Het NMBS topic

Er zijn idd treinen die een verzekerde aansluiting hebben tot een bepaald aantal minuten vertraging.
Maar dan nog is het Brussel die beslist als die trein wacht en geeft dat door aan het boordpersoneel/stationspersoneel.

De boordchef kan wel initiatief nemen en op tijd zelf bellen om door te geven dat hij reizigers mee heeft die met die trein mee willen. Best ook om een treinbegeleider aan te spreken als je die ziet om om aansluiting te vragen.
Waarom de treinbegeleider zich verstopt daar kan ik u niet mee verder helpen.
Ik heb me ook al verstopt maar dat was dan omdat ik beledigd werd en de sfeer te grimmig werd.
 
Er zijn idd treinen die een verzekerde aansluiting hebben tot een bepaald aantal minuten vertraging.
Maar dan nog is het Brussel die beslist als die trein wacht en geeft dat door aan het boordpersoneel/stationspersoneel.

De boordchef kan wel initiatief nemen en op tijd zelf bellen om door te geven dat hij reizigers mee heeft die met die trein mee willen. Best ook om een treinbegeleider aan te spreken als je die ziet om om aansluiting te vragen.
De begeleiders worden altijd meermaals aangesproken hierover op de eerste trein. Ik hoef het zelf niet te doen, want ik hoor het anderen vragen die de overstap moeten halen. Dat is natuurlijk op voorwaarde dat de conducteur in kwestie zijn ronde doet, wat ook niet altijd het geval is.

In ieder geval, afhankelijk van wie het is, wordt je afgesnauwd, of beloven ze dat het geen probleem is. Soms wordt het zelfs afgeroepen in de trein dat de overstap gegarandeerd is. Dan ga je naar het andere perron, en sta je voor een trein met gesloten deuren.

Leg me dan ook eens uit hoe het komt dat de tweede trein effectief 6 minuten vertraagd wordt (staat zo bevestigd in de app en op de borden), waardoor het lijkt dat de overstap in orde is, maar dat hij dan toch die ganse tijd met gesloten deuren stilstaat? Wat is de logica daarachter? Wiens fout is dat? Eerlijke vraag. De overstap is zogezegd gegarandeerd, overal bevestigd, en toch geraak je de trein niet op. En ook dat is de schuld van Brussel? Ondanks het feit dat een conducteur op dat traject zelf gezegd heeft dat het de schuld van de collega's is? Wie moet je op den duur nog geloven. Vast staat dat de procedures bij de NMBS een rotzooi is en dat het personeel het duidelijk zelf niet snapt.

@Pikachu: Geef gerust een antwoord hierop.
 
Laatst bewerkt:
Leg me dan ook eens uit hoe het komt dat de tweede trein effectief 6 minuten vertraagd wordt (staat zo bevestigd in de app en op de borden), waardoor het lijkt dat de overstap in orde is, maar dat hij dan toch die ganse tijd met gesloten deuren stilstaat? Wat is de logica daarachter? Wiens fout is dat?
Omdat u trein meer vertraging had dan verwacht en dan het vertrek toch gegeven word zodat deze trein ook niet met vertraging op zijn bestemming aankomt. Boordchef zal vertrek via zijn horloge gegeven hebben maar de bestuurder nog wacht tot het sein open komt.
 
Omdat u trein meer vertraging had dan verwacht en dan het vertrek toch gegeven word zodat deze trein ook niet met vertraging op zijn bestemming aankomt. Boordchef zal vertrek via zijn horloge gegeven hebben maar de bestuurder nog wacht tot het sein open komt.
Klopt al niet, laatste keer dat het gebeurde was de vertraging tijdens de laatste drie haltes gedaald van 5 naar 4 minuten. Verbinding was volgens de eerste trein gegarandeerd. Andere verklaring? Maybe, just maybe, heeft de boordchef het signaal gegeven om te vertrekken terwijl hij eigenlijk had moeten wachten? Of is dat zo ondenkbaar?

Ook dat is nog een vraag. Als de verbinding bevestigd wordt op de eerste trein, bij het binnenrijden van de overstaphalte. Hoe komt het dat de verbinding dan toch niet gehaald wordt? Waar loopt het daar fout in het proces?

En wie zijn schuld is het dat in een halte de deuren niet opengaan in drie wagons, en de trein doorrijdt naar de volgende halte met 50 mensen die niet zijn kunnen uitstappen? Volgens de conducteur was het omdat er zogezegd werken waren aan het perron in kwestie (was niet zo), en had hij het afgeroepen aan het begin van de rit (was niet zo). Wiens schuld is dat?

Point is, niet alles is de schuld van Brussel.

@Pikachu Ik wacht nog steeds.
 
Laatst bewerkt:
Zojuist op het journaal.

25% meer klachten dit jaar tegen de NMBS. . . Hoe zou dat toch komen?
Ik denk dat ik na 3 maanden gewoon terug ga met de wagen in de file staan. Is toch nog efficiënter...
 
Ik heb ook vliegende werkuren, dus ik kom op zich niet te laat op het werk. Ik moet natuurlijk wel later starten daardoor, en dan verlies ik s' avonds nog eens tijd op de terugweg omdat er weer vertragingen zijn. Te laat komen is mijn probleem niet, mijn probleem is dat ik soms 3u op een dag verlies die ik niet zou moeten verliezen moest iedereen bij de NMBS hun werk doen. Een keer vertraging hebben vanwege spoorlopers, dat kan altijd eens gebeuren. Maar IEDERE KEER tijd verliezen vanwege blunders langs alle kanten, dat is niet hetzelfde.

Ik moei me niet in discussies waar ik geen snars van afweet. Zeker niet om te gaan zeggen "als je gaat klagen over de trein, moet je maar een auto kopen", meneertje "ik heb mijn huis van mijn ouders gekregen". Niet iedereen krijgt het cadeau in het leven. Als je met zulke dwaasheden gaat afkomen in een topic waar je niks te zoeken hebt, dan moet je niet verwonderd zijn dat iemand je - volkomen terecht - gatachterlijk noemt.

Een huis dicht bij een station waar ik geen 3h op den trein voor hoeft te zitten btw.
3h op den trein zitten voor u job en nog genen auto kunnen betalen…wie is er dan den achterlijken

Awel das toch gemakkelijk als geen huis hebt gekregen, kunde lekker dicht bij u werk gaan wonen.

Ge zegt 2 posts later dat de procedures van nmbs op niets trekken en dat het personeel het ni snapt.

Dan ligt het niet aan het boordpersoneel, maar aan het managment, tis niet omda gij elken dag. 3h op nen trein zit da ge der alles van kent.
Zagen ja da kunde goe.

Ik zeg niet dat den NMBS goed werk levert, maar u gekreft zit er volledig naast.
Denk dat boordpersoneel iets te bepalen heeft aan u aansluitingen, als ge u gedraagt op den trein als hier, dan blijven die deuren ni per toeval gesloten ze
 
De discussie mag beleefder gevoerd worden.
Een huis dicht bij een station waar ik geen 3h op den trein voor hoeft te zitten btw.
3h op den trein zitten voor u job en nog genen auto kunnen betalen…wie is er dan den achterlijken

Awel das toch gemakkelijk als geen huis hebt gekregen, kunde lekker dicht bij u werk gaan wonen.
Technisch gezien moet ik nog geen uur op de trein zitten naar Brussel, dat is het net. En mijn huis ligt op 5 minuten van het station, mijn werk ook. In Brussel verdien ik tenminste veel beter mijn geld dan in mijn vorige job. Daarom moet ik nog niet in Brussel gaan wonen, waarom zou ik.

In plaats van te betalen voor een tweede auto die we absoluut niet nodig hebben, gaan we liever op reis om iets van de wereld te zien.

Gelukkig dat je een huis van thuis gekregen hebt, want aan het niveau van deze post te zien was je in andere omstandigheden al snel in de goot beland :unsure:

Ge zegt 2 posts later dat de procedures van nmbs op niets trekken en dat het personeel het ni snapt.
Zoals ik al duizend keer gezegd heb, zit het op alle niveaus verkeerd bij de NMBS. Ik trek van leer tegen het boordpersoneel, omdat enkelen hier destijds zaten te verkondigen dat alles 100% hun schuld is, wat niet het geval is.
Dan ligt het niet aan het boordpersoneel, maar aan het managment, tis niet omda gij elken dag. 3h op nen trein zit da ge der alles van kent.
Zagen ja da kunde goe.

Ik zeg niet dat den NMBS goed werk levert, maar u gekreft zit er volledig naast.
Denk dat boordpersoneel iets te bepalen heeft aan u aansluitingen, als ge u gedraagt op den trein als hier, dan blijven die deuren ni per toeval gesloten ze
Tuurlijk zijn ze daar deels verantwoordelijk voor. Zie hierboven.

Ik heb nog nooit het personeel van de NMBS zomaar uitgekafferd, ondanks alles. Wél heb ik al eens goed mijn gedacht gezegd als ik hen vriendelijk iets vraag en zij beginnen uit te kafferen zonder provocatie.
 
Eigenlijk zijn die stiptheidscijfers nietszeggend zonder meer context.

Ik zou wel eens willen weten hoe de cijfers eruit zien voor de momenten wanneer het écht om de knikkers gaat, nl de ochtend- en avondspits.

Stel nu dat de bomvolle trein van 7u30 een half uur vertraging heeft en vervolgens de trein van 10u30 op hetzelfde traject met 2 man en een paardekop op tijd rijdt. Dan heb je gemiddeld gezien een kwartier vertraging per trein. Maar bereken eens de vertraging per persoon? Gi-gan-tisch verschil.

Naar mijn persoonlijke ervaring over de laatste 13 jaar pendelen was de stiptheid tijdens de spits <50%. En dan had ik gelukkig nog een rechtstreekse verbinding. Op mijn eindstation zijn er ook veel overstappers, en voor die mensen is de impact nog een stuk groter omwille van de talloze gemiste aansluitingen.

Maar de NMBS rekent zich graag rijk en bedenkt allerlei handige formules om op een stiptheid van >80% te landen. Denk dat we allemaal wel weten dat dit niet realistisch is. Mede door deze kop-in-het zand mentaliteit heb ik er dan ook een slecht oog in dat de echte problemen ooit fundamenteel gaan aangepakt worden. Zoals hierboven al ergens gezegd, dit bedrijf heeft eigenlijk een harde reset nodig, maar dit gaat nooit of te nimmer gebeuren.
 
Eigenlijk zijn die stiptheidscijfers nietszeggend zonder meer context.

Ik zou wel eens willen weten hoe de cijfers eruit zien voor de momenten wanneer het écht om de knikkers gaat, nl de ochtend- en avondspits.

Naar mijn persoonlijke ervaring over de laatste 13 jaar pendelen was de stiptheid tijdens de spits <50%. En dan had ik gelukkig nog een rechtstreekse verbinding. Op mijn eindstation zijn er ook veel overstappers, en voor die mensen is de impact nog een stuk groter omwille van de talloze gemiste aansluitingen.
je gevoel is correct:

Cattadelic zei:
Maar de NMBS rekent zich graag rijk en bedenkt allerlei handige formules om op een stiptheid van >80% te landen. Denk dat we allemaal wel weten dat dit niet realistisch is. Mede door deze kop-in-het zand mentaliteit heb ik er dan ook een slecht oog in dat de echte problemen ooit fundamenteel gaan aangepakt worden. Zoals hierboven al ergens gezegd, dit bedrijf heeft eigenlijk een harde reset nodig, maar dit gaat nooit of te nimmer gebeuren.
Die 5 minuten is wel een regel die ze in andere landen ook hanteren hoor, hoe het zit met afgeschafte treinen kan ik niet zeggen.

Het probleem van de stiptheid tijdens de spits hangt overigens samen met het probleem de noord-zuidverbinding. Wie durft investeren in die noord-zuidverbinding, krijgt van mij de post van minister van Mobiliteit voor de rest van zijn leven.

Probleem is dat de regering die dat probleem wil oplossen, waarschijnlijk voor een 5 a 10 jaar geen of verschrikkelijk beperkt (enkel Eurostar) doorgaand verkeer in Brussel-Centraal zal veroorzaken.
 
De stiptheid van de NMBS gaat er op verschillende manier ook gecamoufleerd op achteruit.

Volgens mij ligt er toch echt op een hoger niveau bij de verkeersleiders van de NMBS een relatief recent, nieuw draaiboek waar er bewust in gekozen wordt om treinen met te veel vertraging te beperken en niet tot de eindhalte te laten rijden: dus stoppen in Hasselt en niet doorrijden naar Tongeren. Dit om enerzijds het zichzelf qua materiaal en personeel gemakkelijker te maken maar anderzijds ook om de vertragingsstatistieken op te smukken.
Als reiziger zie je dan wel je vertraging oplopen van soms "maar" 20 minuten tot een goede 50 minuten. Net genoeg om geen deftige compensatie meer te kunnen eisen. Wat mij betreft zou een half uur vertraging gewoon 50% van het tarief terugbetalen moeten zijn en een uur 100%. Die beperkingen gebeurden vroeger veel minder of niet.

Plus naast de vertragingen waar ik na een goede 15 jaar pendelen als treinreiziger, kan ik natuurlijk uit ervaring ook meespreken over treinen die trager (!) worden in plaats van sneller. Langere wachttijden in bepaalde stations om als buffer te dienen voor vertragingen.

Daarnaast ook rechtstreekse verbindingen die verdwijnen ter voordeel van vrachtvervoer en een trein naar Antwerpen die via fucking Brussels-Airport en Mechelen rijdt. Waardoor je ook gewoonlijk trager dan vroeger op je bestemming geraakt als je in Antwerpen moet zijn.
 
Daarnaast ook rechtstreekse verbindingen die verdwijnen ter voordeel van vrachtvervoer en een trein naar Antwerpen die via fucking Brussels-Airport en Mechelen rijdt. Waardoor je ook gewoonlijk trager dan vroeger op je bestemming geraakt als je in Antwerpen moet zijn.
Die treinen naar Antwerpen via de luchthaven hebben een hoge bezettingsgraad.
En er is een rechtstreekse verbinding Hasselt -Antwerpen die er een uur over doet.
 
Ik kan het artikel zelf niet lezen want het is zo'n plus-artikel. Ik ben ook de 1e om te genieten van de auto en kroop en kruip heel bewust nooit in openbaar vervoer in België. Maar hier kan de NMBS toch weinig aan doen? Als ik iets bestel en het duurt langer bij de leverancier, is het dan mijn schuld? Zo'n treinen lijken mij nu ook niet iets wat je snel met bpost verstuurt.
 
Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan