Het NMBS topic

Ik kijk altijd na of de trein effectief al enkele stations is gepasseerd, want soms blijft die gewoon "staan" in het beginsstation waarna hij wat later afgeschaft wordt.
Dat doe ik ook maar ergens tussen mijn opstapplaats en het vorige station (waar hij werkelijk vertrokken is) werd deze blijkbaar afgeschaft.

Gelukkig blijf ik in de auto zitten totdat ik de app gecontroleerd, relax met een goed muziekje.

Dan maar overgestapt in Leuven en de klucht daar was dat ongeveer 1 deur op 2 van alle treinwagons defect was.
Zorgde ook voor mooie taferelen.
 
De update die de favorieten fixe en enkele andere bugs is ondertussen live. In stilte gebeurd, dus zeker je app updates checken zodat je laatste versie app hebt.
 
Frustratie incoming:


Hier staat 6 weken, maar de werken op mijn lijn Hamont - Antwerpen zijn begonnen op 9/03 en duren nog tot 1/06...
Elk jaar hetzelfde liedje, en soms meermaals per jaar. Ik snap dat er werken moeten worden uitgevoerd, maar zo vaak en dan nog zolang dat het duurt?
Ik probeer dan ook zoveel mogelijk die weekends te vermijden om de trein te nemen maar soms gaat het niet anders. In het beste geval leggen ze een reisbus in waar je plaats hebt om te zitten, in het slechtste geval zit je op een overvolle Lijnbus en mag je recht staan...
Door de werken ben ik ook meteen een uur langer onderweg (2u ipv 1u).

Is er geen optie om deze werken snachts uit te voeren, of is er veel goederenverkeer dan op deze lijn, iemand die dit weet?
 
Deze morgen toch ook weer geërgerd aan de pro's bij de NMBS.
ik neem sinds kort de trein in Gent-Dampoort (omdat De Lijn nóg harder suckt).
Je hebt daar 2 sporen, met elk hun vaste richting. mijn trein zou er moeten vertrekken om 5u26. dan heb ik (perronwissel inbegrepen) in Sint-Pieters 3 minuten overschot.
nu komt er op het spoor waar mijn trein zou moeten komen, om 5u20 de boodschap "doorrijdende trein". Dat was dus 1 locomotief, die tergend trraag in de àndere richting reed. tot overmaat van ramp krijgt die nog een rood licht ook, want ze hadden de aankomst van mijn trein nog niet van perron veranderd (op het andere spoor was pas een trein voorzien om 5u36).

maar goed, blijkbaar had er in de controle-toren (of wat dat ook is bij de NMBS) door dat daar een trein stilstond aan een perron waar een andere trein moest aankomen. Trein is om 5u29 vertrokken, dus in Sint-Pieters nog rap een sprintje getrokken, en nipt aansluiting gehaald.

maar heel die tijd staat ge u dus af te vragen of ze dat niet beter zien, of dat ze gewoon geen goesting hebben...
 
Deze morgen toch ook weer geërgerd aan de pro's bij de NMBS.
ik neem sinds kort de trein in Gent-Dampoort (omdat De Lijn nóg harder suckt).
Je hebt daar 2 sporen, met elk hun vaste richting. mijn trein zou er moeten vertrekken om 5u26. dan heb ik (perronwissel inbegrepen) in Sint-Pieters 3 minuten overschot.
nu komt er op het spoor waar mijn trein zou moeten komen, om 5u20 de boodschap "doorrijdende trein". Dat was dus 1 locomotief, die tergend trraag in de àndere richting reed. tot overmaat van ramp krijgt die nog een rood licht ook, want ze hadden de aankomst van mijn trein nog niet van perron veranderd (op het andere spoor was pas een trein voorzien om 5u36).

maar goed, blijkbaar had er in de controle-toren (of wat dat ook is bij de NMBS) door dat daar een trein stilstond aan een perron waar een andere trein moest aankomen. Trein is om 5u29 vertrokken, dus in Sint-Pieters nog rap een sprintje getrokken, en nipt aansluiting gehaald.

maar heel die tijd staat ge u dus af te vragen of ze dat niet beter zien, of dat ze gewoon geen goesting hebben...

1) NMBS heeft geen kl*ten te maken met de regeling van het treinverkeer.

2) Gij hebt geen flauw benul van waarom de regeling op die bepaalde manier gebeurd is. Newsflash, er rijden een pak meer treinen rond dan die 2 die jij moest hebben.
 
Een vraag voor de kenners, denk ik, maar is het niet mogelijk om in de reisplanner aan te geven wanneer een trein met verminderde samenstelling rijdt? Of wordt pas laat beslist welke treinstellen die dag hersteld moeten worden?
Geef je op zn minst de optie aan de reiziger om een trein vroeger/later te nemen.
 
Mijn abonnement bleek 'plots' vervallen te zijn toen de conducteur dit controleerde op zijn machientje. :unsure:
Ik heb geen automatische boete gekregen maar wel de vraag gehad dit te laten controleren door de klantendienst (en hij heeft een ticketnummer voor mij afgeprint)

Ik dacht nochtans dat ik een paar dagen geleden mijn abonnement verlengd had.
En dat blijkt gewoon te kloppen. Ik log zonet in 'online' en mijn abonnement is gewoon verlengd, betaald én gewoon "actief"

Dus ik heb geen idee waarom de conducteur dan een andere melding kreeg. (Hij heeft het 3x geprobeerd). Vreemd ...

Ik zal dan toch maar eens een mailtje sturen naar de klantendienst en ervoor zorgen dat ik tot dan mijn Mynmbs account op de trein heb openstaan zodat ik kan aantonen dat ik wel degelijk betaald heb (alle ja, de werkgever eigenlijk) en alles actief is.
 
Ik weet hoe ge u voelt. In mijne studententijd had ik ook af en toe voor dat mijne go pass 'plots' niet was ingevuld. :unsure:
Ondertussen al elke rit gecontroleerd geweest sinds dit voorval en al die controleurs kregen wel 'actief abonnement' te zien.
Vreemd dat die ene controleur het zag staan als 'inactief abonnement' want ik heb dus 'niets' extra gedaan.

Ook vreemd dat hij de andere mensen hun abonnement die in dezelfde wagon zaten, wel goed kon lezen / scannen.
Maar mijn abonnement was wel pas vernieuwd op 4 april, dus dat is nog niet zo lang geleden. Ik krijg dan toch ergens het vermoeden dat de updates van de laatste paar dagen niet goed doorkwamen op zijn machientje.

Iemand een idee hoe zo'n machientje van de controleur weet wat de laatste status is van uw abonnement? Hoe werkt dat juist ??
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen al elke rit gecontroleerd geweest sinds dit voorval en al die controleurs kregen wel 'actief abonnement' te zien.
Vreemd dat die ene controleur het zag staan als 'inactief abonnement' want ik heb dus 'niets' extra gedaan.

Ook vreemd dat hij de andere mensen hun abonnement die in dezelfde wagon zaten, wel goed kon lezen / scannen.
Maar mijn abonnement was wel pas vernieuwd op 4 april, dus dat is nog niet zo lang geleden. Ik krijg dan toch ergens het vermoeden dat de updates van de laatste paar dagen niet goed doorkwamen op zijn machientje.

Iemand een idee hoe zo'n machientje van de controleur weet wat de laatste status is van uw abonnement? Hoe werkt dat juist ??
Ik zou denken via mobiele data. Maar misschien dat @Vrouwtje Theelepel dat weet?
 
Ik zou denken via mobiele data. Maar misschien dat @Vrouwtje Theelepel dat weet?
Ik ben vandaag info aan het loket gaan vragen. (Geen idee of de info correct is maar onderstaande is wat ik mee gekregen heb)

Volgens die man aan de kassa: Blijkbaar weet de NMBS op basis van mijn abonnement wie ik ben nadat de controleur dit scande. (Dat klinkt logisch) Ik moest normaal binnen de 24u naar de klantendienst gebeld hebben (mailtje sturen = dat lezen ze blijkbaar NIET tijdig) maar omdat ik dit NIET gedaan heb, zou er normaal gezien een boete volgen die naar mijn thuisaddres wordt gestuurd.

Hij was niet helemaal zeker maar volgens hem kan het zijn dat ik 'niks' zal horen omdat ik weldegelijk een actief abonnement had die dag. Maar het zou dus ook zomaar kunnen dat ik straks nog wel een boete ga krijgen.

Dan moet ik een formulierke invullen en screenshots / info / bewijzen toevoegen van mijn abonnement 'online' dat dit weldegelijk in orde was die dag. Dan gaan ze dit effectief ook nakijken en daarmee bewijs ik dan dat ik in mijn recht was en er iets is foutgelopen. En dan zou de boete gewoon kwijtgescholden worden.

Ik zou denken via mobiele data. Maar misschien dat @Vrouwtje Theelepel dat weet?
Dan is het al helemaal vreemd dat de controleur zijn machientje hardnekkig zei dat mijn abonnement vervallen was terwijl dat niet zo was.

Want met zo'n 'live' connectie zou zijn machientje dan toch gewoon up to date zijn hé? Dus de kans dat dit dan toch foutloopt lijkt mij extreem klein te zijn. Helaas is het dus weldegelijk fout gelopen. Ach ja, ik lig er niet wakker van, ik heb namelijk niks verkeerd gedaan :tongue:
 
Laatst bewerkt:
Ik ben vandaag info aan het loket gaan vragen. (Geen idee of de info correct is maar onderstaande is wat ik mee gekregen heb)

Volgens die man aan de kassa: Blijkbaar weet de NMBS op basis van mijn abonnement wie ik ben nadat de controleur dit scande. (Dat klinkt logisch) Ik moest normaal binnen de 24u naar de klantendienst gebeld hebben (mailtje sturen = dat lezen ze blijkbaar NIET tijdig) maar omdat ik dit NIET gedaan heb, zou er normaal gezien een boete volgen die naar mijn thuisaddres wordt gestuurd.

Hij was niet helemaal zeker maar volgens hem kan het zijn dat ik 'niks' zal horen omdat ik weldegelijk een actief abonnement had die dag. Maar het zou dus ook zomaar kunnen dat ik straks nog wel een boete ga krijgen.

Dan moet ik een formulierke invullen en screenshots / info / bewijzen toevoegen van mijn abonnement 'online' dat dit weldegelijk in orde was die dag. Dan gaan ze dit effectief ook nakijken en daarmee bewijs ik dan dat ik in mijn recht was en er iets is foutgelopen. En dan zou de boete gewoon kwijtgescholden worden.


Dan is het al helemaal vreemd dat de controleur zijn machientje hardnekkig zei dat mijn abonnement vervallen was terwijl dat niet zo was.

Want met zo'n 'live' connectie zou zijn machientje dan toch gewoon up to date zijn hé? Dus de kans dat dit dan toch foutloopt lijkt mij extreem klein te zijn. Helaas is het dus weldegelijk fout gelopen. Ach ja, ik lig er niet wakker van, ik heb namelijk niks verkeerd gedaan :tongue:
Heb je van de begeleider een blauw ticket gekregen?
Hier kan je dat ingegeven en dan zie je wat erop staat.
Als je een ticket hebt meegekregen met een vervallen abo of geen geldig abonnement gevonden dan heb je 14 dagen de tijd om naar het loket te gaan en zij kijken na als je een geldig abonnement hebt voor de desbetreffende dag. Dan is het allemaal kosteloos.
 
Heb je van de begeleider een blauw ticket gekregen?
Hier kan je dat ingegeven en dan zie je wat erop staat.
Als je een ticket hebt meegekregen met een vervallen abo of geen geldig abonnement gevonden dan heb je 14 dagen de tijd om naar het loket te gaan en zij kijken na als je een geldig abonnement hebt voor de desbetreffende dag. Dan is het allemaal kosteloos.
Ja ik heb een blauw ticketje gekregen, dat was het nummer dat ik per email gestuurd had naar de klantendienst.
Merci voor de tip. Ik wist niet dat je dit online zelf kon regelen. :D

Het is nu blijkbaar meteen in orde na ingave van het ticketnummer. Thanks.

Regularisatie-1.png

Regularisatie-2.png


Als je een ticket hebt meegekregen met een vervallen abo of geen geldig abonnement gevonden dan heb je 14 dagen de tijd om naar het loket te gaan en zij kijken na als je een geldig abonnement hebt voor de desbetreffende dag. Dan is het allemaal kosteloos.
Correcte info verkrijgen is tegenwoordig blijkbaar moeilijk. Dat ik dit online zelf kon regelen heeft men mij dan ook nooit meegedeeld.
Gelukkig ben jij er nog. :tongue: Dan weet ik in de toekomst ook wat doen.
 
Laatst bewerkt:
Correcte info verkrijgen is tegenwoordig blijkbaar moeilijk. Dat ik dit online zelf kon regelen heeft men mij dan ook nooit meegedeeld.
Gelukkig ben jij er nog. :tongue: Dan weet ik in de toekomst ook wat doen.
Je had die info moeten krijgen toen je het ticket kreeg. Het is belangrijk om te onthouden dat je die dingen (vergeten abonnement, abonnement wat niet correct wordt weergeven,...) binnen de 14 kalenderdagen regelt, anders wordt er wel een betaling gevraagd.
 
@Vrouwtje Theelepel gaat viraal!

Nope!
Ik ben niet van de tiktok generatie. :)
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan