Het NMBS topic

Vandaag krijgen zij een vergoeding per verkocht ticket aan boord. Dat systeem wordt vervangen door een premie gebaseerd op het aantal gecontroleerde tickets, meldt de NMBS. Het wegvallen van de commissie op ticketverkoop kan voor een aantal treinbegeleiders oplopen tot enkele honderden euro’s per maand - volgens sommige bronnen zelfs tot 6.000 euro - al relativeert de vakbond dat. “Het gaat voor ons niet in de eerste plaats over het inkomen. De verkoop aan boord is de laatste jaren sowieso al sterk gedaald.”

Wel wel, wat een systeem.
Betaald worden per ticketje aan boord en nu betaald worden per gecontroleerd ticket.
Want anders beperken ze zich tot fluiten op Perron en zich verstoppen in hun cabine?

Laatst bewerkt:
Vandaag krijgen zij een vergoeding per verkocht ticket aan boord. Dat systeem wordt vervangen door een premie gebaseerd op het aantal gecontroleerde tickets, meldt de NMBS. Het wegvallen van de commissie op ticketverkoop kan voor een aantal treinbegeleiders oplopen tot enkele honderden euro’s per maand - volgens sommige bronnen zelfs tot 6.000 euro - al relativeert de vakbond dat. “Het gaat voor ons niet in de eerste plaats over het inkomen. De verkoop aan boord is de laatste jaren sowieso al sterk gedaald.”

Wel wel, wat een systeem.
Betaald worden per ticketje aan boord en nu betaald worden per gecontroleerd ticket.
Want anders beperken ze zich tot fluiten op Perron en zich verstoppen in hun cabine?

Hun job is wel degelijk meer als fluiten en zich verstoppen.

Boordcheffen worden gecontroleerd op scannen indien ze te weinig controle doen worden ze binnengeroepen bij hun coach/instructie.

Vorige zondag reed er een super zalige dienst tussen Antwerpen en Leuven. Een non-stop Express (via 25/27/27B/53), die Mechelen en de luchthaven helemaal niet aan deed. Zat in mijn geval wel tijdens de tweede helft van de rit oranje lichten te rijden achter een goederentrein, typisch gebeuren op lijnen 27 en 53 denk ik, maar het niet stoppen maakte het een veel aangenamere rit op een trein die ook niet zo propvol zat als de klassieke IC via de luchthaven (via 25/25N/36C/36).

Helaas zie ik die trein morgen niet verschijnen, en ook de komende zondag niet. Het is allemaal de klassieke IC met stops in de luchthaven en Mechelen morgen. Ik dacht dat het een studententrein was oid maar die trein had geen "P" designatie, wel gewoon IC (IC 4939)

Was dat omwille van werken ofzo? Want zo'n snelle (in theorie) verbinding tussen die twee steden heb ik nog nooit eerder gehad.

Laatst bewerkt:
Weer een staaltje onkunde van de NMBS deze ochtend, echt om razend van te worden...

Situatie: trein van 7.39 Niel richting Puurs om overstap naar Mechelen te doen. App toont geen probleem dus vertrek thuis om 7.30.
Trein komt op tijd aan dus fijn, 7.45 komen we aan in Boom. Bij volgende halte moet de trein kruisen dus we krijgen 5 minuten vertraging wachtend opd de trein in de andere richting, overstap in Puurs wordt spannend.

Trein krijgt 15 minuten vertraging ineens dus overstap onhaalbaar. Afstappen voor de bus te nemen onmogelijk want alles op slot, treinbegeleider nergens te vinden natuurlijk.

Na 25 minuten worden we uit de trein gezet omdat de trein gelimiteerd wordt tot Boom. Dus optie 2, terug richting Antwerpen om zo naar Mechelen te gaan, we nemen dus de trein die moest kruisen waardoor we vertraging hadden.

Al wachtend daarop wordt er omgeroepen dat de initiële trein die naar Antwerpen wordt aangezien de andere teveel vertraging heeft, iedereen stapt daar terug op.

Deuren worden weer op slot gedaan zodat we zeker geen andere beslissing nemen. Al wachtend op deze trein komt de te late trein richting Antwerpen toch schoon aan, en rijdt die voor ons weg, toch een goeie tien minuten voor ons waardoor de aasluiting in Berchem wrs ook gemist zal worden.

Ik snap dat er veiligheidsprocedures zijn en ze ook alle info moeten krijgen maar dit is toch gwn onkunde en zware mismanagement? Het is een gekende probleemlijn en vorige keren was de treinbegeleider aanwezig en lieten ze me wel uit de trein om de bus te halen.

Ik word hier eerlijk gezegd razend van. Ik denk dat de treinbegeleider het gezien heeft want ntrlijk staat die hier binnen vijf minuten om de kaartjes te controleren, alsof er niets gebeurd is.

Wat een shift .. ik hoop dat ze die persoon kunnen vatten.

Ik was maandag aan het twijfelen of ik mijn wekelijkse Brussel-dag op dinsdag of woensdag zou zetten. Dinsdag gegaan, en had al spijt want 's morgens half uur vertraging. Maar vandaag was die spijt helemaal voorbij... Als pendelaar is het kaka, als je dan bij NMBS of Infrabel werkt in een functie waarbij je dat mee moet managen nog meer kaka denk ik.

Wat een shift .. ik hoop dat ze die persoon kunnen vatten.

Amai niet...

Edit: 21u aanrijding erbij... Wat een dag

Ik was maandag aan het twijfelen of ik mijn wekelijkse Brussel-dag op dinsdag of woensdag zou zetten. Dinsdag gegaan, en had al spijt want 's morgens half uur vertraging. Maar vandaag was die spijt helemaal voorbij... Als pendelaar is het kaka, als je dan bij NMBS of Infrabel werkt in een functie waarbij je dat mee moet managen nog meer kaka denk ik.

Oei, wat is er gebeurd misschien?

Edit: gevonden, was het die bommelding in Leuven?

Tof in Brussel-Noord

Aanrijding in Zaventem, dus bijna geen treinen naar de luchthaven
En dan nog een incident in Edingen, dus in die richting ook niks

NMBS: “Mensen kiezen vaker voor trein door hoge brandstofprijzen”

De reizigersgroei bij spoorwegmaatschappij NMBS is de voorbije maanden versneld. Dat heeft te maken met de hoge brandstofprijzen, leidt ze af uit een enquête bij treinreizigers.

Ergens te begrijpen, maar vanaf je eens moet overstappen of zelf te ver van station woont, is het toch een ander verhaal qua tijdsverlies.

Ergens te begrijpen, maar vanaf je eens moet overstappen of zelf te ver van station woont, is het toch een ander verhaal qua tijdsverlies.
Maar daar gaat het dan ook niet over, de enquête toont weldegelijk aan dat de brandstofprijzen een oorzaak zijn. Dus dat betekent dat sommige mensen hun tijd goedkoper inschatten of het er voor over hebben.

Terug
Bovenaan