Het NMBS topic

Toch een vreemde beslissing om terug te stappen naar het oude systeem (van voor het boordtarief) bij de niet-geregulariseerde reiziger. Indertijd was "agressie" eveneens een reden om het boordtarief in 2015 in te voeren. Voor het boordtarief was het effectief een "boete" dacht ik (doch kon je vermijden als je voor het instappen zei dat je geen ticket had). Het boordtarief was de meer democratisce "betaal nu een klein extra bedrag en zand erover" oplossing. Of de nieuwe bijhorende kost van 90 EUR het aantal gevallen van agressie zal verminderen, betwijfel ik ten zeerste.
Het is dan ook puur gelul dat ze dit invoeren voor de veiligheid. Dat is het personeel in het gezicht uitlachen. Als er nu eens een goede reden was voor het personeel om te reclameren ...

Als het voor de veiligheid was, dan was de oplossing geweest om iedere zwartrijder gewoon het boordtarief aan te rekenen. Dan heb je ook geen discussie.

Ik heb op zich geen probleem met een 'de regels zijn de regels'-mentaliteit, maar verkoop het niet als een manier om agressie te vermijden, want je kan er op aan dat wanneer je mensen een boete van €90 oplegt, ze daar niet vrolijk op gaan reageren.

Je gooit alles op een hoop, wat natuurlijk bon ton is om te kunnen klagen op NMBS.

Ik gooi niet alles op één hoop, ik zie dat onder één overkoepelende trend van de NMBS de laatste jaren: zoveel mogelijk extra geld uit pendelaars en reizigers te halen,
  • Gratis parkings bijna overal betalend (en slechts een deel van de werknemers die per trein pendelt krijgt dit terugbetaalt)
  • Flex-abo's die een pak minder gebruiksvriendelijk zijn dan een kaartje, initieel goedkoper maar intussen op zéér korte tijd (2-3 jaar) even duur als een voltijds abonnement vroeger was (bron: interne boekhouding bij mij op het werk)
  • Train+ een systeem dat erop gericht is winst te maken door ook klanten die slechts sporadisch er gebruik van maken, maandelijks te kunnen factureren.
  • En nu het afschaffen van tickets aankopen op de trein... en zéér hoge boetes? € 90? Waarom niet laag beginnen en de boete laten oplopen?
En ik zie er weinig return voor denk ik dan (buiten een recordaantal stakingsdagen vorig jaar), eerder tragere treinen... de perrons van Hasselt station zijn wel mooi vernieuwd (werd ook tijd).

Voeren we morgen tickets in op vertrekuur, dan staat iedereen op zijn achterste poten omdat we de flexibiliteit wegnemen. Voeren we morgen Train+ weer af, dan klagen alle klanten die ze hebben dat we hun voordeeltarief afnemen. Tickets kopen in de trein: dat werkt een grijze zone van fraue in de hand - nu we dat afschaffen om zwarrijders minder mogelijkheden te geven is het ook weer niet goed.

Train+ had perfect de standaardkorting kunnen zijn, er is géén goede reden voor de klanten waarom het voordeeltarief een abonnementsformule zou moeten hebben. Niets was in mijn jeugd zo gemakkelijk als een Go-Pass. En hoewel ik in het algemeen pro-apps en digitalisering ben... ergens een mogelijkheid om nog papieren tickets te kopen, zeker wanneer de app regelmatig uit lag afgelopen jaar, de automaten zeker en vast niet stabieler zijn (om nog maar te zwijgen van hun traagheid)...

Als ik dan toch iets positief moet noemen: het op je identiteitskaart zetten van een ticket vind ik wél een zeer gemakkelijk iets. Op dat vlak zou de NMBS minder digitaal vaardige mensen, ook énorm kunnen helpen door in samenwerking met sommige winkels/gemeentehuizen een "loketservice" aan te bieden.

Zwartrijders beboeten daarentegen vereist natuurlijk ook controle, ik heb gisteren op zowel de heenrit (ingekorte trein nochtans) als de terugrit, over een afstand van 100km géén conducteur gezien.

Dat Flex-abonnement is daarenboven ook nog eens dermate gebruiksonvriendelijk dat het mij niet zou verbazen dat men binnenkort door de combinatie van die boetes en een slecht functionerende app ook nog boetes zal beginnen uitdelen aan mensen die er niet in slagen om hun abo te activeren, maar toch opstappen.

Met één ding ga ik wel akkoord: een terugbetaling aanvragen zou in de app moeten kunnen. Maar ook daar: dan krijg je bewuste frauders die gewoon zoeken tot ze een trein vinden (die ze niet genomen hebben) die voldoende vertraging heeft om gratis te kunnen reizen.

Daar zou het uiteraard het één of het ander zijn: terugbetaling kan alleen onmiddelijk van tickets voor een specifiek trein, fraude moet je kunnen uitsluiten, maar het huidige systeem waarbij je ticket zogezegd voor een dag is, maar waarbij je toch stevig in de problemen komt als 1-2-3 treinen op rij afgeschaft worden is een pak problematischer.

NMBS maakt nu ook overigens misbruik van het terugbetalingssysteem: als je trein wordt afgeschaft en je moet een uur wachten op de volgende, durft men de terugbetaling weigeren omdat je via 2-3 overstappen van een andere trein met vertraging wel nog je bestemming met 55 minuten vertraging had kunnen bereiken...

Vraag me als treinpendelaar overigens oprecht af wat ik ga moeten doen als ik zoals een tijdje terug een software-storing heb op m'n gsm waardoor alles vastliep...

Ik heb al standaard een powerbank bij tegen de lege batterij...
Maar een kaartje voor je flexabonnement of de mogelijkheid om desnoods die QR-code af te printen... nee dat gaat helaas niet, dus je smartphone moet wel werken.

Ik voorzie dat er groepje cynici - mogelijks dezelfde klantonvriendelijke mensen die Train+ bedacht hebben - aan de NMBS-top waarschijnlijk al becijferd hebben, hoeveel extra geld ze met het huidige boete-systeem uit pendelaars kunnen persen.

Zwartrijders? Ik heb een stevig vermoeden dat op late uren in de avond, de NMBS daar niet zo hard op inzet eigenlijk, de treinconducteur sluit zich ergens veilig af in eerste klasse.

Deze boetes zijn bedoeld voor de "grijsrijders" die pech hebben: abonnement vergeten, technische problemen... De Lijn is ook zo goed bezig.

Ik gooi niet alles op één hoop, ik zie dat onder één overkoepelende trend van de NMBS de laatste jaren: zoveel mogelijk extra geld uit pendelaars en reizigers te halen,
  • Gratis parkings bijna overal betalend (en slechts een deel van de werknemers die per trein pendelt krijgt dit terugbetaalt)
  • Flex-abo's die een pak minder gebruiksvriendelijk zijn dan een kaartje, initieel goedkoper maar intussen op zéér korte tijd (2-3 jaar) even duur als een voltijds abonnement vroeger was (bron: interne boekhouding bij mij op het werk)
  • Train+ een systeem dat erop gericht is winst te maken door ook klanten die slechts sporadisch er gebruik van maken, maandelijks te kunnen factureren.
  • En nu het afschaffen van tickets aankopen op de trein... en zéér hoge boetes? € 90? Waarom niet laag beginnen en de boete laten oplopen?
En ik zie er weinig return voor denk ik dan (buiten een recordaantal stakingsdagen vorig jaar), eerder tragere treinen... de perrons van Hasselt station zijn wel mooi vernieuwd (werd ook tijd).

Train+ had perfect de standaardkorting kunnen zijn, er is géén goede reden voor de klanten waarom het voordeeltarief een abonnementsformule zou moeten hebben. Niets was in mijn jeugd zo gemakkelijk als een Go-Pass. En hoewel ik in het algemeen pro-apps en digitalisering ben... ergens een mogelijkheid om nog papieren tickets te kopen, zeker wanneer de app regelmatig uit lag afgelopen jaar, de automaten zeker en vast niet stabieler zijn (om nog maar te zwijgen van hun traagheid)...

Als ik dan toch iets positief moet noemen: het op je identiteitskaart zetten van een ticket vind ik wél een zeer gemakkelijk iets. Op dat vlak zou de NMBS minder digitaal vaardige mensen, ook énorm kunnen helpen door in samenwerking met sommige winkels/gemeentehuizen een "loketservice" aan te bieden.

Zwartrijders beboeten daarentegen vereist natuurlijk ook controle, ik heb gisteren op zowel de heenrit (ingekorte trein nochtans) als de terugrit, over een afstand van 100km géén conducteur gezien.

Dat Flex-abonnement is daarenboven ook nog eens dermate gebruiksonvriendelijk dat het mij niet zou verbazen dat men binnenkort door de combinatie van die boetes en een slecht functionerende app ook nog boetes zal beginnen uitdelen aan mensen die er niet in slagen om hun abo te activeren, maar toch opstappen.

Daar zou het uiteraard het één of het ander zijn: terugbetaling kan alleen onmiddelijk van tickets voor een specifiek trein, fraude moet je kunnen uitsluiten, maar het huidige systeem waarbij je ticket zogezegd voor een dag is, maar waarbij je toch stevig in de problemen komt als 1-2-3 treinen op rij afgeschaft worden is een pak problematischer.

NMBS maakt nu ook overigens misbruik van het terugbetalingssysteem: als je trein wordt afgeschaft en je moet een uur wachten op de volgende, durft men de terugbetaling weigeren omdat je via 2-3 overstappen van een andere trein met vertraging wel nog je bestemming met 55 minuten vertraging had kunnen bereiken...

Alweer alles op een hoop, maar goed. :)

Parkings uitbaten hebben een kost. Niemand is verplicht de parking te gebruiken, het is een service bovenop/losstaand.

Flex abo stijgt mee met de index, net zoals de voltijdse abonnementen. Geef mij gerust concrete voorbeelden maar de kloof tussen de 2 abonnementen zou even groot moeten gebleven zijn.

Train+ is een commerciële keuze, je mag daar kritiek op hebben - prima. Maar ook hier: niemand is verplicht die te nemen.

Boetes waren voorheen ook al €90. En je kunt altijd een boete betwisten dus uw riedel van gsm plat > we gana er snel €90 uitpersen klopt niet. Als je die boete betwist zal die kwijtgescholden worden. Idem voor vergeten abo's > die boetes worden kwijtgescholden.

En inderdaad, terugbetaling geldt vanaf 1u vertraging bij aankomst en als je niet via andere treinen sneller kunt aankomen. Hoezo is dat misbruik?

En hoe vaak gebeurt het dat uw trein niet opdaagt? als dat nu 1 op 10 keren is, kan ik uw punt begrijpen.
Moet eens in mijn mijn archief kijken, maar voor het aantal dagen dat ik spoor, denk ik dat ik niet al te ver van af ga zitten. Ik zal mijn dagen slecht kiezen. Ik reken hier trein beperken ook bij (dan veroordeeld om taxi te nemen)

Alweer alles op een hoop, maar goed. :)

Wel ja, als ik het zo herlees ja, dan heb je idd gelijk, maar ik noem dat een hoop met een trend.

Parkings uitbaten hebben een kost. We verplichten niemand de parking te moeten gebruiken, het is een service bovenop/losstaand.

Vroeger "in de prijs inbegrepen", tegenwoordig "afzonderlijk te betalen". Voor veel pendelaars niet meer terugbetaald door de werkgever, ergo: een prijsverhoging voor de pendelaars die eigenlijk net bij de belangrijkste gebruikers van de NMBS zijn.

Als de NMBS nu eens veilige fietsenstallingen zou voorzien, was dit al een ander debat.

Flex abo stijgt mee met de index, net zoals de voltijdse abonnementen. Geef mij gerust concrete voorbeelden maar de kloof tussen de 2 abonnementen zou even groot moeten gebleven zijn.

Ik papegaai gewoon de woorden van onze boekhouding. De NMBS indexeert ook z'n tarieven soms boven de index, dus onrealistisch lijkt het mij niet. Zou kunnen dat jij gelijk hebt qua kloof, maar qua effectieve prijs denk ik dat de prijs van een Flex '80 intussen sinds de invoering wel stevig gestegen gaat zijn.

Train+ is een commerciële keuze, je mag daar kritiek op hebben - prima. Maar ook hier: niemand is verplicht die te nemen.

Een commerciële keuze die verkocht wordt alsof mensen er meer mee zouden besparen, geloof jij dat echt?
Je hebt als je de trein neemt wel verplicht een ticket te nemen natuurlijk... kunt de tarieven ook x10 doen en zeggen dat niemand verplicht is de trein te nemen...

Boetes waren voorheen ook al €90. En je kunt altijd een boete betwisten dus uw riedel van gsm plat > we gana er snel €90 uitpersen klopt niet. Als je die boete betwist zal die kwijtgescholden worden. Idem voor vergeten abo's > die boetes worden kwijtgescholden.

Dat kan kloppen, maar vroeger kon je gewoon je abonnement dan aan het loket gaan laten zien (steeds moeilijker naarmate de loketten sluiten), tegenwoordig krijg je een bevestigingsmail waarvan men zegt dat hij op zichzelf géén geldig vervoersbewijs is... waarom? Dat abonnement is op naam, wordt gesponsord door de werkgever, is een belangrijke bron van inkomsten voor de NMBS... denk niet dat de gemiddelde pendelaar een zwartrijder is.

3 manier waarop dat Flex Abo een pak gebruiksvriendelijker zou kunnen:
  • de mogelijkheid om een reisdag te valideren zonder app, bv. een kaartje en valideringsapparaat in het station of op de trein
  • koppeling aan de identiteitskaart, zodat je je smartphone niet moet bovenhalen en niet afhankelijk bent van 5G dat er gewoonweg niet is op hele stukken van het treinnetwerk.
  • mogelijkheid om de QR code op een papiertje af te drukken, een abonnement exclusief voor smartphones/apps vind ik eigenlijk not done.
    Bij de Colruyt kreeg ik ook nog een QR Extra kaart als ik erom vroeg.
En inderdaad, terugbetaling geldt vanaf 1u vertraging bij aankomst en als je niet via andere treinen sneller kunt aankomen. Hoezo is dat misbruik?

Omdat men treinen in rekening brengt die géén realistisch alternatief zijn. Als er een vaste trein is waarmee je nog binnen een aanvaardbare vertraging op je bestemming zou geraken is het één ding, maar als je moet gaan puzzelen en rekenen op overstappen die zélf vertraging hebben of gewoon onhaalbaar zijn... dan is dat niet meer redelijk.

Het alternatief voor een afgeschafte trein is niet overstappen op een andere verbinding die zelf vertraging heeft, zonder garantie dat je een aansluiting haalt in een andere stad, om daar dan vervolgens vast te zitten... NMBS ombuds heeft me in die kwestie overigens wél al eens gelijk gegeven, maar in eerste instantie was die terugbetaling geweigerd.

Moet eens in mijn mijn archief kijken, maar voor het aantal dagen dat ik spoor, denk ik dat ik niet al te ver van af ga zitten. Ik zal mijn dagen slecht kiezen. Ik reken hier trein beperken ook bij (dan veroordeeld om taxi te nemen)

Ingekorte treinen zijn zowat mijn grootste frustratie met de NMBS de afgelopen jaren.
Heb dan op z'n minst de intellectuele eerlijkheid om niet de zinsnede te gebruiken "Uitzonderlijk wordt deze trein beperkt tot Hasselt", terwijl ik een halte verder moet zijn... dit is niet meer "uitzonderlijk", dit is gewoon frequent. Uitzonderlijk zou zijn: eens elke paar maanden, niet meermaals op één week soms.

Op plek 2 is de minimumdienstverlening waarbij ik eigenlijk nog maar 2 treinen heen en 2 treinen terug op een hele dag heb... die ze dan ook nog durven afschaffen. Maar goed, dat de NMBS Limburgse haltes benadeelt zijn we gewoon van de NMBS.

Ingekorte treinen zijn zowat mijn grootste frustratie met de NMBS de afgelopen jaren.
Heb dan op z'n minst de intellectuele eerlijkheid om niet de zinsnede te gebruiken "Uitzonderlijk wordt deze trein beperkt tot Hasselt", terwijl ik een halte verder moet zijn... dit is niet meer "uitzonderlijk", dit is gewoon frequent. Uitzonderlijk zou zijn: eens elke paar maanden, niet meermaals op één week soms.

Op plek 2 is de minimumdienstverlening waarbij ik eigenlijk nog maar 2 treinen heen en 2 treinen terug op een hele dag heb... die ze dan ook nog durven afschaffen. Maar goed, dat de NMBS Limburgse haltes benadeelt zijn we gewoon van de NMBS.

Dat inkorten is toch soms bizar. Laatste trein van Antwerpen naar Gent op een zaterdagavond. complete trein komt toe in centraal en maar vertrekt terug met 3 wagons.

Want er was natuurlijk niets te doen in Antwerpen op een zaterdagavond :p. Was wel een komische bende. Een deel die terugkwam van de de Herman de coninck-uitreiking (die voor niks een eerste klasse ticket in hun handen hebben. :p), mensen die naar de Kompass in Gent trokken (want er was iets speciaals in de Kompass?) en mensen die naar "de bankzitters" zijn gaan kijken in de Lotto Arena (blijkbaar iets super populair uit Nederland?).

NMBS: drie wagons gaat volstaan 🧌

Dat inkorten is toch soms bizar. Laatste trein van Antwerpen naar Gent op een zaterdagavond. complete trein komt toe in centraal en maar vertrekt terug met 3 wagons.

Want er was natuurlijk niets te doen in Antwerpen op een zaterdagavond :p. Was wel een komische bende. Een deel die terugkwam van de de Herman de coninck-uitreiking (die voor niks een eerste klasse ticket in hun handen hebben. :p), mensen die naar de Kompass in Gent trokken (want er was iets speciaals in de Kompass?) en mensen die naar "de bankzitters" zijn gaan kijken in de Lotto Arena (blijkbaar iets super populair uit Nederland?).

NMBS: drie wagons gaat volstaan 🧌
Er is een reden waarom de trein met verminderde samenstelling vertrekt...

We doen dat heus niet voor ons plezier.

Ofwel is er gebrek materieel doordat de ateliers niet snel genoeg onderdelen krijgen of teveel tegelijkertijd binnen krijgen om te herstellen. Het materieel is enorm verouderd en het nieuwe materiaal heeft vele kwalen. (M7's)

Trein heeft een defect waardoor we een trein die uit meerdere delen bestaat laten ontkoppelen zodat de andere trein ook kan rijden weliswaar beide met verminderde samenstelling.

Geloof me we proberen er alles aan te doen om het met voorziene materiaal te laten rijden.

Qua extra treinen voor evenementen NMBS gaat niet voor elke optreden in een Parochie zaal een extra lange trein inzetten.

Voor Rock-Werchter,Pukkelpop enz wel maar niet omdat 1 of andere middelgrote zaal een concert ofzo heeft.

Laatst bewerkt:
Jij hebt wel een enorm Calimero complex qua Limburg.

Als je mij u trein nr's geeft dan zal ik morgen op het werk als ik tijd heb eens bekijken wat de redenen van de verminderen samenstelling was op u traject.

Vrij zeker als het IC trein 15XX-17XX dat met M7's rijden vaak het probleem is dat MUX (verbindingen tussen beiden delen het begeeft dan heb je geen tractie, sluiting van de deuren enz in achterste deel) waardoor wij beslissen van in Hasselt (werkplaats van deze M7's) het slechte deel te ontkoppelen en goeie deel verder te laten rijden.
Indien mogelijk en we het ruim op voorhand weten proberen we 2 nieuwe stammen te laten klaarmaken (duurt 20min voor de bestuurder om naar parking te gaan waar trein staat, een 1u om klaar te maken en nog is 5min om tot perron te brengen).

Een trein is geen auto waar je gewoon de sleutel insteekt en vertrekt. Elke trein krijgt bij zijn eerste vertrek grondige controle langs buiten en binnenkant, beide stuurposten worden alle veiligheidsinstrumenten getest en gebeurt nog een remproef samen met 2de persoon vervolgens doet boordchef nog aan perron zijn proeven.

Laatst bewerkt:
Jij hebt wel een enorm Calimero complex qua Limburg.

Ik heb gependeld met de trein tijdens het studeren,
ik heb het merendeel van mijn jobs met de trein gependeld naar mijn werk... ik reis graag met de trein omdat ik niet graag lange afstanden in de wagen afleg. Ik stel echter inderdaad wél vast in mijn provincie de NMBS schromelijk ondergeïnvesteerd heeft, dat Noord-Limburg historisch bijna een no-go zone is qua treinen (één van de laatst geëlektrificeerde lijnen ook), en dat het vele jaren geduurd heeft om Hasselt station (de perrons toch) wat op te lappen, terwijl de NMBS elders in dit land al veel eerder megalomane spoortempels heeft neergepoot.
In de tussentijd zijn bepaalde treinen trager geworden, zijn er minder/geen rechtstreekse treinen meer naar Antwerpen.

Als je mij u trein nr's geeft dan zal ik morgen op het werk als ik tijd heb eens bekijken wat de redenen van de verminderen samenstelling was op u traject.

Vrij zeker als het IC trein 15XX-17XX dat met M7's rijden vaak het probleem is dat MUX (verbindingen tussen beiden delen het begeeft dan heb je geen tractie, sluiting van de deuren enz in achterste deel) waardoor wij beslissen van in Hasselt (werkplaats van deze M7's) het slechte deel te ontkoppelen en goeie deel verder te laten rijden.
Indien mogelijk en we het ruim op voorhand weten proberen we 2 nieuwe stammen te laten klaarmaken (duurt 20min voor de bestuurder om naar parking te gaan waar trein staat, een 1u om klaar te maken en nog is 5min om tot perron te brengen).

Een trein is geen auto waar je gewoon de sleutel insteekt en vertrekt. Elke trein krijgt bij zijn eerste vertrek grondige controle langs buiten en binnenkant, beide stuurposten worden alle veiligheidsinstrumenten getest en gebeurt nog een remproef samen met 2de persoon vervolgens doet boordchef nog aan perron zijn proeven.

Dat is verhelderend, en dat begrijp ik gerust, maar ik zie het verband niet? If anything zou een conducteur in een ingekorte trein net gemakkelijker controle moeten kunnen doen? Daarom vermelde ik het ingekort zijn. Frustratie 1 blijft overigens gewoon het "beperken" van treinen, niet "inkorten" (daar hebben collega's uit Antwerpen/Gent ook frequent last van, ik niet alleen).

En de "minimumdienstverlening" is gewoon een grap wanneer je slechts 2 treinen héén en 2 terug hebt op een hele dag. Daarvan kan één van de twee worden afgeschaft, en dan zit je als Limburger die niet in Hasselt op of afstapt, vast in Brussel... niet echt een fijne gedachte.

Ik heb intussen daar wél een "oplossing" voor, nog een plekje gevonden net buiten de grote ring van Hasselt op 25 minuten wandelen van het station, dus ik kan daar 's morgens gaan parkeren, een klein half uur wandelen naar de trein... en zo wordt mijn werkdag op een dag dat ze bij de NMBS (weeral) staken "slechts" een dik uur langer (autorit er ook nog bij) en niet 2h+.

Ik heb gependeld met de trein tijdens het studeren,
ik heb het merendeel van mijn jobs met de trein gependeld naar mijn werk... ik reis graag met de trein omdat ik niet graag lange afstanden in de wagen afleg. Ik stel echter inderdaad wél vast in mijn provincie de NMBS schromelijk ondergeïnvesteerd heeft, dat Noord-Limburg historisch bijna een no-go zone is qua treinen (één van de laatst geëlektrificeerde lijnen ook), en dat het vele jaren geduurd heeft om Hasselt station (de perrons toch) wat op te lappen, terwijl de NMBS elders in dit land al veel eerder megalomane spoortempels heeft neergepoot.
In de tussentijd zijn bepaalde treinen trager geworden, zijn er minder/geen rechtstreekse treinen meer naar Antwerpen.

Dat is verhelderend, en dat begrijp ik gerust, maar ik zie het verband niet? If anything zou een conducteur in een ingekorte trein net gemakkelijker controle moeten kunnen doen? Daarom vermelde ik het ingekort zijn. Frustratie 1 blijft overigens gewoon het "beperken" van treinen, niet "inkorten" (daar hebben collega's uit Antwerpen/Gent ook frequent last van, ik niet alleen).
Verkeerd begrepen. Beperken wordt gedaan omdat iets op de lijn of met materiaal gebeurd is waardoor deze vertraging heeft gehad. Als we het niet beperken zal deze trein hele dag te laat rijden en mss zelfs volledige ritten afschaffen maar ook andere treinen vertraging bezorgen.

Dus het beetje kiezen tussen de pest en cholera. 1 trein beperken om verder verloop van deze trein in goede banen te leiden en andere trein geen vertragingen bezorgen is meestal de meest logische keuze.

Snap ook dat het voor die mensen van deze trein geen leuk nieuws is natuurlijk.

Maar o wee als ge uw ticketje niet op voorhand koopt. In de zalige tijd van de railpass vulde ik die in als de aankomst omgeroepen werd op het perron. Tegenwoordig: kopen en hopen dat’m komt (en als hij niet komt en je de auto in moet omdat de volgende trein pas over een uur is, succes om die terugbetaald te krijgen).

Mijn record is overigens een tiental minuten.
Dit heb ik ooit is geprobeerd en is gelukt, wel meer dan 3 maanden gewacht.

Situatie: moest in Brussel zijn voor een overnachting dus van plan om in lokaal station (met gratis parking) de trein te nemen. Aangekomen in station, online ticket gekocht, en een minuut later roepen ze af ´de trein naar X is afgeschaft'. Alsof ze dat nog niet wisten 2 minuten ervoor toen ik online mijn ticket kocht.

Ik moést echt in Brussel zijn, dus in alle haast in de auto gesprongen, naar een station verder gereden (Leuven) en me daar in een betaalparking moeten zetten en trein moeten pakken.

1: De oorspronkelijke prijs van het ticket dat ik kocht was €18 (wtf zelfs voor een rit die me met de wagen €8 zou kosten en 30 minuten duurt ipv 50 minuten), terwijl het vanuit Leuven maar €13 zou zijn geweest.

2: Auto een nacht in de parking heeft me €32 gekost.

Toen een kwade mail gestuurd en toen hebben ze wel mijn €18 terugbetaald.

Ik neem maar een keer of 6 per jaar een trein, maar echt elke keer miserie.

Laatste treinrit doodvermoeid van een week te werken, en toch nog vlug even naar de AB geweest en me nadien gehaast om de trein van 23u terug te nemen, om zo de bus van 23u30 te nemen, en om 24u thuis te zijn. Trein drie maal uitgesteld tot dat die uiteindelijk later kwam dan de laatste trein om 00u20. Dan allemaal opeengepakt op die trein waarna die nog een keer of 3 heeft stilgestaan, waardoor ik pas om 1u in Leuven was, en pas een bus had om 1u30 en dus om 2 uur thuis was. Elke-fucking-keer.

Als ik mezelf wat minder voel dan bedenk ik me dat er mensen zijn die elke dag moeten pendelen voor hun werk en dat fleurt me toch altijd wat op. Lang leven 20 min rijden van uw werk te wonen, en vanaf volgende week zelfs nog maar 5 minuten :woohoo:

Verkeerd begrepen. Beperken wordt gedaan omdat iets op de lijn of met materiaal gebeurd is waardoor deze vertraging heeft gehad. Als we het niet beperken zal deze trein hele dag te laat rijden en mss zelfs volledige ritten afschaffen maar ook andere treinen vertraging bezorgen.

