Het NMBS topic

Is de "je hebt een actieve internetverbinding nodig om je reeds aangekocht ticket aan te kopen" reeds opgelost? Dat is voor mij het grootste euvel. Bij de vorige app was je aangekocht biljet ook offline beschikbaar (zelfs in vliegtuigstand). Bij de huidige app heb je die internet-verbinding nodig om je ticket/QR code terug op te roepen. En gezien de dekking op het NMBS-netwerk niet schitterend is ("de put van Mortsel" bvb)...

In principe moet het ticket de eerste keer opgehaald worden via internet, maar zodra het ticket binnen is, zit het opgeslagen in je app. Normaal moet het dan niet langer gedownload worden.
 
Ik zit op iOS 14.6, en bij mij heeft dat nooit gewerkt (ik ben terug overgeschakeld op papieren tickets van de automaat). Zal het deze week terug eens proberen.
 
Ik zit op iOS 14.6, en bij mij heeft dat nooit gewerkt (ik ben terug overgeschakeld op papieren tickets van de automaat). Zal het deze week terug eens proberen.

Net getest en in vliegtuigstand zie ik toch mijn tickets staan en ik kan ze openen etc.

Please check it out!
 
Dat zit ook in de pipeline yes.
Top
Opzoeken per treinnummer staat niet op de planning momenteel.
Dit mis ik toch ook wel. Ik neem heel vaak dezelfde trein en dit was in de oudste app de snelste manier om te kijken hoe hard ik me moet haasten naar het station.
Of, wanneer ik een overstap moet nemen is dit de snelste manier om te kijken of mijn huidige trein er tijdig zal geraken en of mijn aansluitende tijd toevallig ook genoeg vertraging heeft dat ik hem toch kan halen. Lijkt me (vanaf de zijlijn natuurlijk) ook niet het moeilijkste om te implementeren :)
 
Top

Dit mis ik toch ook wel. Ik neem heel vaak dezelfde trein en dit was in de oudste app de snelste manier om te kijken hoe hard ik me moet haasten naar het station.
Of, wanneer ik een overstap moet nemen is dit de snelste manier om te kijken of mijn huidige trein er tijdig zal geraken en of mijn aansluitende tijd toevallig ook genoeg vertraging heeft dat ik hem toch kan halen. Lijkt me (vanaf de zijlijn natuurlijk) ook niet het moeilijkste om te implementeren :)

Ja, helaas zit dat er niet aan te komen vrees ik. Er zijn twee andere manieren:

- via onze oude site
- of via onze chatbot op messenger of whatsapp kan je de status van een trein vragen. Is niet zoals in de oude app dat je dan een volledige route krijgt, maar je krijgt wel status van de trein en waar hij zit.

Screenshot-2021-06-28-112028.png


Chatbot kent vertraging, afschaffing en aangepaste routes. In een volgende versie gaan we een button voorzien die je direct de hele rit van de trein zal tonen. Maar dat zal pas voor ergens eind dit jaar zijn.
 
Laatst bewerkt:
Even voor @MiniJeffrey : vandaag een railpass gekocht en dit verliep supervlot. Mochten er zaken veranderd zijn ivm eind juni, bij deze een positieve feedback hierover :).

Activeren van een railpass-ticket zal voor donderdag zijn. Eerste werk-treinrit sinds oktober 2020, denk ik (vanaf nu 1x/week)
 
De lijn(en) naar De Panne zijn toch maar een stel kut treinen. Wat is me dat. Allemaal breaks en vooral nog oude bakken die niet gerestaureerd zijn. In die reserve achter het station ziet ge dan nog stokoude M4 stellen staan, die moeten dienen voor P treinen neem ik aan.
 
Gisteren was het wel een zéér aangename verassing op de trein. Een jonge knappe rosse vonk als conducteur. En dat nieuw pakske stond haar wel. En amai, sympathiek dat die was. Ik zou bijna terug de trein nemen :love:

Edit: of hoort dit hier niet thuis? :unsure:
 
Gisteren was het wel een zéér aangename verassing op de trein. Een jonge knappe rosse vonk als conducteur. En dat nieuw pakske stond haar wel. En amai, sympathiek dat die was. Ik zou bijna terug de trein nemen :love:

Edit: of hoort dit hier niet thuis? :unsure:
't gaat nog over NMBS dus tis nog altijd on topic I suppose :D
 
Amai, niet echt nen topdag vandaag op’t spoor. Half Wallonië weggespoeld, en dan een hele middag (and counting) geen verkeer tussen Antwerpen en Mechelen (en Lier-Mechelen).
 
Neem je voor het eerst in tijden nog eens de trein, omdat je in Brussel moest zijn. Dacht het is weekend, een half uur marge is prima. Onderschat de incompetentie van de NMBS echter niet, ruim 40 minuten vertraging, te laat op de afspraak en eigenlijk quasi voor niets naar Brussel afgereisd.

Terugbetaling van het ticket? Neen hoor, dat doet de NMBS enkel als hun incompetentie een vol uur overschrijdt en zelfs dan betalen ze enkel nog maar de helft terug. Ik zou eigenlijk de volle pot terug willen want ik ben eigenlijk voor niets naar Brussel afgereisd, een stad waar ik allesbhealve voor m'n plezier naar toe ga. Waardeloze ****-spoorwegen.

Oh, maar als je op een half jaar meerdere keren zo dom bent om op de NMBS te vertrouwen met een los ticket, dan mag je wél compensatie aanvragen als je 10 keer minstens een half uur vertraging hebt. Om te huilen.
 
Laatst bewerkt:
een vol uur overschrijdt
Tip: je hebt een zoneticket Brussel (dus niemand weet of je nu in Midi, Etterbeek of Ukkel moest zijn. Dus zoek gewoon een station op waar 1x uur een trein passeert in het weekend, en maak dat je traject. Zo wordt je <60 minuten vertraging een 60 minuten vertraging, wegens het missen van de aansluiting om Xh, dus je hebt moeten wachten tot X+1h.
 
Hahaha, ik dacht Mr.Fingers tip te gebruiken maar wat een klucht, als je niet met je abonnement gereisd hebt maar via internet een ticket gekocht hebt, dan moet je de bewijsstukken: je weet wel, die e-mail die je van de NMBS zelf kreeg, per fysieke post naar hen opsturen, kwestie van reizigers zoveel mogelijk te ontmoedigen een vergoeding aan te vragen, eigenlijk is dat gewoon schandalig. Plots heeft de NMBS geen kopie meer van de digitale tickets die ze je verkocht hebben - waardeloze tickets als je hoopt op tijd te komen - en ook geen kopie meer van de bevestigingsmail?

Klantonvriendelijkheid in z'n allerzuiverste vorm.
 
Neem je voor het eerst in tijden nog eens de trein, omdat je in Brussel moest zijn. Dacht het is weekend, een half uur marge is prima. Onderschat de incompetentie van de NMBS echter niet, ruim 40 minuten vertraging, te laat op de afspraak en eigenlijk quasi voor niets naar Brussel afgereisd.

Terugbetaling van het ticket? Neen hoor, dat doet de NMBS enkel als hun incompetentie een vol uur overschrijdt en zelfs dan betalen ze enkel nog maar de helft terug. Ik zou eigenlijk de volle pot terug willen want ik ben eigenlijk voor niets naar Brussel afgereisd, een stad waar ik allesbhealve voor m'n plezier naar toe ga. Waardeloze ****-spoorwegen.

Oh, maar als je op een half jaar meerdere keren zo dom bent om op de NMBS te vertrouwen met een los ticket, dan mag je wél compensatie aanvragen als je 10 keer minstens een half uur vertraging hebt. Om te huilen.

Welke trein nam je? Wil wel eens checken wat gebeurd is.

Je hoeft een digitaal ticket niet met de post op te sturen, vermeld in je aanvraag je bestelnummer van het digitaal ticket en dan zullen ze je ticket kunnen terugvinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Welke trein nam je? Wil wel eens checken wat gebeurd is.

Iets met een vrachtwagen die een bovenleiding geraakt heeft. Ongetwijfeld iets waar de NMBS van zal zeggen er niets aan te kunnen doen (iets wat overigens niet klopt, je zou perfect overwegen tegen dat soort vrachtwagens kunnen afschermen aangezien dit toch wel vaker voorkomt), maar dan nog verwacht ik een volledige vergoeding van mijn treinticket, voor mij is de gevolgschade van de gemiste afspraak bovendien groter dan de ticketprijs én ik ben ruim 4 uur van mijn dag kwijt.

Dat Brussel vanwege de flessenhals Noord-Zuid in de spits, op weekdagen niet evident is, tot daartoe. Maar zelfs in het weekend kan je gewoonweg niet op de NMBS rekenen. Want hoewel de trein werd omgeleid en alsnog op tijd in Leuven is kunnen vertrekken ondanks de omleiding, kwam hij in Brussel alsnog te laat aan. Die laatste vertraging kunnen ze dan al zeker niet meer op dat ongeluk steken.

Je hoeft een digitaal ticket niet met de post op te sturen, vermeld in je aanvraag je bestelnummer van het digitaal ticket en dan zullen ze je ticket kunnen terugvinden.

Dat stemt niet overeen met wat in hun online formulier staat wanneer je aangeeft dat je een biljet gekocht hebt:

Bezorg uw origineel vervoerbewijs, samen met een afdruk van de elektronische ontvangstmelding, binnen de 30 dagen na de reisdatum aan de Centrale Klantendienst van de NMBS.

NMBS Marketing & Sales
Customer Service
10-14 B-MS.1423
Hallepoortlaan 40
1060 Brussel

Maar goed, ik heb tijd te veel, nadat ik het nutteloze standaardantwoord van de NMBS krijg waarbij ze naar hun klantonvriendelijke juridische kleine lettertjes zullen verwijzen, dien ik nog wel een klacht in bij de ombudsman/vrouw. Haalt dat veel uit? Ongetwijfeld niet, maar het duwt de statistieken over de klantentevredenheid verder verder naar waar ze thuishoren: de dieperik.
 
Iets met een vrachtwagen die een bovenleiding geraakt heeft. Ongetwijfeld iets waar de NMBS van zal zeggen er niets aan te kunnen doen (iets wat overigens niet klopt, je zou perfect overwegen tegen dat soort vrachtwagens kunnen afschermen aangezien dit toch wel vaker voorkomt), maar dan nog verwacht ik een volledige vergoeding van mijn treinticket, voor mij is de gevolgschade van de gemiste afspraak bovendien groter dan de ticketprijs én ik ben ruim 4 uur van mijn dag kwijt.

Dat Brussel vanwege de flessenhals Noord-Zuid in de spits, op weekdagen niet evident is, tot daartoe. Maar zelfs in het weekend kan je gewoonweg niet op de NMBS rekenen. Want hoewel de trein werd omgeleid en alsnog op tijd in Leuven is kunnen vertrekken ondanks de omleiding, kwam hij in Brussel alsnog te laat aan. Die laatste vertraging kunnen ze dan al zeker niet meer op dat ongeluk steken.



Dat stemt niet overeen met wat in hun online formulier staat wanneer je aangeeft dat je een biljet gekocht hebt:



Maar goed, ik heb tijd te veel, nadat ik het nutteloze standaardantwoord van de NMBS krijg waarbij ze naar hun klantonvriendelijke juridische kleine lettertjes zullen verwijzen, dien ik nog wel een klacht in bij de ombudsman/vrouw. Haalt dat veel uit? Ongetwijfeld niet, maar het duwt de statistieken over de klantentevredenheid verder verder naar waar ze thuishoren: de dieperik.

Een vrachtwagen die een bovenleiding afrijdt, daar kan NMBS inderdaad niets aan doen. Dan kan je stellen dat NMBS ook verantwoordelijk is voor de overstroming waar de sporen weggespoeld zijn of het onderbreken van een spoorlijn wanneer een auto aangereden wordt. En nee wat jij beweert (overwegen gaan beveiligen hiertegen) is niet mogelijk/realistisch. Maar de vertraging was dus niet daardoor als ik je verhaal goed kan volgen?

En eigenlijk doet de reden van de vertraging er ook niet toe, want NMBS zal compensatie toekennen ongeacht de reden zolang je voldoet aan de minimale vertraging. Wat hier helaas niet het geval is, dus zal je aanvraag inderdaad geweigerd worden. Tenzij je zoals hierboven wil gaan foefelen natuurlijk... En nu speel ik even advocaat van de duivel, maar NMBS heeft met jou een 'contract' voor vervoer A naar B volgens bepaalde voorwaarden. Wat daarna (of daarvoor) allemaal gebeurt is niet de verantwoordelijkheid van NMBS. Klinkt cru, maar het is helaas hoe juridisch alles werkt. Je kan dat altijd in je aanvraag vermelden als emotioneel argument in de hoop dat er iets meer mogelijk wordt, maar het is op zich niet iets waar het bedrijf rekening mee moet of zal houden om compensatie al dan niet toe te kennen.

Je mag overigens klagen over die 60 minuten en ik vind ook dat je daar gelijk hebt en een deel compensatie zou moeten krijgen vanaf minder vertraging, maar er moet nu éénmaal een grens bepaald worden en die staat helaas voor jou op dit moment op 60 minuten...
 
Kameraad van ons heeft een job aangenomen in Brussel. Hij gaat fietsen naar het station Kortrijk, trein naar Bxl en dan ‘s avonds terug. Hij heeft de job aangenomen ‘a defaut de’ (wat ik zeker snap) maar hij is ook zeer negatief ingesteld (brave kerel maar echt glas driekwart leeg type). Ik verwacht niet dat hij het tot na januari gaat volhouden. Spitstreinen, koud en nat…
 
Een vrachtwagen die een bovenleiding afrijdt, daar kan NMBS inderdaad niets aan doen. Dan kan je stellen dat NMBS ook verantwoordelijk is voor de overstroming waar de sporen weggespoeld zijn of het onderbreken van een spoorlijn wanneer een auto aangereden wordt. En nee wat jij beweert (overwegen gaan beveiligen hiertegen) is niet mogelijk/realistisch. Maar de vertraging was dus niet daardoor als ik je verhaal goed kan volgen?

De NMBS vindt altijd wel een manier om de schuld op anderen te steken, ook wanneer het haar eigen schuld is. Overwegen beveiligen met een poort is wel perfect mogelijk, je hebt gewoon 3 palen nodig per kant van de overweg. Dan rijdt daar geen vrachtwagen zomaar meer aan voorbij.

Ze leidt de trein om, waarbij deze alsnog wonderlijk op tijd aankomt in Leuven... om vervolgens opnieuw met vertraging in Brussel aan te komen. Dus ja, dan is dat niet (alleen) het gevolg van die bovenleiding. Misschien dat ze nog gewacht hebben om aansluiting te bieden aan bussen uit Tienen/Landen ofzo waar de trein niet gestopt is, maar dat doet er eigenlijk niet toe.

En eigenlijk doet de reden van de vertraging er ook niet toe, want NMBS zal compensatie toekennen ongeacht de reden zolang je voldoet aan de minimale vertraging. Wat hier helaas niet het geval is, dus zal je aanvraag inderdaad geweigerd worden. Tenzij je zoals hierboven wil gaan foefelen natuurlijk... En nu speel ik even advocaat van de duivel, maar NMBS heeft met jou een 'contract' voor vervoer A naar B volgens bepaalde voorwaarden. Wat daarna (of daarvoor) allemaal gebeurt is niet de verantwoordelijkheid van NMBS. Klinkt cru, maar het is helaas hoe juridisch alles werkt. Je kan dat altijd in je aanvraag vermelden als emotioneel argument in de hoop dat er iets meer mogelijk wordt, maar het is op zich niet iets waar het bedrijf rekening mee moet of zal houden om compensatie al dan niet toe te kennen.

Laten we wel wezen, dat zijn dus juridisch zéér klantonvriendelijke voorwaarden die er in feite op neerkomen dat de NMBS een vertraging van 0 tot 59 minuten bij een éénmalige reis als normaal beschouwt, en als de vertraging toch langer wordt dan een uur, dan beperkt ze de vergoeding tot de prijs van het ticket - enkele reis dan nog - terwijl de gevolgschade zoveel groter kan zijn. Dan ben je fundamenteel onbetrouwbaar.

Ik ben vandaag gewoon bestolen: treinticket gekocht om een belangrijke afspraak in Brussel te halen: afspraak niet gehaald, maar treinticket wordt niet vergoed. Aan een citytrip naar zowat één van de lelijkste steden die ik ken verspil ik mijn tijd liefst niet in een weekend.

Je mag overigens klagen over die 60 minuten en ik vind ook dat je daar gelijk hebt en een deel compensatie zou moeten krijgen vanaf minder vertraging, maar er moet nu éénmaal een grens bepaald worden en die staat helaas voor jou op dit moment op 60 minuten...

In digitale tijden is er geen enkele nood aan dergelijke grenzen, een computer kan elke berekening doen: om elke vertraging > 5 minuten maar < 60 minuten, om te zetten naar een percentage van een uur, en dat gewoon terug te betalen en daarenboven vind ik dat principes wederkerig mogen zijn: de NMBS hangt in z'n treinen een waarschuwing uit dat zwartrijden beboet wordt met een absurd hoge boete van €200 ofzo?
Betaal datzelfde bedrag min de ticketprijs dan maar uit aan reizigers die meer dan een uur vertraging hebben, want je steelt die hun tijd evenzeer, maar dan zou de NMBS met z'n schabouwelijke stiptheidscijfers natuurlijk véél geld verliezen.

Als ik morgen met mijn wagen een ongeval veroorzaak, zal de NMBS ook bij mijn verzekering komen aankloppen voor schade, maar wat doen ze zelf? Gevolgschade beperken tot de prijs van één ticket. Eigenlijk zou de NMBS ook verantwoordelijk moeten gesteld worden voor gevolgschade als gemiste afspraken, vluchten, etc.

Ik ben ook niet de enige die die mening erop nahoudt:
Het gaat om een eerste succesje voor de ombudsdienst. Normaal beroept de NMBS zich op een ‘exoneratiebeding’, waarbij de spoorwegmaatschappij haar aansprakelijkheid beperkt tot het vergoeden van de prijs van het treinticket. Voor gevolgschade - denk maar aan de reiziger die een vlucht mist door een treinvertraging - stelt de NMBS zich vrij. Volgens de ombudsvrouw overtreedt de NMBS op die manier de wet, “wellicht uit schrik voor precedenten”.


Ombudsrail hamert er al vele jaren op dat de NMBS en andere spoorbedrijven dit “onrechtmatige” exoneratiebeding zouden schrappen uit de vervoersvoorwaarden.

Wat mij betreft: ik zal leren uit deze fout en in de toekomst voor dergelijke belangrijke verplaatsingen de auto nemen of de trein minstens 1 à 2h op voorhand, zelfs in het f*cking weekend.
 
Aan elke overweg een poort installeren... komaan. Dat zeg je nu enkel maar omdat je kwaad bent dat je geen compensatie gaat krijgen. Elke objectief denkend mens zal inzien en beseffen dat dit geen oplossing is. Niet alleen omdat er 1.500 overwegen zijn in België en dat dus onbegonnen werk is. Maar ook omdat je op een overweg altijd een vluchtweg moet hebben. Door een poort te installeren kan je dus niet meer weg als je op de overweg vast komt te zitten.

Klantonvriendelijke voorwaarden. Tja, bij luchtvaart is het XX uur, bij de spoorwegen is het 1 uur. De meest klantvriendelijke regel is natuurlijk dat ofwel elke trein op tijd rijdt (niet realistisch) of compensatie vanaf 1 minuut (niet realistisch). Maar nogmaals: het zou was klantvriendelijker mogen imo inderdaad.

En je bent helemaal niet bestolen, dat is jouw perceptie. Je hebt een ticket gekocht voor vervoer van punt A naar punt B volgens voorwaarden x,y, z. Ja dat is juritische mumbo jumbo maar het is wat het is.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan