Ik gooi niet alles op één hoop, ik zie dat onder één overkoepelende trend van de NMBS de laatste jaren: zoveel mogelijk extra geld uit pendelaars en reizigers te halen,
- Gratis parkings bijna overal betalend (en slechts een deel van de werknemers die per trein pendelt krijgt dit terugbetaalt)
- Flex-abo's die een pak minder gebruiksvriendelijk zijn dan een kaartje, initieel goedkoper maar intussen op zéér korte tijd (2-3 jaar) even duur als een voltijds abonnement vroeger was (bron: interne boekhouding bij mij op het werk)
- Train+ een systeem dat erop gericht is winst te maken door ook klanten die slechts sporadisch er gebruik van maken, maandelijks te kunnen factureren.
- En nu het afschaffen van tickets aankopen op de trein... en zéér hoge boetes? € 90? Waarom niet laag beginnen en de boete laten oplopen?
En ik zie er weinig return voor denk ik dan (buiten een recordaantal stakingsdagen vorig jaar), eerder tragere treinen... de perrons van Hasselt station zijn wel mooi vernieuwd (werd ook tijd).
Train+ had perfect de standaardkorting kunnen zijn, er is géén goede reden voor de klanten waarom het voordeeltarief een abonnementsformule zou moeten hebben. Niets was in mijn jeugd zo gemakkelijk als een Go-Pass. En hoewel ik in het algemeen pro-apps en digitalisering ben... ergens een mogelijkheid om nog papieren tickets te kopen, zeker wanneer de app regelmatig uit lag afgelopen jaar, de automaten zeker en vast niet stabieler zijn (om nog maar te zwijgen van hun traagheid)...
Als ik dan toch iets positief moet noemen: het op je identiteitskaart zetten van een ticket vind ik wél een zeer gemakkelijk iets. Op dat vlak zou de NMBS minder digitaal vaardige mensen, ook énorm kunnen helpen door in samenwerking met sommige winkels/gemeentehuizen een "loketservice" aan te bieden.
Zwartrijders beboeten daarentegen vereist natuurlijk ook controle, ik heb gisteren op zowel de heenrit (ingekorte trein nochtans) als de terugrit, over een afstand van 100km géén conducteur gezien.
Dat Flex-abonnement is daarenboven ook nog eens dermate gebruiksonvriendelijk dat het mij niet zou verbazen dat men binnenkort door de combinatie van die boetes en een slecht functionerende app ook nog boetes zal beginnen uitdelen aan mensen die er niet in slagen om hun abo te activeren, maar toch opstappen.
Daar zou het uiteraard het één of het ander zijn: terugbetaling kan alleen onmiddelijk van tickets voor een specifiek trein, fraude moet je kunnen uitsluiten, maar het huidige systeem waarbij je ticket zogezegd voor een dag is, maar waarbij je toch stevig in de problemen komt als 1-2-3 treinen op rij afgeschaft worden is een pak problematischer.
NMBS maakt nu ook overigens misbruik van het terugbetalingssysteem: als je trein wordt afgeschaft en je moet een uur wachten op de volgende, durft men de terugbetaling weigeren omdat je via 2-3 overstappen van een andere trein met vertraging wel nog je bestemming met 55 minuten vertraging had kunnen bereiken...