Het NMBS topic

Na jaren bus of trein te doen heb ik nu sinds vorige maand mijn voorlopig rijbewijs B 18 maanden en wat een luxe.

los van het feit over airco of niet te hebben op een trein of de grillen van de NMBS waardoor je bijna altijd naar een aansluitende bus van de Lijn kan fluiten maar ben al blij dat ik nu 20km van mijn deur nog om 20u naar de cinema kan en nog thuis geraak als die film gedaan is om 22u15.

Trouwens respect voor die “BV’s” die met een recht gezicht in die nieuwe filmpjes van de NMBS komen op TV.
In de week nog zo 1 gezien over een dag uitstap en 1 van de uitspraken was “ als ik aankom op mijn bestemming staat er een bus klaar die ons naar onze eindbestemming brengt “

Als iemand die jaren moest rekenen op een bus aansluiting als ik van de trein kwam weet ik niet of ik moest lachen of wenen met die uitspraak.
Maar kudos voor de mensen die aan zo een filmpje meedoen, aangezien het “BV’s” zijn zal het wel betaald zijn maar swoit.
 
Tenzij je zoals hierboven wil gaan foefelen natuurlijk
Is niet foefelen hé. Je koopt een treinticket, en hebt dus een vervoersbewijs van je vertrekstation naar "Zone Brussel" (en terug, bij een retour of weekendbiljet).

Dus van X naar/van Anderlecht, Arcaden, Bockstael, Bosvoorde, Boondaal, Bordet, Brussel-Centraal, Brussel-Congres, Brussel-Kapellekerk, Brussel-Luxemburg, Brussel-Noord, Brussel-Schuman, Brussel-West, Brussel-Zuid, Delta, Diesdelle, Etterbeek, Evere, Haren, Haren-Zuid, Jette, Meiser, Merode, Moensberg, Mouterij, Schaarbeek, Simonis, Sint-Agatha-Berchem, Sint-Job, Thurn en Taxis, Ukkel-Kalevoet, Ukkel-Stalle, Vorst-Oost, Vorst-Zuid, Watermaal is allemaal hetzelfde biljet (en je mag er de hele dag mee in die zone mee rondrijden ook), en het maakt voor de vervoerder niet uit waar je uitstapt.
 
Nog steeds dezelfde ergernis aan die Desiro's... dat ze zoiets durven inzetten op een traject langer dan vijf minuten...
Als iemand die vroeger jaren 30 min de Brusselse metro heeft genomen, om daarna over te schakelen op 40-50 min Desiro, wat is eigenlijk het probleem? :unsure:
 
Als iemand die vroeger jaren 30 min de Brusselse metro heeft genomen, om daarna over te schakelen op 40-50 min Desiro, wat is eigenlijk het probleem? :unsure:

De metro neem je toch met een totaal andere insteek. Overigens ik heb ook jaren de metro genomen, weliswaar geen 30 minuten, maar ik stond gewoon recht gedurende die rit.
 
Als iemand die vroeger jaren 30 min de Brusselse metro heeft genomen, om daarna over te schakelen op 40-50 min Desiro, wat is eigenlijk het probleem? :unsure:
Desiro is geen trein, da's een metro. Heel jammer dat die voor iets anders wordt ingezet dan L- of S-diensten. Geen tafeltjes, tenzij dat scharminkel van 5x5cm aan de deuren waar je laptop of een blad papier om de haverklap van af valt. Je kan dus twee uur per dag pendelen met een desiro en geen werk gedaan krijgen. Als je toch probeert kan je je nek gegarandeerd de hele dag niet meer bewegen. Geen afscheiding tussen de rijtuigen dus alle lawaai en geur hinder geniet de hele trein mee van.
Los van de inefficiëntie in materieelgebruik: dat optrekvermogen, het vlotte in en uitstappen,... wordt echt verspild op lijnen die geen S of L zijn.
Ik kan 's ochtends kiezen tussen een uur op een P-trein zitten (Desiro) of anderhalf uur onderweg zijn met overstap op twee normaal treinen. Tenzij er bij toeval ander materieel gebruikt wordt neem ik niet de Ô-trein.
 
Vandaag nog eens de trein genomen. 3 rijtuigen ipv 6 (Antwerpen-Hasselt via Leuven). Helemaal op elkaar gepropt. En dan is er toch altijd ene die zijn mondmasker moet afdoen.
 
Desiro is geen trein, da's een metro. Heel jammer dat die voor iets anders wordt ingezet dan L- of S-diensten. Geen tafeltjes, tenzij dat scharminkel van 5x5cm aan de deuren waar je laptop of een blad papier om de haverklap van af valt. Je kan dus twee uur per dag pendelen met een desiro en geen werk gedaan krijgen. Als je toch probeert kan je je nek gegarandeerd de hele dag niet meer bewegen. Geen afscheiding tussen de rijtuigen dus alle lawaai en geur hinder geniet de hele trein mee van.
Los van de inefficiëntie in materieelgebruik: dat optrekvermogen, het vlotte in en uitstappen,... wordt echt verspild op lijnen die geen S of L zijn.
Ik kan 's ochtends kiezen tussen een uur op een P-trein zitten (Desiro) of anderhalf uur onderweg zijn met overstap op twee normaal treinen. Tenzij er bij toeval ander materieel gebruikt wordt neem ik niet de Ô-trein.
Ja hier gaat het wel om een S, twee eigenlijk gezien de overstap, dus beter afgestemd op Desiro's. Indien nodig zet ik de laptop dan gewoon op mijn schoot eerlijk gezegd. Dat het voor tussen de steden minder ideaal is kan ik nog wel inkomen.
 
Het is ook ergens quatsch hé. Quasi overal is het niet meer verplicht, maar in de trein (zelfs buiten de spits) moet het nog steeds.
 
Het is ook ergens quatsch hé. Quasi overal is het niet meer verplicht, maar in de trein (zelfs buiten de spits) moet het nog steeds.
Ik heb op vele plekken zelf de keuze hoe dicht ik tegen iemand sta. Ga ik naar bv een concert dan is er CST en blijft het een keuze uit vrije wil.

Het openbaar vervoer kan je misschien rekenen als vrije wil, maar is toch genuanceerder dan dat. En daar heb ik quasi 0 vrijheid om mezelf veilig op 1,5 m te zetten, om nog maar te zwijgen van deftige ventilatie.
 
Hebben nog andere mensen het ook dat er zoveel werkzaamheden op hun spoorlijn gebeuren? Hier tussen Hamont en Antwerpen is het elk jaar meerdere keren, en dit enkele weekends na elkaar. Dit dan tussen Hamont en Mol, of tussen Herentals en Lier.
Ik snap dat er werkzaamheden moeten gebeuren, maar is dit serieus zo vaak nodig? Of kan dit gewoon niet 's nachts gebeuren?


Begin september naar Antwerpen gegaan met vrienden, echter hebben we gewoon met een paar van ons besloten om de auto te nemen, aangezien de rit een uur (!) langer zou duren dan normaal.... :wallbash:
Dit doordat we 2 keer de bus zouden moeten nemen, en 2 keer een trein.



De overige vrienden die wel met de trein zijn gegaan hadden er al snel spijt van, aangezien die bus tussen Herentals en Lier dan ook nog eens ramvol zat...
 
Laatst bewerkt:
Is er ergens een "punt" waar je de vertragingen van afgelopen maand terug kunt opzoeken? Vroeger kon je in de routeplanner een paar dagen terug zoeken, en zo de vertragingen terug opzoeken, maar dat achterpoortje is gesloten.

Het is voor de compensatie van meervoudige vertragingen in te vullen, en NMBS betaalt niet uit als er ook maar 1 veld foutief is ingevuld
 
Hebben nog andere mensen het ook dat er zoveel werkzaamheden op hun spoorlijn gebeuren? Hier tussen Hamont en Antwerpen is het elk jaar meerdere keren, en dit enkele weekends na elkaar. Dit dan tussen Hamont en Mol, of tussen Herentals en Lier.
Ik snap dat er werkzaamheden moeten gebeuren, maar is dit serieus zo vaak nodig? Of kan dit gewoon niet 's nachts gebeuren?


Begin september naar Antwerpen gegaan met vrienden, echter hebben we gewoon met een paar van ons besloten om de auto te nemen, aangezien de rit een uur (!) langer zou duren dan normaal.... :wallbash:
Dit doordat we 2 keer de bus zouden moeten nemen, en 2 keer een trein.



De overige vrienden die wel met de trein zijn gegaan hadden er al snel spijt van, aangezien die bus tussen Herentals en Lier dan ook nog eens ramvol zat...

Die lijn zijn ze volledig aan het elektrificeren, beetje bij beetje, en zodoende zal je daar al wel wat werken gehad hebben en nog krijgen.
 
Die lijn zijn ze volledig aan het elektrificeren, beetje bij beetje, en zodoende zal je daar al wel wat werken gehad hebben en nog krijgen.
Dat zou logisch zijn, ware het niet dat die werken een poos geleden gedaan zijn en er nu al een tijdje elektrische treinen op rijden.
 
De werken te Herentals is onder meer voor de verhoging van een brug over het Albertkanaal.

Thv Balen-Werkplaatsen (de lijn 19 richting Hamont) worden er ook wissels vernieuwd. Dit enkel 's nachts doen zou dan maanden duren met een veel hogere kostprijs.

Maar men plant nu vaker meerdere zaken samen om meer efficiënt te werken (massificatie).
 
Laatst bewerkt:
Op 11 oktober contact opgenomen met de klantendienst omdat de 10-rittenkaart die ik via de app gekocht had, niet doorkwam. De betaling was uiteraard wél doorgekomen, maar die wou ik uiteraard terugbetaald zien. Vandaag antwoord gehad :laugh:
 
  • Unsure
Waarderingen: 515
Dat is naar de normen van de NMBS klantendienst nog snel denk ik dan. 3 maanden later is zowat het gemiddelde bij mij als in dergelijke klachten heb ingediend.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan