Het NMBS topic

Dark Vampire

Active member
Zag net dat er hier nog geen topic was over de NMBS. Lijkt me handig voor al onze frustraties te delen, vragen te stellen, of complimentjes te posten.


Sinds deze week zijn eindelijk de elektrificatiewerken afgerond op de lijn Antwerpen - Hamont die waren gestart in 2018. Gisteren naar kantoor moeten gaan werken in Antwerpen en in de ochtend was het nog een gewone dieseltrein, maar op de terugweg 's avonds een elektrische dubbeldekker. :love2: Blijkbaar dan toch niet alle treinen die elektrisch gaan rijden op die lijn?
Ben wel blij dat ze geen Desiro's erop hebben gezet, nu maar hopen dat dit zo blijft.
 
Pfew, heb al meer dan een jaar niet meer op de trein gezeten. Vraag me hoe het zou zijn met de werken in Mechelen. Vond dat altijd fascinerend om te zien elke morgen.
 
Zag net dat er hier nog geen topic was over de NMBS. Lijkt me handig voor al onze frustraties te delen, vragen te stellen, of complimentjes te posten.


Sinds deze week zijn eindelijk de elektrificatiewerken afgerond op de lijn Antwerpen - Hamont die waren gestart in 2018. Gisteren naar kantoor moeten gaan werken in Antwerpen en in de ochtend was het nog een gewone dieseltrein, maar op de terugweg 's avonds een elektrische dubbeldekker. :love2: Blijkbaar dan toch niet alle treinen die elektrisch gaan rijden op die lijn?
Ben wel blij dat ze geen Desiro's erop hebben gezet, nu maar hopen dat dit zo blijft.

Er is nog niet genoeg materiaal voor handen om dit volledig elektrisch te rijden. Het is dus voorlopig een mix van M5-stammen en MW41.
 
Er is nog niet genoeg materiaal voor handen om dit volledig elektrisch te rijden. Het is dus voorlopig een mix van M5-stammen en MW41.
Wel blij met die M5 rijtuigen nu. Vond die vroeger ook al tof om in te zitten. :)
En als de wc stuk is kan je tenminste doorlopen naar een ander rijtuig voor daar te gaan. Dat was een heel vervelend probleem bij die dieseltreinen.
 
Gisteren in Berchem een super vriendelijke NMBS man die water uitdeelde met hopen op de perrons. Top :thumb: .
 
Vraag me hoe het zou zijn met de werken in Mechelen.
Laatste keer dat ik er passeerde, zo'n maand of drie terug, waren de twee achterste (nieuwe) perrons in gebruik, en was men de twee perrons daarvoor aan het afbreken (ik denk dan spoor 10 & 9).

Mijn hart bloedt toch altijd weer als ik voorbij Trainworld in Schaarbeek rijd, en besef dat het unieke historische patrimonium van de NMBS daarin opgesloten staat (letterlijk, de stoomlocomotieven staan in een centrale hal, en het museum is daarrond gebouwd), waardoor de kans dat die ooit nog in bedrijf worden gebracht en gaan rijden defacto 0% is. Niet geholpen door absoluut klungelwerk tijdens de jaren '90 waarbij er herstellingen uitgevoerd zijn die meer schade hebben aangericht dan wat anders, en Infrabel die weigert historisch materieel toe te laten op zijn net.


Ach, we hebben toch nog een paar video's, da's toch iets 🥲. Op een na krachtigste locomotief in Europa in de jaren '30.... De krachtigste was de Type 10, ook Belgisch.
 
In de laatste 2 weken nog maar 1 trein gehad waar de airco niet werkte. Great succes dus op 2 ritten per dag (met soms 2 verschillende treinen per traject)
 
Je moet eens de nieuwe app downloaden en het uur van vertrek of aankomst proberen te openen. Geen idee of dat bij anderen ook zo is, maar bij mij is dat een zwarte achtergrond met donkerblauwe letters. Totaal onleesbaar dus.
 
Hebben ze bij de nieuwe app eindelijk die verplichte online verbinding gefixt? Als ik een treinticket koop, weigert die dat op die app te laten zien, tenzij mijn dataverbinding actief is.
 
Je moet eens de nieuwe app downloaden en het uur van vertrek of aankomst proberen te openen. Geen idee of dat bij anderen ook zo is, maar bij mij is dat een zwarte achtergrond met donkerblauwe letters. Totaal onleesbaar dus.

Is een gekend probleem, wordt binnenkort gefixt.
 
Hoe slecht is die nieuwe app van de NMBS wel niet. Om 14u een railpass proberen te bestellen, de eerste keer mislukte de betaling, en de 2de keer blijft hij gewoon op betaling verwerken hangen...
Ook kan je blijkbaar niet het treinoverzicht per station opzoeken?
 
Waarom hebben ze überhaupt een nieuwe app gelanceerd? De vorige deed wat het moest doen.
Ook dezelfde problemen hierboven: tijdstip niet kunnen selecteren en bij betaling via app geen bevestiging gekregen en ook geen tickets beschikbaar. Heb deze drie keer opnieuw moeten doen en plots toont de app drie tickets voor hetzelfde traject en dezelfde dag. :sarcastic:
 
Laatst bewerkt:
Hoe slecht is die nieuwe app van de NMBS wel niet. Om 14u een railpass proberen te bestellen, de eerste keer mislukte de betaling, en de 2de keer blijft hij gewoon op betaling verwerken hangen...
Ook kan je blijkbaar niet het treinoverzicht per station opzoeken?

Treinen opzoeken per station komt binnenkort terug.
 
Ik zal het maar even zeggen: die nieuwe app is wel degelijk van den os zijn kloten. Eerst mollen ze railtime voor hun eigen NMBS app Mk1 die niet eens tot aan de enkels komt van de RailTime functionaliteit... En nu mollen ze de NMBS app Mk1 voor de Mk2 app die niet eens tot aan de teennagel komt van de Mk1 versie...

NMBS: waar vooruitgang achteruitgang is.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Iemand hier ervaring met de parking van Diest?
Tegen 7u nog plaats te vinden?
Pre-corona stond de hoofdparking op drukke weekdagen rond kwart na zeven vol (trein naar Bxl om 7u27). Je kon dan wel nog altijd wat verderop parkeren. Tegenwoordig denk ik dat je zelfs op de hoofdparking vlot een plek vindt op elk moment van de dag.
 
Ik zal het maar even zeggen: die nieuwe app is wel degelijk van den os zijn kloten. Eerst mollen ze railtime voor hun eigen NMBS app Mk1 die niet eens tot aan de enkels komt van de RailTime functionaliteit... En nu mollen ze de NMBS app Mk1 voor de Mk2 app die niet eens tot aan de teennagel komt van de Mk1 versie...

NMBS: waar vooruitgang achteruitgang is.

Wat kan er beter? Dan geef ik dat door.

Al gekend bij ons:
De problemen met de sales, die worden in de loop van komende maanden case per case verbeterd.
Het opzoeken van treinen per station komt er ook aan. Opzoeken per treinnummer staat niet op de planning momenteel.
Toegankelijkheid van de app komende maanden ook grote verbeteringen.
 
Opzoeken van een route, meteen van het hoofdscherm.
Meestal wil ik de route van A naar B opzoeken. Ik kan echter in het eerste scherm enkel "B" ingeven, waarna er eerst een route wordt gezocht vanaf mijn huidige locatie (die niet altijd een station is), voor ik kan ingeven dat ik de route in de andere richting wil doen, of niet wil laten starten vanuit mijn huidige locatie, of niet nu. Dat vraagt veel extra handelingen :)
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Opzoeken van een route, meteen van het hoofdscherm.
Meestal wil ik de route van A naar B opzoeken. Ik kan echter in het eerste scherm enkel "B" ingeven, waarna er eerst een route wordt gezocht vanaf mijn huidige locatie (die niet altijd een station is), voor ik kan ingeven dat ik de route in de andere richting wil doen, of niet wil laten starten vanuit mijn huidige locatie, of niet nu. Dat vraagt veel extra handelingen :)

Dat zit ook in de pipeline yes.
 
De problemen met de sales, die worden in de loop van komende maanden case per case verbeterd.
Is de "je hebt een actieve internetverbinding nodig om je reeds aangekocht ticket aan te kopen" reeds opgelost? Dat is voor mij het grootste euvel. Bij de vorige app was je aangekocht biljet ook offline beschikbaar (zelfs in vliegtuigstand). Bij de huidige app heb je die internet-verbinding nodig om je ticket/QR code terug op te roepen. En gezien de dekking op het NMBS-netwerk niet schitterend is ("de put van Mortsel" bvb)...
 
  • Leuk
Waarderingen: 515

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan