Het NMBS topic

Volgens mij ligt er toch echt op een hoger niveau bij de verkeersleiders van de NMBS een relatief recent, nieuw draaiboek waar er bewust in gekozen wordt om treinen met te veel vertraging te beperken en niet tot de eindhalte te laten rijden: dus stoppen in Hasselt en niet doorrijden naar Tongeren. Dit om enerzijds het zichzelf qua materiaal en personeel gemakkelijker te maken maar anderzijds ook om de vertragingsstatistieken op te smukken.

Sorry maar neen.
 
Daarnaast ook rechtstreekse verbindingen die verdwijnen ter voordeel van vrachtvervoer en een trein naar Antwerpen die via fucking Brussels-Airport en Mechelen rijdt. Waardoor je ook gewoonlijk trager dan vroeger op je bestemming geraakt als je in Antwerpen moet zijn.

De IR trein was een voorbeeld van inefficiënt gebruik van capaciteit.
De IC vertrok om xxu11; de IR om xxu22 en de stoptrein om xxu57. 3 reizigersverbindingen.

Nu heb je voor de L35
IC xxu11 (22xx naar Gent-Sint-Pieters)
IC xxu36 (26xx naar Antwerpen via Luchthaven wat voor midden Limburg eigenlijk een snelle IC naar Leuven is)
IC xxu41 (49xx naar Antwerpen.. snel naar Antwerpen)
stoptrein (24xx) naar Leuven om xxu56.

Bijkomend op de L16/35 een snelle IC Antwerpen - Leuven (29xx) via Aarschot bijgekomen en had je de voorziene stoptrein (28xx).

Er zijn dus meer reizigerstreinen en er is een betere spreiding van het reizigersverkeer (niet zoals IC en IR op 11' van elkaar).

Vroeger was de bezetting van de IR tussen Aarschot en Hasselt vaak laag... op zondagavonden na met al de studenten (heb dit traject 4 jaar dagelijks gedaan).
Er zijn dus geen treinen verdwenen door goederen. Er is gekeken naar een betere spreiding en waar de vraag is.
 
En de S43 naar Hasselt van 7u59 rijd voor de verandering ALWEER eens niet...
Nuja stond al op +34 min dus zag het al komen.
Dan roepen ze om " Door een probleem op de vorige trein rijd deze vandaag niet " weer lekker vaag ook.

Dan als kers op de taart op het scherm ernaast " staking op 5/12 " wat we al wisten maar toch ironisch om te zien.
Achja nog ff volhouden tot Januari en hopelijk dan voor altijd verlost van de NMBS
 
En de S43 naar Hasselt van 7u59 rijd voor de verandering ALWEER eens niet...
Nuja stond al op +34 min dus zag het al komen.
Dan roepen ze om " Door een probleem op de vorige trein rijd deze vandaag niet " weer lekker vaag ook.

Dan als kers op de taart op het scherm ernaast " staking op 5/12 " wat we al wisten maar toch ironisch om te zien.
Achja nog ff volhouden tot Januari en hopelijk dan voor altijd verlost van de NMBS
I see your future before me ..

Nmbs: Uw schadevergoeding is afgekeurd.
Jij: Waarom? De trein had meer dan een half uur vertraging!
Nmbs: Hoezo? De trein reed gewoon 'niet' hé!
 
Sorry maar neen.
Sorry maar ja. Bron: een treinbestuurder.

Een trein die niet tot in het eindstation rijdt, komt gewoon niet in de statistieken voor. Omgekeerd: een trein die bij zijn eerste halte een uur vertraging heeft maar die binnen het kwartier op zijn eindbestemming aankomt, is op tijd.
Dus om te foefelen in die statistieken, durft de NMBS wel eens de laatste halte te annuleren. Zodoende wordt heel die rit niet mee gerekend in die statistieken
 
Sorry maar ja. Bron: een treinbestuurder.

Een trein die niet tot in het eindstation rijdt, komt gewoon niet in de statistieken voor. Omgekeerd: een trein die bij zijn eerste halte een uur vertraging heeft maar die binnen het kwartier op zijn eindbestemming aankomt, is op tijd.
Dus om te foefelen in die statistieken, durft de NMBS wel eens de laatste halte te annuleren. Zodoende wordt heel die rit niet mee gerekend in die statistieken
Ik denk dat hij vooral bedoelt dat de trein qua eindhalte ingekort wordt om te zorgen dat de volgende rit geen vertraging meer heeft. In poperinge gebeurt dit ook vaak, de trein rijdt dan van Kortrijk tot Ieper en in Ieper staat dan een andere trein klaar die mensen tot Poperinge meeneemt, de 'reguliere' trein gaat dan van Ieper terug richting Kortrijk.
 
Sorry maar ja. Bron: een treinbestuurder.

Een trein die niet tot in het eindstation rijdt, komt gewoon niet in de statistieken voor. Omgekeerd: een trein die bij zijn eerste halte een uur vertraging heeft maar die binnen het kwartier op zijn eindbestemming aankomt, is op tijd.
Dus om te foefelen in die statistieken, durft de NMBS wel eens de laatste halte te annuleren. Zodoende wordt heel die rit niet mee gerekend in die statistieken

Je hebt niet echt goed gelezen wat ik bedoelde hé?
 
Soms ligt het ook gewoon aan de mensen
Zaterdagavond heel veel volk op de trein, kwam met 1 minuut vertraging aan in Zuid en zijn met 7 minuten vertraging uiteindelijk in Noord vertrokken

Probleem: veel mensen die er op en af moesten
Maar ipv de mensen te laten uitstappen en dan pas in te stappen willen ze er absoluut al op, tja dan gaat dat idd niet vooruit
 
Soms ligt het ook gewoon aan de mensen
Zaterdagavond heel veel volk op de trein, kwam met 1 minuut vertraging aan in Zuid en zijn met 7 minuten vertraging uiteindelijk in Noord vertrokken

Probleem: veel mensen die er op en af moesten
Maar ipv de mensen te laten uitstappen en dan pas in te stappen willen ze er absoluut al op, tja dan gaat dat idd niet vooruit
Vorige week kom ik aan in Leuven met 5min vertraging dus ik haast me van trein plat te zetten om van kant te keren en terug te kunnen vertrekken. Helaas lieten de mensen mij niet uitstappen...

Ik heb dan maar geantwoord als jullie niet in Antwerpen willen geraken moeten jullie me vooral niet laten afstappen. 5min zo verloren...
 
Ik blijf het straf vinden dat hier een machinist zit die werkelijk alle posts liket die de schuld leggen bij de passagiers en het management, maar van leer trekt tegen iedereen die iets negatiefs durft te zeggen over zijn rechtstreekse collega's. Want iedereen moet weten dat er volgens hem bijna enkel hardwerkende helden werken bij het boordpersoneel, blijkbaar.

De enige reden dat ik zo klaag over het boordpersoneel, is omdat het danig op mijn zenuwen werkt dat het boordpersoneel enkel maar in de slachtofferrol kruipt. Alsof ze hersenloze robots zijn die enkel maar simpele orders kunnen uitvoeren. Zoals vrouwtje theelepel al aanhaalde, de conducteur kan ook zelf al eens initiatief nemen en naar Brussel bellen als ze weten dat er nog veel mensen de overstap moeten halen, maar hoeveel doen er dat? Beter van niets te doen en het op Brussel te steken. Als ze gewoon vertrekken, horen ze de gestrande passagiers niet meer, dus who cares.

Ik maak het constant zelf mee, ik praat met conducteurs, de organisatie zelf én een ex-machinist, en dan nog heb je hier constant mensen die amper zelf de trein nemen en zeggen dat ik er niks van snap :unsure: Maar de foute antwoorden van Pikachu zijn wel OK, zoals dit hieronder. Hij was er niet bij, komt met een verklaring af die niet strookt met de werkelijkheid, maar zijn uitleg moet maar correct zijn.

Klopt al niet, laatste keer dat het gebeurde was de vertraging tijdens de laatste drie haltes gedaald van 5 naar 4 minuten. Verbinding was volgens de eerste trein gegarandeerd. Andere verklaring? Maybe, just maybe, heeft de boordchef het signaal gegeven om te vertrekken terwijl hij eigenlijk had moeten wachten? Of is dat zo ondenkbaar?

Ik wacht nog steeds op mijn antwoord hierop hoor. Het feit dat ik je nog geen enkele keer heb horen zeggen dat iets misschien de schuld kan geweest zijn van het boordpersoneel, is hetgeen me zo irriteert.

Je mag dan nog zelf een consciëntieuze machinist zijn, als je bij de NMBS gaat werken, moet je ook op een klantvriendelijke manier kunnen omgaan met passagiers. Zoals alle bedrijven waarin je met klanten moet omgaan. Duidelijk een kwaliteit waar jij ook niet over beschikt. Gelukkig ben je geen conducteur en heb je sowieso weinig of geen contact met passagiers. Ik moet zagende klanten ook niet afsnauwen en mijn bazen zwart maken bij hen, of ze het nu verdienen of niet. Als je bedreigd en beledigd wordt, is dat iets anders natuurlijk. Maar wanneer ik het zelf zie gebeuren, is het doorgaans de conducteur die als eerste onbeleefd wordt en de situatie onnodig doet escaleren, om zich daarna weer als het slachtoffer voor te doen en weg te lopen. Ik en vele anderen zien dit constant gebeuren. Dan moet je niet verwonderd zijn dat mensen je effectief ook beginnen viseren. En die buitenproportionele stakingen helpen de zaak ook niet verder vooruit.
 
Laatst bewerkt:
NMBS verhoogt tarieven fors vanaf februari: treinkaartje wordt 6 procent duurder.

"Net vandaag raakte bekend dat de stiptheid van de treinen is gekelderd. In november reed één op de vijf treinen met minstens zes minuten vertraging. Dat is een van de slechtste resultaten in zeven jaar, blijkt uit de stiptheidscijfers op de opendatawebsite van spoorweginfrastructuurbeheerder Infrabel. Als we ook de afgeschafte treinen in rekening nemen, klokte het stiptheidscijfer vorige maand zelfs af op amper 76 procent."

En mijn S43 trein van 8u deze ochtend reed voor de zoveelste keer op 2 weken tijd weer eens niet.
 
NMBS verhoogt tarieven fors vanaf februari: treinkaartje wordt 6 procent duurder.

"Net vandaag raakte bekend dat de stiptheid van de treinen is gekelderd. In november reed één op de vijf treinen met minstens zes minuten vertraging. Dat is een van de slechtste resultaten in zeven jaar, blijkt uit de stiptheidscijfers op de opendatawebsite van spoorweginfrastructuurbeheerder Infrabel. Als we ook de afgeschafte treinen in rekening nemen, klokte het stiptheidscijfer vorige maand zelfs af op amper 76 procent."

En mijn S43 trein van 8u deze ochtend reed voor de zoveelste keer op 2 weken tijd weer eens niet.
Het was toch wééral staking sinds dinsdagavond tot en met donderdagavond? Ik weet dat het vrijdag is, maar eigen aan treinen de dag na stakingen is dat hun hele schema in de war is.

Wat die prijsstijgingen betreft: of we het nu allemaal meer betalen omdat werkgevers prijzen verhogen om de tariefverhoging van de NMBS door te rekenen aan klanten (ons dus), of door de miljoenen subsidies die de belastingbetaler (ons dus) in die bodemloze NMBS put smijten komt op hetzelfde neer.

Ik zal wel lekker met de auto blijven rijden.
 
Laatst bewerkt:
zal wel lekker met de auto blijven rijden.
Na 3 maanden de NMBS het voordeel van de twijfel gegeven, stap ik toch terug met veel plezier in de wagen. Liever 1h autorit dan dagelijks de shitshow van de NMBS te moeten aanhoren en zien. Die shitshow zou in een ideale wereld 42 minuten mogen duren.

Beste is idd dat er hier personeelsleden en andere leden gewoon blijven doen alsof het de fout is van "het systeem".

Moest nu iedereen al gewoon is zijn job deftig en naar behoren uitvoeren zouden we al een heel deel verder zijn.

Eerste paar zinnen uit een artikel van de tijd:
Amper acht op de tien treinen reden in november op tijd, het laagste niveau sinds 2016. Tegelijk werden vorige maand meer dan 6.200 geplande treinen geschrapt. Een nieuw jaarrecord is in de maak.
 
Laatst bewerkt:
't is weer maandag.
25 minuten vertraging.
Trein ALWEER beperkt tot Hasselt, rijdt niet door tot Tongeren. 'Uitzonderlijk', haha, de NMBS kent de betekenis van dat woord evenmin als dat ze weet wat stiptheid is.

Nieuw spoorplan? Alle favorieten ik de app weer gewist, ook al verandert daar voor mij niets.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan