Het NMBS topic

Ondertussen een jaar met de trein naar het werk, en 1x vertraging gehad! Ik ben voorlopig dus eigenlijk best enthousiast over de NMBS...

De communicatie bij die vertraging kon wel beter. Trein stopt in het station Heist-op-den-Berg, iedereen stapt op, maar trein vertrekt niet "Dames en heren, we hebben vertraging".
Een beetje later komt de volgende trein (ook naar Antwerpen, maar dan een IC) op het spoor er naast "Dames en heren, de trein naast ons zal sneller in Antwerpen aankomen".

Bleken het spoorlopers in Berlaar te zijn, op die plek is maar 1 spoor, dus beide treinen moesten gewoon in het station wachten en zijn dan vlak na elkaar tot in Antwerpen gereden ...
Zolang je niet naar Brussel moet valt het idd wel mee
Brussel is quasi dagelijks miserie
 
Hmm...
 

Bijlagen

  • IMG-20240118-WA0005.jpg
    IMG-20240118-WA0005.jpg
    280,6 KB · Weergaven: 31
Trein in Brussel Zuid half uur stil gestaan, wegens spoorlopers. Afwachten of hij gaat doorgaan tot de luchthaven
 
Alweer dikke miserie op de route Kempen-Leuven vandaag.
De communicatie is wel altijd on point, je weet altijd precies hoeveel vertraging je gaat hebben (ook al verandert dat elke minuut) :sneaky:
 
Trein in Brussel Zuid half uur stil gestaan, wegens spoorlopers. Afwachten of hij gaat doorgaan tot de luchthaven
Komt ge eindelijk in Brussel Noord (een uur later dan gepland) zijn er in Schaarbeek óók spoorlopers :wallbash:

gelukkig nu niet te lang moeten wachten
 
Tegenwoordig bijna dagelijkse kost bij terugkeer naar huis, deze trein bestaat uit vier rijtuigen ipv acht, begint serieus men kloten uit te hangen.


Sjaans dat de meeste conducteurs zo vriendelijk zijn om mensen in eerste klasse te laten zitten maar dan nog.
 
Donderdag zou ik tussen Brugge en Oostende (op een niet spitsuur) voor de eerste keer mijn fiets willen meenemen op de trein. Hoe gaat dat praktisch in zijn werk? Is er een speciale wagon hiervoor en waar bevindt die zich typisch? (kwestie dat ik niet in paniek heel het perron moet beginnen affietsen wanneer de trein toekomt :D
 
Goed nieuws, binnenkort (en nu echt binnenkort als in een paar weken) komt de app update uit die de favorieten bug zal oplossen. + nog heel wat andere quality of life improvements.
Gaat je account ingelogd blijven na een update? Vorige week update tijdens de dag, account uitgelogd en het duurde 5 minuten voor mijn ticket weer gesynchroniseerd was. Gelukkig werd de naderende treinbegeleider beziggehouden door een andere reiziger.
Is er een speciale wagon hiervoor en waar bevindt die zich typisch?
Meestal wel, maar de locatie hangt af van het type trein. Blijkbaar bestaat er een reisplanner voor: https://bikeontrain.belgiantrain.be/nl/search/from
 
Laatst bewerkt:
Gaat je account ingelogd blijven na een update? Vorige week update tijdens de dag, account uitgelogd en het duurde 5 minuten voor mijn ticket weer gesynchroniseerd was. Gelukkig werd de naderende treinbegeleider beziggehouden door een andere reiziger.

Meestal wel, maar de locatie hangt af van het type trein. Blijkbaar bestaat er een reisplanner voor: https://bikeontrain.belgiantrain.be/nl/search/from

Hmm, de issue dat je te vaak uitgelogd werkt is al een tijdje geleden opgelost, de timeframe voor logout zou nu toch gevoelig hoger moeten zijn?
 
Gisteren weer iets bizar meegemaakt op de trein van Gent Dampoort naar Sint-Pieters, na een bezoek aan het lichtfestival. De trein kwam vrij op tijd toe (slechts 6 minuten vertraging om 21u36), en het perron stond bomvol. De mensen stappen op. Plots roept de conducteur, die haast dronken leek, af dat alle mensen die aan de deuren staan de trein moeten verlaten, op een zeer agressieve manier. De aankondiging duurt haast 2 minuten, waarbij hij een vreemd verhaal vertelt over de druk van de "lichtjesdagen in Gent", en de regen.

Letterlijk 5 seconden later nog een aankondiging, waarin hij zegt dat hij de beslissing genomen heeft dat iedereen die rechtstaat op de trein, de trein onmiddellijk moet verlaten. Dat hij de verantwoordelijkheid voor de volle trein niet op zich kan nemen. Ik heb dit persoonlijk nog nooit meegemaakt. Ik heb al zo vaak op een trein rechtgestaan omdat er maar 2 wagons ipv 7 zijn. De klucht was dat de helft van de mensen die rechtstonden buitenlandse toeristen waren, die er natuurlijk geen woord van verstonden. Na 20 minuten discussie begon iedereen die rechtstond de trein te verlaten. Er ontstond zelfs ruzie tussen enkele marginale passagiers, een vrouw van in de 50 die begon te schreeuwen dat alle sukkels die rechtstonden eraf moesten. Echter... de deuren stonden nog allemaal open en er stond niks op de borden op het perron. Dus zodra er 50 mensen afstapten, kwam er terug plaats vrij, en stapten er terug 50 andere mensen op.

Absurd dus. Plots vertrekt de trein dan toch ineens, terwijl er nog steeds overal mensen rechtstaan. Je ziet op het perron mensen die net zijn afgestapt razend kijken omdat ze voor niks de trein verlaten hadden. Een halte verder in Gentbrugge staat de trein opnieuw een halfuur stil, zonder communicatie. Wanneer er een halfuur later vertrokken wordt, roept dezelfde conducteur af dat er een meisje was met zelfmoordneigingen, waardoor de trein tijd verloor. En dat we bedankt waren voor ons geduld, dat we allemaal haar leven gered hadden. Op het perron was echter helemaal niks te zien. Het verhaal klonk haast compleet ongeloofwaardig.

Uiteindelijk met bijna een uur vertraging aangekomen in Sint Pieters. Op dat moment hadden heel wat mensen al een laatste overstap gemist. De politie stond ook klaar om iedereen op te wachten. De conducteur had op de trein nog een aantal rare aankondigingen gemaakt. Eerst dat de laatste twee wagons ontkoppeld zouden worden in Sint-Pieters (zonder eens de wagonnummers te vermelden natuurlijk). Dan even later dat hij gevraagd had om de laatste twee wagons eraan te laten in Sint-Pieters, dat hij hoopte dat Brussel ermee akkoord zou gaan. En daarna weer geen update.

Die mens leek compleet de pedalen kwijt. Eerst een dreigende toon in zijn aankondigingen, dan wat excuses en rare verhalen. Heel het verkeer in Gent in de war gestuurd, en dat schijnbaar voor niks. Waar vinden ze zelfs zulk personeel.
 
Laatst bewerkt:
"deze trein kan op dit moment vertrekken, want de bestuurder is niet aanwezig."

Scoren, NMBS.
Bus of tram nemen is ook geen optie, want de deuren zijn al gesloten.
 
Ik sta op en controleer de app: trein rijdt.
Aangekomen in het station check ik de app nogmaals: trein afgeschaft.

Tof :unsure:
Ik kijk altijd na of de trein effectief al enkele stations is gepasseerd, want soms blijft die gewoon "staan" in het beginsstation waarna hij wat later afgeschaft wordt.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan