vragen online (buiten de app om).

In plaats van idiote systemen zoals Train+ te gaan afkijken uit het buitenland, zou de NMBS beter wat andere lessen van buitenlandse treindiensten overnemen. Nu treinritten aan het boeken voor Italië in juni as we speak... dat is wel degelijk op basis van vertrekuur.

NMBS misbruikt de digitalisering exclusief in z'n eigen voordeel, en laat nauwelijks voordelen over ten voordele van de reiziger...

Je gooit alles op een hoop, wat natuurlijk bon ton is om te kunnen klagen op NMBS.

Voeren we morgen tickets in op vertrekuur, dan staat iedereen op zijn achterste poten omdat we de flexibiliteit wegnemen. Voeren we morgen Train+ weer af, dan klagen alle klanten die ze hebben dat we hun voordeeltarief afnemen. Tickets kopen in de trein: dat werkt een grijze zone van fraue in de hand - nu we dat afschaffen om zwarrijders minder mogelijkheden te geven is het ook weer niet goed.

Met één ding ga ik wel akkoord: een terugbetaling aanvragen zou in de app moeten kunnen. Maar ook daar: dan krijg je bewuste frauders die gewoon zoeken tot ze een trein vinden (die ze niet genomen hebben) die voldoende vertraging heeft om gratis te kunnen reizen.

Toch een vreemde beslissing om terug te stappen naar het oude systeem (van voor het boordtarief) bij de niet-geregulariseerde reiziger. Indertijd was "agressie" eveneens een reden om het boordtarief in 2015 in te voeren. Voor het boordtarief was het effectief een "boete" dacht ik (doch kon je vermijden als je voor het instappen zei dat je geen ticket had). Het boordtarief was de meer democratisce "betaal nu een klein extra bedrag en zand erover" oplossing. Of de nieuwe bijhorende kost van 90 EUR het aantal gevallen van agressie zal verminderen, betwijfel ik ten zeerste.

Toch een vreemde beslissing om terug te stappen naar het oude systeem (van voor het boordtarief) bij de niet-geregulariseerde reiziger. Indertijd was "agressie" eveneens een reden om het boordtarief in 2015 in te voeren. Voor het boordtarief was het effectief een "boete" dacht ik (doch kon je vermijden als je voor het instappen zei dat je geen ticket had). Het boordtarief was de meer democratisce "betaal nu een klein extra bedrag en zand erover" oplossing. Of de nieuwe bijhorende kost van 90 EUR het aantal gevallen van agressie zal verminderen, betwijfel ik ten zeerste.

Ik snap ook die logica niet. Voor mij zou dat juist veel meer agressie veroorzaken.

Want als je nu een verkeerd ticket hebt...
- Scenario die ik al zo vaak gezien heb:
Jongerenticket - "Ah, toon eens je identiteitskaart" - Spaanse toerist "ik heb die niet bij" - 90 euro alstublieft.
:eek:

- Ik herinner me een keer een blond meisje die in tranen uitbarstte "Zie ik eruit alsof ik ouder ben dan 25?!"
Ah 90 euro nu.

Je gooit alles op een hoop, wat natuurlijk bon ton is om te kunnen klagen op NMBS.

Voeren we morgen tickets in op vertrekuur, dan staat iedereen op zijn achterste poten omdat we de flexibiliteit wegnemen. Voeren we morgen Train+ weer af, dan klagen alle klanten die ze hebben dat we hun voordeeltarief afnemen. Tickets kopen in de trein: dat werkt een grijze zone van fraue in de hand - nu we dat afschaffen om zwarrijders minder mogelijkheden te geven is het ook weer niet goed.

Met één ding ga ik wel akkoord: een terugbetaling aanvragen zou in de app moeten kunnen. Maar ook daar: dan krijg je bewuste frauders die gewoon zoeken tot ze een trein vinden (die ze niet genomen hebben) die voldoende vertraging heeft om gratis te kunnen reizen.

Ja, omdat je niet enkel flexibiliteit afpakt maar ook de prijs doet stijgen met bijna 40% op een trein waar nauwelijks een kat op zit enkel omdat die vertrekt om 07u20. Daar heb ik het zeker moeilijk mee :p. Dat zit mij nog altijd hoog dat jullie de multipassen hebben afgeschaft :p.

In Nederland kan je inderdaad geen ticket kopen op de trein maar daar is er tenminste een mogelijkheid dat je kan "inchecken" met je bankkaart. Daar hebben ze een tenminste een alternatief voor de allerlaatste minuut. Moet niet sukkelen met automaten die half werken of apps als je in het buitenland zit.

Hier is dat weer puur in het nadeel van de reiziger zonder enig vorm van alternatief. En het zal de doelstelling "Verminder agressie" niet eens helpen. Integendeel.

En hoe vaak gebeurt het dat uw trein niet opdaagt? als dat nu 1 op 10 keren is, kan ik uw punt begrijpen. Maar we weten allemaal dat de overgrote meerderheid van de treinen gewoon komt aanrijden.
In geval van niet opdagen, sure. Dat is de afgelopen maanden toch meer voorgevallen dan 1 op 10 voor mij maar ik neem nog maar sporadisch de trein en telkens een incident... Al hangt het er allemaal vanaf hoe je het bekijkt natuurlijk, jij kijkt waarschijnlijk naar alle treinen over heel de dag op heel het net. Andere mensen kijken naar hun specifieke route op het moment dat zij de trein nemen. Die resultaten kunnen heel afwijkend zijn.

En als we dan vertragingen meerekenen, is het een heel andere situatie. Zeker voor mensen die een overstap moeten doen. Collega van mij heeft dit geregeld (als in gemiddeld meerdere keren per maand) voor. Als zijn trein teveel vertraging heeft, haalt hij zijn overstap niet. Vertraging van de eerste trein is nooit meer dan een uur. Vertraging op het hele traject door gemiste overstap is 50min omdat er nog een extra trein tussenzit die hij als eerstvolgende kan nemen in het overstapstation. Dus geen compensatie.
Wat die dus meestal doet, is in dat geval naar het station rijden waar hij normaal overstapt. Dat een betaalparking heeft terwijl hij gratis kan parkeren aan zijn normale station. Maar dat is dus ook uit zijn eigen zak.

Je kan trouwens nog perfect een ticket kopen in de app het moment dat je trein aangekondigd wordt
Wat een zever argument is uiteindelijk. Want dat is een discriminerende gedachtengang; je gaat er dan al van uit dat:
  • Mensen een smartphone hebben/kunnen betalen
  • Mensen een data-abonement hebben/kunnen betalen
  • Mensen elektronisch kunnen betalen (denk bewindvoering/schuldbemiddeling waar dit in veel gevallen gewoon geblokkeerd is)
  • Mensen technologisch genoeg aangelegd zijn om de app te installeren, de ticket aankoop te doorlopen EN digitaal kunnen betalen vanop hun smartphone
Dus nee, die vlieger gaat niet op als je het als algemene niet-discriminerende oplossing wilt aanreiken.

Terug
Bovenaan