Dus het beetje kiezen tussen de pest en cholera. 1 trein beperken om verder verloop van deze trein in goede banen te leiden en andere trein geen vertragingen bezorgen is meestal de meest logische keuze.

Snap ook dat het voor die mensen van deze trein geen leuk nieuws is natuurlijk.

10% van mijn frustratie op dat vlak zou al verdwijnen als ze zouden toegeven dat het niet meer 'uitzonderlijk' is. Het klinkt mooi, maar is het in mijn ervaring echt niet meer.

90% is natuurlijk de ellende van dat overstappen betekent dat je bovenop de opgelopen vertraging nog extra vertraging erbovenop krijgt en/of er geen garantie is dat die andere, volgende trein op je wacht of zelf niet vertraagd is...

Vervolgvertragingen mag men toch ook wel eens bij erkennen dat het pendelverkeer ik dit land wel stevig gedomineerd wordt door Brussel, Antwerpen en Leuven (Gent minder in Limburg), dus die andere treinen die minder vertraging krijgen, dat is leuk voor de NMBS z'n statistieken, maar dat treft ongetwijfeld wel minder volk.

Net zoals files op de autosnelwegen ook meer in één zin dan de andere gaan.

Niet persoonlijk voor de duidelijkheid, ik klaar over het systeem, minder over de medewerkers...

Niet persoonlijk voor de duidelijkheid, ik klaar over het systeem, minder over de medewerkers...

Meh, er is toch ergens iemand die zijn job niet goed doet.

Vandaag:

Schermen zeggen:
1ste wagon eerste klasse
2de wagon: 77 gereserveerde zitplaatsen voor kleine kinderen
...

Trein komt toe
1ste en 2de wagon: tweede klasse
3de wagon: eerste klasse
4de wagon: 77 gereserveerde zitplaatsen voor kleine kinderrn

Trein al 4min verloren hierdoor want de leerkrachten werden verkeerd ingelicht. Niet vergeten dat deze afgeschaft wordt bij +30minuten vertraging.
Iemand heeft zijn job niet gedaan.

Trein komt toe in Kortrijk. Splitsing.
On-board schermen geven weer het verkeerde. Deel 1 naar moeskroen, deel 2 naar poperinge. Maar het is omgekeerd.

Je ziet weer mensen opt laatste moment van de trein gaan omdat ze het niet vertrouwen. God weet of het de juiste keuze was :p.

Iemand heeft zijn job niet gedaan.

---
Dat dat een keer gebeurt, kan gebeuren maar het is toch te regelmatig. Misschien worden die treinbegeleiders zelf voortdurend misgeïnformeerd, dat kan. Maar ergens is er een die zijn job op regelmatige wijze zijn job niet goed doet.

Trein afgeschaft deze ochtend, de volgende 12 minuten vertraging. Totale vertraging toch weer 30 minuten door die werken in Hasselt.

Wat waren deze ritten eigenlijk van de voorbije nacht? Lang geleden dat ik nog eens een trein zag met eindbestemming "Diegem".

Ze kwamen in de planner en werden dan meteen weer "geannuleerd" - misschien om niet op te duiken in de reisplanner van een nachtelijke feestganger uit Leuven - maar hebben wel degelijk gereden (ik heb er nl. ene van gezien).

Het was zelfs een TGV INOUI dubbeldekker - een volledige set bovendien - die vannacht deze "Diegem Express" verzorgde vanuit Leuven (meerdere keren heen en terug).

Testritten ofzo? Maar dat spoor tussen Diegem en Leuven is toch niet eens een "echt" HSL spoor (max 200 km/u ipv 300+ km/u).

cJpY9Hk.jpeg
Rg3SzQ8.jpeg

Laatst bewerkt:
Dat dacht ik ja.

Ook deze nacht staan er weer drie nachtelijke expressritten naar Diegem op. Opnieuw in de planner geladen. Nog niet allemaal "geannuleerd" maar dat komt nog wel.

6cbmrB6.jpeg

Vorige maand was het een ICE voor Egypte bestemd. Belgorail doet homologatie/certificatie van het materieel.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan